Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko heikkolahjainen jos...

Vierailija
07.11.2018 |

Olenko heikkolahjainen, jos en pärjää matematiikassa? En osaa laskea edes prosenttilaskuja ja kaikki yksinkertaisimmatkin tehtävät tuntuvat ylivoimaisen vaikeilta. Mensan nettitestistä saan myös heikot tulokset aina, viimeksi 97. Muita vaikeuksia ei ole, paitsi kotitaloudessa ja käsitöissä. Kielistä saan helposti kymppejä ja opin nopeasti, muitakin aineita opin kohtuullisen hyvin. Yhteiskuntaoppi on kielten lisäksi vahvin aiheeni. Voinko olla heikkolahjainen siitä huolimatta? Olenko idiootti?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Apukoulukamaa.

Vierailija
2/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käytännössä sama, kaikki muut aineet olivat aina numeroina 9-10 lukiossa mutta matematiikka oli joka todistuksessa 5-7. Kirjoitin 6 Laudaturia. Puhun viittä kieltä. Mensan testeissä sain silti yli 150.

Olen yhteiskunnallisesti tärkeässä, hyväpalkkaisessa työssä tänä päivänä. Muut laskevat puolestani joten matematiikkaa en ole pahemmin tarvinnut.

En siis koe olevani vähälahjainen missään suhteessa. Erityislahjakkaaksi ovat sanoneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sulla on kuitenkin aika iso älykkyysosamäärä mun älykkyysosamäärään verrattuna. Ei olla ihan samalla viivalla kuitenkaan. :-)

Ap

Vierailija
4/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä mille tahansa humanistiselle alalle siitä huolimatta.

Vierailija
5/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen ei pärjää kielissäkään.

Vierailija
6/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattinen oppimisvaikeus tulee mieleen. On eri asia kuin heikkolahjaisuus.

Vierailija
7/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattinen hahmotuskyky ja osaaminen nyt vaihtelee suuresti eri yksilöiden välillä.

Samoin koordinaatiokyky ja paikallistaminen --- erittäin monella ns "huono suuntavaisto".

Kehno laskupää tai huono suuntavaisto tai huono kielipää eivät kerro yhtään mitään henkilön osaamiskapasiteetista muutoin kuin noilla edellämainituilla osaamis- alueilla.

Vierailija
8/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kotitaloudessa ja käsitöissä tökkii? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, minkä koet niissä aineissa vaikeaksi?

Tuskinpa kuitenkaan olet heikkolahjainen jos kielet ja reaaliaineet sujuvat :) Kirjoittamasi perusteella olet kovinkin fiksu ja hyvällä muistilla varustettu! Dyskalkulia tulee minulle ensimmäisenä tilanteestasi mieleen. Pistähän termi googlen hakuun ja katso tunnistatko yhtään itseäsi.

Mensan nettitestithän kertovat lähinnä siitä, kuinka hyvä looginen päättelykyky testattavalla on paineen (aikarajan) alla. Älykkyyksiä on erilaisia. Esimerkiksi äitini oli aikoinaan luokan priimus matematiikassa, mutta muut aineet (varsinkaan kielet) eivät sujuneet, eikä mensan nettitesti antanut kovin korkeita pisteitä. Minä sen sijaan olen kuin äitini vastakohta, koulussa kielet jäivät ilman mitään vaivaa päähän, reaalit olivat helppoja myös, mutta matematiikassa vastaani tuli seinä. Yksinkertaisimmat laskut toki onnistuivat, mutta esimerkiksi murtolukujen kertominen ja lukion matematiikan laskukaavat menivät reippaasti yli hilseen. Mensan nettitestistä sain aikoinaan 130. Olemme kuitenkin äitini kanssa kummatkin ihan fiksuja ihmisiä ja pärjäämme elämässä hyvin. Meille on vain annettu elämään eri eväät.

Vierailija
9/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ÄO 97 lähellä keskitasoa(100)

Ettei vain matematiikkaongelmasi johtuisi jostain opitusta inhosta vaikeilta tuntuviin laskuihin?

Vaikeuksia ala-asteella ja inhottava ope tms.

Normaalit prosenttilaskut, 1. asteen yhtälöt jne. kun on peruskoulukamaa.

Vierailija
10/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi kotitaloudessa se reseptien lukeminen hankalaa, liikaa sähläämistä kun monia hääräämässä, käsitöissä en ymmärtänyt mitä pitää tehdä vaikka opettaja järjesti tukiopetusta ja avustaja ohjasi käsiäni.

Hahmotushäiriö minulla onkin todettu, mutta mietin voisiko olla jotain muutakin.

Ap

Vierailija
11/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, apukoulu kutsuu syrjäytymisen kautta.

Vierailija
12/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin jo "apukoulun", nyt olen lukiossa. Olin erityisopetrajalla vain matikan tunneilla.

Ap

Vierailija
13/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tukiopetusta?

Vierailija
14/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin iso koulu, ettei aikaa sellaiselle ole valitettavasti. Pitää pyytää kavereilta apua, mutta en kyllä oikein kehtaa niiltäkään kysyä ja kaikilla menee hermo kun en mitään älyä. On tässäkin tulevaisuuden toivo, s**t*n*. :(

Ap

Vierailija
15/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sitten kieliä opiskelemaan

Vierailija
16/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin iso koulu, ettei aikaa sellaiselle ole valitettavasti. Pitää pyytää kavereilta apua, mutta en kyllä oikein kehtaa niiltäkään kysyä ja kaikilla menee hermo kun en mitään älyä. On tässäkin tulevaisuuden toivo, s**t*n*. :(

Ap

Kuule ap, aivan varmasti sinullakin on ihan hyviä mahdollisuuksia tulevaisuudessa! Pää pystyyn nyt äläkä lannistu. Ja et sinä heikkolahjainen ole. Selvittelet nuo haasteet ja suuntaat vahvuuksiasi kohti. Tsemppiä ja

Vierailija
17/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on parempia kielissä, toiset matikassa. En usko, että olet heikkolahjainen, varsinkin kun kielissä menee hyvin. Älä kuitenkaan luovuta. Uskon, että matematiikkakin luonnistuu harjoittelulla ja mensan testi nyt painottuu matikkaan. Erilaisia kursseja ja tehtäviä on internet pullollaa, jos haluat harjoitella.

Vierailija
18/18 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät ihmiset hallitsevat kehoansa todella huonosti. Esim. kamppailulajeissa pärjää parhaiten henkilöt joiden iq on 80+. Ovat myös hyviä sotilaita, ja kaiken puolin ihmisiä joita kaikkien älykkäidenkin pitäisi olla, kun noita taitoja ihmisessä arvostetaan eniten nykypäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi