Kaupan myyjänä työskentelevät! (Itsepalvelukassoista)
Hei kaikille myyjille!
Haluaisin tukea teidän työllisyyttänne ja olen siksi välttänyt itsepalvelukassojen käyttöä. Olen kuitenkin miettinyt onko se turhaa. Onko kassojen käyttämisellä teidän mielestänne vaikutusta työllisyyteen, vai tuoko se vain ylimääräistä kuormaa työpäivään jos itsepalvelukassat samalla seisovat tyhjänä?
Siinäpä se lyhyesti, itsepalvelukassat näyttävät yleistyvän ihan pienissäkin kaupossa. Hinnathan eivät ole laskeneet, eli kaikki myyjiltä pois oleva raha menee vain omistajien taskuun...
Kommentit (34)
Tätä olen usein itsekin miettinyt. Toisaalta isompien markettien kassat on usein miehitetty vuokraväellä. Kertooko siitä että omaa henkilökuntaa ei enää ole/palkata?
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein itsekin miettinyt. Toisaalta isompien markettien kassat on usein miehitetty vuokraväellä. Kertooko siitä että omaa henkilökuntaa ei enää ole/palkata?
Mistä voi tietää, että ovat vuokraväkeä?
Ei kannata tapella kehitystä vastaan. Vai pitäisikö hylätä Otot/Nostot ja käydä nostamassa käteistä pankissa sisällä?
En tee enää kassan työtä mutta olen tehnyt vuosia. Ja sanoisin, että ei kehitystä voi eikä kannata pysäyttää jotta joku helposti automatisoitava työ saadaan säilytettyä ihmistyönä. Vanhoja ammatteja katoaa, mutta uusia syntyy tilalle.
Ja jos nyt suoraan sanon näin jälkeenpäin niin eihän se kassan työ koskaan kovin inhimilliseltä tuntunut. Olet vaan automaatti, joka mekaanisesti tervehtii, vetää niitä ostoksia viivakoodilukijan ohi, ottaa maksun vastaan. Usein silloin jo mietin että tämä on jotenkin ihmisarvoa alentavaa työtä, ja se oli iso syy miksi lähdin vielä hakemaan opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paidasta. Yleensä on sen vuokrafirman paita, ja siihen kiinnitetty rintamukseen kauppaketjun pinni/nimikyltti.
Ei kai sellainen ole kehitystä, että kaikki muuten vaan olemme töissä, jos koneiden olisi mahdollista tehdä sama asia (no, itsepalvelukassa ei ole aivan sama asia kuin kone tekemässä asiaa, mutta silti). Kyllä nämä työt "joutaa mennä".
Luuletteko että kauppias poistaa käytöstä kalliilla rahalla asennetut ip-kassat, jos käytätte normikassaa? Ei ikinä. Sillä ei ole mitään merkitystä kumpaa kassaa käytätte.
ip-kassat on vaan niin paljon edullisempaa ja tehokkaampaa kauppiaalle pitkällä aikavälillä verrattuna normikassoihin.. meillä ainakin vaan yksi myyjä vahtii neljää ip-kassaa.
Ruokakaupan myyjille kehittyy ehkä jonkinlainen toinen työnkuva tässä kun ihmiskassoja ei enään tarvita.
Suomessa ei ole autopesulan reippaita nuoria eikä auton tankkaajia. Eikä ruokakaupassa pakkaajia. Ihan kaiken mahdollisen teemme itse. Ja itsepalvelukassat ovat nekin vain välivaihe: pian työnnämme kärryt läpi portista, joka lukee tuotteiden ja maksuvälineemme koodit ilman mitään ihmisen ponnistusta.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että kauppias poistaa käytöstä kalliilla rahalla asennetut ip-kassat, jos käytätte normikassaa? Ei ikinä. Sillä ei ole mitään merkitystä kumpaa kassaa käytätte.
ip-kassat on vaan niin paljon edullisempaa ja tehokkaampaa kauppiaalle pitkällä aikavälillä verrattuna normikassoihin.. meillä ainakin vaan yksi myyjä vahtii neljää ip-kassaa.
Ruokakaupan myyjille kehittyy ehkä jonkinlainen toinen työnkuva tässä kun ihmiskassoja ei enään tarvita.
Ihan varmaan kehittyy joo.
Valitettavasti minä käytän aina itsepalvelukassoja koska en kestä hetkeäkään ihmisiä jotka ovat kuin hidastetusta filmistä, koskee sekä kassoja että asiakkaita. Käyn joka päivä kaupassa ja ostokseni on kerralla melko pienet, noin 12€ kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paidasta. Yleensä on sen vuokrafirman paita, ja siihen kiinnitetty rintamukseen kauppaketjun pinni/nimikyltti.
Voivat olla kuitenkin vanhoja kaupankassoja, jotka ulkoistettu vuokrafirmalle.
Itse käytän itsepalvelukassaa ihan tarpeeni mukaan enkä mieti myyjien työllisyyttä. Käytän itsepalvelukassaa jos on vähän ostoksia ja niille ei ole jonoa, muutoin "ihmiskassaa". Minusta on palvelua jos joku lukee viivakoodit siitä isosta ostosmäärästä, sehän on tympeää hommaa itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan kehittyy joo.
Esim. verkkokauppa yleistyy koko ajan, henkilökuntaa tarvitaan entistä enemmän näiden tilausten keräilemiseen ja toimittamiseen.
Mua kiinnostaisi kuulla niiden myyjien näkemyksiä ihan senkin takia, että ne on mun verorahat joista ne työttömien myyjien + perheiden tukiaiset sitten maksetaan. Eli kun ruoka maksaa saman verran, siitä suurempi osa menee pois yhteiskunnan kierrosta, verokertymä pienenee (vähemmän veronmaksajia) ja samalla työttömyyskorvauksiin menevät summa kasvaa, niin olisihan se kiva tietää voiko edes jotain tehdä sitä kehitystä hidastakseen..
Täällä on yhdessä kaupassa itsepalvelukassa ja kyllä siinä seisoo aina myyjä vieressä.
Ei myyjän työhön tarvi muuta kun että on täysikänen :D jos saa fudut, niin löytyy muitakin paskatöitä tai kouluttautuu.. ei tarvi jäädä yhteiskunnan elätiks, paitsi jos tietty haluaa tieten tahtoen :D
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nyt suoraan sanon näin jälkeenpäin niin eihän se kassan työ koskaan kovin inhimilliseltä tuntunut. Olet vaan automaatti, joka mekaanisesti tervehtii, vetää niitä ostoksia viivakoodilukijan ohi, ottaa maksun vastaan. Usein silloin jo mietin että tämä on jotenkin ihmisarvoa alentavaa työtä.
Onpa erikoinen näkemys. Ihmisarvoa alentavaa?? Itse viihdyin nuorempana kassatöissä hyvin ja haikailen toisinaan vieläkin noita aikoja.
En koskaan käytä itsepalvelukassaa enkä suostu sinne ohjattavaksi. Myyjälle sanon, että jos tekisin kuten ohjaat olisit pian työtön.
Vierailija kirjoitti:
enäännnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Ihan sama!