14-vuotias kärttää septumia, pelkään että alkaa myöhemmin kaduttaa - antaisitteko laittaa?
On sitkeästi jo puoli vuotta kinunnut septum-lävistystä siitä saakka kun hänen paras kaverinsa sai sellaisen. Pelkään kuitenkin että myöhemmin katuu ja jää pysyvä arpi? Minkä ikäiselle antaisit luvan septum-lävistykseen?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin odottamaan edes 16-vuotiaaksi, muistaakseni se on ollutkin ikärajana joissakin liikkeissä.
Ja niitähän on kivoja feikkejäkin, ja aivan on muodikasta pitää niitä. Anna sen valita mieluinen ja osta sellanen sille.
Sitten on vaara, että hän ei kehtaa kertoa kenellekään että koru on feikki, ja juuri sen vuoksi käy laitattamassa tai antaa kaverin lävistää itselleen oikean.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI kukaan haluaisi näyttää rumalta sonnilta? Oikeasti, tuo lävistys tekee kenestä tahansa kaunottarestakin ruman. Miksi edes harkitset, että lapsesi saisi vapaasti olla ruma sonni? Tee hänelle palvelus ja älä anna lupaa.
Tässä täydellinen esimerkki siitä, kuinka jo nuorena alkaa jo paineet siitä, miltä "kuuluu" naisen/tytön näyttää, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.
Kyllä se näyttää pojilla/miehillä ihan yhtä törkeältä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää hassulta kun bestikset kulkee kylkimyyryä molemmat sonnirenkaissaan. En edes teininä tajunnut tota et pitää olla samaa kun kaverilla. Musta se on näyttänyt ja näyttää tosi tyhmältä, en mä halua olla kenenkään klooni.
Missä vaiheessa sait sellaisen käsityksen, että tässä puhutaan susta tai sillä on mitään merkitystä yhtään kenellekään, mitä sinä haluat?
Septum on siitä hyvä, että jos ei halua sitä tulevaisuudessa pitää, niin ei sen pois ottamisesta jää näkyvää jälkeä. Jos septum koru ei ole täysi rengas, vaan alhaalta auki, voi sen myös kääntää ylös niin ettei sitä näy kuten tässä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI kukaan haluaisi näyttää rumalta sonnilta? Oikeasti, tuo lävistys tekee kenestä tahansa kaunottarestakin ruman. Miksi edes harkitset, että lapsesi saisi vapaasti olla ruma sonni? Tee hänelle palvelus ja älä anna lupaa.
Tässä täydellinen esimerkki siitä, kuinka jo nuorena alkaa jo paineet siitä, miltä "kuuluu" naisen/tytön näyttää, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.
Ai hirveet paineet olla tahallaan näyttämättä kamalalta? Kyllä tämä koskee muitakin kuin naisia. Sonnilävistys on ruma myös miehillä ja kaikilla eläimillä. Jopa niillä sonneilla.
Pointti meni sulta ohi kyllä uskomattoman tehokkaasti. Pointti on se, ettei kenenkään tarvitse näyttää siltä, mikä miellyttää sinun silmääsi, koska et ole mikään yleispoliisi, joka määrää mitä muut saa tehdä. Jos joku haluaa näyttää sonnilta niin se on hänen oikeutensa. (Ja en ole sitä mieltä, että tuo näyttää sonnilta)
Ihminen saa näyttää niin rumaltakin kuin ikinä haluaa eikä se ole sinun asiasi.
No ei ole alaikäisen oikeus näyttää sonnilta halutessaan. Esim. minulla on oikeus sanoa lapselleni sitten teini-iässä, että niin kauan kuin minä olen hänen huoltajansa, hän ei lävistä itsestään ruman sonnin näköistä. Täysi-ikäisenä hänellä on sitten siihenkin oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hirveet paineet olla tahallaan näyttämättä kamalalta? Kyllä tämä koskee muitakin kuin naisia. Sonnilävistys on ruma myös miehillä ja kaikilla eläimillä. Jopa niillä sonneilla.
Pointti meni sulta ohi kyllä uskomattoman tehokkaasti. Pointti on se, ettei kenenkään tarvitse näyttää siltä, mikä miellyttää sinun silmääsi, koska et ole mikään yleispoliisi, joka määrää mitä muut saa tehdä. Jos joku haluaa näyttää sonnilta niin se on hänen oikeutensa. (Ja en ole sitä mieltä, että tuo näyttää sonnilta)
No ei ole alaikäisen oikeus näyttää sonnilta halutessaan. Esim. minulla on oikeus sanoa lapselleni sitten teini-iässä, että niin kauan kuin minä olen hänen huoltajansa, hän ei lävistä itsestään ruman sonnin näköistä. Täysi-ikäisenä hänellä on sitten siihenkin oikeus.
Ei, ei ole olemassa mitään oikeutta haukkua ketään, vaikka niin kovasti haluat diktaruurissasi luulla. Asioista voi keskustella myös rakentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää hassulta kun bestikset kulkee kylkimyyryä molemmat sonnirenkaissaan. En edes teininä tajunnut tota et pitää olla samaa kun kaverilla. Musta se on näyttänyt ja näyttää tosi tyhmältä, en mä halua olla kenenkään klooni.
Missä vaiheessa sait sellaisen käsityksen, että tässä puhutaan susta tai sillä on mitään merkitystä yhtään kenellekään, mitä sinä haluat?
Mistä sinä sait käsityksen ettei tässä ketjussa kysytty muiden mielipiteitä? Kerroin omani, että mun mielestä se näyttää hassulta kun matkii toista.
Ostakaa harjoittelukoru ja tyttö pitää sitä pidemmän aikaa. Voi olla, että kyllästyy, ei kannata heti ainakaan ottaa aitoa, jos ei sitten tykkääkään.
Minä halusin teininä kulmalävistyksen, mutten saanut lupaa. Meinasin tehdä itse, mutta jätin tekemättä, kun sain mopon ja ajattelin, että jää vielä kiinni kypärään ja repäisen koko silmäkulman auki. Kun täytin 18v, se vain jäi ottamatta, vaikka mielestäni ihan hieno vieläkin oli.
Teininä ostin korviin venytykset, oli muistaakseni isoimmillaan 5mm vai 6mm. Ihmettelen suuresti, että kutistuivat takaisin normaaleiksi korvisrei'iksi, kun olin ilman noita venytyksiä vuoden verran. En olisi uskonut, että palautuvat, mutta onneksi palautuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin odottamaan edes 16-vuotiaaksi, muistaakseni se on ollutkin ikärajana joissakin liikkeissä.
Ja niitähän on kivoja feikkejäkin, ja aivan on muodikasta pitää niitä. Anna sen valita mieluinen ja osta sellanen sille.
Sitten on vaara, että hän ei kehtaa kertoa kenellekään että koru on feikki, ja juuri sen vuoksi käy laitattamassa tai antaa kaverin lävistää itselleen oikean.
Niin, eihän teineistä tiedä. Mutta kun ne feikithän on muotia, jotain Coachellan kuvia katsoo niin joka toisella on. Ja Eveliinalla. Ja Love Islandin Veeralla!
En antaisi ottaa mitään lävistyksiä. Normaaleilla 14-vuotiailla ei ole lävistyksiä, eikä minun nuorteni tarvitse esittää mitään roolia saadakseen huomiota koulussa. Sitten parikymppisinä, kun muuttavat omilleen ja elävät omilla rahoillaan, voivat näyttää niin kamalailta kuin kehtaavat. Silloin en tosin tervehdi kadulla kohdatessamme.
Suvussamme on ongelmaperheitä, ja heidät erottaa juuri siinä, että pimuilla on naama täynnä meikkiä ja minarit ja tisutopit jo ala-asteella. Ja pojat eivät osaa ottaa pipoa tai lippistä pois sisätiloissa, ja muutenin ollaan äärimmäisen epäsiistejä. Yläasteella onkin sitten lävärit ja tatskat, sekä päihteet. Ja päihteiden käyttöhän johtaa aivan suoraan seksiin, sekä raiskauksiinkin.
Ja tiedän, että nyt palstalla hengaavat teinit tukehtuvat nauruunsa (koska mulla on hei läväri eikä se oo vaikuttanut mun elämään d44). Mutta omassa perheessäni minä olen aikuinen, en lapsen frendi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa näyttää lehmältä? Siellä naiset kulkee kaduilla silti killukkeet korvissa ja kaulassa kuin korvamerkityllä lehmällä kello kaulassa.
Nuorisolla ei tule septumeista mieleen sonnit, silti öyhöttäjät haluavat aina itkeä sonneista. Se itkuvirsi on kuultu jo tuhat kertaa, eikä ketään vieläkään kiinnosta.
Sinun mielestäsi septum tekee kenestä tahansa ruman, esimerkiksi minusta septum taas on kenellä tahansa uskomattoman seksikäs. Ollut siitä asti kun olin 15, olen nyt 28. Varmasti septumin ottajienkin mielestä koru on kaunis, eikä siinä jonkun kärttyisen menneisyyteen jääneen lävistysvihaajan rumuushuutelu hetkauta.
Itselläni ei septumia kuitenkaan ole, koska en välitä korujen käyttämisestä itselläni, vaikka ovatkin muilla hienoja. En käytä edes korvakoruja.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi ottaa mitään lävistyksiä. Normaaleilla 14-vuotiailla ei ole lävistyksiä, eikä minun nuorteni tarvitse esittää mitään roolia saadakseen huomiota koulussa. Sitten parikymppisinä, kun muuttavat omilleen ja elävät omilla rahoillaan, voivat näyttää niin kamalailta kuin kehtaavat. Silloin en tosin tervehdi kadulla kohdatessamme.
Suvussamme on ongelmaperheitä, ja heidät erottaa juuri siinä, että pimuilla on naama täynnä meikkiä ja minarit ja tisutopit jo ala-asteella. Ja pojat eivät osaa ottaa pipoa tai lippistä pois sisätiloissa, ja muutenin ollaan äärimmäisen epäsiistejä. Yläasteella onkin sitten lävärit ja tatskat, sekä päihteet. Ja päihteiden käyttöhän johtaa aivan suoraan seksiin, sekä raiskauksiinkin.
Ja tiedän, että nyt palstalla hengaavat teinit tukehtuvat nauruunsa (koska mulla on hei läväri eikä se oo vaikuttanut mun elämään d44). Mutta omassa perheessäni minä olen aikuinen, en lapsen frendi.
Päihteiden käyttö johtaa suoraan raiskauksiin? Et tervehtisi omaa lastasi, jos tällä olisi kasvolävistys? Anna mun kaikki kestää. Olet hirveä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin 16-vuotiaana naaman täyteen metallia. Hurahdin lävistyksiin niin paljon. 20+ ikäisestä eteenpäin ne sitten hävisi naamaltani yksi kerrallaan pikkuhiljaa. Siististi tehdyt reiät jäi, eikä niihin kukaan kiinnitä sen enempää huomiota, eikä ne häiritse minuakaan. Olen nyt 30-vuotias. Ei kaduta, että otin ne lävistykset, vaikka se ei lopunelämää kestänytkään.
Siihen en ota kantaa, kuinka paljon eroa on 14-, 16- tai 18-vuotiaalla näissä asioissa. Itse myös vähän kyseenalaistaisin motiivia, jos otetaan vain, koska kaverillakin on.
Onko hurahtaminen jotenkin parempi motiivi kuin kaverin seuraaminen? Miten te todella nyt aikuisena selitätte itsellenne naamalävistykset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otin 16-vuotiaana naaman täyteen metallia. Hurahdin lävistyksiin niin paljon. 20+ ikäisestä eteenpäin ne sitten hävisi naamaltani yksi kerrallaan pikkuhiljaa. Siististi tehdyt reiät jäi, eikä niihin kukaan kiinnitä sen enempää huomiota, eikä ne häiritse minuakaan. Olen nyt 30-vuotias. Ei kaduta, että otin ne lävistykset, vaikka se ei lopunelämää kestänytkään.
Siihen en ota kantaa, kuinka paljon eroa on 14-, 16- tai 18-vuotiaalla näissä asioissa. Itse myös vähän kyseenalaistaisin motiivia, jos otetaan vain, koska kaverillakin on.
Onko hurahtaminen jotenkin parempi motiivi kuin kaverin seuraaminen? Miten te todella nyt aikuisena selitätte itsellenne naamalävistykset?
Väittäisin että oman pään seuraaminen on ai.a parempi kuin massan mukana kulkeminen. Miksi naamalävistyksiä pitäisi jotenkin selittää? Koruja siinä missä kaikki muutkin. Ennen vain hyväksyttyjä ja muotia olivat vain korvakorut, mutta muoti vaihtelee aina laidasta laitaan. Ihmislaji on aina tykännyt koristautua.
- Eri
Antaisin ottaa, voi muuten yrittää tehdä itse ja seurauksena on pahimmassa tapauksessa kasvohalvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? En sanonut, että se olisi parempi motiivi. Mutta tein päätöksen oman mieleni mukaan, enkä siksi, että joku muu tekisi päätöksen puolestani. Se oli minun oma tapani hakea erilaisuutta ja rakentaa identiteettiäni. Muut pikkukylän nuoret ryyppäsi, mä muokkasin ulkonäköäni lävistyksillä. Ei siinä ole mitään erikoisempaa. Ja ai että se hivelöi itsetuntoa, kun aikuiset kauhisteli. Silloin saavutin sen, mitä halusinkin, eli reaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis valmis haukkumaan omaa lastasi jos hän haluaa olla tietyn näköinen? Millainen ihminen oikein olet? Sääli lastasi, toivottavasti haukkumisesi ja ulkonäön arvostelusi jää tuohon septumiin.
Kunhan käytte asiallisella lävistäjällä ja jos tyttö on vastuullinen että osaa pitää tuoreen lävistyksen puhtaana ja hoitaa ohjeiden mukaan, niin kyllä. Minulle on jäänyt joistain naamalävisyksistä pysyvät pienet reiät ihon pintaan/arvet, mutta ei ne ole haitanneet, ja jälki nenän sisällä nyt ei näy mihinkään. Sen korunhan saa pois jos kaduttaa.
Jokainen saa näyttää siltä miltä itse haluaa kunhan tekee sen niin ettei ole terveydelle haittaa. Septum on aika pieni juttu, on hyvä sallia tuollaisia harmittomia juttuja, niin on perustetta kieltää oikeasti pahat jutut, kuten tupakan poltto tms. Jos kaikki aina kielletään niin niistä kielloista menee teho.
Minu äitini ilmoitti aikoinaan, että niin kauan kuin hänen kattonsa alla asun ovat voimassa hänen sääntönsä, ja niihin eivät kuulu korut muualla kuin korvissa. Suuttuneena sitten tein sitten itse itselleni nenälävistyksen ja huulilävistyksen, ensimmäinen parani hyvin mutta toisesta seurasi mätivä reikä, hevosenkuuri antibiootteja ja näkyvä arpi. Yleensä huulilävistyksestä ei jää noin pahaa arpea.
Itse päätin olla äitiäni viisaampi ja annoin tyttären ottaa 15v synttärilahjaksi meduusalävistyksen, kun sitä kinusi. Lävistys tehtiin liikkeessä, parani nopeasti ja nyt on kuin osa tyttären kasvoja. Ajat muuttuvat, eikä lävistys ole nykyään korvista kummmempi !