Työttömyysetuudella opiskelu
Ajattelin hakea opiskelemaan psykologiaa tai sosiaalipsykologiaa (kandi+maisteri) yliopistoon. En ole lukion jälkeen opiskellut mitään.
-Olen täyttänyt 25v (olen 26v)
-Minulla ei ole ammattia
-Olen ollut työtön 25-vuotiaaksi (parantaisi työllistymistäni siis)
Enkö siis voisi opiskella ensimmäiset 2v työttömyysetuudella, jonka jälkeen vasta opintotuella?
Kommentit (80)
Millä lailla on reilua, jos ensi syksynä pääsee ensimmäistä kertaa opiskelemaan psykologiaa 2000 opiskelijaa, joista osa on 24-vuotiaita, osa 20-vuotiaita ja yksi on täyttänyt 25v, niin hän saa opiskella työttömyysetuudella ja muut joutuvat pärjäämään opintorahalla- ja lainalla? Näin silti, vaikka hänelle olisi yhtä suuri määrä opintotukia käytettävänään? Voisiko joku selittää minulle tämän.
Joo, et varmasti saa opiskella työttömyysetuudella. Ensisijainen tukimuoto on aina opintotuki, niin sinunkin tapauksessasi.
Itse sain opiskella maisterintutkintoni loppuun omaehtoisina opintoina. Mulla oli opinnot olleet pari vuotta tauolla, ja olin siis ollut työttömänä kandina (ja opintotukikuukaudet käytetty siis ajat sitten) ja sitten tein gradun loppuun omaehtoisina opintoina. Onneksi katsoivat työkkärissä, että gradun loppuunsaattaminen helpottaisi työllistymistä - niinkuin se tekikin :)
Täällä unohdetaan se tosiseikka, että omaehtoiseen koulutukseen päätyminen edellyttää kahden (2) asian toteutumista eli omaehtoinen koulutus lisää henkilöasiakkaan mahdollisuutta työllistyä JA ko. alan osaajista on omalla työssäkäyntialueella pulaa. Jos on FM pääaineena antropologia saa varmemmin puollon sosiaalipuolen maisterinohjelmaan kuin fysioterapeutti AMK saisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi paikkakuntakohtaisesti vaihdella myönnetäänkö tuki vai ei? Eikö se ole yhdenvertaisuuden vastaista?
On ihan naamakohtainen päätös. Jotkut eivät ole saaneet tukea samoihin kulttuurialan opintoihin kuin minä sain.
Vierailija kirjoitti:
Ihan opintotuki, niinkuin muillakin opiskelijoilla?
Vahva veikkaus, että te-toimisto sanoo, että sinun tilanteessasi ensisijainen tukimuoto on opintotuki.
Miksi? Jos täyttää ehdot, niin tuen saa.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, mutta mielestäni työttömyysetuudella opiskelu on tarkoitettu ensisijaisesti kesken jääneiden opiskelujen loppuunsaattamiseen tai jos edellinen ammatti ei jostain syystä työllistä tai terveydellisistä syistä ei kykene tätä ammattia enää harjoittamaan. Voiko täysin uusiin yliopisto-opintoihin saada työttömyystukea? Sitä vartenhan on korkeakouluopiskelijan opintotuki!
Voi saada uusiin opintoihin. Sain itse sen alempaan korkeakoulututkintoon.
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahva veikkaus, että te-toimisto sanoo, että sinun tilanteessasi ensisijainen tukimuoto on opintotuki.
Voiko näin tosiaan olla, vaikka olisi täydet opintotuet käytettävissä vielä? Olen ymmärtänyt, että opintotuki on ensisijainen toimeentulon muoto opiskelijalle. Jos opintotukia on käytettävissä, miksi pitäisi saada opiskella työttömyystuella?
Minä olen saanut aloittaa kokonaan uudet opinnot työttömyysetuudella. Tunnen muitakin jotka saaneet. Usein syynä aiemman koulutuksen huono työllistävyys tai ei aiempaa koulutusta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm..niin, jos pääset opiskelemaan, olet käsittääkseni varmemmin oikeutettu opintotukeen. Jos haluat opiskella omaehtoisina opintoina työkkärin rahoilla, niin se on ns. pidempi ja hankalampi prosessi, ja riippuu ihan te-toimiston virkailijan päätöksestä (katsooko hän, että tulet hyötymään opinnoistasi niin varmasti, että sinua kannattaa työkkärin rahoilla tukea). Eli: helpompi+varmempi reitti on opiskella opintotuella.
Kannattaa tosiaan hyvissä ajoin olla yhteyksissä työkkäriin ja kysyä sieltä!
Ajoissa voi kysyä. Itse tosin sain tuen vaikka olin jo hyväksytty opiskelemaan ja vasta sitten tuttu neuvoi hakemaan. Tuen määrä on enemmän kuin opintotuki+opintolaina, joten helpotti paljon perheellisen opintoja.
Sain tuon tuen 4v opintoja varten (toki vain sen 24 ensimmäistä kuukautta). Eli ei ole tarkoitettu ainoastaan alle 2v opintoihin tai kesken jääneiden lopettamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, ja eikös siinä ole raja, että 24kk saa työkkärin tuella opiskella. Että jos meinaat sosiaalipsykologiaa (kandi+maisteri) opiskella, ja kävisi niin, että saat luvan opiskella työkkärin rahoilla, niin saisit ehkä kandin tutkinnon (et ehkä kokonaan) kasaan tuona 24 kk aikana. Ajattelitko sitten jatkaa opintoja opintotuella, vai saisitko sitten enää opintotukea opintoihin, joita olet tehnyt jo työkkärin rahoilla?
Jos on opintotukikuukausia jäljellä, saa loppu ajalle tuen. Jos ei, niin saa todennäköisesti toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Täällä unohdetaan se tosiseikka, että omaehtoiseen koulutukseen päätyminen edellyttää kahden (2) asian toteutumista eli omaehtoinen koulutus lisää henkilöasiakkaan mahdollisuutta työllistyä JA ko. alan osaajista on omalla työssäkäyntialueella pulaa. Jos on FM pääaineena antropologia saa varmemmin puollon sosiaalipuolen maisterinohjelmaan kuin fysioterapeutti AMK saisi.
Työkkäristä tiedettiin aivan varmasti, ettei meidän alueella ole eikä tule olemaan pulaa muotoilijoista. Sain tuen silti.
24kk saisi tukea siis, eli kaksi ensimmäistä vuotta opinnoistani. Loput vuodet voisin opiskella opintotuella. Ei tarvitsisi nostaa lainaa ensimmäiseen kahteen vuoteen ja saisi hieman enemmän tukea. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko näin tosiaan olla, vaikka olisi täydet opintotuet käytettävissä vielä? Olen ymmärtänyt, että opintotuki on ensisijainen toimeentulon muoto opiskelijalle. Jos opintotukia on käytettävissä, miksi pitäisi saada opiskella työttömyystuella?
Ei tarvitse olla tukikuukaudet käytetty. Niistä ei puhuttu sanallakaan kun tukea hain.
Vierailija kirjoitti:
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Opintotuki pitää käyttää ensin vaikka olisi 60-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti noin ei ole. Opintotuki on ensisijainen tukimuoto.
Lisäksi kannattaa muistaa, että opintojen aikainen työttömyysetuus peritään takaisin,jos opinnot eivät etene sovitusti. Yllättävän moni on joutunut maksamaan takaisin tuhansia euroja.
Kaksi täysin erilaista ja toisiinsa nähden ristiriitaista vastausta peräkanaa. :D Mene ja tiedä! Työkkärin toiminta on siis aika mielivaltaista, kuten on aiemminkin huomattu.
Jos opiskelet ensimmäistä tutkintoasi varten, tukimuotosi on opintotuki ja opintolaina. Ne on käytettävä ensin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Opintotuki pitää käyttää ensin vaikka olisi 60-vuotias.
Eikä pidä.
Ainiin, ja eikös siinä ole raja, että 24kk saa työkkärin tuella opiskella. Että jos meinaat sosiaalipsykologiaa (kandi+maisteri) opiskella, ja kävisi niin, että saat luvan opiskella työkkärin rahoilla, niin saisit ehkä kandin tutkinnon (et ehkä kokonaan) kasaan tuona 24 kk aikana. Ajattelitko sitten jatkaa opintoja opintotuella, vai saisitko sitten enää opintotukea opintoihin, joita olet tehnyt jo työkkärin rahoilla?