Tunnetko ekstroverttia, joka ei olisi ärsyttävä?
Minä en tunne. Kaikki julkisuuden ekstrovertitkin ovat ällöjä, vappu pimiä. alexander stubb jne jne.
Miksi nykyään ihannoidaan ekstroverttiyttä ja pidetään sitä uutena normaalina, kun ei introverttiys ole mikään sairaus. Puheripulisuus ja huomionhaku ei ole minusta hyveitä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Kaikki ekstrovertit eivät ole mitään puheripulisia huomiohuoria, samoin kuin kaikki introvertit eivät ole yksin huoneeseensa erakoituvia hiirulaisia.
Lopetapa heti alkuun tuo, kun et näytä ymmärtävän edes ektrovertin käsitettä.
En. Ärsyttävät kaikki pitkässä juoksussa, ja mulle pitkä juoksu on max 2h ektrovertin seuraa.
Et vain tunnista muita kuin äänekkäitä ekstrovertteja. Tätä ei liene selitä niinkään introverttiutesi vaan tietty ahdasmielisyys ja tarve säilyttää turvallisuudentunne mustavalkoisella ajattelulla.
Ihmisillä on huomattavasti merkitsevämpiäkin piirteitä, esim. älykkyys, luovuus, huumorintaju, halu oppia, rehellisyys, kyky huomioda ympäristöään ja kohdella muita hyvin. Mikään näistä ei ole sidonnainen ekstro/introverttiasteikkoon.
Älytöntä että Suomessakin yritetään kaikki pakottaa ekstroverteiksi jo päiväkodista alkaen, vaikke enemmistö suomalaisista on introverttejä.
Vähän kuin aikoinaan vasenkätiset pakotettiin oikeakätisiksi.
Ei ihme ettei moni kestä tätä oravanpyörähelvettiä mikä yhteiskunta nyt on. Kokoajan pitäisi olla ylisosiaalinen tai tippuu kärryiltä.
Suomalaiset olette sairaita jos puheliaat ja iloiset ihmiset on muka ärsyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Et vain tunnista muita kuin äänekkäitä ekstrovertteja. Tätä ei liene selitä niinkään introverttiutesi vaan tietty ahdasmielisyys ja tarve säilyttää turvallisuudentunne mustavalkoisella ajattelulla.
Ihmisillä on huomattavasti merkitsevämpiäkin piirteitä, esim. älykkyys, luovuus, huumorintaju, halu oppia, rehellisyys, kyky huomioda ympäristöään ja kohdella muita hyvin. Mikään näistä ei ole sidonnainen ekstro/introverttiasteikkoon.
Olet vääräasä, sillä ektrovertillä ei ole mitään noista luettelemistasi ominaisuuksista. Nuo ovat introvertin piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset olette sairaita jos puheliaat ja iloiset ihmiset on muka ärsyttäviä.
No ei ne olekaan, ellei ole pakko olla niiden seurassa.
Tunnen. Kaikki eivät hingu huomiota muiden kustannuksella, vaan osaavat kohteliaasti ottaa toisetkin huomioon.
Tosin olin juuri opettajana sijaistamassa erästä luokkaa ja siellä pari erittäin huomionhakuista tyttöä halusi olla koko ajan esillä ja äänessä. Ei auttanut, vaikka sanoin suoraan, että antakaa estradi toisillekin. Teki mieleni lisätä, että joskus voisi itsekseen miettiä, onko ne omat jutut niin kiinnostavia, että toiset aidosti jaksaa kuunnella koko ajan...
Vaikea sanoa, mistä minä tietäisin kuka on introvertti ja kuka extrovertti.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Ektrovertti = itsekäs, äänekäs, muita halveksiva, töykeä räpättäjä
Introvertti = älykäs, lämmin, hiljainen, ajattelija, ottaa muut huomioon, kohtelias
Taas yksi introvertti itseään korottamassa. Muka empaattisia, mutta aina haukkumassa toisia.
Tottakai. Tunnen myös introverttejä, jotka eivät ole ärsyttäviä. Ehkä suunnilleen yhtä paljon.
Aika harvoin tosin verttiys kuitenkaan tulee esiin, koska kyse ei ole mistään puheliaisuuden luonteenpiirteestä. Introvertti ihminen voi olla hyvinkin näkyvä persoona ja ekstrovertti ei. Ihmiset vaikuttavat olevan kategorisesti aivan pihalla siitä, mistä on kyse. Kohta varmaan joku alkaa taas suoltaa vanhaa kunnon skebeliä siitä, miten me introvertit teemme tarkempia havaintoja ja koemme niinku silleen syvemmin.
Onkohan aloittaja Ikiksen sivupersoona, samanlaista ehdotonta ihmisryhmän haukkumista ketjusta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Ektrovertti = itsekäs, äänekäs, muita halveksiva, töykeä räpättäjä
Introvertti = älykäs, lämmin, hiljainen, ajattelija, ottaa muut huomioon, kohtelias
Aijaa. Määritelmä on näköjään muuttunut sitten viime näkemän.
Valitettavan paljon väärinkäsityksiä näistä persoonallisuustyypeistä. Kannattaa lukea aiheesta enemmän ja luulla vähemmän.
Mulle ainakaan persoonallisuuden orientaatio-ominaisuudet eivät ole ratkaiseva tekijä siinä pidänkö vai enkä pidä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vääräasä, sillä ektrovertillä ei ole mitään noista luettelemistasi ominaisuuksista. Nuo ovat introvertin piirteitä.
Aika selkee provo, mutta sinuna olisin kiinnostunut kehittämään itsessäsi useitakin yllä mainituista piirteistä.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi introvertti itseään korottamassa. Muka empaattisia, mutta aina haukkumassa toisia.
Missä täällä on ketään haukuttu (paitsi muutamassa viestissä introverttejä).
Tunnen. Kaikki ekstrovertit eivät ole mitään puheripulisia huomiohuoria, samoin kuin kaikki introvertit eivät ole yksin huoneeseensa erakoituvia hiirulaisia.