Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä bussikuskeja oikein vaivaa?? Vauvan kanssa liikkeellä...

Vierailija
09.11.2018 |

Kuljen pieni vauva vaunuissa, ja olen tällä viikolla käyttänyt kahdeksan kertaa hsl:n alueen busseja. Joka kerta tällä(kin) viikolla on ollut jotain hankaluutta bussissa: osa kuskeista ei laske matalalattiabussin lattiaa, jotta pääsisin sisään vaunuilla (vaunujen etupyörät ei vain nouse niin korkealle, että sisään pääsisi ilman, että lattiaa lasketaan), osa kaahaa niin kovaa, että vaikka on vaunuissa jarrut päällä ja itse pitää kaksin käsin vaunuista ja bussin tolpista kiinni, niin vaunut heittelehtii holtittomasti kyydissä meinaten kaatua, ja mikä pahinta, niin kaksi kertaa tällä viikolla on kuski laittanut keskiovet kiinni juuri kun joku (en tosin minä) on ollut tulossa bussiin vaunujen kanssa siten, että ne vaunut on oven välissä (eli ovet täysiä kiinni vaunuja päin). Mikä ihme kuskeja oikein vaivaa!!!

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitkä rattaat teillä on jos ei nouse? Ei sillä kuskilla oo mitään velvollisuutta sitä lattiaa laskea kun pyörätuoleja varten.

Sitä ottaa ihan ite rattaista kiinni ja nostaa ne sisään/ulos! Kyllä ne vaunut saa ihan pystyynki, eli uskon että siellä ovien toisella puolella nyt jonkinverran vikaa.

Kaahaamisesta oon kuitenkin aivan samaa mieltä.

T:itsekkin julkisten suurkuluttajaäiti

Vierailija
42/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksulaite myös Keskioville niin loppuu ilmaiskyydit. Jos ei kyydistä maksa mitään niin ei tarvitse mitään vaatiakaan. Aina voi käyttää taksia jos haluaa yksilöllistä palvelua.

Onko yksilöllistä palvelua se, että ovia ei paiskata päin vauvaa?  Ap

Jos et selviä normaalissa ajassa ovien läpi, niin ei kuski voi koko päivää odotella. Ihan samalla lailla ne ovet laitetaan kiinni jos aikuinen ihminen jää pitkäksi aikaa arpomaan ovien väliin ja hidastamaan liikkeelle lähtöä.

Kumma kun ilmaispalvelussa pitäisi vielä saada hidastaa niiden maksavien matkustajien matkaa. Eikö niitä vauvoja voi kuljettaa siinä rintareppusysteemissä jos pakko on bussilla kulkea? Ainiin, tyhmä minä, sittenhän ei pääsekään ilmaiseksi, toki ne rattaat pitää mukana raahata vaikka väkisin 🙄.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse kulkea bussilla vaunujen kanssa. Joskus harvoin kun yksin kuljen, jo se pelottaa. Ei turvavöitä, matkustajia seisoo käytävillä, äkkijarrutukset... Oikeasti ihmettelen ettei loukkaantumisia tapahdu enempää. Lapseni haluan kuljettaa aina turvaistuimessa henkilöautossa.

Vierailija
44/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksulaite myös Keskioville niin loppuu ilmaiskyydit. Jos ei kyydistä maksa mitään niin ei tarvitse mitään vaatiakaan. Aina voi käyttää taksia jos haluaa yksilöllistä palvelua.

Hanki sinäkin vauva niin pääset ilmaiseksi niin ei tarvi olla katkera.

Vierailija
45/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaamatkustaja voi aina kävellä jos ei ilmainen palvelu miellytä. 

Minulla on silti kuukausikortti, joten olen maksanut matkani, vaikka vaunujen kanssa liikkuessa en käy korttiani esittämässä.

Ja vaikka ei olisikaan, niin bussin käyttöehdoissa ei muistaakseni mainita, että ilmaiseksi matkustavia saa huvikseen kohdella kaltoin: vanhukset voi rollaattoreineen kaataa poistuessa kumoon, kun ei lasketa lattiaa tai auteta rampin kanssa, ja pikkulapset saa ryntätä ovien väliin.

- ei Ap

Vanhukset eivät matkusta ilmaiseksi, ainakaan täällä pk-seudulla.

Onhan se vähän erikoista, että lastenvaunuja työntävä nuori terve nainen ei voi käydä maksamassa matkaansa, mutta se heikossa kunnossa oleva vanhus joutuu jättämään rollaattorinsa bussin keskiosaan ja köpöttämään kuskin luokse maksamaan matkansa. Ellei bussissa sitten satu olemaan joku, joka käy leimaamassa mummon/papan matkakortin tämän puolesta.

Antaisin mieluummin nuo ilmaiset matkat vanhuksille, joilla oikeasti on lähes mahdoton tehtävä käydä maksamassa matkansa bussin etuosassa. Tai sitten leimauslaite bussin keskiosaan.

Koskeeko muuten ilmaismatkustaminen bussia 560, jonne mennään sisään keskiovista ja leimauslaite on siinä vieressä?

Olet väärässä, rollaattorin kanssa kulkevan ei tarvitse käydä leimaamassa lippua, katso vaikka HSL:n sivuilta niin näet. Ja itse voin kyllä maksaa matkani, mutta sitten bussi ei voi lähteä liikkeelle ennen kuin olen palannut kuskin luota takaisin vaunuille. Ap

Miksi ei voi lähteä liikkeelle? Vaunujen jarru päälle. Ihan samalla tavalla me muutkin kävelemme paikoillemme, kun bussi on jo liikkeellä.

Koska se ei olisi turvallista sille vaunuissa olevalle lapselle, siinä viereisissä vaunuissa olevalle lapselle tai sille joka on pyörätuolissa siinä vieressä.

Eikä vaunuillekkaan tekisi hyvää heittelehtiä pitkin käytäviä joka mutkassa ja jarrutuksessa ja kiihdytyksessä.

Vierailija
46/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse kulkea bussilla vaunujen kanssa. Joskus harvoin kun yksin kuljen, jo se pelottaa. Ei turvavöitä, matkustajia seisoo käytävillä, äkkijarrutukset... Oikeasti ihmettelen ettei loukkaantumisia tapahdu enempää. Lapseni haluan kuljettaa aina turvaistuimessa henkilöautossa.

Vuosi sitten yksi vanhempi nainen kaatui äkkijarrutuksessa bussipysäkille ja löi aika pahasti päänsä. Kuski meinasi jatkaa matkaa, mutta mä karjaisin, että tämä bussi ei liiku mihinkään ennenkuin ambulanssi tulee tai soitan lisäksi vielä poliisin paikalle. Noh, kiukkuisena jäi bussikuski odottelemaan, että päästään verta vuotava nainen saatiin ambulanssiin. 

Vierailija
47/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitkä rattaat teillä on jos ei nouse? Ei sillä kuskilla oo mitään velvollisuutta sitä lattiaa laskea kun pyörätuoleja varten.

Sitä ottaa ihan ite rattaista kiinni ja nostaa ne sisään/ulos! Kyllä ne vaunut saa ihan pystyynki, eli uskon että siellä ovien toisella puolella nyt jonkinverran vikaa.

Suurkuluttajaäiti ei nyt taida tietää mikä ero on vaunuilla ja rattailla. Ainakin minun vaunut vauvoineen ja ostoskasseineen painaa lähes 20 kiloa, joten en niistä noin vain ota kiinni ja nosta sisään ja ulos. Jotkut matkarattaat varmaan voi nostaakin. Ja saa ne vaunut kyllä pystyyn toki, mutta jos ne nostaa kovin pystyyn, niin vaunujen alusta ottaa kiinni bussin lattian reunaan ennen kuin etupyörät ovat yltäneet bussiin (jos lattiaa ei ole laskettu). Ap

Vierailija
48/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et selviä normaalissa ajassa ovien läpi, niin ei kuski voi koko päivää odotella. Ihan samalla lailla ne ovet laitetaan kiinni jos aikuinen ihminen jää pitkäksi aikaa arpomaan ovien väliin ja hidastamaan liikkeelle lähtöä.

Kumma kun ilmaispalvelussa pitäisi vielä saada hidastaa niiden maksavien matkustajien matkaa. Eikö niitä vauvoja voi kuljettaa siinä rintareppusysteemissä jos pakko on bussilla kulkea? Ainiin, tyhmä minä, sittenhän ei pääsekään ilmaiseksi, toki ne rattaat pitää mukana raahata vaikka väkisin 🙄.

Joo kyllä tommosen kolmevuotiaan siinä rintarepussa kantaa iisisti. Ja rattaita on niiiiiiiiin nasta kuljetella, että aion omaa lastani kuljettaa vaunuissa siihen saakka kunnes pääsee ripille. Ja jos sulla on niin p e r k e l e e n kiire, että ne vaunujen kanssa kulkevat ryssii koko aikataulun, mee taksilla.

Vierailija
49/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole jäänyt vaunujen kanssa ovien väliin, mutta olen ollut bussissa ja pysäkillä todistamassa monta kertaa, kun joku muu on jäänyt ja saanut ne ovet täysiä vaunuja päin. Normaaliajassa ei selviä ovista vaunujen kanssa, jos samaan aikaa bussista jää pois useita matkustajia, kun ei sinne bussiin voi nousta ennen kuin ne muut ovat jääneet pois.

Onko sinulla lapsia? Oletko kuljettanut kuukauden ikäistä vauvaa rintareppusysteemissä kuuden tunnin reissun verran? En usko. Ap 

Vierailija
50/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkuluttajaäiti ei nyt taida tietää mikä ero on vaunuilla ja rattailla. Ainakin minun vaunut vauvoineen ja ostoskasseineen painaa lähes 20 kiloa, joten en niistä noin vain ota kiinni ja nosta sisään ja ulos. Jotkut matkarattaat varmaan voi nostaakin. Ja saa ne vaunut kyllä pystyyn toki, mutta jos ne nostaa kovin pystyyn, niin vaunujen alusta ottaa kiinni bussin lattian reunaan ennen kuin etupyörät ovat yltäneet bussiin (jos lattiaa ei ole laskettu). Ap

Eri

Mun vakilinjalla on vielä joillain kuskeilla tapana jättää bussi niin kauas reunasta ettei edes brion smileilla yletä eturenkaat bussiin niin, että takarenkaat on jalkakäytävällä.

Vierailija
51/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Mun vakilinjalla on vielä joillain kuskeilla tapana jättää bussi niin kauas reunasta ettei edes brion smileilla yletä eturenkaat bussiin niin, että takarenkaat on jalkakäytävällä.

Eli vaunut tippuu vahingossa sitten jalkakäytävän ja bussin väliin? Sepä kiva :( . Vai jätätkö vain nousematta ja odotat seuraavaa? Ap

Vierailija
52/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljin rattaiden kanssa pari vuotta töihin ja takaisin maksaen lippuni ja ne rattaat. Nostin itse kasseilla ladatutkin kärryt ja kiva, jos joskus joku auttoi. Äläpä siinä valita siis.

Vierailija
53/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljin rattaiden kanssa pari vuotta töihin ja takaisin maksaen lippuni ja ne rattaat. Nostin itse kasseilla ladatutkin kärryt ja kiva, jos joskus joku auttoi. Äläpä siinä valita siis.

Olen tässä aloituksessani valittanut esim. siitä, että minulle täysin tuntemattomien äitien vauvoja on meinattu liitskata bussien ovilla. Se, että sinä olet pari vuotta maksanut bussilipun ei liity siihen, että joidenkin ihmisten vauvat ovat joutuneet vaaralliseen tilanteeseen kiitos bussikuskien. Ap

Vierailija
54/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi oven kiinni laittaminen on kyllä ihan älyvapaata. Me painetaan aina vaununappia ja ollaan noustu hyvissä ajoin seisomaan ja mennään rivakasti ulos. Silti kerran vanhemman poikani ollessa 3v.hän meni edeltä ulos ja minä aivan hänen perässään ja ovet silti pamahtivat kiinni persauksilleni ja bussi lähti ajamaan. 3 vuotiaani jäi siis yksin pimeällä kehä ykkösen varteen kun minä jäin vauvan kanssa bussiin. Huusin kurkku suorana että pysäytä bussi ja onneksi hän pysäytti ja pääsimme ulos. Olisi ollut vähän pissaset paikat jos hän ei olisi heti pysähtynyt koska siinä kehällä ei niin vain palata pysäkille takaisin. Tämän jälkeen edelleen isomman ollessa jo 5v.me menemme ulos ja sisään niin että lapsi kävelee vierelläni.

Vierailija
55/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä sankari.Kaikki ei valitettavasti ole noin hyvässä kunnossa.

Vierailija
56/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaunujen kanssa liikkuvat eivät todellakaan matkusta ilmaiseksi. Monella on kuukausikortti voimassa koko ajan omia menoja/töissäkäyntiä varten. Minulla ja muilla tuntemillani vauvojen ja pikkulasten vanhemmilla ainakin on.

Vierailija
57/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Eli vaunut tippuu vahingossa sitten jalkakäytävän ja bussin väliin? Sepä kiva :( . Vai jätätkö vain nousematta ja odotat seuraavaa? Ap

Aina joku toinen matkustaja on auttanut tai sitten oon mennyt niin, että eturenkaat on ilmassa ja takarenkaat pudotan siihen välikköön ja toivon, että eturenkaat ylettyy bussiin.

Ja jos en pääsis niin huutelisin kyllä kuskin nostamaan enkä jäisi pysäkille vaikka kuinka aikataulut menisi pieleeen.

Vierailija
58/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erästä kuskia ruuhka-aikaan risoi  niin kovasti, että lähti liikkeelle todella vauhdikkaasti ja muutenkin kaahasi kuin hullu, erään miehen lastenvaunut olivat kaatua ja me seisomaan jääneet roikuimme kiinni missä pystyimme. Joku huusikin  että "hiljennä!" , mutta talla pohjassa mentiin ja kun joku painoi stop-nappia, jarrutti niin että kirske vain kävi. Nyt jälkeenpäin mietin,  että olisi pitänyt tehdä valitus! 

Vierailija
59/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki sinäkin vauva niin pääset ilmaiseksi niin ei tarvi olla katkera.

Onko oikeasti näin hankala ymmärtää että osa ihmisistä ei voi sietää lapsia, ja mitä hankalamaksi niiden ympäriinsä kuljettelu tehdään, sen parempi? Ei, en todellakaan ole katkera siitä että sinulla on vauva - minua vituttaa kun joudun sen rääkynää kuuntelemaan ja pelkäämään että se tarttuu ohikulkijoihin.

Vierailija
60/79 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kantoliina/manduca on kyllä tosi kätevä ellei ole selkä-/sektiohaavaongelmia. Suosittelen jos vain pystyy käyttämään, paljon kätevämpi liikkua julkisissa! Mä kannan vielä välillä tota 4vuotiastakin :D Ekaluokkalaisen kantaa mies enkä minä.