Olen kirjahamstraaja. Paljonko teillä on kirjoja?
Olen tehnyt menneen kesän ja syksyn aikana "kirjakonmaria" eli luopunut suuresta osasta kirjojani, jotka vain makaavat kirjahyllyissäni. Useammassa erässä tein karsintaa ja nyt olen tilanteessa, että en pysty millään enää tinkimään siitä mistä vähennän.
Ja kyllähän niitä kirjoja minulla edelleen on niin että tuttaviani kauhistuttaa - vieläkin, vaikka en ole puoleen vuoteen ostanut ainoatakaan kirjaa lisää. Ja olen päättänyt, että jos jostakin syystä tarvitsen jonkun kirjan niin sitten annan eteenpäin hyllystäni kirjan, joka vie saman tilan kuin uusin hankkimani kirja. Jottei tätä kaaosta enää pääsisi tulemaan.
Minulla ei ole kuin muutama romaani. Eli melkein kaikki kirjani ovat eri alojen tietokirjoja, ei kuitenkaan ns. tietosanakirja-sarjoja, oppikirjoja, nuotteja ym. joiden tieto on relevanttia edelleen. Ja kirjoja, jotka ovat minulle muuten vain rakkaita, on tunnearvoa jne.
Vain muutama kirja on sellainen, jonka löydän kirjastosta. Valtaosan olen tilannut ulkomailta.
Ja jotkut kirjat ovat esteettisesti niin kauniita, että haluan pitää niitä sen vuoksi esillä ja hyllyssäni (ei kuitenkaan mitään "Valitut palat" kultaselustaisia kirjoja.
Otin mittanauhan ja mittasin metreinä nyt jäljellä olevin kirjojen määrän. Toki ne voin laskeakin, mutta ehkä on helpompi mieltää määrä metreinä.
Eli tulos oli 9 metriä 62 cm!
Kommentit (41)
Yli 60 metriä. Olen päättänyt että tilaa ei tule lisää, eli vien huonompia kirjaston aulassa olevaan kierrätykseen kun ostan uusia
Sarjakuvat mukaanluettuna joku viitisensataa. Klassikoita pääasiassa, englanninkielistä fantasiaa ja scifiä. Kaikkia tulee luettua, vaikka bookbeatissakin on tänä vuonna jo 126 luettua kirjaa.
Eikä pysty karsimaan :D Muutamia lainattuja kirjoja, mitä ei saa mistään enää, harmittelen kovasti, pitää vaan ahkerasti etsiä divareista.
Muuton yhteydessä tosiaankin huomaa kuinka paljon kirjoja on! Suurin osa muuttolaatikoista täyttyi niistä.
Paljon vietiin kierrätyskeskukseen ja kirjaston kierrätyshyllyyn. Nyt yritän luopua joistakin kun ostan
uusia, mutta on tosi vaikea luopua kirjoistaan! Lahden seudulla ei ole kirjastoissa kierrätyshyllyjä, kyselin
asiasta mutta tuntuu olevan vaikea järjestää.
n. 700 kirjaa hyllyssä ja lisäksi noin 5 laatikollista kirjoja, joille ei ole vielä hyllytilaa, että ne voisi purkaa.
Olisiko lähemmäs 1gb ulkoisella kovalevyllä? Arvioisin, että 6000-7000 ekirjaa, pääasiassa tietokirjallisuutta. Hyllymetrejä 12 cm.
Vierailija kirjoitti:
Hauska kysymys :D 100 metriä tuli just täyteen. Ja kirjoja on juuri sopivasti.
Miten olet järjestellyt kirjat? Onko sinulla kirjastohuone vai jotain luovia ratkaisuja?
Minulla on seitsemisen hyllymetriä. Viime aikoina olen ostanut kirjoja pääasiassa kirppikseltä ihan uteliaisuusperiaatteella ja olen laittanut niitä aika armotta kiertoon tai jopa kierrätykseen. Jos en olisi koskaan myynyt tai kierrättänyt kirjoja, niitä olisi todennäköisesti jotain parinkymmenen hyllymetrin tienoilla mutta kuten joku jo sanoikin, osa kirjoista osoittautuu täysin yhdentekeviksi.
Hyllypaikan lunastavat klassikot, aidosti mielenkiintoiset ja jotkin kipeät harhaostokset joista ei silti henno luopua, esim. raivostuttavan kökkö kitaransoiton oppikirja joka osoittautui ostamisen jälkeen paitsi huonosti suomennetuksi, myös erittäin epäloogiseksi sointukaavioiden esittämistavan suhteen. Silti en ole saanut aikaan eroa tuosta kirjasta.
en ole metreissä laskenut, mutta kappaleina noin kuutisensataa. Ja lisää keräilen koko ajan,kirjoja ei vaan voi olla liikaa.
Ehkä tuhat- 1200 kirjaa. Asuinkumppani valittaa pölynkerääjistä.
Suosin mieluummin kirjastoa ja en hamsteroi kotiin ostettuna omia. Välillä otan jonkun ilmaiskirjan mukaani ja sitten joskus vapautan ne kiertoon. Alle 10 kirjaa taitaa olla nyt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä mitään haittaa ole jos on paljon kirjoja PAITSI muuttaessa. Painavat ihan helvetisti muuttolaatikoissa. Mutta toisaalta muuton yhteydessä tulee usein karsittua kaikkea krääsää muutenkin.
Tietenkin riipuu siitä minkä kokoinen asunto.
Kirjat ovat mukavan kevyitä muutettavia verrattuna tuhansiin vinyylilevyihin :)
Mutta kirjoista... pyrin pitämään määrän kohtuullisena enkä hilloa hyllyihin kirjoja joita en varmasti lue uudestaan. Mitähän noita olisi, viitisentoista hyllymetriä varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt menneen kesän ja syksyn aikana "kirjakonmaria" eli luopunut suuresta osasta kirjojani, jotka vain makaavat kirjahyllyissäni. Useammassa erässä tein karsintaa ja nyt olen tilanteessa, että en pysty millään enää tinkimään siitä mistä vähennän.
Ja kyllähän niitä kirjoja minulla edelleen on niin että tuttaviani kauhistuttaa - vieläkin, vaikka en ole puoleen vuoteen ostanut ainoatakaan kirjaa lisää. Ja olen päättänyt, että jos jostakin syystä tarvitsen jonkun kirjan niin sitten annan eteenpäin hyllystäni kirjan, joka vie saman tilan kuin uusin hankkimani kirja. Jottei tätä kaaosta enää pääsisi tulemaan.
Minulla ei ole kuin muutama romaani. Eli melkein kaikki kirjani ovat eri alojen tietokirjoja, ei kuitenkaan ns. tietosanakirja-sarjoja, oppikirjoja, nuotteja ym. joiden tieto on relevanttia edelleen. Ja kirjoja, jotka ovat minulle muuten vain rakkaita, on tunnearvoa jne.
Vain muutama kirja on sellainen, jonka löydän kirjastosta. Valtaosan olen tilannut ulkomailta.
Ja jotkut kirjat ovat esteettisesti niin kauniita, että haluan pitää niitä sen vuoksi esillä ja hyllyssäni (ei kuitenkaan mitään "Valitut palat" kultaselustaisia kirjoja.
Otin mittanauhan ja mittasin metreinä nyt jäljellä olevin kirjojen määrän. Toki ne voin laskeakin, mutta ehkä on helpompi mieltää määrä metreinä.
Eli tulos oli 9 metriä 62 cm!
En kamalasti hamstraa, mutta muutama hyllymetri on kirjoja.
Juuri kuten ap:lla, minua kiinnostavien alojen tietokirjallisuutta.
Olen myös keräillyt lapsuudessani minulle rakkaita kirjoja, joita lueskelin koulun kirjakaapista.
50-60- lukujen harraste- ja askartelukirjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska kysymys :D 100 metriä tuli just täyteen. Ja kirjoja on juuri sopivasti.
Miten olet järjestellyt kirjat? Onko sinulla kirjastohuone vai jotain luovia ratkaisuja?
Joo, kirjastohuone + iso seinänpeittävä kirjahylly olohuoneessa + iso lastenkirjahylly lastenhuoneessa.
Viimeksi kun laskimme, ja siitä on KAUAN, niitä oli noin 3500 - taisi olla vähän yli. Nyt niitä on varmaan 4000. Odotan kauhulla, että aika jättää appiukostani. Sitten meille tulee noin 2000 kirjaa lisää. Ei siinä muuten mitään, mutta kohta pitää rakentaa oma talo noille! Levyjäkin on noin 2500! Ovatko kaikki tarpeellisia, onko kaikki luettu tai levyt kuunneltu useammin kuin kerran? No EI, mutta kun ei niistä voi luopua...
Niin paljon muitakin, joille kirjat ovat tärkeitä!
Eli edelleen kirja pitää pintansa.
Kirjahyllyjä on 23 hyllymetriä, mutta monessa on kirjoja kahdessa rivissä, ehkä yhteensä 30 hyllymetriä.
En ole kirjahamstraaja, päinvastoin. Olen lukuaddikti, mutta en halua kirjoja kotiin. En halua yleensäkään omistaa juuri mitään materiaa, olen sitten ehkä hävittäjä =). Sen sijaan olen kauhean kiinnostunut tästä psykologisesta juonteesta, että miksi toinen kerää niitä kirjoja ja toinen ei halua niitä! Tällaisen luonne-erot kiinnostaa, kun nyt kuitenkin selvästi nämä kaksi ääripäätä liittyvät samaan luku-addiktien, tai ainakin kovasti lukevien, ryhmään. Erilaisuus on rikkaus, kiehtovaa.
Hyllymetrejä on 29, mutta lähes jokaisen varsinaisen kirjarivin päällä makaa kirjoja seuraavan hyllyn reunaan asti, joten enpä tiedä, miten noista laskisi kappalemäärän mitenkään järkevästi. Mulla onkin tapana sanoa, että ostan kirjat kiloissa enkä kappaleissa.
Olen aina kerännyt kirjoja. Enimmäkseen kaikkea tieteellistä kirjallisuutta, mutta myös kaunokirjallisuutta on kertynyt parin billyllisen verran (scifiä ja fantasiaa, mutta myös klassikoita). Netistä ostan suurimmaksi osaksi: ebay, amazon, bookdepository, antikvaari. Yleensä luen englanniksi.
Ja lopuksi ilmoitan, että asun yksiössä.
Kotona 10 metriä. Vintillä 2-3 metriä. Maalla hyllyissä ja parissa laatikossa n 15 metriä. Metrin verran kierrossa ja lainassa ystävillä ja sukulaisilla.
Karsittu on.
Noin kuutisen metriä, tein ap samanlaisen karsinnan kuin sitä viime keväänä. Jäljelle jäi valikoidut romaanit ja tietokirjat. Kaikkea tietoa ei löydä netistä tai sen on helpompaa katsoa kirjasta.
Vaikka tein karsinnan niin silti hankin lisää kun tule vastaan kirjoja joista tykkään.