Lapsi muuttunut päiväkodissa
Meidän 4v tyttö on nyt ollut vuoden päiväkodissa, ja hän on muuttunut luonteeltaan aivan hurjasti. Ennen oli oikea päivänsäde, ja aina iloinen ja ystävällinen, nykyään on tosi usein kiukkunen ja suorastaan huonokäytöksinen. Hän sanoo, että kukaan ei leiki hänen kanssaan siellä pk:ssa, ja olen tästä puhunut näille hoitajille, mutta jotenkin tuntuu, että heidän mielestään se " vika" on meidän lapsessa, ei muissa. Itse kuitenkin tunnen lapseni, ja kyllähän näen, mikä muutos vuodessa on tapahtunut, hän on muuttunut ihanasta päivänsäteestä huonokäytöksiseksi villikoksi. Nyt en tiedä mitä tehdä. Ottaisitteko te lapsen pois päiväkodista tässä tilanteessa, hän on ollut siellä ikäänkuin kerhossa muutaman tunnin päivässä, eli mikään pakko hänen ei siellä olisi olla. Kesäloma alkaisi vasta juhannukselta, mutta ehkä pitäisi aloittaa hänen kanssaan loma jo nyt, ja katsoa tilannetta syksyllä sitten uudestaan...
Kommentit (11)
Tietenkään tilanne ei olisi aivan normaali, jos joku vanhempi on läsnä, mutta jotain selvennystä voisit saada. Ainakin näkisit päivän kulun, lasten luonteita ym. niin että osaat esittää lapsellesi hyviä kysymyksiä. Tuon ikäiset usein tarvitsevat täsmäkysymyksiä, jotta voivat kertoa tilanteista, ainakin jos eivät ole puheliasta laatua.
Ootko kysynyt, inkälaisia leikkejä lapsesi haluaisi leikkiä. Miten hän pyytää kaveria leikkimään. Kehoita lastasi leikkimään sillain, että yhdessä toisen kanssa päättävät roolit tms. Entäpä jos lapsesi haluaa aina olla päättämässä, mikä kenenkin rooli on? Hän voi tällä karkoittaa toiset pois.
Ei kyllä kiukuttele, mutta on hiljainen ja syrjäänvetäytyvä oltuaan nyt tammikuusta asti päiväkodissa. Kotona ollessamme jutteli jo paljon mutta nyt on jotenkin vaisu eikä iltaisinkaan pajon juttele, on vaan väsynyt ja haluton. Ja aamuisin itkee joka kerta kun jätän hoitoon...
Pitäisikö jäädä vielä kotiin uudestaan...? Tätien mukaan päiväkodissa ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä ja poika on siellä kuin " enkeli" , kiltti ja tottelevainen....
Tarhassa lapsi ei saa huomiota niin paljoa kuin kotona. Tarhassa tätien huomion joutuu jakamaan monen muun kanssa, ehkäpä siksi lapsi kiukuttelee kotona...
Kun meidän 4-v kiukutteli kaikki illat - olivat sitä mieltä päiväkodissa, että heidän täytyy yritää auttaa lasta olemaan oma itsensä ja kiukuttelemaan tarhassakin, jos siltä tuntuu.
Ikäkausijutuksi tuota lähinnä veikkaisin.
eli ei kannata tyrmätä päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä sillä, että " kyllä minä tunnen lapseni" .
Tottakai päiväkoti muuttaa lasta - se on kuitenkin tietynasteinen stressitekijä lapsen elämässä ja lapsi oppii paljon myös muilta - myös niitä huonoja tapoja.
lapsesi voi olla myös väsynyt ja siksi olla kärttyinen.
Pyydä palaveri henkilökunnan kanssa ja jutelkaa kunnolla asioista.
Onko lapsesi vain osan päivää / muutamina päivinä hoidossa? Tämä voi olla syynä siihen, että ei saa niin hyvin leikkikavereita: päiväkodissa muodostuu hyvin tiiviitä kaveri-ja leikkisuhteita ja lapsi jää herkästi ulkopuolelle jos on vain osan päivää tai silloin tällöin hoidossa.
Toki henkilökunnna pitäisi puuttua asiaan, yrittää kannustaa lastasi leikkimään muiden kanssa (ja kannustaa muita ottamaan lapsesi leikkiin mukaan).
Ihan ensimmäiseksi pyydä se palaveri ja tee päätökset sen jälkeen. Päiväkodin vaihtaminen tuskin muuttaa asiaa ja se, kannattaako lapsen aloittaa loma muita aiemmin riippuu ihan siitä, mikä se tilanne siellä päiväkodissa oikeasti on.
Älä tyydy jutteluun lasta hakiessa tai viedessä, vaadi rauhallinen palaveriaika. Ja mene palaveriin avoimin mielin, älä sillä asenteella " kyllä minä tunnen lapseni" .
kun muut hylkivät, mutta jotenkin eivät ota tätä kuuleviin korviinsa. Mun mielestä heidän pitäisi kuitenkin vahtia, että ketään ei jätetä leikkien ulkopuolelle. Olen nähnyt kotonakin, että kun leikkii jonkun kanssa, niin kaikki sujuu tosi hyvin ja on tosi iloinen ja todella onnellinen, mutta jos joku vaikkapa pihalla kieltää tulemasta leikkiin, niin hän alkaa ikäänkuin tahallaan ärsyttämään muita. Ja tätä piirrettä hänellä ei aiemmin ole ollut. Nyt tuntuu, että hän on jotenkin omaksunut tämän roolin siellä pk:ssa, ja hän ajattelee, että hänen pitää olla sellainen siellä aina, jotta hänet hyväksytään. Huomaan jo heti aamulla, kun hänet sinne vien, että hän ei ole oikein oma itsensä, hän ei ole se sama lapsi siellä kuin kotona. Hänellä on aina ollut hurjan hyvä itsetunto, nyt on viime aikoina alkanut puhumaan, että hän on ihan tyhmä eikä kukaan tykkää hänestä, eli jotain muuta mielestäni kuin ikäjuttua tämä on. ap
meidän pojalla ei siis ole mitään kiukuttelua, oikeastaan päin vastoin. Oli paljon tempperamenttisempi ennen. Nyt ei juurikaan saa raivareita mistään aiheesta. Vain aamuisin on itkuinen ja jää aina päiväkodin eteiseen itkemään, kun lähden töihin. Ja kun menen hakemaan, niin istuu yleensä portilla ulkona odottamassa koska tulen.
Ei siis selkeästi viihdy, mutta tätien mielestä ei ole mitään poikkeavaa...
Kotona on myös hiljainen ja vaisu, hymyilee harvoin. Oli ennen aurinkoinen ja melko vilkas lapsi....
kaveripiireistä. Sitten lapsesi alkaa kiusaamaan, koska ei saa tulla leikkimään. Mitä voit tehdä? Olisiko pidempi hoitopäivä mahdollinen? Jos hän olisi vain parina päivänä hoidossa, mutta koko päivän kerrallaan, auttaisikohan? Toisaalta: Oman poikani pk:ssa on poika, joka kiusaa ja häiritsee leikkejä. Luulen, että häntä harmittaa, kun ei pääse leikkiin mukaan. Kotioloissa leikit sitten sujuvat, kun muut pojat ottavat hänet silloin mukaan leikkeihin. En käsitä, mikseivät pk:ssa huoli poikaa leikkeihin, mutta kotipihassa kyllä. On kuitenkin koko päivän hoidossa. Olen yrittänyt pojalleni asiasta puhua, että huomaatkos X ei nyt kiusaa, kun saa tulla leikkiin mukaan... Tiedä sitten onko mennyt perille.
sovi. Miksi sopisikaan, erilaisiahan me olemme. Veikkaisin, että tyttö ei saa kavereita, koska on harvemmin paikalla ja silloin muiden täytyy löytää kaverit niistä, jotka ovat paikalla. Näistä kavereista pidetään myös muulloin kiinni. Hyvin yleistä osa-aikaisilla lapsilla. Tästä lapsi varmasti pahoittaa mielensä. Olen nähnyt myös lapsia, jotka eivät sitten millään sopeudu isoon ryhmään, heille sopisi esim. pph paremmin. Näiden tietojen perusteella antaisin lapselle mahdollisimman pitkän kesäloman ja katsoisin sitten tilannetta uudestaan.
nykyisin ajoittain tosi hankala. Mutta jos oikeasti tuntuu ettei lapsi viihdy hoidossa eikä siellä ole pakko pitää, niin ottaisin pois.