Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhemmat eivät näe nuoren aikuisen masennusta?

Vierailija
05.11.2018 |

En jotenkin tajua miten on edes mahdollista, että vanhemmat eivät näe oman lapsensa masennusta ja pahaa oloa. Asuvat ihan lähekkäin ja tapaavat viikottain.

Tuntuu aika hankalalta mennä opettamaan noita vanhempia, että nähkää lapsenne pahoinvointi ja tehkää asialle jotain.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä eb bähnyt, koska lapseni oli aina välillä täysin normaali. Silloin ajatteli, että joku toinen päivä lapsellani oli vain huono päivä. Asia olisi ollut eri, jos hän olisi joka päivä ollut masentunut.

Vierailija
2/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nuoret aikuiset ottavat usein etäisyyttä vanhempiinsa ja peittävät sen pahan olon jotteivat vanhemmat huolestu.

Oletko sä  niin pälli  ettet tätä tajua?

Aikuinen on aikuinen, oli sitten nuori tai vanha eikä  kenelläkään ole oikeutta puuttua hänen asioihinsa niin kauan kun hän on oikeustoimikelpoinen.

Mene muualle ihmettelemään kun et mistään tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneet osaa usein esittää ihan normaalia ja iloista ihmisten seurassa ollessaan, turha siitä on niitä läheisiä syyttää.

Vierailija
4/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitän oman pahan oloni, koska sisarellani on vaikeaa ja vanhemmilla on täystyö auttaa häntä. Olen ollut aina "se reippaampi" ja sisareni tarvitseva. Nyt kun tarvitsisin itse apua, en tohdi kuormittaa vanhempiani.

Vierailija
5/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä oman lapsen pahaa oloa on vaikea uskoa todeksi, koska ajatuskin siitä tuntuu niin pahalta.

Vierailija
6/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jotenkin tajua miten on edes mahdollista, että vanhemmat eivät näe oman lapsensa masennusta ja pahaa oloa. Asuvat ihan lähekkäin ja tapaavat viikottain.

Tuntuu aika hankalalta mennä opettamaan noita vanhempia, että nähkää lapsenne pahoinvointi ja tehkää asialle jotain.

Mitä ”jotain” vanhemmat voisi tehdä? Ei täysi-ikäistä lasta esim lääkäriin voi viedä ilman että tämä suostuu siihen itse. Ja jos lääkärissä jo käyty, ei vanhemmat voi pakottaa syömään lääkkeitä. Muuta hoitoa on masennukseen kovin vaikea saada, etenkin jos ensin ei suostu lääkkeisiin.

Eikä myöskään ole sääntöä että vanhempien pitää kertoa muille ihmisille, edes sukulaisille tai naapureille, lapsensa voinnista tai siitä mitä ovat asialle tehneet/yrittäneet tehdä.

Taidat olla vain utelias, harmittaa kun olet mielestäsi lähipiiriä ja et kuule meheviä juoruja...

Jos sen sijaan olet oikeasti huolissasi, tee itse ”jotain” jos epäilet muun lähipiirin kykyä olla tukena.

Vierailija
7/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggressiivinen aloitus minulta. Olen tilanteeseen väsynyt ja neutraliuden säilyttäminen näin anonyyminä ei tuntunut niin tarpeelliselta.

Eli jos nuori haluaa peittää oloaan vanhemmiltaan, etteivät he huolestu, niin minulta hänen ilmeisesti ei tarvitse peittää mitään, sillä minä olen vain ulkopuolinen ihminen, jolla ei ole niin väliä. Minulta hän ei nimittäin todellakaan yritä peitellä yhtään mitään vaan sinkoaa pahan olonsa ihan suodattamatta suoraan päin.

Ja kyllä, hän on oikeustoimikelpoinen. Mutta koska hän kuormittaa minua ongelmillaan aivan kohtuuttomasti, olen ottanut oikeudekseni puuttua hänen asioihinsa. Toki teen sen avoimesti hänen kanssaan koko ajan keskustellen.

Ja totta kai olen pälli hänenkin mielestään. Silti hän ei ole koskaan sanonut minulle, että mene pois tai että jätä hänet rauhaan.

Vierailija
8/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

See on jybää kysyyymys. Oleeen aina ollut varmaaan hyvä manipulooimaaan. Ja siit tooisaaalta en tiedä miiksi.

Vierailija
9/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisiä tulee syytettyä, kun nuori toistaa minulle keskusteluja, joita on vanhempiensa kanssa käynyt. Ja nuori sanoo mielestäni ihan selkeästi, että hän voi huonosti. Mutta jotenkin vanhemmat sulkevat korvansa vastauksilta eivätkä kysele enempää.

Ap

Vierailija
10/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, ettei vanhemmat näe lapsensa pahaa oloa?

Vierailija
11/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nyt mitään ehdi huomata, kun pitää koko ajan roikkua facessa ja somessa ylipäänsä. Mitä muuten tarkoitat nuorella aikuisella? Jos kyse on 18 vuotta täyttäneestä, niin hänen on itse älyttävä hakeutua hoitoon.

Vierailija
12/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maailman onnellisimmassa maassa kukaan olisi masentunut? HYMY korviin siitä ja räntäsade naamaan pimeydessä.

Vierailija
13/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

See on jybää kysyyymys. Oleeen aina ollut varmaaan hyvä manipulooimaaan. Ja siit tooisaaalta en tiedä miiksi.

Seen takiia varrmaaan läähdiinkin luovaan jaa asiakaspallveluammmatttiin. Jos itsee saaisiin valiita maaailman parhaaan näytttelijän ulokonäkööä lukuuunittamattta oliiisin ehhkä maaailman paras. Tieedän mitää ajatteleet... humpuukua jnee.... :) no worriees.

Vierailija
14/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seen takiia varrmaaan läähdiinkin luovaan jaa asiakaspallveluammmatttiin. Jos itsee saaisiin valiita maaailman parhaaan näytttelijän ulokonäkööä lukuuunittamattta oliiisin ehhkä maaailman paras. Tieedän mitää ajatteleet... humpuukua jnee.... :) no worriees.

Suuomalaiinen on älyykäs tääässäkin suhteessa kun on oltavaa jokin abstraktii yleiisestibymmärrrettävä peruuste joohob voi luoottaaa mutttei olee liiian hyvä olllakseeeen totta.

Vierailija
15/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maailman onnellisimmassa maassa kukaan olisi masentunut? HYMY korviin siitä ja räntäsade naamaan pimeydessä.

Miten usein täällä sekoitetaankaan tunteet ja mielialat toisiinsa. Onnellisuus on tunne ja masennus on mieliala.

Vierailija
16/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Eihän ne vanhemmat voisi tehdä asialle mitään, joten eipä sillä mitään väliä jos eivät masennusta huomaa.

2. Jos ne vanhemmat ei huomaa lapsensa masennusta niin eipä niillä kovin läheiset välit ole. Eli aivan turhaan tapaavat toisiaan ollenkaan, ne vanhempien välit lapseensa on aivan pinnalliset ja turhat. Jos olet toisen ihmisen kanssa aidosti läheinen - huomaat kyllä masennuksen.

Vierailija
17/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet osaa usein esittää ihan normaalia ja iloista ihmisten seurassa ollessaan, turha siitä on niitä läheisiä syyttää.

Tämä. Kun yrittää selvittää asioiden tilaa, niin kaikki on ihan hyvin. 

Näissä asioissa ongelmana on, että asiat kasaantuvat pikkuhiljaa salakavalasti, että niihin on vaikea ajoissa vaikuttaa. Ihan sama, kuin parisuhteessa tulee toisesta esiin asioita, jotka olisivat estäneet koko suhteen, jos ekoilla treffeillä jo olisi huomannut.

Vierailija
18/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiedääätkö mikäää miinusta nuyt tekeee typeräään? See etttä lauon absooluuttisia toootuksia. Absooluuutttisuuutta ei ole olemaaassa. Haluuamme luuotta absoolluuutiseeen tieetooon ja ymmärrrykseeen ja ennusteetavuuuteeeen kossska se luooo ihmiiselllle ikäänkuuin turvallisuuuden tunteeen.

Vierailija
19/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaajaa, mites sen näkee, kun toinen kiistää minkään olevan vialla. Sinunkin ap kannattaisi kertoa olostasi niille omille vanhemmillesi, eikä vain odotella että heidän pitäisi nähdä. Toisekseen aikuisen ihmisen masennus on hänen oma asiansa hoittaa, eikä vanhempien.

Vierailija
20/37 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin salaan ongelmani vanhemmiltani. En halua huolestuttaa heitä.