"Sä et ole koskaan käynyt missään lentokoneella"
"Et ole ollut kuin Ruotsissa" sanoi lapsen harrastuskaverit 10v lapsellemme, samaa sanoo koulukaverit. Silti ei ole tarkoitus mennä joulunakaan kuin kotimaan lomalle.
Kommentit (77)
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 22v en ole koskaan myöskään ollut ikinä lentokoneessa. Enkä muuten edes Ruotsissa tai Virossa. Kaipa sitä joskus vielä ehtii.
Tallinnaan saa halpoja laivalippuja ja kaupunki on kaunis, ehdottomasti päiväretken arvoinen. Luonto ja lompakko kiittää jos menee laivalla Tallinnaan sen sijaan että lentäisi esim. Pariisiin.
Laivalla matkustaminen ei ole ekoteko.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005790170.html
Laivaliikenteen päästöt ovat enemmän kuin lentoliikenteen ja kasvavat koko ajan.
Näinhän se on mutta moni ei usko vaikka kuinka olisi mustaa valkoisella nenän edessä.
No minä en esimerkiksi usko. Ja katson mustaa valkoisella, enkä vieläkään usko, koska siellä ei tosiaan noin edes väitetä. Miksi siis uskoisin jotain satusetää tai tarinatätiä, joka ei edes osaa tarjota asiasta kertovaa linkkiä väitteensä tueksi? Ehkä uskon mieluummin itseäni, kun olen aiemmin kuitenkin asiasta ottanut ihan oikeasti selvää, enkä katsonut yhdentekeviä uutisartikkeleita aiheesta, vaan tilastoja.
Eiköhän jokainen löydä itse googlen avulla, minkä verran esim. Autolautat ja ro-ro -alukset kuluttavat. Jo pelkkä ruotsinristeily Helsingistä Tukholmaan jättää sellaiset CO2-jäljet ihmisten terveysvaikutuksista puhumattakaan, etten ihan heti menisi puhumaan sen puolesta että joku risteily olisi vihreä valinta.
Mitähän kukaan tekee tiedolla siitä, mitä autolautat tai ro-ro -alukset kuluttavat? Nyt kun oli puhe lentoliikenteen päästöistä verrattuna laivaliikenteen päästöihin, eikä se asia ratkea sillä, että sä käyt googlaamassa Viking XPRS laivan kulutuslukemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 22v en ole koskaan myöskään ollut ikinä lentokoneessa. Enkä muuten edes Ruotsissa tai Virossa. Kaipa sitä joskus vielä ehtii.
Tallinnaan saa halpoja laivalippuja ja kaupunki on kaunis, ehdottomasti päiväretken arvoinen. Luonto ja lompakko kiittää jos menee laivalla Tallinnaan sen sijaan että lentäisi esim. Pariisiin.
Laivaliikenteen päästöt ovat enemmän kuin lentoliikenteen ja kasvavat koko ajan.
Ainoastaan ökyristeilyn ja kiinasta rahdattavien krääsien takia,
Paskaa puhut.
Rahtilaivoja on yhden arvion mukaan 55 000 kappaletta, siinä missä risteilyaluksia on vain 314 kappaletta.
Kukaan ei myöskään usko, että Kiinasta rahdattaisiin krääsää juuri laisinkaan. Eiköhän laivoilla rahdata polttoaineita, ruokaa, rakennusmateriaalia, koneita, autoja ja kaikkea muutakin "ei-krääsää" aivan järjettömän paljon enemmän kuin jotain huulikiiltoa ja keräilytarroja.
Poliitikot pyrkivät globaalin talouspolitiikkaan ja siihen kuuluu juuri tuo, että tomaatteja tuodaan toiselta puolelta maailmaa ja kiviä louhitaan Suomessa, hiotaan ne Kiinassa ja tuodaan laivalla takaisin. Autot on tuotava Japanista tai Koreasta. Laivalla.
Maapallon ongelma on, että tavaraa tuotetaan aivan liikaa ja sitä rahdataan aivan liian pitkiä matkoja. Kaikki liikenne voitaisiin varata pelkästään ihmisten matkustamiseen ja kieltää tavaroiden liikuttaminen saastuttavilla kulkuvälineillä. Siinä saataisiin kunnon saastevähennyksiä aikaan.
Miksi valehtelet? Mene ENSIN googlamaan ne luvut ja tule vasta SEN JÄLKEEN tänne puhumaan paskaa.
Laivaliikenne vastaa 2,2 % päästöistä. Se on jo itsessäänkin aivan mitätöntä, mutta jos katsot vaikka tomaatin rahtaamista toiselta puolelta maailmaa (jota nyt ei edes juuri tehdä, vaan ne tulevat lähinnä Espanjasta/Pohjois-Afrikasta), yhtä tomaattia kohden syntyy täysin mitätön määrä päästöjä logistiikasta.
Sä et saa YHTÄÄN päästövähennyksiä aikaiseksi kieltämällä tavaroiden liikuttelua, vaan päinvastoin, kasvatat niitä. Katsos kun on tehokkaampaa tuottaa yhdessä isossa tehtaassa tavaraa ja kuskata se kuluttajille ympäriinsä, kuin rakennella miljoona pientä tehdasta tekemään tehottomasti samaa asiaa ja kuskata niiden tavaroita lyhyempi matka.
Laske huviksesi, millaiset päästöt syntyvät siitä, että jotain kuskataan Suomesta Kiinaan ja takaisin. Ei käytännössä yhtään mitään. Puhutaan sellaisista lukemista kuin esimerkiksi 150 grammaa hiilidioksidia per kilo rahdattua tavaraa maailman toiselta puolelta.
Eh... nimenomaan sitä tavaran kuluttamista ja tuottamista pitää vähentää.
Ohis.Eikä pidä. Vaan saasteita. Onko vaikea ymmärtää eroa?
Tavaran valmistus, käyttö ja hylkääminen saastuttavat kaikki. Jos jätetään valmistamatta, ei saastuta lainkaan.
Jos jätetään valmistamatta, niin joku muu valmistaa. Jos kaikki jättävät valmistamatta, niin ihmiset kuolevat pois. Olipas sulla hyviä neuvoja siis.
Ainoa toimiva ratkaisu on poistaa saastuttaminen yhtälöstä, eikä itsessään kulutusta tai tuotantoa. Katsos kun aivan kaikki kuviteltavissa oleva voidaan tuottaa myös ilman saasteita. Sääntelemättömässä ympäristössä ekonomia määrittää saastumisen määrän, eikä niinkään puhtaan teknologian olemassaolo, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikäviä koulukavereita lapsellasi, kun kiusaavat. Ota yhteyttä kouluun. Kiusaamiselle nollatoleranssi!
Ei tuo minusta mitään kiusaamista ole. Ei lapsi sitä niin kokenut.
Onhan tuo selkeesti vähättelyä ja huonompana pitämistä.
Hän kyllä osaa puolensa pitää ja sanoa takaisin.
Hyvä niin, mutta kurjaa jos kokoajan joutuu olemaan puolustusasemissa.
Miksi joutuisi? Olisi meillä rahaa lähteä ulkomaille jos haluttaisiin.
Ja siitä todisteena teidän Aruban-reissu. Joka ei ollutkaan mikään halpamatka, kun jouduitte ihan itse sen räätälöimään kiireisen aikataulunne takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikäviä koulukavereita lapsellasi, kun kiusaavat. Ota yhteyttä kouluun. Kiusaamiselle nollatoleranssi!
Kuinka lapsi sen sitten koki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusaamisena vaan harrastuskavereiden kesken normaalina juttelin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuorin on seitsemän, ja käynyt nyt seitsemässä maassa. Odottaa kovasti seuraavaa matkaa :) Kyllä siinä monesta asiasta paitsi jää, jos ei matkusta, vaikka eihän se pakollista ole.
Minä olen 65 v, enkä ole koskaan matkustanut lentokoneella, ei ollut pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sä sitten teit ihan normaalista juttelusta tänne avauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sä sitten teit ihan normaalista juttelusta tänne avauksen?
Siksi että vanhemmat opettaisivat lapsilleen että kaikki eivät halua matkustaa eikä kyse ole rahan puutteesta. Joku perusmatka ei paljoa maksa siihen kyllä on kaikilla varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lentänyt tasan yhden kerran, enkä ole koskaan käynyt missään lentokoneella. Ja se yksi lentokerta riitti koko loppuelämäkseni, kiitos vain. N47
Miten lennetään käymättä koskaan missään lentokoneella?
Meidän kolme lastamme ovat käyneet jo monella mantereella about 25 maassa.
Ja lisää koko perheen matkoja on tulossa...
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on mutta moni ei usko vaikka kuinka olisi mustaa valkoisella nenän edessä.
Johtuisiko siitä, että rahtiliikenteestä 90% tapahtuu laivoilla. Se on 10 miljardia tonnia vuodessa. Kokeile siirtää siipien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että rahtiliikenteestä 90% tapahtuu laivoilla. Se on 10 miljardia tonnia vuodessa. Kokeile siirtää siipien päälle.
Menisi hyvä melskaaminen ihan hukkaan jos noin tekisi...
Ja rahdin & ihmisten nyt vaan kuuluu liikkua, piste.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidänkään muksut ole, esikoinen melkein 10-vuotias. Itse lähentelen 40:ää ja olen lentänyt koneella vain lapsena Lappiin ja takaisin.
No minä olen yli 40 enkä lentänyt ikinä, en edes Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lentänyt tasan yhden kerran, enkä ole koskaan käynyt missään lentokoneella. Ja se yksi lentokerta riitti koko loppuelämäkseni, kiitos vain. N47
Miten lennetään käymättä koskaan missään lentokoneella?
Sillä tavalla, että lennetään vain yhteen suuntaan ja takaisin palataan muulla kulkuneuvolla tai lennetään helikopterilla tai käydään lentokoneella katselemassa vain maiaemia ja palataan takaisin samaan paikkaan mistä lähdettiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en esimerkiksi usko. Ja katson mustaa valkoisella, enkä vieläkään usko, koska siellä ei tosiaan noin edes väitetä. Miksi siis uskoisin jotain satusetää tai tarinatätiä, joka ei edes osaa tarjota asiasta kertovaa linkkiä väitteensä tueksi? Ehkä uskon mieluummin itseäni, kun olen aiemmin kuitenkin asiasta ottanut ihan oikeasti selvää, enkä katsonut yhdentekeviä uutisartikkeleita aiheesta, vaan tilastoja.
Eiköhän jokainen löydä itse googlen avulla, minkä verran esim. Autolautat ja ro-ro -alukset kuluttavat. Jo pelkkä ruotsinristeily Helsingistä Tukholmaan jättää sellaiset CO2-jäljet ihmisten terveysvaikutuksista puhumattakaan, etten ihan heti menisi puhumaan sen puolesta että joku risteily olisi vihreä valinta.
Mitähän kukaan tekee tiedolla siitä, mitä autolautat tai ro-ro -alukset kuluttavat? Nyt kun oli puhe lentoliikenteen päästöistä verrattuna laivaliikenteen päästöihin, eikä se asia ratkea sillä, että sä käyt googlaamassa Viking XPRS laivan kulutuslukemia.
Kunhan vastasin jonkun kommenttiin, joka meinasi että luonto kiittää jos matkustaa lentokoneen sijaan laivalla. Kun ei se ihan niinkään ole. Jos et kestä keskustelun rönsyilemistä, ei ehkä kannattaisi kommentoida tai edes lukea keskustelupalstojen viestejä.
Mä oon ollut kahdella eri reissulla lentokoneella, ekalla kerralla taisin olla jo 24v.
Sitä ennen matkustelut oli laivalla Tukholmaan tai Tallinnaan perheen kanssa (köyhän perheen lomamatkat) ja kerran naapurin perheen mukana laivalla Saksaan.
Tykkäisin matkustaa, mutta ei oo rahaa :/
Kuinka niin "jos haluttaisiin". Sinähän haluat, vieläpä oikein kovasti. Joka ikinen vuosi vingut täällä, että tänä kesänä/tänä jouluna kyllä pitää päästä johonkin etelään. Ja sitten valitat, kun et taaskaan päässyt.
Jos tarkoitat, että mies ei halua, kirjoita sitten niin.