Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikkeliläinen Pentti Auvinen saa jopa säästettyä eläkkeestään – matkustaa seuraavaksi Vietnamiin

Vierailija
10.11.2018 |

Mikkeliläinen leskimies Pentti Auvinen viettää aktiivista elämää. Eläkkeestä jää säästöön matkarahojakin.

Pentti Auvinen, 75, on Eläketurvakeskuksen tuoreen julkaisun perusteella varsinainen tilastojen perus-Pentti: Tienaa suunnilleen keskituloisen eläkkeensaajan verran ja asuu Etelä-Savossa, jossa eläkkeensaajia on väkilukuun suhteutettuna eniten Suomessa.

Eläketurvakeskuksen juuri julkaistun eläkeraportin mukaan kokonaiseläke on keskimäärin 1 656 euroa kuukaudessa. Auvisella se on hieman yli. Auvinen asuu Mikkelissä, Etelä-Savossa, jossa väestö ikääntyy vauhdilla ja eläkkeensaajia on ennätysosuus väestöstä: 42,1 prosenttia. (Katso jutun lopusta osuudet koko maassa

Kommentit (28)

Vierailija
2/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen eläke on suurempi kuin palkkani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelissä keskieläke oli viime vuonna 1 567 euroa. Omaan eläkkeeseensä Auvinen on ihan tyytyväinen.

– Ei voi henkseleitä paukutella, mutta kyllä sillä tulee toimeen, kun ei ole enää mitään asuntolainoja, Auvinen sanoo.

– Jotain jää vähän säästöönkin, niin että pääsee välillä matkustelemaan.

Vierailija
4/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa hänelle, mä saan saman verran palkkaa, kaksi lasta. Ei matkustetan Vietanamiin, kesällä käytiin sentään Lappeenrannassa.

Vierailija
5/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa hänelle, mä saan saman verran palkkaa, kaksi lasta. Ei matkustetan Vietanamiin, kesällä käytiin sentään Lappeenrannassa.

Minulla ei ole mitään kyseistä miestä vastaan, kiva hänelle että rahaa on mutta epäreilua monia pienituloisia eläkeläisiä kohtaan joilla eläke on paljon pienempi.

Vierailija
6/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään kyseistä miestä vastaan, kiva hänelle että rahaa on mutta epäreilua monia pienituloisia eläkeläisiä kohtaan joilla eläke on paljon pienempi.

Lehtien otsikoita tarkoitin; hehkutetaan kuinka eläkeläinen elää säästäväisesti ja matkustelee säännöllisesti. Sama juttu kuin työtöntä hehkutetaan kun saa säästettyä 10000 euroa alle vuodessa.

Vierailija
7/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentti ei saa matkustaa, sillä se tuhoaa ilmastoa ja luonnon monimuotoisuutta.

Vierailija
8/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaa kuitenkin enemmän kuin suurin osa nuorista alle 30 vuotiaista

Vierailija
9/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurissa elää pienituloinen eläkeläinen, n. 1100 euroa kuussa, mutta hänkin kehuskelee säästöillään. Kun ei ole lainoja, ei muita elätettäviä, ei autoa, eikä mitään suuria juoksevia menoja niin pienistäkin rahoista saa äkkiä kokoon mukavia summia. Toista sen on, jos olet vaikka yh samoilla tuloilla.

Vierailija
10/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentti on tienannut siis noin 3000-3500€ kuukaudessa.

Onko syytä olla kateellinen?

Hyvä että nauttii elämästä än.

Vierailija
11/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentilläkin on voinut olla nuorempana lapsia ja asuntolainaa.

Niukkuus kuuluu nuoruuteen.

Eipä tuo eläke kyllä suurikaan ole.

Vierailija
12/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niukkuus ei ole herkkua missään elämän vaiheessa. Aiemmat sukupolvet saivat sentään kerättyä eläkkeensä, joilla matkustaa, toisin kuin nykynuoret ja -aikuiset, joilta voidaan leikata milloin hyvänsä. Eläkkeillä on omaisuudensuoja.

Vierailija
13/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurissa elää pienituloinen eläkeläinen, n. 1100 euroa kuussa, mutta hänkin kehuskelee säästöillään. Kun ei ole lainoja, ei muita elätettäviä, ei autoa, eikä mitään suuria juoksevia menoja niin pienistäkin rahoista saa äkkiä kokoon mukavia summia. Toista sen on, jos olet vaikka yh samoilla tuloilla.

Eläkeläisnaiset ovat useammin köyhiä, miehillä on suurempi palkka ja sitä myöten myös eläke on suurempi. Varsinkin eronneet naiset jotka tehneet pienipalkkaista, raskasta työtä ja sitä kautta myös menettäneet terveytensä elävät usein köyhyydessä.

Vierailija
14/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun tarkoitus kai on osoittaa, että "pienituloinen eläkeläinen" voi matkustella.

Pentillä on hyvä eläke.

Minä tulen saamaan pari sataa vähemmän, jos jaksan riehua 68-vuotiaaksi.

Vierailija
15/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niukkuus ei ole herkkua missään elämän vaiheessa. Aiemmat sukupolvet saivat sentään kerättyä eläkkeensä, joilla matkustaa, toisin kuin nykynuoret ja -aikuiset, joilta voidaan leikata milloin hyvänsä. Eläkkeillä on omaisuudensuoja.

Kyllä nykyäänkin eläke kertyy. Ja kannattaa opiskella mielellään nopeasti ja hankkiutua duuniin. Huonompikin palkka kerryttää eläkettä.

Vierailija
16/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentillä on asiat mukavasti, hyvä juttu hälle. Itselleni tuollainen eläke jää haaveeksi kun olen akateeminen pätkätyöläinen.

Vierailija
17/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyäänkin eläke kertyy. Ja kannattaa opiskella mielellään nopeasti ja hankkiutua duuniin. Huonompikin palkka kerryttää eläkettä.

Ennen sai suuremman eläkekertymän 50 v jälkeen, se on poistettu. Eläkeikää nousee nykynuorilla jo niin korkeaksi, että lasketaan varmasti, että osa kuolee jo ennen sitä. Nykyeläkeläisistä osa on päässyt täydelle eläkkeelle aikoinaan 55-58 vuotiaana, jotka nykyään ovat vielä vuosikausia aktiivitoimien rummutuksessa, jos työpaikkaa ei ole.

Vierailija
18/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassoo. No minun eläkkeeni +kaikki mahdolliset tuet on puolet tuosta keskieläkkeestä. Ja minulla on asuntolainaa homeloukosta ja alaikäisiä lapsiakin on. Ei naurata, mutta en ihmettele että Pentti saa säästöön.

Vierailija
19/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikkelissä keskieläke oli viime vuonna 1 567 euroa. Omaan eläkkeeseensä Auvinen on ihan tyytyväinen.

– Ei voi henkseleitä paukutella, mutta kyllä sillä tulee toimeen, kun ei ole enää mitään asuntolainoja, Auvinen sanoo.

– Jotain jää vähän säästöönkin, niin että pääsee välillä matkustelemaan.

Taas pääsi 40 luvulla syntynyt kehumaan etujaan.Talot maksettu,ulkomaillekkin varaa lähtee. Me nuoremmat sukupolvet saadaan vaan unelmoida tälläisistä eläkepäivistä.Nallekarkit loppu kun meillä eläkeikä koittaa. Töitä kin pitäs jaksaa todennäkösesti tehdä joku kymmenen vuotta pitempää kun nää 40 lukulaiset aikoinaan,ennenku edes päästä jolle kin onnettomalle eläkkeelle. Kiinnostais tietää paljo tää mies tienasi kuussa ennen eläkkeelle menoa?Lukeeko se jossain?

Vierailija
20/28 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että pitäs vielä korkeempi olla??Niukkuus tulee kuulumaan tulevaisuudessa monet elämään myös nuoruuden jälkeen.Tällästä textiä voisin kuvitella 40,lukulaiselta, joka ei ole seurannut maailman menoa enään 20 vuoteen. Tulevaisuudessa tulee köyhyys lisääntymään,eläkkeet laskemaan, eläkeikää nostetaan.Talolainoja ei kerta maksaa pois enää niin äkkiä kun ennen jne jne.

Otahan nyt pääsi pois sieltä hiekkakuopasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän