Vauva raivostuu kun laitetaan pinnasänkyyn, apua
Mitä tehdä tässä tilanteessa. Vauva 6kk nukahtaa vain vierelle. Hänet voi nostaa pinnasänkyynsä vain sikiunessa, tai muuten raivostuu. Huutaa ja itkee vaikka olisin aivan kumartunut hänen luo ”viereen” (en toki vartaloa saa hänen viereen sinne makaamaan), eikä rauhoitu ainakaan 20minuutissa. Kun otan sängylle viereen rauhoittuu lähes heti ja nukahtaa. En oikein tiedä miten olisi paras toimia. Pitäisikö vauvan antaa viettää joskus aikaa sängyssään ihan hereillä, että tottuisi siihen paremmin eikä se merkitsisi vain nukkumista? Huudattaa en halua yhtään enää. Alkaa siis huutaa heti kun lasketaan pinnikseen. Vaikka olisi kuinka uinahtamassa ja rauhallinen jo vierellä/sylissä.
Kommentit (50)
Miksi ei voi olla sängyssä? Mulla ei ole omaa vauvaa eikä varmaan tule kun naiset ei tykkää minusta, mutta pieni koira nukkuu kanssani sängyssä. Nukahdan nopeasti jos hän nukkuu kanssani ja huonosti ilman.
Meillä oli pakko aikoinaan laittaa vauva sänkyyn huutamaan vasten tahtoaan.
Ensimmäisenä yönä huusi 2 tuntia kunnes nukahti, toisena tunnin ja sitten menikin jo nukkumaan ihan kiltisti. Ja siihen käytännössä loppui nukkumiseen liittyvä kiukuttelu.
Unikoulua kehiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä yönä huusi 2 tuntia kunnes nukahti, toisena tunnin ja sitten menikin jo nukkumaan ihan kiltisti. Ja siihen käytännössä loppui nukkumiseen liittyvä kiukuttelu.
Unikoulua kehiin vaan.
Ja nyt sitten et voi olla ihan satavarma siitä, lakkasiko huutamasta,koska on tyytyväinen ja rauhallinen vai saiko kokemuksen, että on turha huutaa, koska kukaan ei auta (ja se voi heijastella vielä paljon myöhemmin ongelmina). Lastenkotivauvat eivät huuda tuosta jälkimmäisestä syystä.
Mulls on 4 lasta ja jokaisen kohdalla oli sama jutti kun sulla. Taistelin 3 kanssa ja nuorimmainen nukkuu vieläkin mun vieressä. Olen tajunnut et kyl isompana oma sänky kelpaa. Harmittaa kun en hoksannut tätä muiden lasten kanssa, vaan uskoin sokeasti mitä muut sanoivat, että lapsi omaan sänkyyn vaan tuli mitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unikoulua kehiin vaan.
Ja nyt sitten et voi olla ihan satavarma siitä, lakkasiko huutamasta,koska on tyytyväinen ja rauhallinen vai saiko kokemuksen, että on turha huutaa, koska kukaan ei auta (ja se voi heijastella vielä paljon myöhemmin ongelmina). Lastenkotivauvat eivät huuda tuosta jälkimmäisestä syystä.
Ihan fiksu nuori hänestä on tullut joten en vaivaa päätäni asialla.
Kyse oli sentään ihan kahdesta yöstä, huijjui.....
Niin, en halua huudattaa, enkä jättää yksin tai mitään semmoista. Turvallisuussyistä en voi nukuttaa vieressä koko yötä, sillä vauva on alkanut liikkumaan itse. Itse nukahtamisen taito on tärkeä. Uskoisin että sen ns unikoulun aika olisi nyt eikä myöhemmin. Onko kukaan saanut vauvaansa nukahtamaan pinnasänkyynsä (muuten kuin huudattamalla) ja miten?
Poltti pinnansa, kun ei pinnoista perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unikoulua kehiin vaan.
Eihän se ole kahdesta yöstä vaan loppuelämästä. Miten paljon koet voivasi saada apua muilta ja osaatko turvata toiseen jne.
Monesta tuleekin fiksu ja jopa ylisuorittaja. Osa toki murenee matkalla.
Ja joku tosiaan ihan vaan sattumalta oppi rauhoittumaan itse juuri samaan aikaan, kun huudatus tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Unikoulua kehiin vaan.
Vauvat eivät kiukuttele. Sen sijaan aikuiset saattavat olla tuhmia.
Entä pinnasänky sivuvaunuks siun viereen?
Laita omaan sänkyyn, mutta jää viereen istumaan ja silittämään, kunnes tottuu muutamassa päivässä? Yhdessä perheessä isä muutti pinnasängyn viereen patjalle nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unikoulua kehiin vaan.
Kun et kerran päätäsi kauheasti vaivaa, niin miksi halusit neuvoa ap:ta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unikoulua kehiin vaan.
Eihän se ole kahdesta yöstä vaan loppuelämästä. Miten paljon koet voivasi saada apua muilta ja osaatko turvata toiseen jne.
Monesta tuleekin fiksu ja jopa ylisuorittaja. Osa toki murenee matkalla.
Ja joku tosiaan ihan vaan sattumalta oppi rauhoittumaan itse juuri samaan aikaan, kun huudatus tapahtui.
Jos yksinkertaisesta asiasta haluaa väkisin tehdä vaikean niin voihan sitä noinkin ajatella. Siitä vaan, ei haittaa minua.
pitäisi varmaan alusta asti totuttaa nukahtamaan omaan sänkyyn, niin ei tule tuota ongelmaa
Mä vahvasti uskon lasten uniasioihin petehtyneisiin asiantuntijoita siinä, että pienellä lapsella ei ole hätää vaikka itkeekin, jos äiti/isä on lähellä ja silittellee. Tuntuuhan se pienen itku pahalta, mutta valitettavasti siltä ei voi loputtomiin välttyä. Yksin huutamaan ei tietenkään missään nimessä saa jättää, vaan läsnä pitää olla.
Vauvan huudattaminen 2 tuntia on rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, en halua huudattaa, enkä jättää yksin tai mitään semmoista. Turvallisuussyistä en voi nukuttaa vieressä koko yötä, sillä vauva on alkanut liikkumaan itse. Itse nukahtamisen taito on tärkeä. Uskoisin että sen ns unikoulun aika olisi nyt eikä myöhemmin. Onko kukaan saanut vauvaansa nukahtamaan pinnasänkyynsä (muuten kuin huudattamalla) ja miten?
Minä olen nukuttanut kolme lastani vauvoina viereeni isoon sänkyyn, ja kaikenlaisia barrikadeja on pitänyt rakentaa, kun ovat alkaneet liikkumaan. Ei ole kenenkään kallo haljennut.
Esikoisen kohdalla koetin unikoulua, mutta hän otti minulta luulot pois. Kaduttaa, että yritin tuolloin niinkin pitkään. Kaksi nuorempaa (ja taistelun jälkeen muös esikoinen) ovatkin saaneet nukkua vieressä tissi suussa, kunnes ovat itse siitä luopuneet. Mutta lapsia on erilaisia, ja toisilta unikoulu sujuu paremmin. Onnea, jos päätät yrittää.
Vierailija kirjoitti:
pitäisi varmaan alusta asti totuttaa nukahtamaan omaan sänkyyn, niin ei tule tuota ongelmaa
Tai sitten tulee. Tiedät varmaan sanonnan, että lapsuus on pelkkiä vaiheita.
Mitä voit tehdä? Anna olla vieressä, kun siinä on hyvä.