Masennus ja sairausloma, saako matkustaa?
Olen vakavan masennuksen vuoksi sairauslomalla. Mieheni haluaisi viedä minut pienelle matkalle, saanko lähteä? En edes jaksaisi, mutta se on hänelle niin tärkeää, että pakkohan minun on. Voihan se olla ihan mukavaakin. Lastenhoitokin on järjestetty. Saanko matkustaa, kun olen työstäni sairauslomalla? En uskalla kysyä mistään.
Kommentit (27)
Et tietenkään saa matkustaa. Sen vuoksi sinulle laitettiin rautapallo nilkkaan. Se tehtiin näkymättömäksi jotta siitä olisi mahdollisimman vähän haittaa.
Totta kai. Sairauslomalla ei ole työkykyinen, mutta masennus ei estä matkustusta, varsinkin kun miehesi huolehtii sinusta. Matkustus voi olla hyväksi, kun pääset pois kotivelvollisuuksista.
Voit matkustaa, mutta miksi ihmeessä vaarantaa terveyttään lisää? Jos ei jaksa niin ei jaksa!
Tietenkin saa matkustaa. Kannattaakin jos kokee sen parantavan oloa.
Masentuneena kaikki millä voi saada itsensä muiden pariin pois "sängystä" on hyväksi oman jaksamisen rajoissa.
En minä juo. Lähden kyllä, jos se on sallittua. Ehkäpä se on ihan hyvä juttu.
Mä joudun aina masennuksen aikaan (siis kun olen saikulla) käymään kerran, jopa kaksi kertaa viikossa psykiatrilla joten en ainakaan itse viitsisi muutamaksi päiväksi lähteä.
Sairauslomaa saa jos ei ole työkykyinen eli et voi tehdä työtäsi. Sairausloma ei rajoita mitenkään muuten elämääsi.
Lähde ihmeessä, kaikki mikä potentiaalisesti nostaa mielialaasi on mahtava idea.
Saikulla pitää pyrkiä mahdollisimman normaaliin elämään ja kuntouttaa itseään. Eli ilman muuta lähdet.
Saa toki lähteä. Tuskin kyllä niin hirveän vaikeasti masentunut sitten olet, koska tuollaisia matkoja ei jaksaisi eikä hauskanpito kiinnostaisi.
Jos jaksaa matkustella ja muuta "normaalia" elämää, jaksaa myös käydä töissä.
Saa matkustaa, mulle lääkäri ihan erikseen kertoi tämän kun olin useita vuosia sitten sairaslomalla uupumuksen ja masennuksen takia. Voi tehdä ihan hyvääkin, lähde vaan!
Minä en ole työkykyinen, voin tosi huonosti. Minulla on aivan hirveä tausta, joka näin aikuisena oirehtii masennuksena. Keskustelen viikottain lääkärin kanssa, tämä reissu olisi vain kolme päivää Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Saa toki lähteä. Tuskin kyllä niin hirveän vaikeasti masentunut sitten olet, koska tuollaisia matkoja ei jaksaisi eikä hauskanpito kiinnostaisi.
Jos jaksaa matkustella ja muuta "normaalia" elämää, jaksaa myös käydä töissä.
Kuten sanoin, mieheni haluaa piristää minua ja meidän koko perhettä. Lapsille on hoitaja. Hekin ovat varmasti kärsineet aina väsyneestä äidistään.
Masennuksen ja uupumuksen hoito-ohjeena on tehdä mukavia asioita. Ei haittaa, jos tiskit on tiskaamatta, mutta ulos pitää lähteä. Aivojen stimulointi on tärkeää.
Ap, nyt lopetat turhan miettimisen. Sinulla on täysi oikeus matkustaa ja tehdä muitakin kivoja asioita, se on aivan olennaista toipumisen kannalta.
Kiitos teille. Ehkä sitten uskallan lähteä matkaan. Pelkään, että joku juoruaa minusta ikäviä.
....