Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hiljattain oikein havahtunut siihen, etten ole kiinnostunut muiden jutuista, vaikka haluaisin olla!

Vierailija
07.11.2018 |

Välttelen sosiaalisia kontakteja (vapaa-ajallani) koska tuntuu että on niin hirveän kuluttavaa kuunnella ihmisiä ja teeskennellä olevansa kiinnostunut toisen jutuista (nyökkäillä, siirtää omat kiinnostavammat ajatuksensa syrjään ja yrittää keskittyä ja malttaa kuunnella, kysellä lisäkysymyksiä, reagoida sopivalla tavalla, kannustaa, myötäelää, lohduttaa...)

Välillä olen ihan kuin pistoksissa oleva kissa, kun on niin vaikeaa jaksaa keskittyä sen toisen juttuihin. Yleensä kaikkien jutut tuntuu niin tylsiltä ja kaikki vatvovat pikkutarkasti joka kantilta sitä omaa tiettyä asiaansa, joka heitä kaihertaa. Yksi vatvoo aina sitä parisuhdettaan, toinen työasioitaan, kolmas lastensa tekemisiä, neljäs harrastustaan johon on hurahtanut... tästä omasta asiasta jaksetaan vatvoa monisyisesti uskomattoman pitkään, useana tapaamiskertana.

Itsestä myös tuntuu välillä kurjalta, että minä tunnun aina olevan se, joka näkee vaivaa toisten kuuntelemisen suhteen. Yleensä muut ihmiset kuittaavat toisten jutut lyhyellä kommentilla ja alkavat sanantien kertoa omasta asiastaan, vaihtavat puheenaiheen siihen itseä kiinnostavaan (eli itseen).

Ehkä munkin pitäisi tehdä niin, olisi vähemmän raskasta se sosiaaliseeraaminen?

Jotenkin se on mulle vaan hirveen vaikeeta. Mut on opetettu lapsesta asti siihen, et toisia pitää kuunnella, ei saa keskeyttää, eikä alkaa heti vaan puhua itsestään.

Ja oikeasti toisaalta haluaisinkin olla ihan oikeasti kiinnostunut ihmisistä ja haluaisin jaksaa kuunnella, koska tiedän että moni kaipaa kuuntelijaa, ja olisi hienoa jaksaa olla se aidosti kuunteleva, "hieno, sympaattinen ihminen".

Ja toisaalta taas mietin, että ajaudunko vaan näin suht hyvänä kuuntelijana juurikin niiden omista asioista ja navanympäryksiään märehtivien ihmisten vyöhykkeelle, ehkä käytökseni houkuttelee juuri näitä märehtijöitä? Eli onko vika sinänsä minussa, ehkä onkin olemassa ihmisiä, joiden jutut ovat oikeasti mielenkiintoisia tai jopa HAUSKOJA, että niitä kuuntelisi mielellään.. Ehkä en vaan ole törmännyt heihin?

Mitä ajatuksia herättää?
Onko teillä sellaisia ihmisiä lähipiireissä, joilla on oikeasti hauskat, mielenkiintoiset jutut? Kuunteletko aidolla mielenkiinnolla muita, vai oletko se joka puhuu? Pysähdytkö miettimään koskaan, ovatko omat juttusi toisen mielestä kuinka mielenkiintoista/mukavaa kuultavaa?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin sanoa, että ihan samat fiilikset, mutta kun aloin ajatella asiaa enemmin, niin ehkä ne onkin aiheet, mitä mua ei kiinnosta. Mielenkiintoni on niin eri asioissa, kuin työkavereilla, joka kertoo muodista, vaateostoksista, sisustuksesta, ulkomaanmatkasta, Lapin reissusta, meikeistä, elokuvista, uskostaan ufoihin, urheiluseuran jäsenyydestä... Kuitenkin kohteliaasti jopa pyydän kertomaan lisää ja päivittelen, ihmettelen ja kohta huomaan unohtaneeni kaiken.

Mutta heti jos kuulen vaikka minulle tuntemattoman sanan työkaverin puheessa, voisin puoli tuntia pohtia, mitä murretta se on, udella että missä hän on sen kuullut, suvun taustaa paikkakuntineen, mistä sana kehittyy, sen eri muodot eri puolilla Suomea ym. Ja ihastun, jos puhutaan ruokaresepteistä, tavoista laittaa ruokaa, eri maiden ruokakulttuurista; autoista, pitkien mökkimatkojen ajotottumukisista, automerkkikokemuksista, korjaamokokemuksista; lemmikkieläimistä ja eläinten käyttäytymisestä, kulttuurihistoriasta, tavoista entisaikoina, sairauksista ym.

Mua siis kiinnostaa omituiset asiat verrattuna muihin ja ihmettelen yleensä, miten muut ihmiset jaksaa kiinnostua niin tylsistä asioista.

Voiko oikeasti olla mitään tylsempää kuin ruokareseptit? Nukahtaisin varmaan siihen paikkaan jos ystäväni alkaisi selittämään jotain helvetin reseptiä jostain jonninjoutavasta ruuasta.

Vierailija
42/42 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on täynnä henkilöitä, jotka eivät osaa small talkia. Sen osaamattomuus on tylsän persoonan merkki. Ei aina tarvitse eikä kannatakaan jutella politiikasta, tieteestä, filosofiasta tai mt-ongelmista (enimmäkseen viimeisestä).

Osata ja haluta on kaksi eri asiaa. Se että osaat keskustella säästä tai temppareista, ei tee sinusta mielenkiintoista persoonaa. Small talkin voi kuka vain opetella, mutta ei se persoonan mielenkiintoisuutta nosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan