Miksi niin moni suomalainen nykyäänkin kuuluu vielä kirkkoon?
Ihmettelin kun luin että luku on tosiaan sen 70 prosenttia. Miksi ihmeessä? 7 kymmenestä kadulla vastaan tulevista kuuluu kirkkoon, uskomatonta. Tapa, tottumus, sosiaalinen paine?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukusuositus uskovaisille:
Jumalharha
Teos on viihdyttävää ja opettavaista luettavaa, varsinkin uskonnollisille ihmisille, jotka eivät kykene ymmärtämään ateistista maailmankuvaa. Ateistikin voi olla hyvä ja moraalinen ihminen ilman Raamatun ja Jumalan valvovan silmän tukea.
Hyviä ja moraalisia usein ovatkin ja hyvin kiintyneitä niihin omiin sääntöihinsä ja ajatuspinttymiinsä. Aktiiviateistit tosin monesti myös tyhmiä kuin saappaat, tai sosiaalisesti kyvyttömiä ja kyvyttömiä ymmärtämään muiden ihmisten erilaista ajatusmaailmaa. Mielen teoria kehittymätön ja autistisia piirteitä ja kyvyttömiä ymmärtämään sitä, että muiden ihmisten ajatusmaailma voi erota siitä omasta.
On toki myös ihan normaaliälyisiä, myös sosiaalisesti, ateisteja. Itselläkin pari ihan fiksua ateistikaveria.
Tyhmiä? Ateistit uskovat tieteeseen eivätkä hölynpölyyn.
Nimenomaan tyhmiä. Joko älyllisesti kyvyttömiä ymmärtämään, että joku toinen voi ajatella toisin kuin itse tai sitten sosiaalisesti. Ihminen, joka ei opi ymmärtämään, että toinen ihminen on erillinen olento ja ajattelee eri tavalla kuin itse ei yleensä menesty edes kuviopäättelytesteissä. Ja jos taas on kyvytön ajattelemaan, että uskonasioissa se toisen usko on yhtä validi kuin omakin ei sosiaalisesti ole kovin kehittynyt.
Jumalan/jumalien/korkeamman voiman olemassaolemattomuutta ei tiede voi todistaa ja siitä ei ole tietoa. Siksi usko yliluonnollisuuteen tai siihen, että yliluonnollista ei ole, on aina uskoa, ei tietoa. Jokainen varmasti kokee omakohtaisen uskon sinä oikeimpana, mutta älykäs ihminen ymmärtää, että toisen usko, ja yleisemminkin maailmankatsomus, voi poiketa omasta, eikä se tarkoita, että toinen olisi tyhmä, laiska tai saamaton.
Tämä tyhmyys ei toki koske läheskään kaikkia uskonnottomia tai ateistisesti ajattelevia, mutta aika vahvasti se aktiiviateisteissa elää.
Kuulun kirkkoon, olen joskus miettinyt joutuukohan postimies kiipeämään tänne ylös kerroksiin pelkästään mun takia, lienen niitä harvoja täällä Kalliossa jotka kuuluvat kirkkoon ja mulle tulee Kirkko ja kaupunki - lehti (senkin vois varmaan kieltää jossain netissä, paperilehdet on kyllä aikamoista ympäristön tuhoamista). Mutta kait jotkut lukee vielä paperihesariakin, siinä vasta jätettä. Joskus muinoin saatoin selatakin lehteä, en enää vuosiin eli siitä mulle miinusbojot. Mutta asiaan, kuulun kirkkoon varmaan sen takia että kuvittelen kirkon tuovan yhteiskuntaan enemmän hyvää kuin pahaa, paitsi katoliset pedarit ym. Parempi kysymys mielestäni olisi miksi kaikki kaveripiiri dissaa mua tän takia vaikka käyvät kyllä ihan seurakunnan menoissa, hautajaiset, ristiäiset ja mitä niitä nyt onkaan.
Jos et pidä kristinuskosta niin kannattaa tutustua kristittyjen epäonnistuneeseen Japanin valloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä on ole mikään himouskovainen mutta aion edelleen kuulua kirkkoon. Haluan veroa maksamalla olla tukemassa kirkon työtä vähempiosaisten auttamiseksi kotimaassa ja ulkomailla. Ja hyvällä omatunnolla istun jouluna ja hautajaisissa kirkonpenkissä :D
Eikö sua itseäsi häiritse, että suurin osa siitä rahasta menee hallintokuluihin ja kirkonmiesten palkkoihin? Itsekin varmaan makselisin sitä veroa ihan mielelläni jos siitä menisi puolet, tai edes viidesosa hätää kärsiville :(
Voihan sitä koittaa olla vaikka miten hyvä ihminen mutta taivaaseen ei pääse kuin Jeesuksen sovituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä koittaa olla vaikka miten hyvä ihminen mutta taivaaseen ei pääse kuin Jeesuksen sovituksen kautta.
Lähes varmasti elämäsi vain loppuu ja katoaa kuollessasi.
Se on vaan tapana kuulua kirkkoon, sanoi isäni kun kerroin eronneeni.
Tämähän on aivan itsestäänselvyys. Syynä on lapsikaste.
Oletetaan, että lähdettäisiin nollatilanteeseesta, jossa yksikään kansalainen ei kuuluisi kirkkoon.
Sitten kaikille aikuisille tarjottaisiin jäsenyysmahdollisuutta.
"Liity kirkkoon! Vuosimaksu vain 400 euroa! Saat käydä kuuntelemassa saarnoja vaikka joka sunnuntai!"
Kuinka monen veikkaisitte ottavan tilaisuudesta vaarin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukusuositus uskovaisille:
Jumalharha
Teos on viihdyttävää ja opettavaista luettavaa, varsinkin uskonnollisille ihmisille, jotka eivät kykene ymmärtämään ateistista maailmankuvaa. Ateistikin voi olla hyvä ja moraalinen ihminen ilman Raamatun ja Jumalan valvovan silmän tukea.
Hyviä ja moraalisia usein ovatkin ja hyvin kiintyneitä niihin omiin sääntöihinsä ja ajatuspinttymiinsä. Aktiiviateistit tosin monesti myös tyhmiä kuin saappaat, tai sosiaalisesti kyvyttömiä ja kyvyttömiä ymmärtämään muiden ihmisten erilaista ajatusmaailmaa. Mielen teoria kehittymätön ja autistisia piirteitä ja kyvyttömiä ymmärtämään sitä, että muiden ihmisten ajatusmaailma voi erota siitä omasta.
On toki myös ihan normaaliälyisiä, myös sosiaalisesti, ateisteja. Itselläkin pari ihan fiksua ateistikaveria.
Tyhmiä? Ateistit uskovat tieteeseen eivätkä hölynpölyyn.
Jos olisit ajan tasalla, niin tietäisit, että tiede ja raamattu sopivat paremmin yhteen kuin tiede ja evoluutioteoria, mikä on epätieteellinen keksitty satu. Ota selvää ja hämmästy.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kun uskoisi joulupukkiin ja menninkäisiin.
Kuningas Salomonin sanoin: ”Jumalattomuus johtuu järjettömyydestä ja tyhmyys mielen sokaistumisesta.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä on ole mikään himouskovainen mutta aion edelleen kuulua kirkkoon. Haluan veroa maksamalla olla tukemassa kirkon työtä vähempiosaisten auttamiseksi kotimaassa ja ulkomailla. Ja hyvällä omatunnolla istun jouluna ja hautajaisissa kirkonpenkissä :D
Eikö sua itseäsi häiritse, että suurin osa siitä rahasta menee hallintokuluihin ja kirkonmiesten palkkoihin? Itsekin varmaan makselisin sitä veroa ihan mielelläni jos siitä menisi puolet, tai edes viidesosa hätää kärsiville :(
Olisko sulla jotain lähdettä sille että suurin osa kirkollisverosta menee hallintokuluihin ja palkkoihin? Ne kun ei nimittäin mitään jätti-isoja ne kirkon henkilökunnan palkat ole ja sitä henkilökuntaa on vuosien saatossa karsittu aika rankalla kädellä. Ja kirkon henkilökuntahan joille sitä palkkarahaa annetaan on pitkälti ns. "auttajia"; pappeja, diakoneja, nuorisotyöntekijöitä... Sotketkohan nyt johonkin muuhun kun eikös esim. unicef/spr ole jokunen vuosi sitten ollut otsikoissa kuinka suurin osa rahoista häviää sinne hallintoon. Suomen ev.lut. kirkosta en ole kyllä itse mitään vastaavaa kuullut.
Rakennusten ylläpitoon kuluu toki rahaa mutta vastaavasti ne rakennukset sitten myös hyödyttävät ihmisiä kun toimivat kohtauspaikkoina. Maksaisi se sekin, että tilat toiminnalle vuokrattaisiin jostain muualta. Lisäksi vanhat kirkkorakennukset usein on jo ihan kulttuurihistoriallisestikin arvokkaita paikkoja ja niiden kunnossapito toki nielee rahaa.
Diakonia auttaa juuri niitä ihmisiä, jotka esim. Suomessa sitä apua eniten tarvitsevat eli yksinäisiä köyhiä, päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä, sairaita. Niitä jotka ovat tippumassa tai jo tipahtaneet sen yhteiskunnan avun ulkopuolelle. Tämän lisäksi muutakin; on perhekerhoja, perhe-/avioliittoneuvontaa, lasten kerhoja, nuorisotoimintaa, vaikka mitä. Jos kirkollisveron maksajat katoavat kaikki, mistä palvelut näiden tilalle? Kaste, häät ja hautajaiset maksullisiksi, hautapaikkojen hinnat pilviin? Nyt pienillä kulukorvauksilla pyörivien kerhojen maksuun nolla perään?
Ev.lut. jumalaan tai muihin oppeihin en usko, veron kyllä maksan mielelläni. Mieluummin annan "apuni" tätä kautta kuin esim. jossain jouluapu-ryhmässä.... Sinällään pidän jopa aika ristiriitaisena että samaan aikaan moni miettii että kun auttaisi huonompiosaisia mielellään mutta kun ei tiedä mitä kautta mutta kirkosta, sieltä hiton rahastuspaikasta pitää erota että välttää kirkollisveron... Sillä kirkollisverollahan juurikin voisi auttaa.
Aion erota kirkosta, kunhan nuorinkin lapseni on käynyt rippikoulun. Syynä sekä kirkossa vielä pysymiseen että eroamiseen on raha.
Vierailija kirjoitti:
Aion erota kirkosta, kunhan nuorinkin lapseni on käynyt rippikoulun. Syynä sekä kirkossa vielä pysymiseen että eroamiseen on raha.
Miksi rippikoulu käydään? Jos ei siis halua kuulua kirkkoon tai uskoa Jumalaan? Onhan niitä muitakin nuorisoleirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rippikoulu käydään? Jos ei siis halua kuulua kirkkoon tai uskoa Jumalaan? Onhan niitä muitakin nuorisoleirejä.
No täällä maalla ei muita leirejä ole ja haluan antaa lapselleni mahdollisuuden käydä rippikoulun halutessaan. Uskon suhteen en ota kantaa, se on lapseni oma asia. Rippikoulu vaan on halvempi kun edes toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan mielelläni kirkollisveron siitä syystä että kirkko auttaa ja pystyy auttamaan isolla kädellä niitä heikompia. Näiden pätkätöiden ja työttömyyden aikana esim ruoka-avun tarvitsijoita on isompi määrä joka vuosi. Narkit ja spuget ovat saaneet joissain seurakunnissa peseytymispaikan itselle ja vaatteille sekä ruokaa. Lapsille järjestetään kitarakerhoa,kokkikerhoa,askartelukerhoa ja retkiä kesäisin. Tämä kaikki ilman että kukaan pauhaa uskosta. Itse olen tapakristitty mutta osaan ajatella asiaa laajemmin.
Kymppi kirkolle vai euro hyväntekeväisyyteen?
Diakoniatyöhön kirkko käyttää vain noin 10 % keräämistään veroista. Lähes kaikki raha menee ihan muuhun toimintaan. Eroa mielummin kirkosta ja laita puolet siitä rahasta hyväntekeväisyyteen niin siitä päätyy moninkertainen määrä apua tarvitseville!
t. asiaa laajemmin ajatteleva
Olin kerran 90-luvulla kirkkohäissä, kysyin mun mieheltä kun sulhanen oli tuttu hänen kauttaan ja tiesin etteivät kumpikaan vihityistä kuuluneet kirkkoon että miksi nämä kirkkohäät? En saanut vastausta. Voisitteko te täällä palstalla jotka ette kuulu kirkkoon vastata oletteko joutuneet kirkkohäihin sen takia että puoliso on kuulunut ja sitä vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kun uskoisi joulupukkiin ja menninkäisiin.
Tällaisissa kommenteissa näkee ihmisen ahdasmielisyyden ja suvaitsemattomuuden. Älytkää hyvät ihmiset, että jos joku uskoo, se ei tee ihmisestä alempiarvoista ihmistä.
Ei teekään. Uskovaiset ovat jo lähtökohdiltaan vajaita ja siksi sortuneet hölynpölyyn.
Oma tahto? kirjoitti:
Olin kerran 90-luvulla kirkkohäissä, kysyin mun mieheltä kun sulhanen oli tuttu hänen kauttaan ja tiesin etteivät kumpikaan vihityistä kuuluneet kirkkoon että miksi nämä kirkkohäät? En saanut vastausta. Voisitteko te täällä palstalla jotka ette kuulu kirkkoon vastata oletteko joutuneet kirkkohäihin sen takia että puoliso on kuulunut ja sitä vaatinut.
Muakin kiinnostaa onko nää kirkkoon kuulumattomat sitten menneet aina maistraatissa naimisiin. Onko kaikilla nämä nimiäiset vai mitä ne on, luulis että jos ei kuulu kirkkoon niin ristiäiset ovat epäsopivat. Meidän suku on vanhoollista eikä kirkkoon kuulumista kukaan kyseinalaista, taitaisi olla päin vastoin.
Hassua. Minä ajattelen juuri noin eri uskontoihin uskovista ihmisistä. Juuri täsmälleen noin.