Taas tämä aihe... yöimetyksestä vierotus
Poika kohta 8kk ja syö edelleen rintaa öisin usein! Hyvinä öinä 2x, mutta huonoina öinä 4x ja noihin vielä muut levottomuudet, hyssyttelyt, tutittelut yms. kommervenkit päälle. Huoh! Eikä pelkästään väsymyksen takia, vaan siksi, että ravitsemus terapeutti kehoitti lopettamaan yösyönnit, jolloin päivisin ruoka maistuisi paremmin.
Pojalla on nimittäin jatkuvaa ummetusta. Ja mahdollinen syy on niukka kiinteiden syönti. Ei syö kerralla kuin max ½ purkkia sosetta tai just just dl puuroa. Rav terapeutin mukaan yösyötöt vie päivänälän => syö liian vähän kiinteitä=> ummetusta=> ummetus vie loputkin ruokahalut.
Nyt pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja saada yöheräilyt+ruokailut pois. Eli vinkkejä: heti vaan kaikki syötöt pois unikoulumaisesti vai vähitellen eli ensin yhdellä syötöllä ja sitten vasta kaikki palvelut lopettaen? Tassuttelua vai mitä?
K@uno ja " tissimaakari" 7 kk 3vkoa
Kommentit (4)
Esikoinen söi aikanaan n kertaa yössa eli käytännössä nukkui tissi suussa ensimmäiset 9,5 kk. Sitten minulla (ja miehellä) meni totaalisesti hermo, kun ei kukaan nukkunut kunnolla. Esikoisen ollessa tuon 9,5 kk pidettiin perinteinen " huudatusunikoulu" ja jo kolmantena yönä entinen tissifani nukkui yönsä kokonaan läpi ilman tissin etsimisiä tai muita sekoiluja. Alku oli hankala, eka yö oli ihan hirveä, mutta kun tiesi, että jos nyt muutaman yön jaksaa, niin lopussa kiitos seisoo. Esikoisen kohdalla vieroitusta saattoi vielä hankaloittaa se, että tutti ei koskaan kelvannut.
Pikkukakkosen kohdalla jätin yösyönnin ja vieressä kihnuttamisen jo puolivuotiaana täysin ilman ongelmia. Kuopus oli myös tissisuussanukkuja ja ensimmäisestä lapsesta viisastuneena vieroitin jo aikaisemmin ja kaikkien unet paranivat.
Minä olen siis perinteisen kerrasta poikki-menetelmän kannattaja, koska itsellä se on toiminut kahden lapsen kanssa. Sen vielä sanon, että tässä vieroitusvaiheessa molemmat pojat ovat samalla siirtyneet omaan huoneeseen nukkumaan - en sitten tiedä, onko tällä ollut vaikutusta unikoulujen onnistumiseen. Imetys on molempien kohdalla jatkunut päiväsaikaan normaalisti, esikoista imetin reilun vuoden ja kuopus on vielä tissillä ja ikää on 10 kk. Esikoinen oli hieman huono syömään kiinteitä vauva-aikaan, mutta tämä taisi hieman korjaantua yösyötön poisjättmisen myötä.
Tsemppiä Sinulle mitä sitten päätätkään tehdä yösyöntien poisjättämisen eteen!!!!
että meillä yksi syöttö jätettiin aluksi, mutta nyt tekisin niin että jättäisin kaikki pois kerralla. Ruokahalu takuulla paranee päivällä. Silti tassuttelisin, koska se on meillä toiminut hyvin. Tottakai on tullut levottomia jaksoja, hampaiden tulo ja sairastelua, mutta niistä tuskin pääsee huudatusunikoulullakaan eroon kokonaan:-)
taitaa olla paras toi kerrasta poikki menetelmä. Yöllä yritin nimittäin, että antasin vaan kerran maitoa. Mutta ei tullut mitään - voi jee että huusi.
Täytyy painua varmaan mökille, että saa muu perhe (+naapurit) nukkua ton 2-3 yötä. Yritän tassutella tai mitä siitä nyt tulee. Mä oon yllättävän vähän ollut väsy, vaikka kohta 8kk oon heräillyt tämän tästä. Heräilyjen puolesta voisin vielä antaakin maitoa, mutta toi päivällä syöminen on ihan vitsi!! Aamulla meni taas 2 tl puuroa - en ihmettele toisaalta - yöllä varmaan ½ litraa maitoa :-).
kun en pystynyt pitämään huudatusunikoulua, siis sitä missä vauvan vaan annetaan huutaa yksin ja käydään välillä sanomassa " nyt on yö, nyt nukutaan" . Mutta kyllä tuossa tassuttelussakin joutuu jonkin verran sietämään huutoa:-(
Mutta olin siis vauvan tukena ja turvana huudon ajan en jättänyt yksin. Mutta johdonmukainen pitää olla, eli ruokaa ei anneta jos niin on päätetty. Vettä annoin jos oikein huusi, mutta ei sitä yleensä suostunut ottamaan. Meillä tassuttelu vei kaksi yötä, ensimmäisenä yönä itki puolisen tuntia ja seuraavana 10 minuuttia.
Ensimmäisen kerran tassuttelin 6kk iässä ja nyt vähän aikaa sitten jätimme sen yhden yösyötön pois. Ekalla kerralla meidän vauva siirrettiin omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn, mutta varmasti tassuttelun voi hoitaa vaikka lapsi nukkuisi samassa huoneessa sinun kanssasi.
Tsemppiä!