Anoppi oli laittanut mun tilille rahaa
Kommentit (26)
Verotuksen takia alle 5000€, hölmö.
Verovapaasti voi lahjoittaa juuri tuon summan, sulla on kiva anoppi :)
Käteinen on siitä kätevää että viranomaiset eivät pysty kyttäämään.
Kun vaan muistaa olla käyttämättä bonuskortteja -minkä Aarnio unohti.
Mies katsoi just oman tilinsä ja anoppi oli laittanut saman summan sillekin. Täytyy huomenna soittaa ja kiittää. Mulla ei oo ikinä ollut noin paljon rahaa tilillä.
Minulle ei ole kukaan laittanut rahaa tilille, paitsi työnantajani. Minullakin on miniä. Joulu oli tulossa ja tiesin, että poikani perheessä on rahasta tiukkaa. Miniäni työpaikka oli lähellä omaa työpaikkaani. Yhtenä päivänä sain ajatuksen, että haluan heille mukavan joulun, kun poikani oli juuri jäänyt työttömäksi. Heillä on kolme lasta. Menin pankkiautomaatille ja nostin 700 euroa ja vein ne miniälleni työpaikalle ja sanoin, että laittakaa tällä teille joulu. Oli valtava ilo nähdä miniäni kasvoista miten helpottunut ja kiitollinen hän oli ja sanoi, että tämä menee ruokaan ja lasten lahjoihin. Miniäni on niin hyvä äiti ja puoliso, että mielelläni autan heitä vaikeissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole kukaan laittanut rahaa tilille, paitsi työnantajani. Minullakin on miniä. Joulu oli tulossa ja tiesin, että poikani perheessä on rahasta tiukkaa. Miniäni työpaikka oli lähellä omaa työpaikkaani. Yhtenä päivänä sain ajatuksen, että haluan heille mukavan joulun, kun poikani oli juuri jäänyt työttömäksi. Heillä on kolme lasta. Menin pankkiautomaatille ja nostin 700 euroa ja vein ne miniälleni työpaikalle ja sanoin, että laittakaa tällä teille joulu. Oli valtava ilo nähdä miniäni kasvoista miten helpottunut ja kiitollinen hän oli ja sanoi, että tämä menee ruokaan ja lasten lahjoihin. Miniäni on niin hyvä äiti ja puoliso, että mielelläni autan heitä vaikeissa paikoissa.
Ihana olet! Kyllä varmasti arvostavat ❤
Vierailija kirjoitti:
Voiko kiintymystäsi ostaa?
Ihan normaali tapa siirtää verovapaasti perintöä lastensa perheille.
-eri
Minäkin annoin kuukasittain kun hän oli hoitovapaalla, siis miniälle.
On selkeesti päättäny alkaa jakaa rahaa etukäteen, ettei mee veroja sitten aikanaan.
Fiksu ja ihana anoppi sinulla
Kuinka ihmeessä anoppisi tietää pankkitilinumerosi? Aika outoa.
Mukavasti tehty anopilta. Lukiko viestikentässä vielä "veroton lahja"? Me laitamme tämän aina kun siirrämme lapsen tilille rahaa. Periaatteessa noista verottomistakin lahjoista pitäisi tehdä lahjaveroilmoitus, mutta me emme ole tehneet. Tarvittaessa jälkeenpäin näkee noista tilitapahtumista, että kyseessä on veroton lahja eikä ennakkoperintö. Tämä on tärkeää sen pojan kohdalla, tosin normitilanteessa kukaan tuskin näitä vanhoja lahjoja alkaa perunkirjoituksessa kaivella, jos sisarukset ovat saaneet näitä tasapuolisesti.
Elatuslahjoissa ei ole tuota 4999€/3 vuotta rajaa, mutta ne pitää antaa sellaisessa muodossa, ettei lahjansaaja voi valita mitä lahjalla ostaa. Toisen vuokria ja muita laskuja voi maksaa ihan vapaasti ilman rajaa. Huonekalujen kohdalla on tuo 4999€ raja, mutta siinä ei toisaalta ole aikarajoitusta. Joten niitä voi ostella vähän useamminkin. Meillä meni vuoden sisällä melkein 10000€ kun ostettiin kotoa muuttaneelle lapselle huonekalut ja muut tykötarpeet. Mieluummin sitä auttaa lasta elämässä alkuun, ettei hänen tarvitse kituuttaa. Tavoite on, että lopulta kun hän perintöä saa, hän on jo niin rahoissaan että se perintö on vain kiva lisä eikä mikään ahdingosta pelastava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä anoppisi tietää pankkitilinumerosi? Aika outoa.
Miksi se on outoa? Minunkin anoppi tietää mun tilinumeron, kun ostin hänen puolestaan pyykkikoneen. Anoppi siirsi siihen rahat mun tilille, kun minä olin se, kuka sen kävi ostamassa.
Jos ei ole pakko kuluttaa noita rahoja niin ostakaa osakkeita koko summalla tai edes puolella. Jää perinnöstä jotain pysyvääkin. Sijoittakaa sitten joka vuosi niistä tulevat osingot ja jos tulee jatkossakin noita lahjoja niin ne tietenkin sitten. Moni valittaa ettei ole perintöä saanutkaan mutta ovat saaneet ennakkona rahalahjoja, jotka ovat sitten pistäneet menemään sen sileän tien.
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti tehty anopilta. Lukiko viestikentässä vielä "veroton lahja"? Me laitamme tämän aina kun siirrämme lapsen tilille rahaa. Periaatteessa noista verottomistakin lahjoista pitäisi tehdä lahjaveroilmoitus, mutta me emme ole tehneet. Tarvittaessa jälkeenpäin näkee noista tilitapahtumista, että kyseessä on veroton lahja eikä ennakkoperintö. Tämä on tärkeää sen pojan kohdalla, tosin normitilanteessa kukaan tuskin näitä vanhoja lahjoja alkaa perunkirjoituksessa kaivella, jos sisarukset ovat saaneet näitä tasapuolisesti.
Elatuslahjoissa ei ole tuota 4999€/3 vuotta rajaa, mutta ne pitää antaa sellaisessa muodossa, ettei lahjansaaja voi valita mitä lahjalla ostaa. Toisen vuokria ja muita laskuja voi maksaa ihan vapaasti ilman rajaa. Huonekalujen kohdalla on tuo 4999€ raja, mutta siinä ei toisaalta ole aikarajoitusta. Joten niitä voi ostella vähän useamminkin. Meillä meni vuoden sisällä melkein 10000€ kun ostettiin kotoa muuttaneelle lapselle huonekalut ja muut tykötarpeet. Mieluummin sitä auttaa lasta elämässä alkuun, ettei hänen tarvitse kituuttaa. Tavoite on, että lopulta kun hän perintöä saa, hän on jo niin rahoissaan että se perintö on vain kiva lisä eikä mikään ahdingosta pelastava juttu.
Tuossa on kaksi rajoitusta. Pitää muistaa olla antamatta rahalainaa samalla kun antaa verottomia rahalahjoja. Ja laskut pitää olla normaalia elatusta (ruoka, vaatteet, bensa, vakuutus tms) ei vaikkapa matkoja tai kultakoruja ja samaten huonekalut normaaleja huonekaluja, ei taidetta tms.
Hieno homma! Ei ole ihme summa, se on 4999 €. Reaaliluku.