Kuopio vs. Helsinki? Mahdollinen työpaikka ja muutto Kuopioon, miten siellä helsinkiläinen pärjäisi?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Olen aikanaan muuttanut Kuopiosta Helsinkiin ja sanon sulle suoraan, että älä helvetissä muuta siihen kaupunkiin. Kesät nyt menisi varmaan, koska onhan se satama ihan nätti, mutta talvella todella masentava paikka ja ne kaikki pikkukaupungin junttiudet ja pysähtyneisyys ovat ärsyttäviä. Kuopiolaiset ovat muutenkin vähän omituista sisäänpäinlämpiävää porukkaa, esimerkiksi helsinkiläisviha elää edelleen ja jotkut ihan oikeasti vittuilevat siitä vakavissaan.
Helsinkiin muuttaessani en koskaa kohdannut mitään ennakkoluuloja, päinvastoin vastaanotto oli aina hyvä. Se oli kuopiolaiselle yllätys, kun olin odottanut, että vittuilua esiintyy täälläkin. Mutta ei.
Älä muuta.
Aikoinaan oli puhetta siitä miten stadissa joka neljäs on kotoisin Pieksämäeltä. Pidin sitä huumorina kunnes totesin sen itse. En kestänyt sitä pieksänmäkeläisten määrää vaan muutin Kuopioon.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa on opetussairaala ei kunnollista keskussairaalaa.
Keskussairaalat ovat kuitenkin ainoita paikkoja missä saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa on opetussairaala ei kunnollista keskussairaalaa.
Täh? Kyllä yliopistosairaalat (5 kpl) ovat hierkiassa korkeimmalla eli niissä on kaikkein kattavin hoitotarjonta ja koulutetuimmat lääkärit. Sen jälkeen tulevat normaalit keskussairaalat.
Nuorelle naiselle ehdoton turn-off. Tummat kundit puuttuu lähes täysin.
Minä muutin Kuopioon Vantaalta eikä oo kaduttanut.
Kehä 3:n ja 1:n ruuhkat jatkaa kasvuaan ja aamuin illoin sai niissä ruuhkissa työmatkojaan kulutella:(
Täällä Kuopiossa ihmiset ovat olleet erittäin mukavia,eikä niit ruuhkia pahemmin ole. Kaikki palvelut löytyy myös.
Tule vaan tänne:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestätkö yrmyilevää populaa?
Sua kyräillään ihan vaan siks että oot Hesaaast!Älä yritä kirjoittaa murteella, jos et osaa.
Nonii. Siinä jo ensimmäinen savolainen ilmoittautuu.
Aika paljon se on kiinni itsestä, miten ihmiset suhtautuu. Jos menee naama norsunveellä ilmoittamaan, että olen parempi, palvokaa minua, saattaa saada tympeää kohtelua ihan missä tahansa.
Itse olen yllättynyt, että entisenä savolaisena olen kotiutunut ruotsinkieliselle länsirannikolle. Kun tätä ääneen ihmettelin, sain kuulla, että savolaista on ollut ihan erilainen mielikuva. Tiedä sitten, sukujuuria on kuitenkin täällä, mutta itse en ole koskaan ennen asunut.
YLE näyttää klo 17 kumpi on lupsakampi. Veikkaan että Kuopio. Onpahan sitten sekin selvää.
Vierailija wrote:
Älä. Tee. Sitä. Itse muutin stadista Tampereelle ja voi luoja että kaduttaa. Ihmiset ovat maakunnissa ihan erilaisia, paljon per suja ja jun tteja..... henkinen ilmapiiri on ihan toinen kuin pk-seudulla eikä mikään pelaa samalla tavalla. Ja Kuopio on sitten tosi pikkukaupunki. Kiva kun kun sua sitten ei digata kun olet hei Hesasta.
No ei tarvitse mennä Tampereelle tai Kuopioon henkseleitään paukutellen, että hei, olet muuten hesasta ja paljon viisaampi ja pidät itseäsi parempana kuin tamperelaiset ja kuopiolaiset O.o
Elä normaalisti.
Vierailija wrote:
Olen aikanaan muuttanut Kuopiosta Helsinkiin ja sanon sulle suoraan, että älä helvetissä muuta siihen kaupunkiin. Kesät nyt menisi varmaan, koska onhan se satama ihan nätti, mutta talvella todella masentava paikka ja ne kaikki pikkukaupungin junttiudet ja pysähtyneisyys ovat ärsyttäviä. Kuopiolaiset ovat muutenkin vähän omituista sisäänpäinlämpiävää porukkaa, esimerkiksi helsinkiläisviha elää edelleen ja jotkut ihan oikeasti vittuilevat siitä vakavissaan.
Helsinkiin muuttaessani en koskaa kohdannut mitään ennakkoluuloja, päinvastoin vastaanotto oli aina hyvä. Se oli kuopiolaiselle yllätys, kun olin odottanut, että vittuilua esiintyy täälläkin. Mutta ei.
Älä muuta.
Kuopiolaisena tiedät Kuopiosta vain keskustan ja sataman?
Sanoisin ap, että mieti mitä arvostat. Kukaan toinen ei voi tietää mitä asioita tarvitset ja arvostat. Kuljetko autoillen, pyöräillen jne, mitä harrastat, tarvitsetko lähiluontoa? Minä en viihtyisi Helsingissä, mutta useita sukulaisiani on sinne muuttanut ja jäänyt. Mieti omia tarpeitasi ja valitse se, joka vastaa niihin parhaiten.
Kuopio on takapajula. Uskomattoman kuollut kaupunki, vaikka näennäisesti on yli 100k asukasta. Euroopan kartalla äärimmäistä periferiaa.
Huonot kulkuyhteydet on ihan konkreettinen ongelma. Juna Helsinkiin menee n. viisi kertaa vuorokaudessa. Lentoja on varmaan kolme päivässä ja kaikki Finnairin monopolilla. Ulkomaanmatkat on vaikea järjestää, usein mahdotonta tai huomattavan kallista.
Kuopiossa ei ole yhtäkään 24h ruokakauppaa. Ainoana poikkeuksena joku huoltoasema kaukana kaupunkialueelta,
Mitään kaupunkikulttuuria ei ole. Maakuntateatterissa kotimaisia näytelmiä ja paikalliset ravintolat 1980-luvulle juuttuneita S-paikkoja tai mamupitserioita.
Hesapellejen on turhaa haaveillakkaan Kuopioon päin!
Vierailija wrote:
Kuopio on ihan kiva paikka. On se ihme, kun helsinkiläinen ei voi asua missään muualla kuin Helsingissä. Vähän noloa ja lapsellista tuollainen itsensä korottaminen. Itse olen asunut useissa 3000-200000 asukkaan kunnissa, eikä se elämä niin erityisesti eroa missään.
Ihmeellistä helsinkiläisvihaa. Aika moni pikkupaikkakunnalla asuva sanoo, ettei koskaan voisi asua missään muualla. Ei heitä silti koskaan syytetä itsensä korottamisesta.
Vierailija wrote:
Nuorelle naiselle ehdoton turn-off. Tummat kundit puuttuu lähes täysin.
Kyllä vanhemmatkin naiset tykkäävät tummista miehistä.
Vierailija wrote:
Kuopio on takapajula. Uskomattoman kuollut kaupunki, vaikka näennäisesti on yli 100k asukasta. Euroopan kartalla äärimmäistä periferiaa.
Huonot kulkuyhteydet on ihan konkreettinen ongelma. Juna Helsinkiin menee n. viisi kertaa vuorokaudessa. Lentoja on varmaan kolme päivässä ja kaikki Finnairin monopolilla. Ulkomaanmatkat on vaikea järjestää, usein mahdotonta tai huomattavan kallista.
Kuopiossa ei ole yhtäkään 24h ruokakauppaa. Ainoana poikkeuksena joku huoltoasema kaukana kaupunkialueelta,
Mitään kaupunkikulttuuria ei ole. Maakuntateatterissa kotimaisia näytelmiä ja paikalliset ravintolat 1980-luvulle juuttuneita S-paikkoja tai mamupitserioita.
On siellä ravintola urban (kantelisen), kahvila houkutus ja viikinkiravintola. Kesällä Kuopio tanssii ja soi, on viinijuhlaa ja roockcookia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
On siellä ravintola urban (kantelisen), kahvila houkutus ja viikinkiravintola. Kesällä Kuopio tanssii ja soi, on viinijuhlaa ja roockcookia.
= joku järkevä lounasravintola, joensuulainen maakuntatason kahvila, yksi kesätapahtuma, B-luokan festarit.
Kuopiolaisista maailman hienoin kaupunki. Koska eivät tiedä paremmasta.
Älä muuta.