Harrastuksesi, jota muut eivät ymmärrä?
Onko sinulla harrastus, jota muut eivät tunnu ymmärtävän?
On niin omituista, että ystävien kanssa jutellaan harrastuksista, ja keskustelu kulkee luontevasti. Kaikkien erikoisia ja hurjiakin harrastuksia ymmärretään ja niistä halutaan kuulla lisää, olivatpa ne vuorikiipeilyä, savenvalantaa tai neulomista. Sitten kerron harrastavani postimerkkeilyä, ja HUPS, vaivaantunut hiljaisuus. Puheenaihetta vaihdetaan. Mistä ihmeestä tämä sosiaalinen kömpelyys näissä tilanteissa johtuu? Itseäni kiinnostaa kaikki, mitä ystävät tahtovat kertoa. Savenvalanta ja vuorikiipeily eivät kiinnosta minua, mutta haluan kuulla elämyksistä, joita ne ystävälle tuottavat. Kehotan aina kertomaan lisää ja tarkemmin.
Muilla vastaavia kokemuksia? :)
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Harrastan kirjeenvaihtoa, ja todellakin keskustelu tyrehtyy aina kun tämä tulee ilmi. Plus oudoksuvat katseet. Mistä mahtaa johtua? Mielestäni kirjeenvaihto on mahtava harrastus. Enkä itse oudoksu kenenkään harrastuksia. Itse en postimerkkeile, mutta ymmärrän täysin sen kiehtovuuden. Postimerkit ovat todella kauniita esineitä, etenkin vanhemmat merkit eri maista.
Tarkoitatko käsin kirjoittamista paperille? Sehän vie hurjasti aikaa, ja posti kulkee hitaasti. En edes tiennyt että joku tekee kirjeitä vielä. Eikö sähköposti olisi mukavampi?
Minua tympii, miten suurin osa ihmisistä tuntuu olevan kykenemättömiä juttelemaan muusta kuin aivan aneemisimmista vähä-älyisten arkisista jutuista. Vähänkään jotain erikoisempaa kun itse menee heittämään, niin johan menee hiljaiseksi ja taas kohta jatketaan siitä miten hauska se Pieru olikaan Putouksessa.
No mun mielipide on, että harrastuksessa "tapahtuu" jotain. En nyt tarkkaan voi sanoa tietäväni mitä postimerkkeilyssä tapahtuu mutta oletan, että otetaan pala paperia ja laitetaan se kansioon. Mitä iloa tuosta saa? Mitä hyötyä ennen kaikkea tuosta on?
Vierailija kirjoitti:
Minua tympii, miten suurin osa ihmisistä tuntuu olevan kykenemättömiä juttelemaan muusta kuin aivan aneemisimmista vähä-älyisten arkisista jutuista. Vähänkään jotain erikoisempaa kun itse menee heittämään, niin johan menee hiljaiseksi ja taas kohta jatketaan siitä miten hauska se Pieru olikaan Putouksessa.
No nyt tarvitsee jotain esimerkkiä.
Hep!
Harrastan kalligrafiaa ja kuulun erääseen kansainväliseen alan yhdistykseen. Käyn alan tapaamisissa jne. Mahtava harrastus, joka suo minulle iloa ja yhteisöllisyyttä muiden kaltaisteni kanssa.
Ja taattu keskustelun tyrehdyttäjä! Olen saanut nähdä ihan omituisia ilmeitä, kun olen maininnut harrastuksestani.
Nyt kun katson tätä ketjua, niin jotain yhteistä näillä harrastuksilla on. Näitä taidetaan pitää ns. menneisyyden juttuna. Tai tylsänä. Mitä kumpaakaan ne eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt tarvitsee jotain esimerkkiä.
Niin ja samalla paljastaisin itseni jos joku siinä juttuporukassa olleista sattuu myös lukemaan näitä.
Minä harrastan AA-kerhoilua, eikä sitä juoppokaverini katso mitenkään hyvällä...
Mua kiehtoisi kuulla. Harmi, että ihmiset ovat noin törppöjä. Mulla on kaveri, joka harrastaa vähän harvinaisempaa elokuvagenreä. Mun mielestä on kiehtovaa kuulla siitä vaikka ei ole yhtään tuttu aihealue itselleni! Mutta usein muut porukassa ei halua kuulla yhtään tarkemmin. En tajua kyllä miksi. Ei se edes jauha siitä, mutta pelkkä ohimennen mainitseminenkin riittää ja ihmiset tympääntyy. Jotkut ei vaan halua kai kuulla mistään oman boksin ulkopuolelta, etenkin jos on kyse taiteesta. Ja sosiaalista kyvyttömyyttä ignoorata toisen ihmisen puhetta.
Harrastan perheen kanssa vaellusta ja luonnossa liikkumista. Lähinnä vain sukulaiset tietää metsästyksestä, ammunnasta ja sen että minulla on helikopterilentäjän lupakirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan kirjeenvaihtoa, ja todellakin keskustelu tyrehtyy aina kun tämä tulee ilmi. Plus oudoksuvat katseet. Mistä mahtaa johtua? Mielestäni kirjeenvaihto on mahtava harrastus. Enkä itse oudoksu kenenkään harrastuksia. Itse en postimerkkeile, mutta ymmärrän täysin sen kiehtovuuden. Postimerkit ovat todella kauniita esineitä, etenkin vanhemmat merkit eri maista.
Tarkoitatko käsin kirjoittamista paperille? Sehän vie hurjasti aikaa, ja posti kulkee hitaasti. En edes tiennyt että joku tekee kirjeitä vielä. Eikö sähköposti olisi mukavampi?
En harrasta kirjeenvaihtoa itse, mutta ymmärrän, että harrastus voi olla nautinnollinen juuri nimenomaan sen hitauden vuoksi. Mikä kriteeri nopeus on?
Mä pelaan Sims4, en saa ymmärrystä.
Rakentelen erilaisia fantasia taloja, kyliä (keijujuttuja, peikkoluola, tonttukoteja, joulupukin kylä on nyt loppusuoralla) yms. tätä ei tunnuta ymmärtävän, vaikka entinen nukkekotiharrastukseni oli ihan ymmärrettävä ja ihastusta herättävä. Onko tuossa sitten se fantasiaosuus, kun kaverit ei enää tajua, vai mikä siinä sitten onkaan... Lisäksi kuvaan rakennelmat instaan (siellä kyllä seuraajilta saan tukea ja ihastelua), kukaan kavereistani ei seuraa edes kannatuksen vuoksi.
Niin ja kuuntelen heviä, mun kavereista ei kukaan. Juuri eilen sain jengin vaikenemaan, kun kerroin, että ostin ensi kesälle Rockfestiin liput Slipknotin takia, niin ja tuleehan sinne Disturbedkin ja mitä kaikkea muuta mahtavaa. Töissä aiheesta virisi keskustelu samanikäisten miespuolisten työkavereiden kanssa, mutta ei naisten kanssa.
Ehkä mä vaan sitten olen lapsellinen outolintu, mutta sillä mennään sitten.
N46
Harvat ymmärtää, kun kerron monen sadan kaktuksen kokoelmastani, niiden hoidosta ja siitä kuinka odotan niiden kukintaa... aika monta oudoksuvaa katsetta oon saanut osakseni. Olis mielenkiintoista nähdä sun postimerkkikokoelma ap :)
Geokätkeilyä jonnin verran harrastan.
Kaikki ei tiedä edes mitä se on.
Geokätköily. Nykyään tuo on kyllä jo aika mainstream, mutta aloittaessani lähes 10v sitten juuri kukaan ei ollut kuullutkaan. Eikä sitä nytkään moni ymmärrä. Ja, no, onhan se purkkien perässä haahuilu melko kummallista. Pääasia, että itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiehtoisi kuulla. Harmi, että ihmiset ovat noin törppöjä. Mulla on kaveri, joka harrastaa vähän harvinaisempaa elokuvagenreä. Mun mielestä on kiehtovaa kuulla siitä vaikka ei ole yhtään tuttu aihealue itselleni! Mutta usein muut porukassa ei halua kuulla yhtään tarkemmin. En tajua kyllä miksi. Ei se edes jauha siitä, mutta pelkkä ohimennen mainitseminenkin riittää ja ihmiset tympääntyy. Jotkut ei vaan halua kai kuulla mistään oman boksin ulkopuolelta, etenkin jos on kyse taiteesta. Ja sosiaalista kyvyttömyyttä ignoorata toisen ihmisen puhetta.
Kyllä mä ny vähintään yritän noteerata ja esittää kiinnostunutta aina ja vähän kysellä jne. vaikkei se toisen juttu suoraansanottuna kiinnostaisi pätkääkään. Koen että se on ihan normaalia kohteliaisuutta ja hyviä tapoja. Silti usein minua kohtaan monet häpeilemättä ignooraa ja jättää huomioimatta, aivan kuin olisin ilmaa. Olen myös huomannut, että muiden ihmisten kohdalla eivät toimi näin, joten jotain minussa kai sitten on sellaista että voi huoletta vaan olla noteeraamatta.