Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua riidan tuomarointiin

Vierailija
07.11.2018 |

Löytyisikö ulkopuolisilta näkemystä riitaan, johon ystäväni kanssa jouduin.

Olin kärsinyt pitkään työuupumuksesta ja menetyksistä elämässä ja paras ystäväni päätti virkistää minua kesken työpäivän viemällä minut lounalle. Hän ehdotti asiaa ja sanoin, että tulisin mielelläni. Hän tiesi, että minulla oli kiireinen työrupeama ja muutenkin huonontunut työkyky, mutta ajattelin että tunti/pari hänen kanssaan maksaisi itsensä takaisin parempana työtehona ja parempana mielenä.

Hän lähti matkaan hakemaan minua, mutta otti mukaansa uuden ystävänsä naapuristaan. Oman tilanteeni vuoksi en halunnut lounaalle tuon ihmisen kanssa, jonka olin tavannut vain kerran. Minun olisi pitänyt skarpata ja muutenkaan en olisi kokenut tilannetta samalla tavalla elvyttävänä kuin ystävän kanssa kaksin. Ystävä sitten meni viettämään yhteistä vapaapäivää tuon uuden ystävänsä kanssa. Hän ei edes soittanut kotiin palattuaan ja pahoitellut tilannetta.

Olenko minä kohtuuton nillittäjä vai onko ystäväni tilannetajuton idiootti vai olisiko molempien pitänyt ohittaa tuo kaikki vain olankohtautuksella? Uupumuksen lisäksi olin kärsinyt yksinäisyydestä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä otti ystävän suojakilveksi, koska tiesi mitä on tulossa? Sinä ja sinun ongelmat.

Hänenhän ei olisi ollut pakko ehdottaa koko lounasta ollenkaan vaan olisi voinut suoraan mennä tuon toisen ystävänsä kanssa, jolloin koko sattumusta ei olisi tapahtunut.

Ap

Kutsui säälistä?

Vierailija
22/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän sinua, tavallaan en. Itsellänikin voisi ahdistaa, jos mukaan tulisikin tuntematon kolmas osapuoli, mutta itse menisin kuitenkin. Ainakin saa ajatukset välillä omista asioista muualle, kun on se uusi ihminen johon tutustua. Saisi keskittyä välillä kaikkeen muuhun kuin siihen mikä omassa arjessa itseä painaa.

Se toinen ystävä ei ollut mikä tahansa normaali ihminen vaan toinen syvissä ongelmissa oleva tapaus. Eli se ei olisi ollut mikään keventävä tapaaminen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä otti ystävän suojakilveksi, koska tiesi mitä on tulossa? Sinä ja sinun ongelmat.

Hänenhän ei olisi ollut pakko ehdottaa koko lounasta ollenkaan vaan olisi voinut suoraan mennä tuon toisen ystävänsä kanssa, jolloin koko sattumusta ei olisi tapahtunut.

Ap

Yrittää ylläpitää edes jotain suhdetta, kun ei oikein raaski ystävyyttä kokonaan lopettaa?

Vierailija
24/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä se riita tässä oli? Ystävä ei taida tietää mitään näistä sinun ajatuksista?

Riita on se, että ystävä ei tajua, että minä loukkannuin tuosta. Että hän ensin ikään kuin tarjoaa minulle virkistystä yksinäiseen ja raskaaseen viikkoon, mutta sitten tarjosikin sen nenän edestä toiselle. 

Ap

Vierailija
25/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän sinua, tavallaan en. Itsellänikin voisi ahdistaa, jos mukaan tulisikin tuntematon kolmas osapuoli, mutta itse menisin kuitenkin. Ainakin saa ajatukset välillä omista asioista muualle, kun on se uusi ihminen johon tutustua. Saisi keskittyä välillä kaikkeen muuhun kuin siihen mikä omassa arjessa itseä painaa.

Se toinen ystävä ei ollut mikä tahansa normaali ihminen vaan toinen syvissä ongelmissa oleva tapaus. Eli se ei olisi ollut mikään keventävä tapaaminen.

Ap

Ystäväsi siis ajatteli iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja keventää kahden ongelmaisen kaverin arkea yhteisellä lounaalla. Tehokasta, mutta toteutuminen voi mennä niin jä näin.

Vierailija
26/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä se riita tässä oli? Ystävä ei taida tietää mitään näistä sinun ajatuksista?

Riita on se, että ystävä ei tajua, että minä loukkannuin tuosta. Että hän ensin ikään kuin tarjoaa minulle virkistystä yksinäiseen ja raskaaseen viikkoon, mutta sitten tarjosikin sen nenän edestä toiselle. 

Ap

Vain, koska sinä feidasit koko homman. Älä ihmettele, jos ystävästäsi on tulossa entinen, sillä ei kukaan jaksa pitkään sun kaltaista nipottajaa. 

Vierailija
27/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn out yleensä syntyy siitä, että ajattelee liikaa muiden tunteita ja liian vähän omiaan. Siksi minä itse puntaroin tekemisiäni liian tarkkaan, enkä toimisi noin "ajattelemattomasti" toista kohtaan. Ja ymmärrän, että on ihan terveellistä olla tekemättä niin, jotta ei kuormita itseään liikaa, mutta koin ystäväni toimet todella epäkohteliaksi, etenkin tilanteeni huomioiden. Silloin ihmisellä ei ole normaalia kantokykyä. 

Ap

Vierailija
28/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut kaverillesi, että sitä lounastakin enemmän kaipasit vain kahdenkeskistä aikaa?

Vierailija
29/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ystäväsi toimi ihan kivasti. Olet ollut yksinäinen, joten hän tarjosi sinulle mahdollisuutta tutustua uuteen kivaan ihmiseen, ja viettää aikaa mukavassa porukassa. Ei rypien sinun ongelmissasi, vaan oikeasti virkistyen. Sinun ongelmasi on, että olet ilmeisesti melko kapeakatseinen ihminen, tai sitten sinulla on sosiaalisten tilanteiden pelko.

Soittaisin sinuna ystävällesi, ja kiittäisin siitä, että hän halusi järjestää kivan lounaan sinulle. Kertoisin, että sinulla on ongelmia ja ahdistusta, miksi et pystynyt tulemaan mukaan, ja pahoittelisin asiaa. Ja toivoisin, että ystävä vielä joskus haluaisi tavata minua.

Vierailija
30/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burn out yleensä syntyy siitä, että ajattelee liikaa muiden tunteita ja liian vähän omiaan. Siksi minä itse puntaroin tekemisiäni liian tarkkaan, enkä toimisi noin "ajattelemattomasti" toista kohtaan. Ja ymmärrän, että on ihan terveellistä olla tekemättä niin, jotta ei kuormita itseään liikaa, mutta koin ystäväni toimet todella epäkohteliaksi, etenkin tilanteeni huomioiden. Silloin ihmisellä ei ole normaalia kantokykyä. 

Ap

No nyt se ei kuitenkaan ollut ongelmasi, nythän sinä ajattelit vain itseäsi etkä ystävääsi lainkaan. Joten siitä ongelmasta olet pääsemässä eroon.

Vierailija
31/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinähän se kieltäydyit lähtemästä mukaan. Ystäväsi pyysi sinua.

Vierailija
32/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No nyt se ei kuitenkaan ollut ongelmasi, nythän sinä ajattelit vain itseäsi etkä ystävääsi lainkaan. Joten siitä ongelmasta olet pääsemässä eroon.

Kyllä. Kaksi kertaa elämässäni olen kärsinyt burn outin ja sillä hetkellä kantokyky muiden ongelmille on lähellä nollaa ja sitä toivoo, että silloin toiset vastavuoroisesti ottaisivat kopin itsestä hetkeksi. 

Ap

Vierailija
33/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinä olet introvertti ja ystäväsi on ekstrovertti. Olette siis molemmat oikeassa, eikä auta kuin hyväksyä.

Vierailija
34/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran voisin alleviivata, että jos joku muu on kärsinyt burn outista tai syvästä yksinjäämisestä, tietää, että silloin ei ole ihan normaaleissa voimissa eikä reagoi samalla tavalla asioihin kuin tavallisesti elämässä. 

Ap

Mutta käytöstapoja kaikilta voidaan vaatia. Sun ystävä tietää, että elät syvissä vesissä, mutta ei hän voi tietää, että vedät herneet nenään tuollaisesta episodista, joka nyt on käynyt. Ei hän mitään väärää ole tehnyt, yrittää reppana auttaa teitä molempia, mutta ei kait hänelläkään aikaa ihan pohjattomasti ole, tai halujakaan...

Vierailija
35/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran voisin alleviivata, että jos joku muu on kärsinyt burn outista tai syvästä yksinjäämisestä, tietää, että silloin ei ole ihan normaaleissa voimissa eikä reagoi samalla tavalla asioihin kuin tavallisesti elämässä. 

Ap

Mutta käytöstapoja kaikilta voidaan vaatia. Sun ystävä tietää, että elät syvissä vesissä, mutta ei hän voi tietää, että vedät herneet nenään tuollaisesta episodista, joka nyt on käynyt. Ei hän mitään väärää ole tehnyt, yrittää reppana auttaa teitä molempia, mutta ei kait hänelläkään aikaa ihan pohjattomasti ole, tai halujakaan...

Itse asiassa hän yritti saada minua auttamaan tätä toistakin ystäväänsä, koska tiesi miten yleensä minä aina tartun asioihin ja autan kaikkia mahdollisuuksien mukaan. Olin monta kertaa sanonut, että oman tilanteeni vuoksi kuormitun tämän toisen ihmisen ongelmista, enkä jaksaisi niitä. Hän taas ajatteli, että minä saisin ajatukset muualle auttamalla tätä toista.

Ap

Vierailija
36/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ymmärrän tämän ap:n kulman tässä. Jos ei ole muista osallistujista sovittu, niin ei niitä tuoda mukaan sopimatta.

Joko jo aloittaessa:

”Hei, muistatko naapurini Mia-Marin? Mentäisiinkö kolmistaan lounaalle tiistaina?”

Tai jos on sovittu jo kahdestaan:

”Sopiiko, että naapurini Mia-Mari tulee mukaan lounaalle?” Ja jos ei sovi, niin ystävä tulee ilman Mia-Maria.

Mutta emmä tosta nyt mitään riitaa aloittaisi.

Vierailija
37/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ymmärrän tämän ap:n kulman tässä. Jos ei ole muista osallistujista sovittu, niin ei niitä tuoda mukaan sopimatta.

Joko jo aloittaessa:

”Hei, muistatko naapurini Mia-Marin? Mentäisiinkö kolmistaan lounaalle tiistaina?”

”Sopiiko, että naapurini Mia-Mari tulee mukaan lounaalle?” Ja jos ei sovi, niin ystävä tulee ilman Mia-Maria.

Tapakulttuurit ovat erilaisia. Jos Yhdysvalloissa ystävä pyytää sinua ja miestäsi päivälliselle kotiinsa, eikä puhu kenestäkään muusta mitään, voit olla 110% varma, että kun saavut paikalle, siellä on vähintään toinen pariskunta. Tai vaikka viisi. Vaikka päivä olisi sovittu ihan sinun menojesi mukaan.

Jotkut ihmiset ovat sosiaalisempia kuin toiset, eikä se ole väärin.

Vierailija
38/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ystäväsi toimi ihan kivasti. Olet ollut yksinäinen, joten hän tarjosi sinulle mahdollisuutta tutustua uuteen kivaan ihmiseen, ja viettää aikaa mukavassa porukassa. Ei rypien sinun ongelmissasi, vaan oikeasti virkistyen. Sinun ongelmasi on, että olet ilmeisesti melko kapeakatseinen ihminen, tai sitten sinulla on sosiaalisten tilanteiden pelko.

Soittaisin sinuna ystävällesi, ja kiittäisin siitä, että hän halusi järjestää kivan lounaan sinulle. Kertoisin, että sinulla on ongelmia ja ahdistusta, miksi et pystynyt tulemaan mukaan, ja pahoittelisin asiaa. Ja toivoisin, että ystävä vielä joskus haluaisi tavata minua.

Tämä olisi ollut ihan kiva ehdotus, jos ystävä olisi sen alunperinkin tuonut näin esille. Lähdetäänkö kolmistaan lounaalle?

Vierailija
39/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko jo aloittaessa:

Tapakulttuurit ovat erilaisia. Jos Yhdysvalloissa ystävä pyytää sinua ja miestäsi päivälliselle kotiinsa, eikä puhu kenestäkään muusta mitään, voit olla 110% varma, että kun saavut paikalle, siellä on vähintään toinen pariskunta. Tai vaikka viisi. Vaikka päivä olisi sovittu ihan sinun menojesi mukaan.

Ymmärtääkseni ei oltu kuitenkaan Jenkeissä.

Vierailija
40/52 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko jo aloittaessa:

Ymmärtääkseni ei oltu kuitenkaan Jenkeissä.

Ei, mutta myös suomalaisissa on erilaisia ihmisiä. Jopa niitä, joille ihmisten tutustuttaminen toisiinsa on luontevaa ja kivaa.