Miten hitossa te ihmiset kykenette elämään jollain 6h yöunilla?
Mun on pakko mennä taas nukkumaan, että jaksan juuri ja juuri nousta klo 7 ylös ja lähteä töihin.
Miten ihmeessä joku kykenee elämään lyhyemmillä yöunilla? Eikö muka tule väsy?
Kommentit (9)
Minkä sille voi jos uni ei tule? Kaikkia keinoja on koitettu jo vuosia. Silloin tehdään töitä vaikka vartin torkuilla.
Pakko pärjätä, kun enempää ei saa. Nukun tosin vielä vähemmän kuin 6h. Olen kai nukkunut niin kauan niin vähän, etten muista millainen olin "normaalina".
Siihen tottuu.
Olen itse elänyt kausia, joina nukuin öisin vain 3-4 tuntia.
Energiajuomia toki meni paljon, mutta kyllä siitä jotenkin selvisi kunnialla.
Ihmettelen samaa. Itseen yöunista tingi. Tarvitsen 9h ja sillä sipuli
Joskus lyhyet yöunet terävöittää ja kroppakin toimii paremmin. Mutta pidemmällä aikajänteellä lyhyet yöunet syövät päätä. Mutta olen ihmetellyt tuota että joskus muutaman tunnin yöunet antaa kovasti boostia. Mieheni nukkuu kroonisesti liian vähän. Syynä ettei mene aikaisemmin nukkumaan on se että seuraava työpäivä on liian äkkiä taas edessä jos käy aikaisemmin nukkumaan. Se on itseään ruokkiva kierre. Sitten on perjantaisin niin väsynyt että huojuu tajunnan rajamailla. Mutta minkäs teet kun ei puheet pidemmästä yöunesta tehoa tms.
Eihän tämä hauskaa ole, kaukana siitä, ja joskus pohdin millainen suorituskykyni olisi jos saisin nukuttua kunnolla. Joku stressijuttu on kyseessä: pe-la ja la-su menee 12 - 13 tuntia sängynpohjalla, ennen työpäiviä taas saa nukuttua jotain 2 ja 6 tunnin välillä. Viime yönä nukahdin yhdentoista maissa ja heräsin 1:10 enkä saanut uudelleen unta ennen n. aamuviittä kun työasiat ja elämän ongelmat jylläävät. Jonkun rentoutumisharjoituksen jälkeen on rentona seuraavaan kyljenkääntöön saakka ja sitten taas jännitetään niin että hyvä jos pää koskee tyynyyn.
Asennoituminen huonoon nukkumiseen on vuosien varrella muuttunut: viitisentoista vuotta sitten se aiheutti minussa enemmän paniikin ja toivottomuuden tunteita, nykyään enemmänkin ärsytystä siitä että tietää olevansa taas allapäin ja huonossa vedossa kunnes sattuu kohdalle hyvä yö.
Minua ei nukuta kuin max. 7 tuntia, useimmiten vain 6. Joko en saa unta, tai uni loppuu. En tajua miten joku pystyy nukkumaan jopa yli 8 tuntia putkeen.
Mä en pärjää lainkaan kuuden tunnin unilla. Tarvitsen VÄHINTÄÄN kahdeksan tuntia, mielellään enemmän. Viime yönä nukuin yli yhdeksän tuntia ja oon ihanan virkeä ja hyvällä tuulella. Jos nukun alle kahdeksan tuntia, oon aivan apaattinen enkä jaksa edes jutella ihmisille.
Viikonloppuisin nukun 10-11 tuntia yössä.
Ymmärrän toki ettei kaikilla ole yhtä hyvät unenlahjat. Itse tyhjennän pään, kun menen sänkyyn ja kieltäydyn miettimästä mitään. Kuvittelen olevani kokonaan sinisessä tilassa ja hoen lausetta "En ajattele mitään, en ajattele mitään.."
Aika iso ongelmista johtuu juuri liian vähästä nukkumisesta. Moni kehuu sillä, mutta ei siinä ole mitään kehumista. Kärttyisyys yms. tulee väsymyksestä, jota ei myönnetä.