Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhemmat eivät näe nuoren aikuisen masennusta?

Vierailija
05.11.2018 |

En jotenkin tajua miten on edes mahdollista, että vanhemmat eivät näe oman lapsensa masennusta ja pahaa oloa. Asuvat ihan lähekkäin ja tapaavat viikottain.

Tuntuu aika hankalalta mennä opettamaan noita vanhempia, että nähkää lapsenne pahoinvointi ja tehkää asialle jotain.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sen sijaan olet oikeasti huolissasi, tee itse ”jotain” jos epäilet muun lähipiirin kykyä olla tukena.

Kyllä teen itsekin jotain niin paljon kuin voimavarani vain riittävät. On omakin perhe hoidettavana, mutta kyllä sen lisäksi riittää jonkin verran voimia muidenkin hyväksi. Väsyneenä laittaa sitten vain miettimään, että millä tavalla tämä kaikki on edes minun hommani. Enemmänhän se vanhemmille pitäisi kuulua. Mutta tietenkin aikuinen saa itse valita keneen haluaa tukeutua. Ja hyvä, että joku löytyy. Kaipaisin vain vähän tukea / osallistumista heiltäkin.

Ap

Vierailija
22/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

See on jybää kysyyymys. Oleeen aina ollut varmaaan hyvä manipulooimaaan. Ja siit tooisaaalta en tiedä miiksi.

Seen takiia varrmaaan läähdiinkin luovaan jaa asiakaspallveluammmatttiin. Jos itsee saaisiin valiita maaailman parhaaan näytttelijän ulokonäkööä lukuuunittamattta oliiisin ehhkä maaailman paras. Tieedän mitää ajatteleet... humpuukua jnee.... :) no worriees.

Tiiedääätkö mikäää miinusta nuyt tekeee typeräään? See etttä lauon absooluuttisia toootuksia. Absooluuutttisuuutta ei ole olemaaassa. Haluuamme luuotta absoolluuutiseeen tieetooon ja ymmärrrykseeen ja ennusteetavuuuteeeen kossska se luooo ihmiiselllle ikäänkuuin turvallisuuuden tunteeen.

Miinuuusta eii kannata eläämässsä ajatellla sitäää kuka tieeenaa eniteeen taii mikäää on epäoikeeudenmukaaistaa vaan kaaannattaaa enemmän ajaatellla sitäää ettttä millaisesssa seurasssa maaailma nähhdäään ja koeetaaan. Eli kuinkaaa fiksua porukkka on jaaa meneestyymiinen jaa rahaa on vaaain oheeista siiinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin salaan ongelmani vanhemmiltani. En halua huolestuttaa heitä.

Mulla ainakin on niin että mun vanhemmat on mun ongelma. Kun en näe mun vanhempia niin en ole masentunut. Mutta mun vanhemmat on narsisteja myös silloin kun ne ei näe mua.

Vierailija
24/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

See on jybää kysyyymys. Oleeen aina ollut varmaaan hyvä manipulooimaaan. Ja siit tooisaaalta en tiedä miiksi.

Seen takiia varrmaaan läähdiinkin luovaan jaa asiakaspallveluammmatttiin. Jos itsee saaisiin valiita maaailman parhaaan näytttelijän ulokonäkööä lukuuunittamattta oliiisin ehhkä maaailman paras. Tieedän mitää ajatteleet... humpuukua jnee.... :) no worriees.

Tiiedääätkö mikäää miinusta nuyt tekeee typeräään? See etttä lauon absooluuttisia toootuksia. Absooluuutttisuuutta ei ole olemaaassa. Haluuamme luuotta absoolluuutiseeen tieetooon ja ymmärrrykseeen ja ennusteetavuuuteeeen kossska se luooo ihmiiselllle ikäänkuuin turvallisuuuden tunteeen.

Miinuuusta eii kannata eläämässsä ajatellla sitäää kuka tieeenaa eniteeen taii mikäää on epäoikeeudenmukaaistaa vaan kaaannattaaa enemmän ajaatellla sitäää ettttä millaisesssa seurasssa maaailma nähhdäään ja koeetaaan. Eli kuinkaaa fiksua porukkka on jaaa meneestyymiinen jaa rahaa on vaaain oheeista siiinä.

Ihhmisellle on vaiikeaaa tunnustaaa se etttä olen vääärässsä koskaaa ihmiinen kooko rakennnelma mureeentuuu ja ihhmineen on sen jäälkeen epäätoivooinen suuuuntaa vaailla.

Vierailija
25/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei vanhemmat näe lapsensa pahaa oloa?

Kun eivät tiedä siitä mitään, niin lasken sen samaksi kuin ei näkisi. Asia on tullut selväksi keskusteluissa nuoren kanssa kuten myös keskusteluissa vanhempien kanssa.

Ap

Vierailija
26/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihhmisellle on vaiikeaaa tunnustaaa se etttä olen vääärässsä koskaaa ihmiinen kooko rakennnelma mureeentuuu ja ihhmineen on sen jäälkeen epäätoivooinen suuuuntaa vaailla.

See onn samaa fiiilis luun katsooo aavallle mereelle.

Vierailija
27/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siiiyteeen lun siieellä auutioola mereellä havaaitseee yhdeen yksitttäiseen lautaaan ja onn avuun tarpeeessa ja rukooilee sen olevaaan imhimillistä ymmmärrrystä lässnä ja saa siieltä seen lihan palaan ja omeenan niiin kuuinka kiitolllinen ihmiinen voikaaan ollla sen jälllkeen.

Vierailija
28/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enää välitä. Kerroin jopa esiteininä ihan verbaalisesti että hei minulla taitaa olla masennus, kun olin tutkinut itse asiaa. Eivät ymmärtäneet. Kuuluvat siihen porukkaan joka muutenkin on vähän tunnekylmää ja autistista en tiedä.

Vierailija
29/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siiiyteeen lun siieellä auutioola mereellä havaaitseee yhdeen yksitttäiseen lautaaan ja onn avuun tarpeeessa ja rukooilee sen olevaaan imhimillistä ymmmärrrystä lässnä ja saa siieltä seen lihan palaan ja omeenan niiin kuuinka kiitolllinen ihmiinen voikaaan ollla sen jälllkeen.

Poointti onn see etttä nytt kunn oleen amiiksessa ja kun kaiiikki pvat kantttuvei kuteeen itseekin niiin see on totuuus kukaaan eii jaksaa autttaaa toiistaan. Sillloin jonkuun vahveemman onb tehtääävä se.

Vierailija
30/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää välitä. Kerroin jopa esiteininä ihan verbaalisesti että hei minulla taitaa olla masennus, kun olin tutkinut itse asiaa. Eivät ymmärtäneet. Kuuluvat siihen porukkaan joka muutenkin on vähän tunnekylmää ja autistista en tiedä.

Miyeeen sinuuin aivoot reaagooivat siiihen? Itse oleeen kokeenut seen niin etttä aivot ellleivät saaa stimuulaaatiota tarpeeeksi niiiin ne löööutävätt sijaais ongeeelmia.

Vierailija
31/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin todella tietää mistä voi tietää onko lapsi masentunut? Omani esittää reipasta kun tietää että sisarus vielä heikommassa kunnossa. Jatkuva huoli ja pelko on että aiemmin sairastettu keskivaikea masennus uusiutuu. Tulevaisuus pelottaa, saako poika koskaan töitä, miten löytää paikkansa maailmassa, opinnot taitaa jäädä kesken.

Vierailija
32/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät halua myöntää että lapsellaan on jotain vikaa. Omat vanhempani luulevat auttavansa minua sillä, että tekevät vitsiä sairaudestani, käyttävät tilannettani hyväksi  ja esittävät sankaria kun yrittävät " auttaa" minua. Selvästikkään eivät ymmärrä kuinka vakavaa tilani on. Harkitsen itsemurhaa...

Vierailija
33/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet osaa usein esittää ihan normaalia ja iloista ihmisten seurassa ollessaan, turha siitä on niitä läheisiä syyttää.

Tämä. Kun yrittää selvittää asioiden tilaa, niin kaikki on ihan hyvin. 

Näissä asioissa ongelmana on, että asiat kasaantuvat pikkuhiljaa salakavalasti, että niihin on vaikea ajoissa vaikuttaa. Ihan sama, kuin parisuhteessa tulee toisesta esiin asioita, jotka olisivat estäneet koko suhteen, jos ekoilla treffeillä jo olisi huomannut.

Hyvin sanottu. Ja vanhemmathan ovat myös tottuneet nuoren käytökseen ja olemukseen lapsesta asti. Ja jos tilanne on vähitellen pahentunut, niin eivät huomaa sitä kohtaa, missä pitäisikin alkaa reagoimaan.

Minä olen tutustunut nuoreen vasta muutama vuosi sitten ja aloin heti kiinnittämään huomiota olemukseen, puheisiin, jne. Koska minulle kaikki tuli uutena ja yhtäkkiä.

Ap

Vierailija
34/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaajaa, mites sen näkee, kun toinen kiistää minkään olevan vialla. Sinunkin ap kannattaisi kertoa olostasi niille omille vanhemmillesi, eikä vain odotella että heidän pitäisi nähdä. Toisekseen aikuisen ihmisen masennus on hänen oma asiansa hoittaa, eikä vanhempien.

Totta kai se kiistää. Siinä joutuu lukemaan rivien välistä. Ja kun siitä sitten rohkeasti tekee päätelmät, niin kyllä se masentunut sitten lopulta myöntää. Mutta tietenkin jokaisen kohdalla menee eri tavalla ja pitää onnistua oikeissa kohdissa. Minulla on ollut siinä asiassa tuuria.

Aikuinen on tietenkin itsellinen ihminen. En silti ajattele, että vanhempien välittäminen saa stopata 18-vuotispäivään. Olisi ihan inhimillistä, jos välittämistä ja kuulumisten kyselemistä olisi vähän sen jälkeenkin.

Ap

Vierailija
35/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oma poikani on kertonut minulle olevana välillä hyvin masentunut. Hän on harkinnut psykiatrillakäymistä ja lääkkeitä, omasta aloitteestaan. Ei kumminkaan ole lähtenyt siihen. Sanoo, että tietää matalan olon menevän aikanaan ohi. Sanoo olevansa soturi. Sanoo, etten voi auttaa tai tehdä mitään. On kertonut, että hänellä on montakin ihmistä, joille puhua tästäkin asiasta. Sanoo, ettei puhminen kumminkaan auta. On vain sinniteltävä ja odotettava korkeapainetta.

Itse olen tehnyt selväksi, että minulle voi kertoa mitä vain, että teen mitä tahansa hänen avukseen. Poika asuu jo omillaan.

Ap, mitä muuta voin?

Vierailija
36/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin todella tietää mistä voi tietää onko lapsi masentunut? Omani esittää reipasta kun tietää että sisarus vielä heikommassa kunnossa. Jatkuva huoli ja pelko on että aiemmin sairastettu keskivaikea masennus uusiutuu. Tulevaisuus pelottaa, saako poika koskaan töitä, miten löytää paikkansa maailmassa, opinnot taitaa jäädä kesken.

Mistä voi tietää... Esimerkiksi kysymällä.

En tietenkään kuvittele, että tuohon saisi heti totuudenmukaista vastausta. Mutta tuon nuoren vanhemmat eivät edes kysy!

Ap

Vierailija
37/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oma poikani on kertonut minulle olevana välillä hyvin masentunut. Hän on harkinnut psykiatrillakäymistä ja lääkkeitä, omasta aloitteestaan. Ei kumminkaan ole lähtenyt siihen. Sanoo, että tietää matalan olon menevän aikanaan ohi. Sanoo olevansa soturi. Sanoo, etten voi auttaa tai tehdä mitään. On kertonut, että hänellä on montakin ihmistä, joille puhua tästäkin asiasta. Sanoo, ettei puhminen kumminkaan auta. On vain sinniteltävä ja odotettava korkeapainetta.

Itse olen tehnyt selväksi, että minulle voi kertoa mitä vain, että teen mitä tahansa hänen avukseen. Poika asuu jo omillaan.

Ap, mitä muuta voin?

Poikasi on kertonut sinulle paljon. Mitä sinä olet vastannut noihin väitteisiin? Mitä olette keskustelleet asiasta?

Ap