Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko päiväkoti vaatia pesuaineen vaihtamista?

Vierailija
09.11.2018 |

Lapseni vaihtoi juuri perhepäivähoitajalta isoon päiväkotiin, ei mennyt montaa päivää kun yksi hoitajista kehotti meitä vaihtamaan pyykinpesuaineen hajusteettomaan, sillä hänen mielestään poikamme tuoksuu niin voimakkaasti, että hänellä ottaa henkeen.
Missään vaiheessa ei ole meille mainittu, että hajuherkkiä ihmisiä olisi tuolla töissä tai muuta siihen liittyvää. Voiko päiväkoti siis vaatia että emme saisi käyttää hajusteellista pyykinpesuainetta?
Koskaan aiemmin ei kukaan ole meille asiasta maininnut, emmekä käytä edes huuhteluainetta..

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on vaikeata. Ei tarvi vaihtaa ei, mutta älä sitten valita, kun lapsesi istuu päivät eteisessä tai on pihalla. Onko se lastenkaan turvallisuuden kannalta hyvä, jos hoitaja saa pahan sairaskohtauksen ja joutuu lähteä kesken päivän ensiapuun?

Mulla oli kerran oppilas, jonka vaatteiden pesussa oli käytetty kunnolla huuhteluainetta, niin että mun oli pakko pitää ikkunat ja ovi auki, että henki kulki. Lähetin lapsen mukana viestin kotiin, että jos vanhemmat haluavat, että lapsi saa opetusta luokassa (eikä istu käytävässä), niin voisko huuhteluaineen jättää pois. Sen jälkeen lapsi ei haissut, eikä asiasta noussut mitään haloota, että on niitä fiksuja ja muutkin huomioivia vanhempia. Tosin nykyään ihmiset on yhä enemmän minä minä -metaliteetilla matkassa ja sitten ihmetellään mistä niitä itsekkäitä ja huonokäytöksisiä lapsia tulee. No sitten, kun tapaa vanhempia, niin eipä tarvi sen jälkeen enää ihmetellä.

Meille tuli aikanaan tuollainen lappu opettajalta. Toimitin se sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja kopion koulutoimenjohtajalle ja kysyin, onko turvallista, että lapsilla on tuollainen opettaja. Sama lappu tuli kaikille perheille, ei vain meille.

Yllättäen opettajan työsuhde päättyi koeaikana eikä koskaan sen jälkeen saatu mitään vastaavia papereita. Tuo opettajahan olisi vinut kuolla metrossa hajuhaittoihin tai kävellessään kukkakaupan ohi tukehtua kuoliaaksi.

Jaa, no ei ollut minusta kyse, koska en mitään lappua lähettänyt ja työsuhteeni ei päättynyt. Olikohan edes laillinen irtisanomisperuste? Opettaja voi kiertää kukkakaupan kaukaa, jos ei hajuja siedä ja välttää metroakin... mutta töissä on ihmisen käytävä, ettei täällä tarvi taas osan vinkua, kun toiset elää toisten kustannuksella.

Vierailija
42/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun sisko kans pitää tosta "puhtaan pyykin tuoksusta". Ihan kamalan hajusta arielia vai mitä lie. Ajattelen aina ensin, että joku asuu hometalossa, kun pitää niin voimakkailla pyykinpesuaineilla peittää se homeen haju.

Ei ole pakko vaihtaa, omapa on valintasi. Työntekijä esitti pienen toiveen, jolla helpottaisi omaa työtään myös sun lapsesi osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ajattelen ensimmäisenä että matalasti koulutettu wt jos lemustaa lapset pilalle. Ei paljoa lapsen kemikaalikuorma kiinnosta. Monet myös peittelevät alkoholismiaan kaatamalla koko lemuvesipullon päälleen.

Vierailija
44/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi nuo nestemäiset ovat myös jopa tavallisia pyykinpesuaineita epäekologisempia.

Triplakuormitus siis: omat lapset, muut ihmiset ja ympäristö.

Vierailija
45/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli opettajalta kotiin lappu, jossa kerrottiin, että oppitunnit pidetään tästä eteenpäin pimeässä, koska opettaja on niin migreeniherkkä.

Vierailija
46/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi myrkyttää pientä lasta hajusteilla? Se haju karkottaa myös kavereita ja aikanaan seurustelukumppaneita.

Puhdas pyykki ei haise hajusteilta.

Vierailija
47/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on vaikeata. Ei tarvi vaihtaa ei, mutta älä sitten valita, kun lapsesi istuu päivät eteisessä tai on pihalla. Onko se lastenkaan turvallisuuden kannalta hyvä, jos hoitaja saa pahan sairaskohtauksen ja joutuu lähteä kesken päivän ensiapuun?

Mulla oli kerran oppilas, jonka vaatteiden pesussa oli käytetty kunnolla huuhteluainetta, niin että mun oli pakko pitää ikkunat ja ovi auki, että henki kulki. Lähetin lapsen mukana viestin kotiin, että jos vanhemmat haluavat, että lapsi saa opetusta luokassa (eikä istu käytävässä), niin voisko huuhteluaineen jättää pois. Sen jälkeen lapsi ei haissut, eikä asiasta noussut mitään haloota, että on niitä fiksuja ja muutkin huomioivia vanhempia. Tosin nykyään ihmiset on yhä enemmän minä minä -metaliteetilla matkassa ja sitten ihmetellään mistä niitä itsekkäitä ja huonokäytöksisiä lapsia tulee. No sitten, kun tapaa vanhempia, niin eipä tarvi sen jälkeen enää ihmetellä.

Meille tuli aikanaan tuollainen lappu opettajalta. Toimitin se sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja kopion koulutoimenjohtajalle ja kysyin, onko turvallista, että lapsilla on tuollainen opettaja. Sama lappu tuli kaikille perheille, ei vain meille.

Yllättäen opettajan työsuhde päättyi koeaikana eikä koskaan sen jälkeen saatu mitään vastaavia papereita. Tuo opettajahan olisi vinut kuolla metrossa hajuhaittoihin tai kävellessään kukkakaupan ohi tukehtua kuoliaaksi.

Jaa, no ei ollut minusta kyse, koska en mitään lappua lähettänyt ja työsuhteeni ei päättynyt. Olikohan edes laillinen irtisanomisperuste? Opettaja voi kiertää kukkakaupan kaukaa, jos ei hajuja siedä ja välttää metroakin... mutta töissä on ihmisen käytävä, ettei täällä tarvi taas osan vinkua, kun toiset elää toisten kustannuksella.

Lapsia ei saa siirtää pois oppitunnilta tuolla perusteella, pesuaineen haju ei ole rangaistava teko.

Vierailija
48/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi myrkyttää pientä lasta hajusteilla? Se haju karkottaa myös kavereita ja aikanaan seurustelukumppaneita.

Haiseepas, jos on pesty hajustetulla pesuaineella.

Vierailija
49/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiseepas, jos on pesty hajustetulla pesuaineella.

No ei se pyykki puhdasta ole, se on täynnä sitä haisevaa kemikaalia.

Kertoo kyllä vanhemmasta paljon jos lapset jo pikkuvauvoista lähtien pitää pukea niihin kemikaaleilla kyllästettyihin haisuvaatteisiin ihan vaan siksi että pesuaine haisee niin hyvältä vanhemman mielestä... Pahimpia on hajuaistinsa tupakalla pilanneet jotka oikein läträä noiden hajustettujen aineiden kanssa. Heidän nenäänsä tuntuu sitten se ah niin ihana kevyt tuoksu mutta muut tukehtuu siihen oikeasti kammottavaan lemuun...

Vierailija
50/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tule koskaan ymmärtämään kuinka tässä maassa jaksetaankin nillittää jostain pesuaineiden tuoksuista. Tuntuu kuin se olisi miltei kansallisurheilua.

Vierailija
51/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nämä tuoksujutut kyllä erikoisia. Työkaveri valittelee aina eri tuoksuja, sanoo aiheuttavan migreeniä. Silti hänen vaatteensa tuoksuvat niin voimakkaalle pesuaineelle, että meinaan pökrätä hänen lähellään vaikka itse en ole mitenkään herkkä tuoksuille. 😳

Vierailija
52/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti ei voi vaatia ja jos vaatiikin, voi aina ottaa yhteyttä pesuaineen valmistajaan ja pyytää sieltä tutkimustulokset aineen turvallisuudesta. Niiden kanssa sitten päiväkotiin kysymään, onko heillä vastaavasti paperia siitä, että käytetty pesuaine ei ole käyttökelpoinen.

Ärsyttävä asenne sinulla.

Minä saan migreenin helposti tietyistä pesuaineista eli lapset jäisi ilman hoitotätiä melko usein jos joku lapsi tuoksuisi sille aineella jota en siedä.

Onneksi en ole päiväkodissa töissä, mutta olen vuosia ollut tekemisissä sossuperheiden kanssa ja heidän kanssaan työskentely on hankalaa välillä näiden pesuaineen hajunen takia

Itse olet ärsyttävä. Tuollainen erityisherkkyys on yksin sinun ongelmasi.

Vierailija
53/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa peukuttaa enkä lukea kaikkea. Moni lapsi haisee kissanpissalle ja räälle, eikä ketään haittaa. Mutta pesuaineesta kehdataan valittaa. Juu en vaihda. Yliherkät voi viettää aikaa keskenään ja perustaa omat päiväkodit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi