Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko päiväkoti vaatia pesuaineen vaihtamista?

Vierailija
09.11.2018 |

Lapseni vaihtoi juuri perhepäivähoitajalta isoon päiväkotiin, ei mennyt montaa päivää kun yksi hoitajista kehotti meitä vaihtamaan pyykinpesuaineen hajusteettomaan, sillä hänen mielestään poikamme tuoksuu niin voimakkaasti, että hänellä ottaa henkeen.
Missään vaiheessa ei ole meille mainittu, että hajuherkkiä ihmisiä olisi tuolla töissä tai muuta siihen liittyvää. Voiko päiväkoti siis vaatia että emme saisi käyttää hajusteellista pyykinpesuainetta?
Koskaan aiemmin ei kukaan ole meille asiasta maininnut, emmekä käytä edes huuhteluainetta..

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan täysipäinen edes käyttää voimakkaasti lemuavia pesuaineita? Ihmettelen kyllä miksi ne on ylipäätään keksitty, ei puhtaan pyykin tarvitse lemuta yhtään millekään...

Vierailija
22/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pesuaineelta haisevat lapset ovat tulleet tutuksi myös omassa työssäni. Ehkä noin joka 10. asiakkaani on tällainen. Itse suren aina sitä lapsen kemikaalikormaa, jota tällä tavoin ihan turhaa kasvatetaan. Hajusteet ovat erityisen haitallisia, allergisoivia ja hormoonihäiritsijöitä (hedelmättömyys, hormooniperäiset syövät jne.). Ajattelen niin, että kyse on vanhempien tiedon puutteesta, jos vaatteet pestään hajustetuilla pesuaineilla. Niistä on vain haittaa, etenkin lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itseni mielestä paras tuoksu on puhtaan pyykin tuoksu, sellainen sopiva, joten miksi alkaisin lapsen pyykit pesemään ihan erikseen muista..?

Sitä paitsi lapsi käy hoidossa maksimissaan 3 päivää viikosta, mielestäni siinä mielessä kohtuutonta.

T. AP

Puhtaan pyykin tuoksu on eri asia kuin pesuaineen haju.

Vierailija
24/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan koneen käyttävät niin vähän vettäkin että siinä pyykissä todennäköisesti on vaikka kuinka paljon sitä pesuainetta vielä kun otat ne pyykit koneesta. Voin vaan kuvitella sitä "tuoksujen" sinfoniaa mitä teillä on ollut kun siihen on aiemmin vielä huuhteluaine heitetty lemuamaan päälle

Vierailija
25/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko vaihtaa. Poika on päivät pihalla tai peränurkassa. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
26/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun toisella vanhemmallani sattuu olemaan astma, sekä hajuyliherkkyyttä, eikä hänelläkään koskaan ole henkeen mennyt. Nyt vielä kysyin uudelleen asiaa. Ei kuulemma tuoksu liian voimakkaasti.

Minulla on astma ja kyllä tulee hengitysvaikeuksia tietyn pesuaineen tuoksusta. Minulla oli sellainen oppilas ja hän istui sitten aina luokan takaosassa....

Vierailija
27/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noille vapaaehtoisesti vammaisille ei vaan voi mitään. Ne keksii aina uuden asian joka aiheuttaa heille jotain.

Meillä yksi työntekijä sai ensin oireita tietokoneen näytön säteilystä. Hänelle hankittiin näytön eteen maadoitettu suojalevy. Seuraavaksi alkoi tulla hengenahdistusta deodoranteista ja hajuvesistä. Dödöjen käyttöön ja hajuun pyydettiin kiinnittämään huomiota. Seuraavaksi rouva voi pahoin hien hajun vuoksi... Tätä jatkui eläkkeelle pääsyyn asti.

Valittajalle kannattaa suositella työpaikan vaihtoa.

Vierailija
28/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itseni mielestä paras tuoksu on puhtaan pyykin tuoksu, sellainen sopiva, joten miksi alkaisin lapsen pyykit pesemään ihan erikseen muista..?

Miksi sitten käytät hajustetta, jos kerran pidät ihan vain puhtaan pyykin tuoksusta? Hajustehan peittää pyykin itsensä tuoksun.

Vierailija
29/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaassa pyykissä voi ihan hyvin olla mieto pesuaineen tuoksu. Ei hajuste tee pyykistä likaista. Itse en suostuisi tuohon pyyntöön, koska tykkään käyttää hajustettuja pesuaineita eikä kukaan voi määrätä, mitä pesuainetta käytän. Niin kauan kuin hajustettuja tuotteita myydään, myös käytän niitä. Hajusteherkkyys taitaa olla lähinnä suomalaisten ongelma, ihan kuin homekin.

Vierailija
30/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on minullakkin astma, ei voi vaatia pesuaineen vaihtoa!

Vierailija
31/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu ei ainakaan voi puuttua jos minun on pakko pestä ja hajustaa mieheltä tulleet kellarinhajuiset tavarat, lapsi mukaanluettuna. On meinaan kysytty sata kertaa. 

Hometalon hajua on tosi vaikea pestä pois. Oltiin kerran vuokramökillä ja sen jälkeen petivaatteet pestiin varmaa kuudesti ennen kuin ilkesi pistää ne hyllyyn.

Vierailija
32/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi lapsi käy hoidossa maksimissaan 3 päivää viikosta, mielestäni siinä mielessä kohtuutonta.

T. AP

Puhtaan pyykin tuoksu on nimenomaan sellainen että siinä ei tuoksu tasan mikään, puhtaan pyykin ei kuulu tuoksua millekään, sehän on puhdasta.

Näissä voimakkaan tuoksuisissa pesuaineissa ei ole kyllä mitään järkeä ja sen kyllä tuntee kauempaakin kuka niillä pesee. 

Vierailija
33/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ei voi vaatia ja jos vaatiikin, voi aina ottaa yhteyttä pesuaineen valmistajaan ja pyytää sieltä tutkimustulokset aineen turvallisuudesta. Niiden kanssa sitten päiväkotiin kysymään, onko heillä vastaavasti paperia siitä, että käytetty pesuaine ei ole käyttökelpoinen.

Vierailija
34/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti ei voi vaatia ja jos vaatiikin, voi aina ottaa yhteyttä pesuaineen valmistajaan ja pyytää sieltä tutkimustulokset aineen turvallisuudesta. Niiden kanssa sitten päiväkotiin kysymään, onko heillä vastaavasti paperia siitä, että käytetty pesuaine ei ole käyttökelpoinen.

Ärsyttävä asenne sinulla.

Minä saan migreenin helposti tietyistä pesuaineista eli lapset jäisi ilman hoitotätiä melko usein jos joku lapsi tuoksuisi sille aineella jota en siedä.

Onneksi en ole päiväkodissa töissä, mutta olen vuosia ollut tekemisissä sossuperheiden kanssa ja heidän kanssaan työskentely on hankalaa välillä näiden pesuaineen hajunen takia

Vierailija
35/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan voi vaatia, mutta itse en voi ymmärtää miksei ystävälliseen pyyntöön voisi suostua.

Olen itse hajuherkkä, enkä tekisi tuollaista pyyntöä kevyin perustein. Olen nimittäin itse joutunut pyytämään työyhteisöni ihmisiä välttämään hajusteita ja voimakkaita pesuaineita, enkä kokenut asiaa helpoksi (onneksi esimies tuki tässä). Oli jotenkin nolo olo. Kukaan ei kuitenkaan alkanut meuhkaamaan (ainakaan kasvotusten, heh) vaan toiveeni otettiin huomioon. Olen herkistynyt vuosien mittaan niin, että voimakkaat hajut saavat aikaan hengenahdistusta ja pahimmillaan astmakohtauksen.

Vierailija
36/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on vaikeata. Ei tarvi vaihtaa ei, mutta älä sitten valita, kun lapsesi istuu päivät eteisessä tai on pihalla. Onko se lastenkaan turvallisuuden kannalta hyvä, jos hoitaja saa pahan sairaskohtauksen ja joutuu lähteä kesken päivän ensiapuun?

Mulla oli kerran oppilas, jonka vaatteiden pesussa oli käytetty kunnolla huuhteluainetta, niin että mun oli pakko pitää ikkunat ja ovi auki, että henki kulki. Lähetin lapsen mukana viestin kotiin, että jos vanhemmat haluavat, että lapsi saa opetusta luokassa (eikä istu käytävässä), niin voisko huuhteluaineen jättää pois. Sen jälkeen lapsi ei haissut, eikä asiasta noussut mitään haloota, että on niitä fiksuja ja muutkin huomioivia vanhempia. Tosin nykyään ihmiset on yhä enemmän minä minä -metaliteetilla matkassa ja sitten ihmetellään mistä niitä itsekkäitä ja huonokäytöksisiä lapsia tulee. No sitten, kun tapaa vanhempia, niin eipä tarvi sen jälkeen enää ihmetellä.

Vierailija
37/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävä asenne sinulla.

Minä saan migreenin helposti tietyistä pesuaineista eli lapset jäisi ilman hoitotätiä melko usein jos joku lapsi tuoksuisi sille aineella jota en siedä.

Onneksi en ole päiväkodissa töissä, mutta olen vuosia ollut tekemisissä sossuperheiden kanssa ja heidän kanssaan työskentely on hankalaa välillä näiden pesuaineen hajunen takia

Tämä on tuttu juttu. Kun minä saan helposti migreenin, niin sinä vaihdat pesuainetta/talon lämmitysmuotoa/mausteita jne.

Sinulla on migreeni, joka on psyykkinen sairaus. Laukaiseva tekijä ei ole haju tai maku, vaan yleensä stressi tai muuten vain hälyllä tai valoilla itseaiheutettu rasitus. Samalla tavalla minä voisin vaatia, että et saa käyttää punaisia tai mustia vaatteita,koska minä saan niistä migreenin.

Vierailija
38/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesuaineena käytän joko arielia tai surfia. Nestemäisenä.

Huuhteluainetta kun käytti aikanaan niin kyllä huomasi silloin sen itsekin että tuoksui liikaa. en enää sitä hajusteellisena laita jos laitan.

-ap

Mä en pysty käyttään Pinkkiä Surfia - menee nenä tukkoon.

Suosittelen hajusteettomia pesuaineita.

Vierailija
39/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on vaikeata. Ei tarvi vaihtaa ei, mutta älä sitten valita, kun lapsesi istuu päivät eteisessä tai on pihalla. Onko se lastenkaan turvallisuuden kannalta hyvä, jos hoitaja saa pahan sairaskohtauksen ja joutuu lähteä kesken päivän ensiapuun?

Mulla oli kerran oppilas, jonka vaatteiden pesussa oli käytetty kunnolla huuhteluainetta, niin että mun oli pakko pitää ikkunat ja ovi auki, että henki kulki. Lähetin lapsen mukana viestin kotiin, että jos vanhemmat haluavat, että lapsi saa opetusta luokassa (eikä istu käytävässä), niin voisko huuhteluaineen jättää pois. Sen jälkeen lapsi ei haissut, eikä asiasta noussut mitään haloota, että on niitä fiksuja ja muutkin huomioivia vanhempia. Tosin nykyään ihmiset on yhä enemmän minä minä -metaliteetilla matkassa ja sitten ihmetellään mistä niitä itsekkäitä ja huonokäytöksisiä lapsia tulee. No sitten, kun tapaa vanhempia, niin eipä tarvi sen jälkeen enää ihmetellä.

Meille tuli aikanaan tuollainen lappu opettajalta. Toimitin se sivistyslautakunnan puheenjohtajalle ja kopion koulutoimenjohtajalle ja kysyin, onko turvallista, että lapsilla on tuollainen opettaja. Sama lappu tuli kaikille perheille, ei vain meille.

Yllättäen opettajan työsuhde päättyi koeaikana eikä koskaan sen jälkeen saatu mitään vastaavia papereita. Tuo opettajahan olisi vinut kuolla metrossa hajuhaittoihin tai kävellessään kukkakaupan ohi tukehtua kuoliaaksi.

Vierailija
40/53 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä lapsesta mahtaa tuntua, kun joutuu olemaan siinä vahvassa hajussa koko ajan? Eikö lapselle tule pää kipeäksi tai huono olo, kun on kokoajan vahva kemikaalin tuoksu nenässä?

Oletko ap miettinyt, voisko sulla olla huono hajuaisti, etkä siksi ymmärrä, että pyykkisi voi haista todella vahvasti?

Mulla itselläni on erittäin hyvä hajuaisti, enkä siedä liian vahvoja hajuja, varsinkaan pyykinpesuaineiden. Hyvin mieto pesuaineen tuoksu (jonka haistaa vasta kun tunkee nenän kiinni kankaaseen on ok), mutta silti käytän hajusteetonta pesuainetta ja miedosti hajustettua pyykkietikkaa huuhteluun.

Jos vaatteet tuoksuvat edes metrin päähän saati kauemmas, pesuainetta on ihan liikaa vaatteissa. Ei voi olla terveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän