Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähisuhdeväkivalta, avioero ja työnhakukyky

Vierailija
09.11.2018 |

Hei! Avaudun ja kysyn, arvostan jos edes luet :)

Olen alle kolmekymppinen nainen, avioero tulossa.. Olen joutunut hoitamaan kaiken yhteisen eroon liittyvän, mies on uudessa suhteessa ollut jo kuukauden verran. Saan muutettua pois yhteisestä kodista kuun vaihteessa.

Usein persoonallisuushäiriökortteja heitellään sinne sun tänne, mutta väkivaltatyön ammattilaisten edessä mies tosiaan vahvisti kaiken mun siellä esille tuoman, mulle suotuisasti tietenkin mutta hän ei sitä nähnyt. Koska mitään ristiriitaa sanoissa, teoissa ja vastuukäsityksessä ei ole. Usein toimii kuin lapsi, joutuu muistuttamaan, patistamaan ja ylipäätään kertomaan, että tällainen asia pitäisi tehdä. Hän myös itse sanoi itseään pahaksi eräässä keskustelussa. Että ei ollut halunnut suhteessa näyttää todellista luonnettaan, koska olisin jättänyt hänet. Hän lupailee ummet ja lammet, ja seuraavana päivänä tilanne on heittänyt täysin häränpyllyä. Pienenä esimerkkinä, hän kysyy illalla että haluanko aamulla apua asiaan x. Myönnyn, ja aamulla mun olisi pitänyt tietenkin tajuta, että hän ei halua auttaa mua. Kaiken tällaisen hän vahvisti vinon hymyn kera siellä pariajassa. Saisin romaantrilogian kirjoitettua pelkästään niistä, miten mun rajoja ja tilaa on pahoinpidelty viimeisten 5 vk aikana.

Hän ei "näe mua millään tasolla ihmisenä", eikä kyennyt edes vuorokautta menemään niillä pelisäännöillä, jotka pariajassa oli sovittu. Uutta suhdetta ylläpidetään meidän yhteisessä kodissa, mutta se ei kuulu mulle. Yhtenä päivänä avasin koneen ja näin niiden rakkaudentunnustukset ruudulla. Miksi ne piilottaisi, kun ne ei ole mun asia? Sanoo hän. Ja on todellakin systemaattista tämä. Onneksi lähes kaikki päättömyydet on kirjallisena, se luo mulle turvallisuudentunnetta.

Meillä on kaksi lemmikkiä, ja mun on pakko ottaa ne molemmat mukaani, vaikka toisin on sovittu. Pelkään sekä itseni että lemmikkien puolesta.

Varmaan on niitä ihmisiä, jotka kykenee jatkuvan, systemaattisen ja erittäin häiriintyneen sekä moniulotteisen lähisuhdeväkivallan aikana hoitamaan vielä työt tai työn haun. Mä selkeästi en, ja se onkin johtanut siihen, että en saanut työttömyysetuutta ja karenssia pukkaa. Olen itse rastittanut, että olen työkykyinen. Olen soitellut Nollalinjalle ja Naisten Linjalle, käynyt väkivaltapuolella yksilöajoissa, psyk. sairaanhoitajalla ja tällä viikolla lääkärillä. Tavoitteena tuettu psykoterapia :)

Miten mun pitäisi edetä, tai kannattaako edetä, tai niin. Pitääkö mun vaan ryhdistäytyä ja hakea samalla töitä ahkerasti? Onko mulla mahdollisuus johonkin sairauspäiväraha-asiaan? En ole ehtinyt levätä, toipua tai prosessoida itse eroa tai mun tunteita sinänsä, kun olen joutunut joka päivä huomaamaan edellispäivästä poikkeavia asioita ja diilaamaan niiden kanssa. Sekä hoitamaan aivan kaiken yhteiset ja omat sotkuni.

En ole tunnetasolla rikki, vaan vielä selviytymismoodissa. Pitäisikö se kanavoida työnhakuun? Tuleeko parin vuoden päästä ongelmia, jos nyt annan itselleni luvan olla heikko? Ja olen kyllä elänyt omaa elämääni ja työskennellyt itseni kanssa tässä, mutta nää on jokapäiväisiä nää uudet kivat tilanteet mitä mies mun eteen heittää.

Tiedän, että tää oli pitkä ja kysymykset ikävästi lopussa. Ihan niin kuin mäkin. Ja silti porskutan. Kuitenkin.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto ja elämä ja ei yhteydenpitoa exääsi. Voit vielä toipua normaaliksi omaksi itseksesi ja sitten vasta tajuat miten järjetöntä kaikki on ollut ja miten paljon sinulla oli onnea, kun pääsit siitä eroon.

Vierailija
22/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä itses kasassa. Kaiken ei tarvitse olla valmista, mutta jos jo nyt tiedät että uusi asunto odottaa, niin pidä katse siinä.

Me miehen kanssa erottiin niin, että esitettiin eroavamme ystävinä. Nukuttiin samassa sängyssä viimeiseen yöhön asti. Ulkopuolisia henkilöitä eroon ei liittynyt.

En tiedä, muistanko niistä kuukausista mitään. Tai muistan, koska määräaikainen työsuhteeni (jonka lupailtiin jatkuvan) päättyikin ja hain töitä.

Oikeastaan se saattoi pitää mut järjissäni, koska jouduin esittämään ihmistä, jolla kaikki on hyvin. Siinä rytäkässä nyt yksi työ loppui koeajalla mutta onneksi niitä hakuja oli ollut sen verran vesillä että seuraavaan duuniin vaan hymyillen että sattuneesta syystä voin aloittaa työt vaikka huomenna!

Älä ala pohtia, miten saisit eroprosessiisi järkeä. Sitä ei siihen tule vasta kuin vuosien päästä kun olet saanut välimatkaa asiaan. Mies on mitä on. Ehkä hän yrittää vielä iskeä kipeisiin kohtiisi, mutta se on hänen häpeänsä.

Jos tuntuu tosi vaikealta, niin mene jonnekin olemaan  yksin  ja laske kymmeneen. Sataan. Muista samalla hengittää. Menet joka hengenvedolla kohti tulevaisuutta ja jätät joka uloshengityksellä aikaa menneisyyteen.

Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, ero tulossa, mies käyttäytyy kurjasti ja muutenkin elämä on paskaa. Tällä hetkellä.

Mutta kyllä sun silti pitää itseäsi varten sitä tulevaisuuttakin suunnitella ja työnhaku kuuluu siihen. Ei siitäkään mitään tuu, että jäät räytymään eron jälkeiseen tilaan ja vellot itsesäälissä minimityöttömyyskorvauksilla. 

Työnhaku on koko ajan päällä ollutkin, CV:t on netissä, Seuren paikkavahti käynnissä,  ja olen laittanut hakemuksia sisään, mutten mitenkään päätoimisesti. Ts. voisin tehdä enemmänkin. Työnhaku on ollut taustalla, muttei ykkösprioriteettina. Ja menneeseenhän en enää voi vaikuttaa, joten en ole siitä jaksanut kantaa murhetta vaan otan vastuun siitä mitä oli, mitä tein ja mitä en. Tosiaan joku sitä kysyikin tuolla, mutta siis en hakenut yhtä tarjottua työtä, ja siitä karenssi.

Tässähän mä olen muuttamassa, olen hakeutunut avun piiriin, käytännön järjestelyt etenee, osallistuin meditaatiokurssille, ylläpidän ystävyyssuhteita, nautin kulttuurista ja pienistä hetkistä, opettelen löytämään itseni uudestaan ja niin, menen eteenpäin hetki hetkeltä. Tänne kirjoitin spontaanisti. Köyhän elämään olen tottunut, joten siinäkään ei ole sopeutumista. Mietin vaan, mikä on marssijärjestyksessä seuraavana, ja kartoitan mitä kannattaa/ pitää / voi tehdä ja mitä ei. Ja purin tuntojani samalla.