Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooninen ummetus ( tarvitsen apua)

Vierailija
11.11.2018 |

Nuoresta lähtien kärsinyt hitaasta ruuansulatuksesta, nyt olen 29v ja tilanne on järkyttävää. Vatsantoiminta sen kun hidastuu. Nyt ei enää toimi ollenkaan ja tämän mukaan painokin alkanut nousemaan ( nesteet ja massa kertyy vatsassa).

Olen normaali painoinen ja täysin terve, vatsan takia paino kyllä heittelee välillä 5kg.

Käyn kerran viikossa kakkosella, jouduin jopa ottaa töistä yhden päivän saikkua kun en jaksa töissä seisoa tämän valtavan vatsan kanssa, hikoilen aivan hulluna ja pää täysin sumussa, tulee jopa migreeni, kuntosali ja jumpat jäi vähemmälle koska vatsa ei taivu. Mua oikeasti ällöttää se ajatus että se on täynnä vanhaa ruokaa, sinne vain kertyy tavaraa.

Reipas kävely on ainut asia joka auttaa oloon mutta ei ongelmaan.

Tiedän että silloin harvoin kun tyhjenee kunnolla niin voin todella hyvin eikä painokaan kerry. Tämä tapahtuu ehkä noin 5 kertaa vuodessa.

Minulla on hajoamassa kohta elämä ummetuksen takia. Huom. Korostan että olen täysin terve, lääkärillä rampannut.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin käymään ravitsemusterapeutilla, koska tilanne on sietämätön ja vaikeuttaa elämää.

Chiasiemenet? Murskatut pellavansiemenet 1 rkl/päivä? Muu kuitu?

Yliherkkyys jollekin tuotteelle, joka aiheuttaa vatsaongelmia?

Pyytäisin suolistotähystyksen.

Miksi kuidun lähteeksi suositellaan aina viljoja ja siemeniä?

Suoliston toimintaa nopeuttaa: porkkana, kaali, salaatti, muut vihannekset. Viljat imevät nestettä eivätkä siemenet muutenkaan ole hyväksi sellaisenaan suolistolle. 

Ap kasvissosekeittodieetille pariksi viikoksi niin johan alkaa suoli toimimaan ...

Mulla menee ihan kovaksi, jos syön liikaa kuituja. Joka aamu viikosta toiseen täysjyvämuroja tai granolaa rahkan tai maidon kanssa, niin pakko rajoittaa, kun menee liian kiinteäksi.

Vierailija
62/65 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liotetut luumut vesineen ja erityisesti luumumehu ovat olleet tehokkaita. Lisäksi liotetut pellavansiemenet. Pullo luumumehua, niin todella tulee kiire vessaan. t. IBS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot on tosiaan hyvä mittauttaa.

Itse sain tähystyksen jälkeen IBS-diagnoosin. Omalla kohdallani lääkäri kirjoitti reseptin Vi-sibliniin, neuvoi juomaan aamuisin ja tarvittaessa iltaisinkin ison lasin vettä, johon on sekoitettu makrogoli-jauhetta. Muutenkin vettä pitäisi muistaa juoda tarpeeksi. Aamupuuroon kehotettiin lisäämään ruokalusikallinen oliiviöljyä ja teelusikallinen pellavansiemeniä. Kävellä pitäisi mahdollisimman paljon ja välttää stressiä. 

Vierailija
64/65 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kärsinyt kroonisesti ja kärsin edelleenkin, ummetuksesta. Magnesiumoksidi auttoi jonkin aikaa, kunnes vatsani tottui siihen, ja se siitä. Kuitu-tms.valmisteet niitä voi syödä isoja määriä mutta lopulta tulee tunne että on suolitukos vähintään... eli saattavat vain pahentaa. Juon todella paljon sillä ei ole mtn vaikusta.
Ne mitkä auttaa on kunnolla ryyppääminen+samalla röökinpoltto, kyllä toimii maha viimeistään seur aamuna. Maitohappobakteerikapselit JOSKUS saattaa auttaa. Ja ummetuslääke toilax kerta viikkoon on otettava, muuten ei vatsa toimi edes kertaa viikossa.

Vierailija
65/65 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuorempana kärsinyt ummetuksesta. Sen jälkeen, kun siirryin lihapainotteiselle ruokavaliolle, niin ummetuksesta ei ole ollut tietoakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi