Onko täällä ketään jonka lapsella todettu yliliikkuvat nivelet?
Miten vaikuttaa elämään? Mitä kaikkea normaalia joudutte kieltämään?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Eipä multa mitää kielletty vaikka mulla menee herkästi lumpiot pois paikoiltaan.
Mutta eikö elämä ole yhtä pelkäämistä?
Venyttely ei ole kokonaan kielletty, vaan on opeteltu hallitsemaan liikeratoja ja venyttämään kaikki kehon osat terveyden kannalta sopiviksi kokonaisuuksiksi. Kun jokin on ollut valmiiksi tarpeeksi venynyt, niin ei ole tarvinnut venyttää lisää. Vatavaikuttajia täytyy myös vahvistaa. Lihasvoimaa on kasvatettu ja kestävyyskuntoa myös hankittu. Polvia ei esim. arjessa yliojenneta. Spagaatti, sivuspagaatti, olkien nollat yms on mukavaa hallita kestävillä lihaksilla. Selkärangan taaksetaivutusten suhteen en tahdo mennä aivan äärimmäisyyksiin, vaan riittää se liike, mikä tulee jo melkein luonnostaan. Puhdas tekniikka on tärkein.
akrobaatti
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ihan tavallinen elämä?
Eihän lasta uskalla päästää mihinkään, ettei tee liikaa tai kaadu?
En käsitä miten tuon kanssa voi elää. Minä ainakin olen ymmärtänyt että lapsi saa kävellä ja istua, muissa loukkaantumisriski liian suuri.
Tietysti riippuu yliliikkuvuuden tasosta. Ohjeet ovat jokaisella henkilökohtaiset. Mutta lihaskuntoa toki kannattaa pitää yllä, se auttaa pitämään myös nivelet kohdillaan. Kuulostaa todella oudolta, että pitäydyttäisiin kävelyssä ja istumisessa, johan siinä kunto rapautuu.
Kannattaa ehdottomasti ottaa (uudestaan) fysioterapeuttiin yhteyttä ja selvittää asiat ihan juurta jaksain. Täältä et saa kuin hajanaisia kokemuksia jotka eivät vastaa lapsesi tilannetta.
Jo täysi-ikäisellä lapsellani on - hän harrastaa voimistelua, ja se on ihan sallittua (sattuneesta syystä hän on siinä myös todella hyvä), mutta lihaskunnosta täytyy pitää todella hyvä huoli! Hänen nilkkansa ovat niin yliliikkuvat, että häneltä kiellettiin juokseminen koulun liikuntatunneilla, ja nilkka voi muljahtaa juostessa tai kävellessä todella helposti paikaltaan.
Fysioterapiassa on käynyt muutaman vuoden, ja lihaksia tosiaan huolletaan ja vahvistetaan koko ajan - ihan ääriasentoja pitää tehdä todella hallitusti (spagaatit, rintaseisonnat, kärrynpyörät, voltit...), niitä ei ole varsinaisesti kielletty. Kyllähän se hommaa tietää, ja kovasti varotellaan, että vanhemmiten yliliikkuvuudesta tulee ongelmia, jos lihaksistosta ei pidä erityisen hyvää huolta. Ei nyt mikään bullmentula tarvitse olla, mutta lihaksiston pitää olla kunnossa. Serkultani, jolla myös on sama "vaiva" on jäykistetty niveliä leikkauksin, ja hän on lähestulkoon liikuntakyvytön nykyään, kun aikanaan ei lihaksiin oikein kiinnitetty huomiota, ja oli vaan "hienoa" kun hän oli niin notkea.
Eipä multa mitää kielletty vaikka mulla menee herkästi lumpiot pois paikoiltaan.