Mikä bussikuskeja oikein vaivaa?? Vauvan kanssa liikkeellä...
Kuljen pieni vauva vaunuissa, ja olen tällä viikolla käyttänyt kahdeksan kertaa hsl:n alueen busseja. Joka kerta tällä(kin) viikolla on ollut jotain hankaluutta bussissa: osa kuskeista ei laske matalalattiabussin lattiaa, jotta pääsisin sisään vaunuilla (vaunujen etupyörät ei vain nouse niin korkealle, että sisään pääsisi ilman, että lattiaa lasketaan), osa kaahaa niin kovaa, että vaikka on vaunuissa jarrut päällä ja itse pitää kaksin käsin vaunuista ja bussin tolpista kiinni, niin vaunut heittelehtii holtittomasti kyydissä meinaten kaatua, ja mikä pahinta, niin kaksi kertaa tällä viikolla on kuski laittanut keskiovet kiinni juuri kun joku (en tosin minä) on ollut tulossa bussiin vaunujen kanssa siten, että ne vaunut on oven välissä (eli ovet täysiä kiinni vaunuja päin). Mikä ihme kuskeja oikein vaivaa!!!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kantoliina/manduca on kyllä tosi kätevä ellei ole selkä-/sektiohaavaongelmia. Suosittelen jos vain pystyy käyttämään, paljon kätevämpi liikkua julkisissa! Mä kannan vielä välillä tota 4vuotiastakin :D Ekaluokkalaisen kantaa mies enkä minä.
Mä pelkäisin sitä, että kaatuisin ja litistäisin vauvan jos kulkisin bussissa vauva rintarepussa. Kuljetitko vaihtovaatteita ja vaipanvaihtovälineitä repussa? Ja ostokset sitten käsissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitkä rattaat teillä on jos ei nouse? Ei sillä kuskilla oo mitään velvollisuutta sitä lattiaa laskea kun pyörätuoleja varten.
Sitä ottaa ihan ite rattaista kiinni ja nostaa ne sisään/ulos! Kyllä ne vaunut saa ihan pystyynki, eli uskon että siellä ovien toisella puolella nyt jonkinverran vikaa.
Kaahaamisesta oon kuitenkin aivan samaa mieltä.
T:itsekkin julkisten suurkuluttajaäiti
Suurkuluttajaäiti ei nyt taida tietää mikä ero on vaunuilla ja rattailla. Ainakin minun vaunut vauvoineen ja ostoskasseineen painaa lähes 20 kiloa, joten en niistä noin vain ota kiinni ja nosta sisään ja ulos. Jotkut matkarattaat varmaan voi nostaakin. Ja saa ne vaunut kyllä pystyyn toki, mutta jos ne nostaa kovin pystyyn, niin vaunujen alusta ottaa kiinni bussin lattian reunaan ennen kuin etupyörät ovat yltäneet bussiin (jos lattiaa ei ole laskettu). Ap
Kuulostaa, että sulla on jotenkin hankalan malliset vaunut, jotka ei oikein sovellu tuohon bussiin nousuun ja poistumiseen. Mulla on 10kk vauva ja reilu 2v lapset, joita työnnän tuplarattaissa ja saattaa hyvinkin olla painavatkin ostokset mukana, mutta silti kykenen ihan hyvin nousemaan bussiin ja pois, vaikka ei lattiaa laskettaisi. Ja johan ilman ostoksiakin vaunut ovat yli 20kg, koska vauva painaa noin 9kg ja taapero melkein 13kg ja aika massiiviset ne vaunutkin ovat. Että vähän habaa saisit hankkia myös sitten, jos ei 20kg paino pysy hallinnassa. Kannattaa siis hankkia vähän näpsäkämmät vaunut tai rattaat, jos aiot enemmänkin kulkea julkisilla, niin on vähän helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksulaite myös Keskioville niin loppuu ilmaiskyydit. Jos ei kyydistä maksa mitään niin ei tarvitse mitään vaatiakaan. Aina voi käyttää taksia jos haluaa yksilöllistä palvelua.
Onko yksilöllistä palvelua se, että ovia ei paiskata päin vauvaa? Ap
Jos et selviä normaalissa ajassa ovien läpi, niin ei kuski voi koko päivää odotella. Ihan samalla lailla ne ovet laitetaan kiinni jos aikuinen ihminen jää pitkäksi aikaa arpomaan ovien väliin ja hidastamaan liikkeelle lähtöä.
Kumma kun ilmaispalvelussa pitäisi vielä saada hidastaa niiden maksavien matkustajien matkaa. Eikö niitä vauvoja voi kuljettaa siinä rintareppusysteemissä jos pakko on bussilla kulkea? Ainiin, tyhmä minä, sittenhän ei pääsekään ilmaiseksi, toki ne rattaat pitää mukana raahata vaikka väkisin 🙄.
Rintarepussa! Kuule ihan mielelläni käytän rintareppua, mutta jos lähden johonkin, mihin menen bussilla niin mukana on myös vauvan ja/tai taaperon kamat. Vaihtovaatteet, pullot, vaipat ym ja lisäksi omat tavarat. Kukkaro, avaimet, aurinkolasit käynny ym niin tavaraa on kyl kivasti että kyllä järkevämpää on lähteä sen rattaan/vaunun kanssa vaikka oliskin se vauva VÄLILLÄ siinä rintarepussa. Ainakin saan sit kamat ja kauppakassit siihen vaunuun siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kantoliina/manduca on kyllä tosi kätevä ellei ole selkä-/sektiohaavaongelmia. Suosittelen jos vain pystyy käyttämään, paljon kätevämpi liikkua julkisissa! Mä kannan vielä välillä tota 4vuotiastakin :D Ekaluokkalaisen kantaa mies enkä minä.
Ainakaan minun vauva ei nuku kantoliinassa eikä rintarepussa. Kun menen bussilla jonnekin niin pitää olla paikka jossa vauva nukkuu sillä reissulla, koska usein se kestää noin neljä tuntia kun käydään neuvolassa tai lääkärissä ja sitten ruokakaupassa ja imetettäväkin on kesken reissun. Ja miten kannan bussissa kaksi ruokaostoskassia, hoitolaukun ja sen vauvan kantoliinassa ja kävelen vielä kassien ja vauvan kanssa kotiin pysäkiltä puoli kilsaa? Ap
Aikanne kun marmatatte loppuu tämäkin lysti eli julkinen liikenne kuljettajien puutteessa. Kukaan ei halua epäkiitolliseen työhön, jossa ollaan paineessa ja puristuksessa joka suunnalta.
Kuskeista on pula sen takia kun työpäivät on liian pitkiä niin moni uupuu ja vaihtaa hommia.
Vierailija kirjoitti:
Aikanne kun marmatatte loppuu tämäkin lysti eli julkinen liikenne kuljettajien puutteessa. Kukaan ei halua epäkiitolliseen työhön, jossa ollaan paineessa ja puristuksessa joka suunnalta.
Näin on, parempi vaan olla hiljaa ja pitää kiinni henkensä edestä rystyset valkosena. Toisella kädellä rattaista ja toisella kädellä kolmevuotiaasta kävelevästä lapsesta, muistaa vaan joustaa polvilla mutkissa ja jarrutuksissa niin hyvin pysyy pystyssä.
HSL:n kuskit ovat heikkolahjaisia ja tämä on laajalti tunnustettu fakta, joten ei mitään uutta taivaan alla. Joka päivä saisi jostain asiasta olla laittamassa palautetta, jos ei aivan erityistä pitkämielisyyttään antaisi olla. Milloin jätetään oven väliin, milloin porhalletaan pysähtymismerkistä huolimatta pysäkin ohi jne. Pitää vain osata ymmärtää heitä.
Joo valitettavasti aikataulut on heillä todella tiukat, mikä varmaan vaikuttaa. Bussikuskin työ paikallisliikenteessä on todella stessaavaa kun aikataulut painaa päälle ja vessassa/tauollakin pitäisi keretä jossain välissä käymään. Lisäksi tietysti yleiset asiakaspalvelutyön haasteet.
Ei sillä, että puolustelisin kaahaavia ja epäystävällisiä bussikuskeja ja itseäkin usein pelottaa bussin kyydissä syystä tai toisesta, mutta tiedän ammattikuljettajan näkökulmasta asioita myös, koska isäni on entinen bussikussi. Pitkän uran tehnyt ja nykyään jo eläkkeellä, mutta näkee kuulemma välillä painajaisia bussikuskin työstä kun aikataulut painaa päälle ja kun vastaan tulee hankalia asiakkaita. Sitten herää huojentuneena, kun ei enää tarvitse mennä töihin.
Iso hatun nosto bussikuskeille, jotka jaksaa olla ystävällisiä kaiken sen stressin keskellä ja hoitaa hankalatkin asiakkaat asiallisesti ja ajavat turvallisesti, odottaen että kaikki kerkeävät kyytiin/pois kyydistä ja että ihmiset pääsevät turvallisesti istumaan ennen liikkeelle lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuljin rattaiden kanssa pari vuotta töihin ja takaisin maksaen lippuni ja ne rattaat. Nostin itse kasseilla ladatutkin kärryt ja kiva, jos joskus joku auttoi. Äläpä siinä valita siis.
Minkä laajuinen suuruudenhulluus pitää ihmisellä olla, että kuvittelee omien toimiensa asettavan jonkinlaisen standardin, jota kaikkien muiden tulisi noudattaa. Että "elin pari vuotta tosi hankalasti, tästä lähtien ei siis voi olla mitään vaatimustasoa kellään minkään suhteen".
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustaja voi aina kävellä jos ei ilmainen palvelu miellytä.
Kuopukseni on jo kolmen, joten vauva-aika on takana ja lapsi kulkee rattaissa harvemmin. Mutta silloinkin kun oli vielä vauva ja vaunut ja kuljin bussilla, niin tämä ilmiö mistä ap puhuu tuli tutuksi myös täällä Lahdessa. Niin tutuksi, että sen jo tiesi olevan tahallista. Palaute ei auttanut täällä ainakaan mitään, kuski ei koskaan muistanut mitään mistään.
Ja muuten, silloin vauva-aikanakin minulla oli se oma, maksettu kk-kortti, sillä käytin bussia myös ilman vaunuja monta kertaa viikossa.
Käykää autolla kaupassa sitten, kun mies tulee töistä ja jää vauvan kanssa. En viitsisi elää noin vaikeasti bussien ja vaunujen kanssa sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitkä rattaat teillä on jos ei nouse? Ei sillä kuskilla oo mitään velvollisuutta sitä lattiaa laskea kun pyörätuoleja varten.
Sitä ottaa ihan ite rattaista kiinni ja nostaa ne sisään/ulos! Kyllä ne vaunut saa ihan pystyynki, eli uskon että siellä ovien toisella puolella nyt jonkinverran vikaa.
Kaahaamisesta oon kuitenkin aivan samaa mieltä.
T:itsekkin julkisten suurkuluttajaäiti
Suurkuluttajaäiti ei nyt taida tietää mikä ero on vaunuilla ja rattailla. Ainakin minun vaunut vauvoineen ja ostoskasseineen painaa lähes 20 kiloa, joten en niistä noin vain ota kiinni ja nosta sisään ja ulos. Jotkut matkarattaat varmaan voi nostaakin. Ja saa ne vaunut kyllä pystyyn toki, mutta jos ne nostaa kovin pystyyn, niin vaunujen alusta ottaa kiinni bussin lattian reunaan ennen kuin etupyörät ovat yltäneet bussiin (jos lattiaa ei ole laskettu). Ap
Kuulostaa, että sulla on jotenkin hankalan malliset vaunut, jotka ei oikein sovellu tuohon bussiin nousuun ja poistumiseen. Mulla on 10kk vauva ja reilu 2v lapset, joita työnnän tuplarattaissa ja saattaa hyvinkin olla painavatkin ostokset mukana, mutta silti kykenen ihan hyvin nousemaan bussiin ja pois, vaikka ei lattiaa laskettaisi. Ja johan ilman ostoksiakin vaunut ovat yli 20kg, koska vauva painaa noin 9kg ja taapero melkein 13kg ja aika massiiviset ne vaunutkin ovat. Että vähän habaa saisit hankkia myös sitten, jos ei 20kg paino pysy hallinnassa. Kannattaa siis hankkia vähän näpsäkämmät vaunut tai rattaat, jos aiot enemmänkin kulkea julkisilla, niin on vähän helpompaa.
Ei se bussiin nousu vielä mitään, mutta sieltä pois tuleminen kun lattiaa ei tahallaan lasketa ja väliä bussin lattialla ja katukivetyksellä on juuri sen 10cm yli akselimitan, eikä kukaan auta. Ja mitä väliä sillä onkaan muille, mutta minun vauvani siinä vaarassa on.
Rattaatkin on hyvät, Britaxit. Ja vaunut ne vasta hyvät olikin, Stokken Crusit (etupyötä toki lukittuina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuljin rattaiden kanssa pari vuotta töihin ja takaisin maksaen lippuni ja ne rattaat. Nostin itse kasseilla ladatutkin kärryt ja kiva, jos joskus joku auttoi. Äläpä siinä valita siis.
Minkä laajuinen suuruudenhulluus pitää ihmisellä olla, että kuvittelee omien toimiensa asettavan jonkinlaisen standardin, jota kaikkien muiden tulisi noudattaa. Että "elin pari vuotta tosi hankalasti, tästä lähtien ei siis voi olla mitään vaatimustasoa kellään minkään suhteen".
Aika ihme meno muutenkin, töihin rattaiden kanssa. Vai oliko ne rattaat tyhjät ja toimitti kauppakassin virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Käykää autolla kaupassa sitten, kun mies tulee töistä ja jää vauvan kanssa. En viitsisi elää noin vaikeasti bussien ja vaunujen kanssa sitten millään.
Niin, koska kaikillahan on se mies. Mutta onneks sun ei tarvi elää vaikeasti kun et ees viitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska kaikillahan on se mies. Mutta onneks sun ei tarvi elää vaikeasti kun et ees viitsisi.
Ja auto löytyy myös joka perheestä.
Ovet toimivat automaattisesti. Ovitoiminnon pysäyttäminen toki mahdollista, mutta hidastaa, ja aikataulupaineessa hidastaminen ei inspaa kun sit ei pääse tarpeilleen päättärillä.
Bussinkuljettajat eivät ole heikkolahjaisia kuten joku heikkolahjainen täällä kirjoitti, vaan he tekevät raskasta vuorotyötä päivittäin vittuilevien ihmisten kanssa. Ihmiset arvostavat bussia suunnilleen yhtä korkealle kuin hissiä, ja se nokassa istuva ihminen saa niskaansa kaikkien kaikki arkiaggressiot.
Totta kai ylilyönnit ovat ylilyöntejä, mutta yksityistämällä julkisia palveluita ja uskomalla markkinatalouteen saa tällaisia tilaaja-tuottaja-organisaatiohimmeleitä jotka p*skovat suorittavan tason niskaan siinä määrin että siitä riittää muillekin.
Vauvan vanhempana olisin enemmän huolissani yhteiskunnasta ja ihmisten arvostuksesta ja kohtelusta kuin siitä että ovet vähän kolistelevat rattaita. Ovivika saattaa toki rikkoa osteoporoosimuorin ranteen, mutta aika paksua säikkyä joidenkin 20 kg taisteluvaunujen puolesta.
Ja vikaksi: se syy miksi ne matkat ovat alun perin ilmaisia olleet ei ole se että vauvoja jotenkin arvostetaan, vaan että on katsottu hitaaksi, epäkäytännölliseksi turvallisuusriskiksi tulla keskiovilta maksamaan matkaa kuskin luokse. Sun hommaasi on olla siellä keskellä pitämässä niitä vaunuja pystyssä nimenomaan koska ne eivät välttämättä muuten pystyssä pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustaja voi aina kävellä jos ei ilmainen palvelu miellytä.
Minulla on silti kuukausikortti, joten olen maksanut matkani, vaikka vaunujen kanssa liikkuessa en käy korttiani esittämässä.
Ja vaikka ei olisikaan, niin bussin käyttöehdoissa ei muistaakseni mainita, että ilmaiseksi matkustavia saa huvikseen kohdella kaltoin: vanhukset voi rollaattoreineen kaataa poistuessa kumoon, kun ei lasketa lattiaa tai auteta rampin kanssa, ja pikkulapset saa ryntätä ovien väliin.
- ei Ap
Vanhukset eivät matkusta ilmaiseksi, ainakaan täällä pk-seudulla.
Onhan se vähän erikoista, että lastenvaunuja työntävä nuori terve nainen ei voi käydä maksamassa matkaansa, mutta se heikossa kunnossa oleva vanhus joutuu jättämään rollaattorinsa bussin keskiosaan ja köpöttämään kuskin luokse maksamaan matkansa. Ellei bussissa sitten satu olemaan joku, joka käy leimaamassa mummon/papan matkakortin tämän puolesta.
Antaisin mieluummin nuo ilmaiset matkat vanhuksille, joilla oikeasti on lähes mahdoton tehtävä käydä maksamassa matkansa bussin etuosassa. Tai sitten leimauslaite bussin keskiosaan.Koskeeko muuten ilmaismatkustaminen bussia 560, jonne mennään sisään keskiovista ja leimauslaite on siinä vieressä?
Olet väärässä, rollaattorin kanssa kulkevan ei tarvitse käydä leimaamassa lippua, katso vaikka HSL:n sivuilta niin näet. Ja itse voin kyllä maksaa matkani, mutta sitten bussi ei voi lähteä liikkeelle ennen kuin olen palannut kuskin luota takaisin vaunuille. Ap
Mutta kyynärsauvojen kanssa liikkuvan täytyy. En mä sitä vastaan ole, mutta on aika vaarallista kulkea etuovelta istumaan tai kun poistuu bussista, kun bussikuski tekee äkkikaasutuksia ja äkkijarrutuksia. Osa kuskeista osaa ajaa tasaisesti, mutta eivät läheskään kaikki. Kaikissa busseissa ei ole enää edes invapaikkoja vaan joskus ensimmäinen vapaa paikka löytyy vasta bussin perältä.
Jos on kovin köppänä on vaarallista liikkua bussissa. Kannattaakulkea invataksilla.
Eivät tavalliset työssäkäyvä ehtisi koskaan työpaikoilleen, jos jokainen invalidi änkisi bussiin.
Tähän sun ongelmaan on helppo ratkaisu. Taksi. Julkiset kun ikävä kyllä on just niitä, julkisia.