Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooninen ummetus ( tarvitsen apua)

Vierailija
11.11.2018 |

Nuoresta lähtien kärsinyt hitaasta ruuansulatuksesta, nyt olen 29v ja tilanne on järkyttävää. Vatsantoiminta sen kun hidastuu. Nyt ei enää toimi ollenkaan ja tämän mukaan painokin alkanut nousemaan ( nesteet ja massa kertyy vatsassa).

Olen normaali painoinen ja täysin terve, vatsan takia paino kyllä heittelee välillä 5kg.

Käyn kerran viikossa kakkosella, jouduin jopa ottaa töistä yhden päivän saikkua kun en jaksa töissä seisoa tämän valtavan vatsan kanssa, hikoilen aivan hulluna ja pää täysin sumussa, tulee jopa migreeni, kuntosali ja jumpat jäi vähemmälle koska vatsa ei taivu. Mua oikeasti ällöttää se ajatus että se on täynnä vanhaa ruokaa, sinne vain kertyy tavaraa.

Reipas kävely on ainut asia joka auttaa oloon mutta ei ongelmaan.

Tiedän että silloin harvoin kun tyhjenee kunnolla niin voin todella hyvin eikä painokaan kerry. Tämä tapahtuu ehkä noin 5 kertaa vuodessa.

Minulla on hajoamassa kohta elämä ummetuksen takia. Huom. Korostan että olen täysin terve, lääkärillä rampannut.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magnesiumoksidi auttoi mulla todella paljon, nyt toimii vatsa päivittäin. Ihanaa. Ei siis sitraatti, jota useimmat magnesiumvalmisteista on, vaan oksidi, esim Pirkalla on yks. En tiedä auttaako sullayhtä ratkaisevasti kuin mulla, mutta kokeilusta ei liene haittaa. Onnea matkaan!

On myös tällainen tuote. Minulla ei ole ummetusongelmaa, joten en osaa arvioida, kuinka hyvin olisi toiminut siihen.

https://www.luxme.fi/oxytarm

Vierailija
22/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos sinulla on akuutti tilanne päällä, osta apteekista Klyx-peräruiskeita ja käytä nii. Osta samalla myös Laxoberon-tippoja ja ota sitä kuukauden kuuri ja lopeta tipat vähitellen niin, että otat niitä joka toinen ilta viikko parin viikon ajan ja sitten joka kolmas ilta parin viikon ajan. Tämä siksi, ettei vatsasi paukahda takaisin kovaksi, minkä se helposti tekisi, jos lopettaisit kuurin äkillisesti."

Tuo sinun Laxoberon ohje kuulostaa vähän siltä, etten ainakaan itse kokeilisi ilman lääkärin konsultaatiota.

Itselläni Laxaberon aiheutti tosi ikävät vatsakivut ja kramppeja ja itse käytän sitä ihan vain äärimmäisessä hädässä pari päivää. Kuukaudessa vatsa ehtisi tottua siihen aikalailla.

Lienet 6?

No, meillä on tuosta ihan 2-vuotiaalle lapselle lastenlääkärin ohje, ja sillä todellakin saatiin kaksivuotiaan krooninen ummetus loppumaan. Joten toimii aikuiselle varmasti myös, eikä laiskista suolta tai "totuta" vatsaa muuta kuin ulostamaan säännöllisesti, mikä onkin juuri se tavoite.

Se ei edes vaikuta vatsaan, vaan suoleen.

Kokeilisit vaan itsekin vastaanurputtamisen sijasta, sinähän et ole noilla omilla konsteillasi saanut ummetusta loppumaan!

Toki ap voi hakea tuosta ohjeet suolistosairauksien erikoislääkäriltä, samalla tulee tutkittua suolen tilanne. Mutta kuten sanottua, pidempiaikaisen ummetuksen hoidossa tuo toimii kyllä hyvin ja aikaansaa kunnollisen ulostusrytmin.

11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi, kun lopetin eläinproteiinien syömisen kokonaan. Mutta aluksi kannattaa kokeilla niiden vähentämistä. Sekin voi auttaa.

Vierailija
24/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ettei sinulla ole terveysongelmia, silti samaan hengenvetoon kerrot ettei vatsa ole ikinä toiminut normaalisti. Sinulla siis on terveysongelma, ellei ruokavaliosi ja elämäntapasi ole sitten ihan täysin pielessä. Varaisin nyt ajan lääkärille. Välttämättä kyse ei ole mitenkään vakavasta asiasta, mutta monikin suolistosairaus oireilee ummetuksena. Jos ei ongelmaa löydy, lääkärin kuuluisi ohjata sinut ravitsemusterapeutin puheille, jonka ohjauksessa etsitte juuri sinulle sopivan ruokavalion.

Vierailija
25/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile visibliniä. Voi sekoittaa juomiin tai vaikka rahkaan tai puuroon.

Vierailija
26/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko IBS mahdollisuus selvitetty? Se ei aina oireile vaan vesiripulina. Krooninen ummetus on myös yksi oireista.

Vierailija
27/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut ihan esim. sorbitolilla/tai muulla makeutettuja pastilleja tai karkkeja? Niillä on laksatiivinen vaikutus kun syö vähän reilummin.

Vierailija
28/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetusta ei tosiaäan kannata kärsiä vuosia vaan hoitaa säännöllisesti itselleen sopivalla tavalla niin että uloste pehmenee ja vatsa toimii useammin. Hoitamaton ummetus voi johtaa peräpukamiin, divertikkeleihin ja jopa peräsuolen ulosluiskahdukseen.

Itselläni on jo jonkin verran ummetuksesta aiheutuneita vaivoja, vatsa tarvitsee selvästi riittävästi kuitua ja nestettä toimuakseen säännöllusesti, ruokavalion muutokset vaikuttaa ja myös matkustaminen vaikuttaa vatsan toimintaan ja siihen varauduttava ennakolta. Jos vatsani menee aivan jumiin, saan sen aivan takuuvarmasti toimimaan Levolacilla joka ei sovi minulle säännölliseen käyttöön, kerää ilmaa liikaa, mutta ottamalla reilun annoksen vatsa tyhjenee kokonaan koska menee siitä aivan vesiripulille.

Vierailija
29/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaanko? Itse käyn 5-7 x päivässä! Töissä epäilevät että pöllin wcpaperia kotiini kun sitä kuluu niin paljon.

Vierailija
30/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium ehdottaisin minä, jos ei ole jo säännöllisesti käytössä. Oksidi voi auttaa ummetukseen, mutta ei korjaa vajetta elimistössä.

Vierailija
31/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin käymään ravitsemusterapeutilla, koska tilanne on sietämätön ja vaikeuttaa elämää.

Chiasiemenet? Murskatut pellavansiemenet 1 rkl/päivä? Muu kuitu?

Yliherkkyys jollekin tuotteelle, joka aiheuttaa vatsaongelmia?

Pyytäisin suolistotähystyksen.

Vierailija
32/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla viikko aikaa ja mahdollisuus syödä mitä haluat? Kokeile tätä. Aamiainen kahvia ja munakas öljyssä paistettuna, kaksi lasia huoneenlämpöistä vettä. Lounas tonnikalaa vedessä, pakastemaissia, tomaattia ja vettä tai vihreää teetä. Päivän pääruoka noin puoli kiloa keitettyä parsakaalia, tomaattia, herkkusieniä ja paistettua kanaa tai kalaa maustettuna chilijauheella ja oliiviöljyllä. Kahvia ja litra vettä sekä vihannes-iltapala ja vähän pähkinöitä. Unohda kaikki muu ruoka. Kerrohan sitten, minä päivänä tuli kiire vessaan ja menikö tukkoon. Kahviin voit laittaa maitoa, muuten ei mitään juustoja, maitotuotteita tai leipää eikä puuroa.

Vierailija
33/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ohjeista! Autatte paljon enemmän kuin lääkärit.

Olen monta kymmentä kertaa jutellut lääkäreiden kanssa, ei tasan tarkkalleen mitään kannustusta, apua eikä mitään konkreettista apua. Aina vaa tyrkytetään apteekin kuitua. Eivät millään tavalla ota huomioon muita vaihtoehtoja.

En uskalla laksatiivi käyttää. 7 vuotta sitten kokeilin Toilaxia ja se kivun ja kyyneleiden määrä oli karmea!!

Huono trolli, minkä näkee kirjoituksistasi.

Vierailija
34/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, siis oletko käynyt oikein erikoislääkärillä? Onko suolistoasi kuvattu ja tutkittu mitenkään, esim suljettu pois hirsprungin taudin mahdollisuus?

Tytölläni on oikein diagnoosina ummetus, todettiin perinpohjaisten tutkimusten perusteella, hoitona pegorion ja omatoimiset suolihuuhtelut.

Vierailija
35/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti magnesiumia! Suoli on lihas siinä missä mikä muukin lihas. Jos on magnesiumvaje, suolen mateluliike hidastuu. Eri ihmisillä magnesium imeytyy eri lailla, toisilla imeytyy hyvin huonosti ja tarvitsevat muhkean yliannostuksen jotta saavat riittävästi magnesiumia. Toisilla taas imeytyy kaikki mahdollinen ravinnosta saatava magnesium niin että menevät ripulille jo puolikkaasta tabletista. Kokeile eri valmisteita mikä itselle parhaiten sopisi. Meillä laiskan suolen omaava ja lihaskrampeista kärsivä mies käyttää ihan Orion Multivita Magnesiumia

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.mobile/fi_FI/?Object…

Tärkeintä on käyttää magnesiumia niin paljon että vatsa alkaa toimia, kun menee jo ripulille tai toimii enemmän kuin 3x vrk, annosta voi hieman keventää.

Kuitujen määrä kannattaa tarkistaa ihan vaikka ruokapäiväkirja-appilla. Itsekin luulin syöväni runsaasti kuituja mutta todellisuudessa normaalista ruokavaliostani sain vain noin 1/3 päivän kuitutarpeesta täytettyä. Kannattaa suosia sekä geeliytyviä että geeliytymättömiä kuituja.

http://terveyskirjat.fi/ravintokuidut-mita-tarkoittaa-geeliytyvat-ja-ge…

Joku jo mainitsikin että vessaan pitää mennä heti kun on pienikin ulostamisen tarve. Suoli pitää totuttaa tyhjenemään säännöllisesti.

Jos ap olet jo käynyt lääkärissä eikä sinulla ole todettu mitään ummetusta aiheuttavaa sairautta, suosittelen kokeilemaan myös vaihtoehtohoitoja. Vyöhyketerapialla saa hyvin vilkastutettua suolen toimintaa, sanoin japanilainen shiatsu-hoito auttaa ummetukseen.

Ruoka-aineista ummetusta helpottavat luumut (erityisesti kuivatut, liotetut luumut), ruusunmarja (esim. vauvojen soseena), päärynä ja toisilla ihmisillä myös mustikka.

Vierailija
36/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos sinulla on akuutti tilanne päällä, osta apteekista Klyx-peräruiskeita ja käytä nii. Osta samalla myös Laxoberon-tippoja ja ota sitä kuukauden kuuri ja lopeta tipat vähitellen niin, että otat niitä joka toinen ilta viikko parin viikon ajan ja sitten joka kolmas ilta parin viikon ajan. Tämä siksi, ettei vatsasi paukahda takaisin kovaksi, minkä se helposti tekisi, jos lopettaisit kuurin äkillisesti."

Tuo sinun Laxoberon ohje kuulostaa vähän siltä, etten ainakaan itse kokeilisi ilman lääkärin konsultaatiota.

Itselläni Laxaberon aiheutti tosi ikävät vatsakivut ja kramppeja ja itse käytän sitä ihan vain äärimmäisessä hädässä pari päivää. Kuukaudessa vatsa ehtisi tottua siihen aikalailla.

Lienet 6?

No, meillä on tuosta ihan 2-vuotiaalle lapselle lastenlääkärin ohje, ja sillä todellakin saatiin kaksivuotiaan krooninen ummetus loppumaan. Joten toimii aikuiselle varmasti myös, eikä laiskista suolta tai "totuta" vatsaa muuta kuin ulostamaan säännöllisesti, mikä onkin juuri se tavoite.

Se ei edes vaikuta vatsaan, vaan suoleen.

Kokeilisit vaan itsekin vastaanurputtamisen sijasta, sinähän et ole noilla omilla konsteillasi saanut ummetusta loppumaan!

Toki ap voi hakea tuosta ohjeet suolistosairauksien erikoislääkäriltä, samalla tulee tutkittua suolen tilanne. Mutta kuten sanottua, pidempiaikaisen ummetuksen hoidossa tuo toimii kyllä hyvin ja aikaansaa kunnollisen ulostusrytmin.

11

Laxaberon stimuloi suolta. Paketissa on sanottu ettei sitä ole tarkoitettu pitkäaikaisempaan käyttöön. Aina kannattaa lääkärissä käydä eikä ominpäin alkaa jpnkun foorumin ohjeilla tuollaisia käyttämään pitempiä aikoja. Järki käteen.

Tuollaisten laksatiivien runsaasta käytöstä voi tulla elektrolyyttihäiriöitäkin

Laxaberon laittaa väkisin sen tavaran liikkeelle suolessa. Vaikka sitä mainostetaan hellävaraisena, se ei siltä välttämättä tunnu.

Miten sitten kun lopettaa tuon, suoli alkaa toimia normaalisti? Tuo ei korjaa ongelmia taustalla, haloo.

Se mitä jollekin lekuri on suositellut, ei päde kaikille. Eli, jos ummetus on aivan kamalaa, lääkäriin. Kaikki elämäntapakeinot kannattaa kokeilla ennen kun alkaa vetämään ummetuslääkkeitä

Vierailija
37/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on IBS, tyyppi C.

Olet päätellyt oikein että ruuansulatuksen hidastuminen ikääntyessä pahentaa oireita, ja tyypillisesti lisää ruoka-aiden määrää jotka eivät vatsallesi sovi. Toinen suuri tekijä on, kuten ehkä arvasitkin, stressi.

- siirry FODMAP-ruokavalioon. Karsi ruoka-aineita jotka eivät sovi sinulle. Syö luumuja

- liiku paljon ja säännöllisesti, suosi reipasta liikuntaa joka edistää suolen toimintaa

- kaikki herkut pois. Ei sokeria, hiilarimättöä, siideriä, tms

- juo paljon vettä

- vältä lääkkeitä joiden sivuvaikutuksiin kuuluu ummetus

- pyri vähentämään stressiä. Kokeile vaikka joogaa

Vierailija
38/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ruokavalio? Mulla on itselläni taipumusta ummetukseen ja siihen on auttanut tosi paljon kasvisten huomattava lisääminen ja lihan vähentäminen. Karkit tms. kannattaa jättää pois. Liikuntaa lisää, ja vettä paljon. 

Jos yllämainittu ei auta niin uudestaan lääkäriin. 

Vierailija
39/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

121212 kirjoitti:

Sinulla on IBS, tyyppi C.

Olet päätellyt oikein että ruuansulatuksen hidastuminen ikääntyessä pahentaa oireita, ja tyypillisesti lisää ruoka-aiden määrää jotka eivät vatsallesi sovi. Toinen suuri tekijä on, kuten ehkä arvasitkin, stressi.

- siirry FODMAP-ruokavalioon. Karsi ruoka-aineita jotka eivät sovi sinulle. Syö luumuja

- liiku paljon ja säännöllisesti, suosi reipasta liikuntaa joka edistää suolen toimintaa

- kaikki herkut pois. Ei sokeria, hiilarimättöä, siideriä, tms

- juo paljon vettä

- vältä lääkkeitä joiden sivuvaikutuksiin kuuluu ummetus

- pyri vähentämään stressiä. Kokeile vaikka joogaa

Muuten hyvä mutta luumut on kiellettyjen listalla  FODMAP - ruokavaliossa.

Vierailija
40/44 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttoi

- psyllium 2-3 x pv( 1-2 tl kerralla veteen, googlaa) Aluksivoi teettää ilmaa, aloita varoen.

- vettä lisäsin pikkuhiljaa päivään 4 L menee nykyään kaikkineen/ pv

- paljon kahvia

- rivakkaa kävelyä

Vältin ummetusta aiheuttavia, kova banaani,valk riisi , mustikka jne, googlaa.

Tärkein suolen putkimies on psylliumkuitu. Sitten jugurttiin muita kuituja esim pellavansiemenrouhe. Lähikaupasta molemmat.

Googlaa esim jumppa ummetukseen ym ravinto jne.

Kilpirauhasarvot?

Tsemppiä!