Mitä minä teen tuon masentuneen nuoren kanssa?
On psykiatrisella poliklinikakka hoidossa, tapaa psykologia viikottain, syö kahta eri lääkettä, psykiatrin määräämään, on syönyt nyt kuukauden verran.
Ehkä aavistuksen paremmalla mielualalla on, mutta ei käy koulua, ei autokoulua, ei näe kavereita...
Mitä voin tehdä?
Kommentit (25)
Siis en osaa muuta sanoa kuin että kauheasti tsemppiä teille! Toivottavasti asiat järjestyy!
Aiemmin jo mainittiin nuo verikokeet. Niissä ei kuitenkaan näy kaikki. Monet puutosoireet voivat olla masennuksen kaltaisia. Syökö niin, että saa tarpeeksi esim. jodia, B-vitamiineja, talvisin D-vitamiinia pitää ottaa purkista. Googlaa `masennus ja puutosoireet`, ehkä sieltä löytyy apua.
Onko pojan masennus lähtöisin siitä, että ei ole tyttöystävää :(
Vierailija kirjoitti:
Onko pojan masennus lähtöisin siitä, että ei ole tyttöystävää :(
Tämä minullakin tuli mieleen. Jotain tyttöihin tai yleisesti sosiaalisiin juttuihin liittyvää on taustalla. En usko mielialalääkkeiden auttavan tässä, koska ongelma on selvästi ympäristössä
Itse masentuneena minua on auttaneet keskustelut ammattilaisten kanssa, itselle iloa tuottavien asioiden löytäminen ja säännöllinen tekeminen, riittävät yöunet ja työskentely itsetunnon kohottamiseksi. Positiivinen palaute ja kannustus, muille ihan mitättömän pieneltä tuntuvat sanat mutta masentuneelle ja sulkeutuneelle toivoa antavat, on saanut kääntämään ajatukset pois itseinhosta. Lisäksi on auttanut ihan vain aika, lupa levätä ja olla surullinen ilman painostusta löytää ratkaisuja heti kaikkiin ongelmiin.
Nuorelle olisi luultavasti mahdollista saada tukihenkilö, joka saisi vietyä nuoren ihmisten ilmoille säännöllisesti. Ammatillinen tukihenkilö osaa tukea ja auttaa löytämään selviytymiskeinoja tilanteessanne.