Työttömyysetuudella opiskelu
Ajattelin hakea opiskelemaan psykologiaa tai sosiaalipsykologiaa (kandi+maisteri) yliopistoon. En ole lukion jälkeen opiskellut mitään.
-Olen täyttänyt 25v (olen 26v)
-Minulla ei ole ammattia
-Olen ollut työtön 25-vuotiaaksi (parantaisi työllistymistäni siis)
Enkö siis voisi opiskella ensimmäiset 2v työttömyysetuudella, jonka jälkeen vasta opintotuella?
Kommentit (80)
Tai mitä jos ap vaan opiskelisit opintotuella? Opiskelijan ensisijainen tuki on opintotuki ja opintolaina. Taas tätä aika tyypillistä nykyaikaa, että ollaan käsi ojossa miettimässä, miten saadaan mieleisimmät tuet maksimoitua.
Itse kävin töissä opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24kk saisi tukea siis, eli kaksi ensimmäistä vuotta opinnoistani. Loput vuodet voisin opiskella opintotuella. Ei tarvitsisi nostaa lainaa ensimmäiseen kahteen vuoteen ja saisi hieman enemmän tukea. -ap
Sä et tule saamaan noihin opintoihin TE-toimistolta puoltoa vaikka sulla olisi käytetty kaikki opintotukikuukaudet. Ala ei ole kovin työllistävä.
Riippuu virkailijasta. Vaikka ala ei olisi ollenkaan työllistävä, voi tuen saada jos virkailija on kiva :D
Jaa että hakemukset menee useamman virkailijan kautta?? Tuskin!
Yhdessäkään te-toimistossa päätöksiä tästä ei tee yksi ainoa virkailija.
Työtön ei voi opiskella, tehdä työtä tai yrittää. Muuten menee työtyömyysturva. Eikö tämä nyt ole jo kaikille selvää. Työtön odottaa kotona että te-toimisto järjestää hänen asiansa. Oma aktiivisuus johtaa rankaisutoimiin, mm. karenssiin.
Ja kyllä on omakohtaista kokemusta. Menetin tuet moneksi kuukaudeksi kunnes luovuin opiskeluoikeudestani. Tein 5 korjauspyyntöä ennenkuin sain ansiosidonnaiseni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei voi opiskella, tehdä työtä tai yrittää. Muuten menee työtyömyysturva. Eikö tämä nyt ole jo kaikille selvää. Työtön odottaa kotona että te-toimisto järjestää hänen asiansa. Oma aktiivisuus johtaa rankaisutoimiin, mm. karenssiin.
Ja kyllä on omakohtaista kokemusta. Menetin tuet moneksi kuukaudeksi kunnes luovuin opiskeluoikeudestani. Tein 5 korjauspyyntöä ennenkuin sain ansiosidonnaiseni takaisin.
Työttömyystuella opiskelu tarkoittaa siis omaehtoisen opiskelun tuella opiskelua. Haetaan samalla lomakkeella kuin työttömyystukea ja on sentilleen sama määrä kuin työttömyystuki. Paitsi päälle tulee alkuun vielä 9€/arkipäivä.
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuella opiskelu tarkoittaa siis omaehtoisen opiskelun tuella opiskelua. Haetaan samalla lomakkeella kuin työttömyystukea ja on sentilleen sama määrä kuin työttömyystuki. Paitsi päälle tulee alkuun vielä 9€/arkipäivä.
Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella on samanlaisen ansa kuin osa-aikatyö tai yrittäminen. Se on täysin te-keskuksen käsittelijän mielivallasta riippuvainen. Käsittelijän vaihtuessa saatat joutua karenssiin ja silloin olet varsinkin perheellisenä pulassa. Te-keskus ei koskaan, toistan ei koskaan tee päätöksiä lähtökohtaisesti hakijan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella on samanlaisen ansa kuin osa-aikatyö tai yrittäminen. Se on täysin te-keskuksen käsittelijän mielivallasta riippuvainen. Käsittelijän vaihtuessa saatat joutua karenssiin ja silloin olet varsinkin perheellisenä pulassa. Te-keskus ei koskaan, toistan ei koskaan tee päätöksiä lähtökohtaisesti hakijan eduksi.
Omaehtoinen opiskelu ei ole sitä, että opiskelet jossain avoimessa mitä sattuu jos sattuu huvittamaan. Se on siis sovittu asia, sitten kun se alkaa pyörimään. Ei voi saada kesken kaiken karenssia.
Hauska, että vedit tuon yrittämisenkin tähän mukaan. Yrittäjänä, työttömästä yrittäjäksi siirtyneenä, en ymmärrä mistä puhut.
Te keskukset ovat räin esimerkki kansalaisten verovaroilla ylläpidetystä palvelusta jonka tarkoitus on palvella virkamiehiä ja hallintoa toimimalla kansalaisiaan vastaan. Koko te järjestelmä on absurdi ja sisältä mätä ja kieroutunut.
Opiskele ensin avoimessa yliopistossa. Kun opintoja on keskimäärin alle 5 op/opiskelukuukausi, opinnot eivät estä kokoaikatyön vastaanottamista eikä ole tutkintoon johtavaa, saat tavanomaisen työttömyystuen.
Kun olet suorittanut perus- ja aineopinnot, on paljon helpompi sekä saada tutkinto-opiskelupaikka kuin työttömyysetuutta opiskeluun. Kolmanneksi: valmistut nopeammin, kun olet jo osan opinnoista suorittanut. Ainoa tuntemani yliopistossa työttömyystuella opiskellut toimi näin.
Paikkakunta vaikuttaa, sillä olen itsekin ollut eräällä kurssilla, jolla oli kahdelta eri paikkakunnala työttömyystuella opiskeleva, mutta kolmannelta ei oltu hyväksytty.
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen opiskelu ei ole sitä, että opiskelet jossain avoimessa mitä sattuu jos sattuu huvittamaan. Se on siis sovittu asia, sitten kun se alkaa pyörimään. Ei voi saada kesken kaiken karenssia.
Hauska, että vedit tuon yrittämisenkin tähän mukaan. Yrittäjänä, työttömästä yrittäjäksi siirtyneenä, en ymmärrä mistä puhut.
Oliko tässä opiskeltu mitä sattuu? Et ilmeisesti osaa ymmärtää lukemaasi ja fantasioit siihen omia kuvitelmiasi. Hyvä että olet tyytyväinen yrittäjänä menestynyt. Oliko te-palvelut tässä avuksi?
Vierailija kirjoitti:
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä opiskeltu mitä sattuu? Et ilmeisesti osaa ymmärtää lukemaasi ja fantasioit siihen omia kuvitelmiasi. Hyvä että olet tyytyväinen yrittäjänä menestynyt. Oliko te-palvelut tässä avuksi?
Fakta nyt vain sattuu olemaan, että jos olet saanut omaehtoiselle opiskelulle "luvan", niin ei sitä kesken opiskelujen evätä.
Työttömyystuella voi käydä niin, että yksi käsittelijä hyväksyy jotkut opinnot, mutta toinen ei. Se on ihan eri asia, kuin omaehtoisen opiskelun evääminen kesken opiskelujen.
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi täysin erilaista ja toisiinsa nähden ristiriitaista vastausta peräkanaa. :D Mene ja tiedä! Työkkärin toiminta on siis aika mielivaltaista, kuten on aiemminkin huomattu.
Se on sitä harkinnanvaraisuutta. Lakiin ei ole suoraan kirjattu tiettyjä asioita, mikä johtaa tulkintaan. Ihmisten taustat eivät ole samanlaiset, mistä seuraa että täysin kouluttamaton voi saada tukea ei työllistävälle alalle (jotta hänellä olisi joku ammatillinen koulutus) ja taas henkilö jolla on jo koulutus, millä voisi työllistyä ei saa. Ei voi verrata suoraan että mä sain ja tuo ei tähän samaan kouluun kun ne taustat on eri.
Uusiin opintoihin saa tukea, mutta pitkät uudet yliopisto-opinnot on ne, mihin yleensä ei ole perustetta myöntää.
.
Mulla oli yksi koulutus amiksesta alla, hain täysin eri opintoihin korkeakoulussa tukea alalle joka työllistää vielä vähemmän kuin eka. Tukea sain kuitenkin ilman mitään kummempia selittelyjä.
Kuinka tämä voi olla mahdollista, jos sinulla olisi kaikki maholliset oikeudet nostaa opintotukea? En kertakaikkiaan ymmärrä. Pistää ihmiset niin eriarvoiseen asemaan. Muut joutuvat nostamaan opintotukea ja velkaantumaan. Perusteet = ei ole. Itse olen saanut myös opiskella 24kk omaehtoisesti, mutta ensimmäinen koulutus ei kertakaikkiaan työllistänyt minua usean vuoden jälkeen, ja opintotuet oli kaikki käytetty. Toinen koulutus oli myöskin nopeasti työllistävä (hoitoala). Mutta kurssilla oli myös muita uudelleenkouluttautuvia, ja pääsääntö oli, ettei kellekään niistä myönnetty omaehtoista, jos olivat vielä oikeutettuja opintotukeen. Sitä tarkoittaa opintotuen ensisijaisuus.
Unohdin tähän lisätä, että minun piti kyllä aika tarkasti perustella koulutustarve ja selvittää opiskelutavoitteeni. Ei ollut mikään läpihuutojuttu todellakaan.
Aika tietty kultaa muistot, mutta en kyllä muista tän olleen kummoinen homma silloin viitisen vuotta sitten. Sain tietää tästä vasta koulupaikan saatuani, jolloin täytin hakemuksen ja soitin työkkäriin. Kävin tapaamisessa juttelemassa asiasta. Kerroin, etten ole saanut töitä aiemmalla koulutuksella (ammattikoulu, tekninen ala) ja uusi koulutus (korkeakoulu, kulttuuriala) voisi parantaa asiaa. Opiskelutavoite oli valmistua määräajassa. Välillä piti toimittaa opintorekisteriote.
Tiukennettu paljon aktiivimallin jälkeen. Ettei nääs porukka olis väärällä tavalla aktiivista, eli opiskelisi jotain hyödyllistä - puput halaa -kurssit on paljon parempia työttömälle kuin opiskelu ja Sibben kaverit saa niistä fyrkkaa toisin kuin opinnoista.
Ei tuo työläs prosessi ollut, papereiden täyttämistä ja haastattelu puhelimitse, Mutta luvan saaminen ei ollut läpihuutojuttu. Opiskelen sosionomiksi ja kurssillani on monta jotka saivat hylätyn päätöksen. En usko että missään saisi enää kulttuurialan opintoihin oikeutta, sen verran alalla on työttömyyttä. Piti tarkkaan perustella, että miksi tarvitsen tämän koulutuksen ja mitkä ovat työöllistymisnäkymät. Sosionomiopinnot on lähärin ohella työkkärin lempilapsi, eli niihin on paljon helpompi saada oikeus kuin moneen muuhun, mutta silti piti hyvin perustella ja työryhmän kokouksesta vielä soitettiin ja haastateltiin.
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuella opiskelu tarkoittaa siis omaehtoisen opiskelun tuella opiskelua. Haetaan samalla lomakkeella kuin työttömyystukea ja on sentilleen sama määrä kuin työttömyystuki. Paitsi päälle tulee alkuun vielä 9€/arkipäivä.[/quote
Omaehtoisesta, tutkintoon johtavasta koulutuksesta ei saa 9 €/päivä korvausta, työllistymiskursseista sen saa. Itse en saa tuota, en saanut edes alkuun vaikka opiskelen toisella paikkakunnalla monimuoto-opetuksessa. Selvitin tuon erikseen, että voisinko saada sitä lähiopetuspäiviin, mutta ei onnistunut.
Eikä haeta samalla lomakkeella, vaan ensin pitää olla opiskelupaikka ja oppilaitokselta todistus paikan vastaanottamisesta. Sitten täytetään kolme erillistä lomaketta, joissa perustellaan miksi haluaa opiskella jne. Ne käsitellään työryhmässä ja sitten joko puolletaan tai kielletään.
Vierailija kirjoitti:
vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuella opiskelu tarkoittaa siis omaehtoisen opiskelun tuella opiskelua. Haetaan samalla lomakkeella kuin työttömyystukea ja on sentilleen sama määrä kuin työttömyystuki. Paitsi päälle tulee alkuun vielä 9€/arkipäivä.[/quote
Omaehtoisesta, tutkintoon johtavasta koulutuksesta ei saa 9 €/päivä korvausta, työllistymiskursseista sen saa. Itse en saa tuota, en saanut edes alkuun vaikka opiskelen toisella paikkakunnalla monimuoto-opetuksessa. Selvitin tuon erikseen, että voisinko saada sitä lähiopetuspäiviin, mutta ei onnistunut.
Eikä haeta samalla lomakkeella, vaan ensin pitää olla opiskelupaikka ja oppilaitokselta todistus paikan vastaanottamisesta. Sitten täytetään kolme erillistä lomaketta, joissa perustellaan miksi haluaa opiskella jne. Ne käsitellään työryhmässä ja sitten joko puolletaan tai kielletään.
Minä sain sen työttömyyskorvauksen päälle 9€/vrk jonkin aikaa koulun alettua. En tarkoittanut että tuen hakeminen tehdään sillä lomakkeella, oli vähä ajatuskatkos tuossa kohtaa. Siis tuen kuukausittainen hakeminen tehdään, tai ainakin tehtiin muutama vuosi sitten työttömyystukihakemuksella.
Laki muuttui siten että 2017 ja sen jälkeen alkavista opinnoista ei saa 9 euron kulukorvausta.
Totta, minäkään en saa kulukorvausta. Opiskelen parhaillaan työttömyysetuudella omaehtoisesti. Aloitin 2017. Sipilä & Co leikkasi senkin pois. Korotettua työttömyyskorvausta saa jotain 200 päivää.
Itse tiedän tapauksen jossa henkilö sai täydentää kandin tutkintoa niin että sai täyttä työttömyystukea todella monta vuotta samalla kun oli läsnäolevana yliopistolla. Tämä oli useita vuosia ennenkuin tämä uusi systeemi tuli jossa lähes automaattisesti saa sen 2 vuotta, esim. kandista -> maisteriksi. MUTTA EI ENEMPÄÄ.
En tänä päivänä tiedä miten helvetissä tämä tyyppi onnistui silloin aikoinaan puhumaan itselleen tuon monivuotisen järjestelyn. Tästä on jotain 10 vuotta ja kysyin silloin itse samanlaisesta järjestelystä ja virkailija kivenkovaan väitti ettei se ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Te keskukset ovat räin esimerkki kansalaisten verovaroilla ylläpidetystä palvelusta jonka tarkoitus on palvella virkamiehiä ja hallintoa toimimalla kansalaisiaan vastaan. Koko te järjestelmä on absurdi ja sisältä mätä ja kieroutunut.
...yrititkö kirjoittaa "räikein esimerkki"? *facepalm*
Tiedän että tämä on vanha ketju, mutta ajattelin silti jakaa oman kokemuksen aiheesta sillä joku asiasta tietoa etsivä varmasti tällekin sivulle törmää.
Itse luin vuosien 2016-2020 aikana itselleni ensimmäisen AMK tutkinnon ja tein valmistumisen jälkeen töitä vuoden 2023 syksyyn määräaikaisilla sopimuksilla. Tänä aikana minulle kävi selväksi ettei alan palkkatöitä ole ja ettei tämä ensimmäinen tutkinto tule työllistämään minua ellen perusta omaa yritystä. Viimeisen määräaikaisen työsopimuksen jälkeen jäin työttömäksi ja hain samantien opiskelemaan toista AMK tutkintoa. Omaehtoisesta opiskelusta olin lukenut jo ennen kouluun hakemista, mutta en uskonut te-toimiston suhtautuvan siihen myönteisesti. Kavereiden kertomusten ja netistä lukemieni kokemusten perusteella olin ymmärtänyt ettei opintoja työttömyystuella kovinkaan helposti lähdetä tukemaan. Yllätyksekseni te-toimiston virkailija ehdotti tätä järjestelyä minulle itse kun mainitsin hakeneeni opiskelemaan.
Kun minulle selvisi että pääsen kouluun, olin virkailinjaan yhteydessä ja täyttelin tarvittavat lomakkeet. Virkailija painotti moneen kertaan että kannattaa perustella koulutustarve kunnolla ja vakuuttaa te-toimisto siitä että opiskelun tukeminen on paras tapa johdattaa sinut takaisi työelämään. On siis mainittava miksi nykyinen ammatitaito tai tutkinto ei sinua työllistä ja miten uusi tutkinto tässä sinua auttaisi jne. Kaikki faktat kannattaa siis iskeä pöytään. Ei siis riitä vaan sellainen mutuilu ja kertoilu että "nokun tää olis mun unelma ammatti". Sain itse puoltavan lausunnon ja aloitan omaehtoisen opiskelun tammikuussa eli rahoita opiskeluni ansiopäivärahalla. Tämä järjestely kestää vain sen 2 vuotta eli kannattaa suunnitella miten elätät itsesi sen jälkeen, sillä työttömyysetuus ei tämän ajan jälkeen jatku. Minun tulee myös hakea edelleen neljää työpaikkaa kuussa sillä minulla on taustalla tuo edellinen AMK tutkinto.
Eli kannattaa työttömänä kertoa te-virkailijalle opiskelusuunnitelmista heti ja selvittää miten tämä prosessi etenee. Opiskelun tulee olla tutkintoon johtavaa ja päätoimista. Sen tulee lisäksi auttaa sinua työllistymään valmistumisen jälkeen. Eli olettaisin ettei sairaanhoitajan ole helppoa saada myönteistä päätöstä jos unelmana olisi joku vähemmän työllistävä ammatti. Päätös omaehtoisen opiskelun tukemisesta tulee saada ENNEN kun koulu alkaa. Mikäli koulu ehtii jo alkaa, ei tukea käsitääkseni saa. Et myöskään saa työttömyysetuutta mikäli aloitat opiskelun "salaa" ilman näitä järjestelyjä.
Toki, jos meinaat vetkuttaa valmistumista. Itse opiskelin 2v omaehtoisen opiskelun tuella ja seuraavat 2 opintotuella. Ei juurikaan ollut muuta eroa, kuin että rahaa sai vähemmän.