Miten toimit? Olet kaupassa. Hyllyn takana kaksi tuntemaasi henkilöä puhuu sinusta "pahaa" tietämättäsi...
...miten toimit kyseisessä tilanteessa?
1. Jos mahdollista, häivyt mahdollisimman näkymättömästi paikalta kuuntelematta enempää
2. Jäät kuuntelemaan lisää ja poistut paikalta siten, että kumpikaan heistä ei näe sinua
3. Kuuntelet heidän jutustelunsa loppuun ja menet sitten pokkana paikalle oikomaan heidän sanomisiaan
Kommentit (34)
Valitsen vaihtoehdon 2. Ja suhtaudun heihin jatkossa etäisemmin.
Olen pari kertaa ollut tuollaisessa tilanteessa sillä erotuksella, että on puhuttu hyvää.
Silti olen hienotunteisesti siirtynyt takavasemmalle. On kuitenkin muille hämmentävää, jos osoittaa olevansa paikalla.
Kuuntelisin loppuun, mutta en paljastaisi itseäni. Tieto on valttia ja voin ottaa asian esille myöhemmin jossain kohtaa missä siitä on hyötyä tai muuten sen perusteella tehdä siirtoja.
Luultavasti häpeäisin ja tuntisin oloni kiusaantuneeksi. Poistuisin paikalta vähin äänin ja toivoisin, ettei minua huomattu.
3. Näin tapahtu reilu kuukausi sitten.
4. En mitään, koska enhän tiedä heidän siellä minusta pahaa puhuvan.
Olen ollut ''kaverien'' kanssa kaverin kämpällä missä siis useampi ihminen. Olen tiennyt, että minusta puhutaan pahaa seläntakana. Kyllä sen tuntee ja näkee katseesta mitä joku on sinusta mieltä.
Kerran lähdin sitten kotia. Eteisessä huusin moikat ihmisille jotka olivat olohuoneessa (ei näköyhteyttä eteiseen)(kerrostalo) ja avasin oven, otin valeaskeleen ja suljin oven eli jäin seisomaan hiljaa eteiseen.
No se seläntakana puhuminen alkoi heti. Kuuntelin vähän aikaan a sitten huusin ''kukkuu täällä ollaan ja hyvin kuuluu'' nauraen samalla. Olohuoneesta kuului ''mitä vtua''?! :O
Haluaisin uskaltaa näyttäytyä, että ymmärtäisivät hävetä, mutta todennäköisesti lähtisin lipettiin ja murehtisin pahaa mieltä jälkikäteen ja katuisin etten sanonut mitään.
Kuuntelisin todellakin loppuun, koska olisin utelias kuulemaan mitä ihmiset minusta ajattelevat Ja jos lakkaavat puhumasta minusta, saattaisin jäädä silti vielä vähäksi ajaksi kuuntelemaan, siltä varalta jos vaikka jatkavat juttua minusta vielä.
Ehkä sitten jossain vaiheessa saattaisin "törmätä" heihin nähdäkseni, yrittävätkö esittää mukavaa, miettivätkö kuulinko, häpeilevätkö kohtuuttomia puheita tms. Jos heidän puheissaan oli jokin väärinkäsitys, niin sitten voisin korjata, mutta muuten en välttämättä paljastaisi kuulleeni.
Kuuntelisin juttua sen verran, että olen varma, että puhuvat minusta ja menisin sitte kesken jutun sanomaan, heille, että ”terve, tuntuuko teistä oikeasti siltä, minä olen niin kamala, onpa surullista, olen aina ajatellut, että te olette niin kivoja kaikille”
Vierailija kirjoitti:
3. Menen heidän luokseen ja tuijotan heitä. En puhu sanaakaan.
Menisin heidän luokseen ja sanoisin "Kuulinpa nimeni mainittavan ja aika monta kertaa - mitäs teillä on siihen sanottavaa"?
No tietenkin kolmonen osittain, siis että menisin luokse ja oikomisen sijaan heittäisin jonkun nasevan yhtä loukkaavan kommentin.