Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti " Vakavasti sairaan lapsen äiti Jaana huomannut hoitajien tasosta, että lähihoitajien opintoihin pääsee ilman pääsykoetta"

Vierailija
07.11.2018 |

Järkyttävää. Yksi nukkuu, toinen panikoi, kolmas ei osaa suomea..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin juuri äsken tämän jutun ja on kyllä järkyttävää. Vaikka ei toisaalta mitenkään hämmästytä, kun ajattelee millaisia ihmisiä tosiaan pääsee lähihoitajakoulutukseen.

Vierailija
2/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Kyllä sen huomaa ihan perussairaanhoidossa. Esim kun soitin hammaslääkäripäivystykseen, puhelimeen vastasi ihminen, joka ei osannut suomeksi edes numeroita. Anna siinä sitten sotu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää

Vierailija
4/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on kuvitelma, että ne "pääsykokeet" psykologisine testeineen olisivat olleet kovinkin kummoiset. Eivät ne olleet. Ongelma on se, että lähiopetuksen määrä puolittui samaan aikaan kun pääsykokeet poistuivat. Ei siellä koulussa ole enää aikaa opettaa yhtään mitään.

Jos joku ei osaa vaativassa työssä puhua suomea, niin sehän kertoo siitä, ettei työtä tekemään ole riittävästi halukkaita ammattitaitoisia tekijöitä.

Vierailija
5/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa siltä, että ensisijaisesti ongelma on rekrytoinnissa ja työntekijöiden perehdytyksessä. Ilmeisesti perhe ei itse hoida rekryä, vaan jokin julkinen taho tai yritys lähettää hoitajat? Mikä taho onkaan, he eivät ilmeisestikään ole kertoneet hoitajille kunnolla, millaisiin tehtäviin he ovat menossa, tai ovat infonneet väärin. On todella ikävä tilanne työntekijälle, kun saapuu esim. rekryfirman antamalle työkeikalle, eivätkä työtehtävät olekaan sitä miten on asian käsittänyt. Se on keljua kaikille osapuolille.

Itse Jaanan asemassa laittaisin hoitajia välittävän tahon nyt kovaan grillaukseen. Vaatisin, että työhön tuleville hoitajille pitää selittää tietyt asiat. Heille pitää kertoa, että työ sisältää sairaanhoidollisia toimenpiteitä ja siinä pitää olla valmis toimimaan muuttuvissa tilanteissa ja koko ajan valppaana. Ja että kysymys ei ole tavallisesta lapsenhoitokeikasta! Työhön pitää lähettää sellaisia ihmisiä, jotka hyväksyvät tämän toimenkuvan ja pärjäävät siinä, ei voi lähettää ketä tahansa lähihoitajaksi valmistunutta, jos esim. työkokemus on pelkästään päiväkodista. Nillittäisin tästä asiasta niin kauan, että oppi menee perille. Ja lattialle nukahtelijan lähettäisin lääkäriin.

Vierailija
6/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan nyt Grahn-Laasonen alkaa heräilemään ja todellakin toimimaan, vai mitä pitää tapahtua, ennenkuin asioihin puututaan. Haihattelun aika on nyt kertakaikkiaan loppu.

Aivan järkyttävää.

Vierailija
7/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se maahan muutto on aidoimmillaan. Kun ma mamuilta ei voi vaatia mitään osaamista, suomalaiset tietenkin lopettaa koulun käynnin myös. Olisihan se tyhmä joka pänttäisi vuosia ja sitten ma mu menee positiivisella syrjinnällä töihin nenän edestä.

Vierailija
8/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on kuvitelma, että ne "pääsykokeet" psykologisine testeineen olisivat olleet kovinkin kummoiset. Eivät ne olleet. Ongelma on se, että lähiopetuksen määrä puolittui samaan aikaan kun pääsykokeet poistuivat. Ei siellä koulussa ole enää aikaa opettaa yhtään mitään.

Jos joku ei osaa vaativassa työssä puhua suomea, niin sehän kertoo siitä, ettei työtä tekemään ole riittävästi halukkaita ammattitaitoisia tekijöitä.

Mun tytär läpäisi aikoinaan lähihoitajan pääsykokeet täysillä pisteillä, mutta keskeytti opinnot. Eli ei ne pääsykokeetkaan takaa sitä, että valmistujat olisi niitä parhaita.

Vierailija
9/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokohan nyt Grahn-Laasonen alkaa heräilemään ja todellakin toimimaan, vai mitä pitää tapahtua, ennenkuin asioihin puututaan. Haihattelun aika on nyt kertakaikkiaan loppu.

Aivan järkyttävää.

Ai ma muttaja Graan laakkonen tekisi jotain asialle . Avaa rajat entistä isommalle

Vierailija
10/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lähipopetuksen määrän radikali karsiminen yhdistettynä siihen, että koulutukseen hakeutuu kaikki kynnelle kykenevät ja sinne otetaan sisään ne, jotka eivät lähde kesken opintojen paremman koulupaikan perään. Tässä porukassa on varmasti muutama itsenäiseen opiskeluun pystyvä, mutta ne loput...

Vierailija
11/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä ja kokenut hoitaja. Ja kyllä, olen turhautunut tähän nykyainekseen, joka tulee työkavereiksi. Mutta vielä pahempaa on tämä nykyinen aines, joka tulee esimiehiksi. Kunhan käydään esimieskoulutus ja halutaan valtaa, niin siinähän on esimiesaines valmiina. Nyt siinä leikissä on narsistisia esimiehiä ja hiekkalaatikkoleikkejä leikkiviä hoitajia, jotka eivät ymmärrä olevansa töissä. Voi hoitoala, minne olet menossa.

Vierailija
12/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvä ja kokenut hoitaja. Ja kyllä, olen turhautunut tähän nykyainekseen, joka tulee työkavereiksi. Mutta vielä pahempaa on tämä nykyinen aines, joka tulee esimiehiksi. Kunhan käydään esimieskoulutus ja halutaan valtaa, niin siinähän on esimiesaines valmiina. Nyt siinä leikissä on narsistisia esimiehiä ja hiekkalaatikkoleikkejä leikkiviä hoitajia, jotka eivät ymmärrä olevansa töissä. Voi hoitoala, minne olet menossa.

Tämä sama myös kouluissa ja päiväkodeissa..

Vierailija
13/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne paasykokeet ei oo mitenkaa erikoiset :"D opetuksen vahyys ja se ettei kaikkea opeteta,on se ongelma

Vierailija
14/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aikanaan päässyt lähihoitaja koulutukseen. menini sitten lukioon. minusta taisi liian pitkälle lositaa ja paistaa se, että olin hakemassa lähihoitaja koulutukseen enempi kapinoidakseni vanhempien asettamia odotuksia ja vaatimuksia kohtaan, kuin todellista kiinnostusta alaa kohtaan.  Pääsykoe päivän koin silti raskaanpana kuin myöhemmin yliopiston pääsykoe päivän; kun oli mustini mukaan parikin haastattelua ja jsoveltuvuustestiä. (Yliopistolle hakiessa ei tarvinnut yrittää esittää mitään)   

Mutta tämä oli aikaa, jolloin lähihotajakoulutusta ei ollut valjastettu ja otettu sellaiseen käyttöön viime vuosina eli koulutukseski, jolla siivotaan ja puhdistetaan työttömyystilastoja ja ilm. integroidaan maahan muutajia osaksi suomalaista (korkea)kulttuuria, johon kuuluu ajatus siitä, että jokaisen meistä odotetaan hankkivan oman elantonsa työnteolla ja koulutususkovaisuus. 

Surulliseksi näistä kuvatuista lähihoitajista ja perushoitajista, joilla on puuttelliset ellei kokonaan olematon ammattitaito, osaaminen ja mahd. vielä motiivikin hukassa. Tai heistä kertovista artikkeleista joita lukiessaan harmittaa erityisesti heidän puoelstaan, jotka joutuvat kohtaamaan ja olemaan enemmän ja vähemmän riippuvaisia heidän mahdollsitamasta toiminnasta. Mutta myös siksi, että samalla nämä artikkelit antavat  ikävän kuvan koko alasta/ kaiksita lähi ja perushoitajista. itse kuitenkin haluan -sinisilmäisestikö sitten- uskoa tai ainakin toivoa, että alalla on edelleen monia jotka tekevt raskasta ja vaativampaa työtä, kuin moni heidän ammattitaitoaan pilkaava äkkiseltään arvaisi. Lähihoitajia, jotka myös haluavat tehdä työnsä hyvin ja kunnolla ja edelleen kehittyä työssään.

Ja joista tuntuu takuulla kävältä lukiessaan ja kuulessaan, että joku ajattelisi, että he ovat heitä, jotka nyt hösäävät ja vaaranatavat todennäköisesti kaikkien heidän hoidon ja terveyden, jotka sattuvat syystä toisesta heidän lähelleen "hoidettavaksi." Tai, jotka on oetttu hommiin kun nyt ovat sattuneet kysymään, että voiskos tulla hoitelee tänne tai tuonne.     

Vierailija
15/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää.

Haihattelun aika voi olla loppu, mutta myös rahat on loppu. Siinä ongelman ydin.

Vierailija
16/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikilla työpaikoilla. Esimiehiksi ei nykyään pääse johtamiseen sopivat, lahjakkaat, kokeneet, vakaat ja luotettavat vastuunsa kantavat tyypit - vaan pahimmat hirviöt, narsistit ja kiusaaja-kusipäät.

Vierailija
17/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi jo nyt huomata, kun vasta on haettu ilman pääsykokeita, eli nämä pääsykokeettomat istuvat vielä koulussa.

Vierailija
18/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä testeistä pääsee läpi kun osaa puhua ja näytellä ja ennenkaikkea valehdella. Niillä ei ole mitään tekemistä soveltuvuuden kanssa.

Vierailija
19/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Kyllä sen huomaa ihan perussairaanhoidossa. Esim kun soitin hammaslääkäripäivystykseen, puhelimeen vastasi ihminen, joka ei osannut suomeksi edes numeroita. Anna siinä sitten sotu.

Ei tämä ole pelkästää lähäreiden ongelma, aivan samaa suomenkielen ymmärtämättömyyteen olen törmännyt terveyskeskuslääkärillä, hammaslääkärillä ja taksilla asioidessani. Ongelma on se, että riittävää suomenkielen testausta ei tehdä. Lääkäreillä sentään luulisi että olisi tarkkaa ymmärtääkö potilasta, mutta ei ilmeisesti...

Vierailija
20/21 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikilla työpaikoilla. Esimiehiksi ei nykyään pääse johtamiseen sopivat, lahjakkaat, kokeneet, vakaat ja luotettavat vastuunsa kantavat tyypit - vaan pahimmat hirviöt, narsistit ja kiusaaja-kusipäät.

En olisi uskonut koskaan sanovani näin. Mutta kaipaan entisajan osastonhoitajia. Heitä jopa pelättiin. Mutta he olivat tasapuolisia, jämyjä, hoisivat työnsä ja eivät ryypänneen ja nus sineet alaistensa kanssa vapaa-aikana, niin ei tullut näitä suosikkeja, joiden hommia katsotaan sormien lävitse,niin kuin nykyään.