Mikkeliläinen Pentti Auvinen saa jopa säästettyä eläkkeestään – matkustaa seuraavaksi Vietnamiin
Mikkeliläinen leskimies Pentti Auvinen viettää aktiivista elämää. Eläkkeestä jää säästöön matkarahojakin.
Pentti Auvinen, 75, on Eläketurvakeskuksen tuoreen julkaisun perusteella varsinainen tilastojen perus-Pentti: Tienaa suunnilleen keskituloisen eläkkeensaajan verran ja asuu Etelä-Savossa, jossa eläkkeensaajia on väkilukuun suhteutettuna eniten Suomessa.
Eläketurvakeskuksen juuri julkaistun eläkeraportin mukaan kokonaiseläke on keskimäärin 1 656 euroa kuukaudessa. Auvisella se on hieman yli. Auvinen asuu Mikkelissä, Etelä-Savossa, jossa väestö ikääntyy vauhdilla ja eläkkeensaajia on ennätysosuus väestöstä: 42,1 prosenttia. (Katso jutun lopusta osuudet koko maassa
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. No minun eläkkeeni +kaikki mahdolliset tuet on puolet tuosta keskieläkkeestä. Ja minulla on asuntolainaa homeloukosta ja alaikäisiä lapsiakin on. Ei naurata, mutta en ihmettele että Pentti saa säästöön.
Joku 40,lukulainen alapeukutti.Minä 50 v,yläpeukutin.Miten tämän päivän ihmiset on niin tiätämättömiä? Piinallista. Hyvät ajat takana päin.
Tulisi tänne edes yksi 40 luvulla syntynyt joka kertos kuinka hyvin heillä on asiat verrattuna heitä nuorempiin sukupolviin. Esimerkiksi lapsensa tai vielä huonommassa asemassa lapsenlapsensa.Maksetut talot,puolivuotiset ulkomaanmatkat.Kerenneet monet jo nauttia eläkkeestä 60 vuotiaasta.
Köyhä eläkeläinen on enää myytti. Suurten ikäluokkien vanhemmat, ns. hiljainen sukupolvi oli erittäin köyhä, mutta he alkavat olla jo edesmenneitä. Tilastojen mukaan eläkeikäisten tulot kasvavat nopeiten ja ohittivat jo nuorten aikuisten tulot, jotka puolestaan köyhtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Elämähän on valintoja, tarkoitan siis sitä, että voi elää kituuttaa halvallakin. Minä en oikein pysty säästämään kuin ruokalaskusta. Pentti saattaa olla ilman Elisa Viihdettä, mutta minä maksan sen 20 euroa kuussa ainakin vielä. Vuokraa joudun varmaan maksamaan enemmän kuin Pentin asumiskulut ovat. Olen yrittänyt kyllä olla ostamatta MITÄÄN, mitä en oikeasti tarvitse. Ei se ole aina helppoa sekään. Vaatteita onneksi on kaapissa, niitä pidetään kunnes hajoavat.
Matkustaisin itsekin mielelläni etelään, nautin uimisesta meressä ja se on ihan fysioterapiaakin selälleni. Mutta en taida pystyä elämään niin vähällä, että saisin säästöön. Vaikka syön ihan mielelläni nytkin kaurapuuroa joinakin päivinä ihan pääruuaksi. Se on hyvääkin. Pitää nyt vielä tehdä laskelmia. Matkakohteissa rahaa ei minulta paljoa kulu kun en juo alkoholiakaan.
Jutussahan kerrotaan, että Pentti matkustaa Vietnamiin tyttärensä luokse.
Vierailija kirjoitti:
Pentti on tienannut siis noin 3000-3500€ kuukaudessa.
Onko syytä olla kateellinen?
Hyvä että nauttii elämästä än.
Paljonhan saadaan eläkettä me alle 2000 € kuussa tienanneet...
Vierailija kirjoitti:
Köyhä eläkeläinen on enää myytti. Suurten ikäluokkien vanhemmat, ns. hiljainen sukupolvi oli erittäin köyhä, mutta he alkavat olla jo edesmenneitä. Tilastojen mukaan eläkeikäisten tulot kasvavat nopeiten ja ohittivat jo nuorten aikuisten tulot, jotka puolestaan köyhtyvät.
Miksi alapeukutatte faktoja? Nuorten ikäluokkien tulot ovat laskussa ja eläkeläisten nousussa. 65-73-vuotiaiden tulot ylittivät alle 24-vuotiaiden tulot jo vuonna 1993. En minä ketään syyttele ja toki ymmärrän, että suuret ikäluokat ovat tehneet paljon töitä ja eläneet niukan nuoruuden. Silti NYKYÄÄN he eivät ole enää köyhiä.
https://www.stat.fi/til/tjt/2015/02/tjt_2015_02_2017-03-24_kat_004_fi.h…
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/taantuma-muutti-tulonjako…
"Koko maassa kotitalouksien ekvivalentti mediaanitulo oli vuonna 2014 reaalisesti runsaan prosentin pienempi kuin vuonna 2010."
"75 vuotta täyttäneiden ikäluokassa reaalitulot olivat vuonna 2014 lähes kuusi prosenttia suuremmat kuin vuonna 2010. 65–74-vuotiaiden ikäluokassa tulot kasvoivat samalla ajanjaksolla 3,5 prosenttia."
En oikein ymmärrä ketkä täällä kirjoittelevat?
Ettekö ole ammattia hankkineet? Lähihoitajakin tienaa sen pari tonnia kuussa suunnilleen. Ei se ole paljon mutta suurin osa tuntuu tienaavat vähemmän kuin eläkeläisen 1600.
Omassa perhepiirissä eläkkeelle jääty68- vuotiaina.
Lomamatkoja teen vuosittain ja paljon on Kanarialla ja Thaimaassa näkynyt myös 20-30-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämähän on valintoja, tarkoitan siis sitä, että voi elää kituuttaa halvallakin. Minä en oikein pysty säästämään kuin ruokalaskusta. Pentti saattaa olla ilman Elisa Viihdettä, mutta minä maksan sen 20 euroa kuussa ainakin vielä. Vuokraa joudun varmaan maksamaan enemmän kuin Pentin asumiskulut ovat. Olen yrittänyt kyllä olla ostamatta MITÄÄN, mitä en oikeasti tarvitse. Ei se ole aina helppoa sekään. Vaatteita onneksi on kaapissa, niitä pidetään kunnes hajoavat.
Matkustaisin itsekin mielelläni etelään, nautin uimisesta meressä ja se on ihan fysioterapiaakin selälleni. Mutta en taida pystyä elämään niin vähällä, että saisin säästöön. Vaikka syön ihan mielelläni nytkin kaurapuuroa joinakin päivinä ihan pääruuaksi. Se on hyvääkin. Pitää nyt vielä tehdä laskelmia. Matkakohteissa rahaa ei minulta paljoa kulu kun en juo alkoholiakaan.
Jutussahan kerrotaan, että Pentti matkustaa Vietnamiin tyttärensä luokse.
Juu, ymmärsin sen. Enkä ole katellinen ollenkaan. Saa matkustaa vaikka Honoluluun :) Vähän tollasta yksinpuhelua harrastin, sori siitäkin:)
Itse joutuisin maksamaan sinkkumatkasta ihan liikaa (minulle), jos en onnistuisi saamaan sellaista tarjous-sinkkumatkaa. Niitä vaan on eniten Turkissa, ja sinne en matkusta.
En vaaan kohta enää pystykään tuon selkävian takia, se on tuskallinen juuri lentokentillä kun joutuu kanniskelemaan sitä matkustamokassia (pakko on olla lääkkeet jne lähellä).