Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini 34. Lääkäri kehui hyväksi arvoksi, tuttava huonoksi?

Vierailija
18.02.2025 |

Ei mitään hajua mitenkä tuota arvoa nyt pitäisi tulkita. Hb mulla oli ainakin hyvä, 138. Syön rautaa purkista ilman lääkärin käskyä kun menkat runsaat.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka raudan popsimista niin ei mene pahemmaksi. Itsellä Hb 115 ja ferritiini 9. Oon ollut jo neljästi infuusiossa ja silti laskevat aina alas 

Vierailija
2/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisi ajattelee, että se on hyvä, koska hb on niin korkea. Oikeastihan arvosi on lähellä alarajaa. Minun lääkäriin oli ensin sitä mieltä, että ferritiinien mittailu on vaan muoti ilmiö. Asenne vaihtui kun MCV- arvo oli alle normaalin vaikkakin hb oli normaali. Eli minun tapauksessa kaksi eri arvoa osoitti raudanpuutteen vaikka hb oli normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältähän nuo arvot vaikuttaa ellei sinullaole erityisiä oireita. 

Vierailija
4/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen pitäs olla sadassa että voidaan täysin poissulkea anemia? Jos jo käyttää rautalisää niin mitä olisi ilman sitä?

Vierailija
5/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin viitearvot: naiset: 13150 ug/l. miehet: 30400 ug/l.

Ihan hyvä naiseksi.

Vierailija
6/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinin viitearvot: naiset: 13 - 150 ug/l. miehet: 30 - 400 ug/l.

Ihan hyvä naiseksi.

Vttu tätä palstan toimimattomuutta.

Vierailija
7/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen pitäs olla sadassa että voidaan täysin poissulkea anemia? Jos jo käyttää rautalisää niin mitä olisi ilman sitä?

Anemia ja raudanpuute ovat eri asioita. Raudanpuutteesta kehittyy anemia. Anemia määrittyy hemoglobiinin perusteella. Ei ferritiiniarvon. Ferritiiniarvo taas kertoo rautavaraston.

Vierailija
8/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anemia ja raudanpuute ovat eri asioita. Raudanpuutteesta kehittyy anemia. Anemia määrittyy hemoglobiinin perusteella. Ei ferritiiniarvon. Ferritiiniarvo taas kertoo rautavaraston.

Kyllä anemia voi olla vaikka hb olisi ok.

Vierailija
9/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n minimi naiselle on 30 eli on liian vähän rautaa. Ota rautalisää. Naisen rautavaraston pitäisi olla 100 ollakseen hyvä, miehellä 200.

T: aneemikko

Vierailija
10/10 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla HB 112. Ferrinitiini noussut puolessa vuodessa 6 -->12. Hyvältä kuulemma näyttää, lisärauta ohjeena.