Miksi niin moni suomalainen nykyäänkin kuuluu vielä kirkkoon?
Ihmettelin kun luin että luku on tosiaan sen 70 prosenttia. Miksi ihmeessä? 7 kymmenestä kadulla vastaan tulevista kuuluu kirkkoon, uskomatonta. Tapa, tottumus, sosiaalinen paine?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista uskoo Jumalaan. Ja monelle kirkko on tärkeä, tavalla tai toisella. Vaikka itse ajattelisit toisin, ei sinun ole pakko tyrkyttää muille ajatusmaailmaasi ainoana oikeana.
Olet väärässä.
"Tuoreimmassa mittauksessa 33 prosenttia suomalaisista sanoi uskovansa kristinuskon opettamaan Jumalaan."
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kristilliseen-jumalaan-uskovien…
Vähemmistö suomalaisista uskoo jumalaan.
Älä vääristele. Vähemmistö uskoo KRISTINUSKON mukaiseen Jumalaan, eli Jeesuksen kuolemaan ristillä jne. Jumalaan yleisesti uskoo enemmistö.
Kuulun, koska puutteistaankin huolimatta se on hengellinen kotini. Monissa seurakunnissa olen käynyt, mutten ole tuntenut kodikseni. En voisi kuvitellakaan kuuluvani esim. Kansanlähetykseen tai Vapaakirkkoon, koska "eheyttävät" homoja. Se on niin järkyttävää henkistä ja hengellistä väkivaltaa, ettei sitä voi ymmärtää eikä hyväksyä. En ole homo itse, mutta voin kuvitella, kuinka tuskaisaa on koko ajan kuulla, ettei kelpaa omana itsenään.
Toki kirkossakin eheytykseen uskovia, mutta ei niin paljon kuin herätysliikkeissä.
https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/
Nyt on hyvä aika toimia niin ei pidä maksaa ensi vuodesta.
Mitään muuta jumalaa ei ole olemassa kuin Jeesuksen Isä ja meidän Isä, Jeesuksen Jumala ja meidän Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Saa kai sitä kuulua. Yhteisöllisyys?
Suurin osa ei kuitenkaan käy kuin häissä ja hautajaisissa joten se siitä yhteisöllisyydestä.
Todellinen syy on siinä, että ovat ns. Lampaita. Menevät vain niinkuin on aina menty. Eroaminen vaatisi vaivaa ja googletustakin.
Sohvalla on helpompi vain makailla.
Siksi, että haluavat.
Minä aina ihmettelen tätä "vapaa-ajattelijoiden" ahdasmielisyyttä ja kyvyttömyyttä vapaaseen ajatteluun, jossa saattaisi tulla mieleen, että itsestä eriävällä tavalla uskova tai toimiva voi kaikesta huolimatta toimia järkevästi ja suunnitelmallisesti, eikä esim. saamattomuuttaan ja laiskuuttaan. Vai johtuuko uskonnottomuuskin saamattomuudesta? Ei ole laiskuuksissaan ja tyhmyyksissään viitsitty etsiä omaa hengellistä elämänkatsomusta? Erilaista mielen vammaa tai puutetta, että ei havaita tätä maailmankaikkeuden ulottuvuutta?
Vai voiko uskottomuudessa olla kysymys vakaumuksesta, siitä, että ei uskota mihinkään materiaalisen maailman ulkopuoliseen yliluonnolliseen voimaan ja on tätä vakaumusta kunnioittaen päädytty uskonnottomuuteen?
Lukusuositus uskovaisille:
Jumalharha
Teos on viihdyttävää ja opettavaista luettavaa, varsinkin uskonnollisille ihmisille, jotka eivät kykene ymmärtämään ateistista maailmankuvaa. Ateistikin voi olla hyvä ja moraalinen ihminen ilman Raamatun ja Jumalan valvovan silmän tukea.
Uskon Jumalaan ja vahvasti, mutta en todellakaan kuulu kirkkoon.Erosin n. parikymmentä vuotta sitten.pitkän pennin olen säästänyt ja nauttinut muista asioista sillä rahalla.
Toki käyn kirkossa laulamassa aina kauneimmat joululaulut ja lastemme vihkiäisissä ja lastelasten konfirmaatiotilasuudessa tietyst olen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jumalharha
Teos on viihdyttävää ja opettavaista luettavaa, varsinkin uskonnollisille ihmisille, jotka eivät kykene ymmärtämään ateistista maailmankuvaa. Ateistikin voi olla hyvä ja moraalinen ihminen ilman Raamatun ja Jumalan valvovan silmän tukea.
Hyviä ja moraalisia usein ovatkin ja hyvin kiintyneitä niihin omiin sääntöihinsä ja ajatuspinttymiinsä. Aktiiviateistit tosin monesti myös tyhmiä kuin saappaat, tai sosiaalisesti kyvyttömiä ja kyvyttömiä ymmärtämään muiden ihmisten erilaista ajatusmaailmaa. Mielen teoria kehittymätön ja autistisia piirteitä ja kyvyttömiä ymmärtämään sitä, että muiden ihmisten ajatusmaailma voi erota siitä omasta.
On toki myös ihan normaaliälyisiä, myös sosiaalisesti, ateisteja. Itselläkin pari ihan fiksua ateistikaveria.
Mä on ole mikään himouskovainen mutta aion edelleen kuulua kirkkoon. Haluan veroa maksamalla olla tukemassa kirkon työtä vähempiosaisten auttamiseksi kotimaassa ja ulkomailla. Ja hyvällä omatunnolla istun jouluna ja hautajaisissa kirkonpenkissä :D
Minä maksan mielelläni kirkollisveron siitä syystä että kirkko auttaa ja pystyy auttamaan isolla kädellä niitä heikompia. Näiden pätkätöiden ja työttömyyden aikana esim ruoka-avun tarvitsijoita on isompi määrä joka vuosi. Narkit ja spuget ovat saaneet joissain seurakunnissa peseytymispaikan itselle ja vaatteille sekä ruokaa. Lapsille järjestetään kitarakerhoa,kokkikerhoa,askartelukerhoa ja retkiä kesäisin. Tämä kaikki ilman että kukaan pauhaa uskosta. Itse olen tapakristitty mutta osaan ajatella asiaa laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun luin että luku on tosiaan sen 70 prosenttia. Miksi ihmeessä? 7 kymmenestä kadulla vastaan tulevista kuuluu kirkkoon, uskomatonta. Tapa, tottumus, sosiaalinen paine?
Hyvähän se on, että on yhteisöllisyyttä eikä ole vain pakkomielteidensä orjuuttama kuten samasta aiheesta aloituksia tehtaileva ap.
Ehkä jotkut pelkäävät oikeasti että tapahtuu jotain pahaa jos eroaa kirkosta. Jumala rankaisee tms.
Täällä syrjäkylillä ja maaseudulla on se tilanne että paljon yksin asuvia iäkkäitä naisia joilla puoliso kuollut. Heillä tosi pienen pieni eläke ja srk jakaa heille ruokapaketteja ja diakoni käy välillä katsomassa että mummot ovat maailman menossa mukana. Ei täällä ole erilaisia avustavia tahoja joista valita. Kunnalta saa toimeentulotukea (jos saa) ja srk on toinen auttava taho. Minä haluan tukea näistä syistä kirkon toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalharha
Hyviä ja moraalisia usein ovatkin ja hyvin kiintyneitä niihin omiin sääntöihinsä ja ajatuspinttymiinsä. Aktiiviateistit tosin monesti myös tyhmiä kuin saappaat, tai sosiaalisesti kyvyttömiä ja kyvyttömiä ymmärtämään muiden ihmisten erilaista ajatusmaailmaa. Mielen teoria kehittymätön ja autistisia piirteitä ja kyvyttömiä ymmärtämään sitä, että muiden ihmisten ajatusmaailma voi erota siitä omasta.
On toki myös ihan normaaliälyisiä, myös sosiaalisesti, ateisteja. Itselläkin pari ihan fiksua ateistikaveria.
Tyhmiä? Ateistit uskovat tieteeseen eivätkä hölynpölyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se viitsimättömyys ja laiskuus, kun kerran vanhemmat ovat vaavina kirkkoon pakkoliittäneet. Mieluummin maksavat törkeän korkeita kirkollisveroja kuin ottavat itselleen ajan erotakseen puljusta, josta eivät pätkääkään muuten välitä. Ei siinä sen kummempaa: viitsimättömyys ja laiskuus.
Mutta hyvään suuntaan on sentään asiassa menty, vaikkakin perin hitaasti. On nimittäin jäänyt mieleen, mitä koulussa kerrottiin siihen aikaan, kun itse ala-astetta kävin 70-luvulla eli silloin n. 92 prossaa suomalaisista kuului ev.lut. kirkkoon. Reilussa 40 vuodessa on sentään yli 20 prosenttia kansalaisista on nähnyt järjenvalon.
Jumalan valo on ihmisjärjen valoa suurempi
t. 128 äo järjen valoa
Todistat juuri sen, että olen aina ollut oikeassa: ns. uskovat ovat omahyväisiä egotrippailijoita, joille tärkeintä on muille brassailu ns. hyväntekemisessä. Ja nyt vielä sitten ollaan "älykkäitäkin" eli keinotekoisesti pitävät itseään parempina kuin muut ja ovat siinä täysin väärässä. Voi pientä, en kadehdi vaan sääliksi minun sinua käy.
Varmaan tavasta. Ei tuo muakaan ateistina kiinnostanut silloin, kun kirkkoon kuuluin. Kirkosta sitten erosin äidin luvalla.
Jos kuuluisin vielä kirkkoon, niin taatusti olisin eronnut pakolaisvyöryn takia. Ihan ateistina oksetti katsoa pappien heiluttavan Suomi says welcome-kylttejä.
Ei se useinkaan ole järjen puutteesta. vaan ennemminkin saamattomuudesta. Ajatellaan että "kaipa ne jotain hyvääkin tekevät, eikä minulle ne verot mikään kynnys ole, meneepä hyvään tarkoitukseen." EI jakseta vaivata päätään että onko todella näin. Se tulee siinä "sivussa tekemättä mitään" ja "pari sataa euroa sinne tänne" kun sitä ei tarvitse itse maksaa. Jos lasku tulisi vuoden alussa jokaiselle kotiin, veikkaisin että eropiikki tulisi heti, varsinkin jos maksamatta jättäminen tulkittaisiin eroksi.