Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kirjahamstraaja. Paljonko teillä on kirjoja?

Vierailija
07.11.2018 |

Olen tehnyt menneen kesän ja syksyn aikana "kirjakonmaria" eli luopunut suuresta osasta kirjojani, jotka vain makaavat kirjahyllyissäni. Useammassa erässä tein karsintaa ja nyt olen tilanteessa, että en pysty millään enää tinkimään siitä mistä vähennän.

Ja kyllähän niitä kirjoja minulla edelleen on niin että tuttaviani kauhistuttaa - vieläkin, vaikka en ole puoleen vuoteen ostanut ainoatakaan kirjaa lisää. Ja olen päättänyt, että jos jostakin syystä tarvitsen jonkun kirjan niin sitten annan eteenpäin hyllystäni kirjan, joka vie saman tilan kuin uusin hankkimani kirja. Jottei tätä kaaosta enää pääsisi tulemaan.

Minulla ei ole kuin muutama romaani. Eli melkein kaikki kirjani ovat eri alojen tietokirjoja, ei kuitenkaan ns. tietosanakirja-sarjoja, oppikirjoja, nuotteja ym. joiden tieto on relevanttia edelleen. Ja kirjoja, jotka ovat minulle muuten vain rakkaita, on tunnearvoa jne.

Vain muutama kirja on sellainen, jonka löydän kirjastosta. Valtaosan olen tilannut ulkomailta.

Ja jotkut kirjat ovat esteettisesti niin kauniita, että haluan pitää niitä sen vuoksi esillä ja hyllyssäni (ei kuitenkaan mitään "Valitut palat" kultaselustaisia kirjoja.

Otin mittanauhan ja mittasin metreinä nyt jäljellä olevin kirjojen määrän. Toki ne voin laskeakin, mutta ehkä on helpompi mieltää määrä metreinä.

Eli tulos oli 9 metriä 62 cm!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pari tuhatta nidettä.

Vierailija
2/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne laitoit karsimasi kirjat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut.

Vierailija
4/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli melkein kaikki kirjani ovat eri alojen tietokirjoja, ei kuitenkaan ns. tietosanakirja-sarjoja, oppikirjoja, nuotteja ym. joiden tieto on relevanttia edelleen. Ja kirjoja, jotka ovat minulle muuten vain rakkaita, on tunnearvoa jne.

Anteeksi tuo epämääräisyyteni. Olisi pitänyt lukea teksti ennen lähettämistä. Eli tarkoitin sanoa, että minulla EI ole tietosanakirjasarjoja, mutta sen sijaan minulla ON oppikirjoja, nuotteja jne. joita tarvitsen edelleen ja joiden tieto ei ole vanhentunut

-ap-

Vierailija
5/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole kovin paha hamstraaja.

Itse laskin äsken hyllymetrit pelkästään tästä huoneesta, jossa nyt istun, ja niitä oli 64. Ja talon muidenkin huoneiden seiniä reunustavat kirjahyllyt. Joten meidän perhettä voi varmaan kutsua ihan pahoiksi hamstereiksi...  :)

Vierailija
6/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on arviolta 7 metriä. 

Olen laittanut pois kirjoja joita ei tule luettua. Jotkin kirjat haluaa omistaa. Joihinkin klassikkoihin tulee aina välillä palattua. Toiset taas ovat kertalukeman jälkeen yhdentekeviä. Loma-aikoina on hyvä olla luettavaa jos kelit sohlaa eikä viitsi ulkoilla. Kirjastostakin tottakai löytyy mutta ei aina sitä jonka haluaisi lukea just silloin.

Vierailija
7/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Tuli mitattua mittanauhalla kun ap:lla oli tämmöinen näppärä idea, en ole enää vuosikausiin yrittänytkään laskea kirjoja. Tulos: varsinaisessa kirjahyllyssä 22 hyllymetriä, sen lisäksi kaksi korkeaa kasaa; makuuhuoneessa ja tyttären huoneessa pari metriä kummassakin, työhuoneessa puolitoista ja kirjaston kirjat erikseen. Vintillä vielä kaksi isoa laatikkoa odottamassa hyllytilaa. Plus mullakin vielä nuotit erillisessä kaapissa. Onkohan mulla jokin ongelma - ?

Vierailija
8/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metri kirjoja hyllyssä on keskimäärin 40 nidettä.

Vierailija
9/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:lla on n. 400 kirjaa. Aikamoinen määrä. Luulisi, että tuostakin pystyisi vielä karsimaan. Minulla on 1½ metriä. Laskin, että 68 kirjaa.

Vierailija
10/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannessa kappaleessa tuo pyöri lapsuudenkodissa, itse pidän sitä ylärajana. Nyt on viitisensataa, mutten toisaalta ole vakiintunutta perhe-elämää ja -asumista kokenut kuin muutaman vuoden.

Vierailija
11/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa noista suunnilleen 7-9 metriä tulisi jos kaikki laittaisi riviin. Lähinnä romaaneita ja muutama tietokirja. Juuri lupasin miehelle, että karsin osan kirjoista pois, mutta vaikealta tuntuu luopua yhdestäkään.

Vierailija
12/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä mitään haittaa ole jos on paljon kirjoja PAITSI muuttaessa. Painavat ihan helvetisti muuttolaatikoissa. Mutta toisaalta muuton yhteydessä tulee usein karsittua kaikkea krääsää muutenkin.

Tietenkin riipuu siitä minkä kokoinen asunto.

Vierailija
13/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n. 45 metriä.

Eikä se muuten ole ap:n idea mitata mittanauhalla. Hyllymetri-käsite on aivan yleismaailmallinen, ja käytössä esim. kirjastoissa.

Vierailija
14/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja en hamstraa, mutta monia muita kyllä. Musiikkia, leffoja, tv-sarjoja. Kuulokkeitakin on toistakymmentä.

Vierailija
15/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 hyllymetriä

Vierailija
16/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 12 metriä, joista osa korkeasti pinottua (juu, pitäisi karsia). Lisäksi kellarilla varmaan toinen mokoma karsittuja. Kukaan ei nykyään ota vanhoja kirjoja eikä niitä kärsi roskiinkaan heitellä. 

Jos kotonani ei olisi yhtään kirjaa, tuntuisi se yhtä oudolta kuin tyhjät seinät ilman tauluja, kuvia tai valokuvia. 

Joku vika varmaan kun en tykkää sairaalavalkoisesta ympäristöstä. 

Vierailija
17/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kysymys :D 100 metriä tuli just täyteen. Ja kirjoja on juuri sopivasti.

Vierailija
18/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 metriä kirjoja. Pitäisi karsia. Joukossa vanhoja opiskelukirjoja, romaaneja joita en tule lukemaan jne. Kirja on suosikkiesineeni. Olen monta kertaa jo aloittanut karsinnan, mutta tuloksena on ollut muutama kirja, jotka olen sitten vienyt kirjaston poistohyllyyn,

Vierailija
19/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20 metriä ja pitäisi karsia todellakin.

Vierailija
20/41 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoja. Aiemmin oli noin 700, mutta lahjoitin kirjoja Kierrätyskeskukselle.