Kuopio vs. Helsinki? Mahdollinen työpaikka ja muutto Kuopioon, miten siellä helsinkiläinen pärjäisi?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Kestätkö yrmyilevää populaa?
Sua kyräillään ihan vaan siks että oot Hesaaast!
Älä yritä kirjoittaa murteella, jos et osaa.
Älä usko muiden puheisiin. Jos olet normaali ihminen, joka ei ole olevinaan jotain, niin varmasti viihdyt pienemmässäkin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Älä. Tee. Sitä. Itse muutin stadista Tampereelle ja voi luoja että kaduttaa. Ihmiset ovat maakunnissa ihan erilaisia, paljon per suja ja jun tteja..... henkinen ilmapiiri on ihan toinen kuin pk-seudulla eikä mikään pelaa samalla tavalla. Ja Kuopio on sitten tosi pikkukaupunki. Kiva kun kun sua sitten ei digata kun olet hei Hesasta.
Vihapuhe raportoitu ja nettivinkattu.
Olen muualta helsinkiin muuttanut. Nyt muutan pk-seudulta kokonaan pois. Ainoa, mitä jään kaipaamaan on helppo julkinen liikenne ja laajat kulttuuritarjonnat. Muuten en jää tästä kaupungista kaipaamaan mitään. Toisaalta kaupunki johon muutan, on kohtuulyhyet matkat keskustaan ja pyörää suosiva kaupunki. Ja täälläkin on harrasteteatteria ja yksi oikein mainio taidemuseokin, jossa on mielestäni hyvät vaihtuvat näyttelyt. Pääsen täältä myös helposti isoihin kaupunkeihin, jos niin haluaisin. Pääsyy muuttoon on se, että en ole oikein saanut ystävyyssuhteita, kun kaikki tuntuu elävän omaa ruuhkavuottaan. Tulevassa asuinkunnassani olen jo luonut ystävyyssuhteet, jotka eivät ole katkenneet poismuuton aikana, samaten sukulaiset ovat lähellä. Omaisuuden kartuttaminenkin on helpompaa halvemmassa kaupungissa. Tulen saamaan euroilleni parempaa vastinetta, kuin Helsingissä.
Kuopio on kiva kaupunki eikä niin pieni kuin mielikuva saattaa olla. Keskikokoinen kaupunki, jossa kaikki toimii. Luminen talvi on ihana. Itse muuttaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kestätkö yrmyilevää populaa?
Sua kyräillään ihan vaan siks että oot Hesaaast!
Hyvin pärjää, Kuopio on mukava pikkukaupunki, missä kaikki on lähellä. Olen asunut Kuopiossa pitkään, on ihmisen kokoinen kaupunki. Itsestähän se riippuu, miten pääsee yhteisöön sisälle. Kuopiolaiset ovat mukavia ihmisiä, toisaalta siellä on myös paljon muualta muuttaneita.
Nyt taas asun pk-seudulla ja pidän edelleen tiiviisti yhteyttä kuopiolaisiin ystäviini.
Asuinpaikan vaihdos avartaa aina ja jos ap sinulla ei ole vielä lapsia, muuttokin on kivutonta.
Vierailija kirjoitti:
Älä. Tee. Sitä. Itse muutin stadista Tampereelle ja voi luoja että kaduttaa. Ihmiset ovat maakunnissa ihan erilaisia, paljon per suja ja jun tteja..... henkinen ilmapiiri on ihan toinen kuin pk-seudulla eikä mikään pelaa samalla tavalla. Ja Kuopio on sitten tosi pikkukaupunki. Kiva kun kun sua sitten ei digata kun olet hei Hesasta.
Persut ja muut järkevän maalaisella tavalla ajattelijathan on just parasta näissä kaupungeissa. On suorastaan shokki mennä takaisin Helsinkiin vähävaraisten persvakohipsteripyöräilijöiden joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Äläpä vertaa sisäänpäinlämpiävää juntti-Tamperetta avosuisiin ja ystävällisiin kuopiolaisiin!!
Muutin itse stadilaisena Tampereelle töiden perässä - ja voi ##### että kaduin jokaista päivää siellä, sen juntimpaa porukkaa ei takuulla Suomessa ole!
Minua vihattiin siellä niin paljon vain sen tähden, että olin kotoisin s*atanallisesta stadista ja olin heidän mielestään liian vilkas ja ystävällinen. Töitäkin tein liian nopeasti - "Lopeta heti toi töidentehtailu, ollaan kohta kaikki kilometritehtaalla!!!"
Sen sijaan Kuopiosta on pelkkää hyvää kerrottavaa - he tulevat juttelemaan vieraille ihmisille, ovat avoimia, rentoja ja hymyileviä. "Älä hättäile, istu mättäälle"-menttaliteetti pätee siellä.
Olen asunut sielläkin, joten tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä Helsinkikin pikkukaupunki kun vertaa oikeisiin suurkaupunkeihin. Olen Länsirannikolta kotoisin, Helsingissä opiskellut ja töiden puolesta asunut Pariisissa ja Lontoossa, mutta kun Suomeen kotiuduin takaisin niin perhe perustettiin miehen kotiseudulle Kuopioon. Aina jaksaa naurattaa helsinkiläisten suuret luulot kaupungistaan etenkin kun se yleensä tapahtuu muita kaupunkeja haukkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Savolaisten puheesta ei saa mitään selvää kun kaikki puhuvat niin kummallisella murteella.
Ei todellakaan puhu! Kuopiossa on paljon muualta muuttaneita, yliopistoon tullaan ympäri Suomea.
Jos missä puhutaan epäselvästi, nopeasti ja oudolla intonaatiolla, se on Helsinki.
Miten nuo helsinkiläiset pärjäävät yhtään missään kun pelkkä omassa synnyinmaassa toiseen kaupunkiin muutto on tuollainen kultturishokki?
Parempi se on että stadilainen pysyy siellä tutussa ja turvalllisessa stadikuplassaan, ei se poloinen muualla selviydy.
- N34, Mikkeli -> Lontoo -> Berliini
Kokeilin, en sopeutunut. Mutta Vaasaan sopeuduin, en tiedä miksi. Kuopiossa olin noin kolme vuotta, en viihtynyt. Vaasassa nyt kolmas vuosi menossa, viihdyin heti. Mutta kokeile.
Opettelet kiertelemmää, kaartelemmaa, muikistelemmaa... Soppeevut. Kuha syöt kalakukkova ja sultsinoeta ja annat oekeetten immeesten hoetaa muut assiit. Eläkä hättäele, harva meestä o kannipaali.
Riippuu siitä, minkälaista elämää olet Helsingissä tottunut elämään. Jos olet tottunut kulttuuririentoihin ja ravintolaillallisiin, niin Kuopion tarjonta voi olla pettymys. Kuopio on selkeästi maalaiskaupunki, tuntuu että kunnolla kaupunkilaista väkeä on vähän, kaikilla on joku mökki tai vähintään vanhempien asunto vähän matkan päässä maalla, jossa aikaa vietetään.
Palvelut laahaavat jäljessä muihin isompiin kaupunkehin verrattuna. Keskusta on käytännössä suljettu sunnuntaisin ja iltaisin ei ole suuremmin tekemistä. Kyllähän jokainen nyt auton renkaat itse vaihtaa, ja pienet ja suuremmat remontit asuntoon tekee... Monessa paikassa on turha haaveilla varauksien tekemisestä netin välityksellä, asiat hoidetaan soittamalla. Esimerkiksi kampaamoista vain harvoilla on nettiajanvaraus, ilmeisesti lisääntymässä kuitenkin pikkuhiljaa. Muut kaupungit ovat täynnä salaattibaareja ja smoothie-paikkoja, Kuopion torilla myydään voissa paistettuja muikkuja, kalakukkoja ja lihapiirakoita.
Yleisesti viihtyminen kuitenkin tulee suuresti ihmisistä. Jos sattuu työpaikkaan tai ympäristöön, missä on kivoja ihmisiä ja löytää sosiaalisia piirejä, niin silloin viihtyy varmasti missä tahansa.
Olen muuttanut kolmekymppisenä Helsingistä pienempään kaupunkiin Sisä-Suomessa. Perheemme on siis kolmannen polven stadilaisia, kaikki sukulaiset edelleen Helsingissä.
Alkuun oli joskus hankaluuksia sopeutua surkeaan joukkoliikenteeseen, perheellämme oli vielä silloin vain yksia uto ja miehellä pitkä työmatka. Toisaalta asumisen taso nousi ihan mielettömästi - isoon paritaloon laadukkaalle alueelle, järvenranta parin sadan metrin päässä. Sittemmin rakensimme alueelle ison omakotitalon ja olemme nyt reilu nelikymppisenä velattomia. Kaupunki on kuitenkin Suomen mittakaavassa iso yliopistokaupunki ja kasvukeskus. Esim. lasten kanssa on päässyt julkiselle lääkäriin aina saman päivän aikana, ennen syntymää otetut sairaskuluvakuutukset ovat jääneet käytännössä käyttämättä. Opetuksen taso on hyvää, koska yliopisto suoltaa päteviä opettajia joka aineeseen eikä säästöt ole puraisseet kuten Helsingissä. Mahdollisuuksia kuitenkin on kouluttautua, kärkilukio on aina maan top 10:ssä sekä sisäänpääsyrajoissa että kirjoitustuloksiss. Omat lapset käyvät IB-lukiota ulkomaanvuosien jälkeen.
Minä olin muuttaessamme raskaana, odotin esikoistamme. Töitä sain ihan hyvin. Olemme asuneet tänne kotiutumisemme aikana 20 miljoonan asukkaan kaupungissa neljä vuotta ja vuoden 10 miljoonan asukkaan kaupungissa. Kun esikoinen oli vauva, asuimme reilut puoli vuotta Michiganissa pienessä kaupungissa, johon verrattuna kotikaupunkimme on varsinainen City.
Helsingistä on näiden kohta 18 vuoden aikana ollut ikävä oikeastaan vain ja ainoastaan sukulaisia. Ja käytännön tasolla sujuvaa joukkoliikennettä. Toisaalta on eri asia kun sukulaisiin on etäisyyttä parin tunnin ajomatka vs. kymmenen tunnin lento. Varsinkin jättimäisten kaupunkien jälkeen oli ihanaa palata tänne rauhaan, vaikka Helsinkikin nyt on tietty tuppukylä tuohon verrattuna.
Kuopio olisi ihan kiva mutta se pieni keskusta on suuri miinus ei ole oikean kaupunkin mukaista ruutukaavaa kuin muutama kortteli. Tori on iso ja tyhjä.
Kouvolassa ja Jyväskylässä on huomattavasti isompi keskusta.
Joukkoliikenne toimii erittäin huonosti ja välimatkat kaikkialle todella pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
- Kuopiossa on todella vähän rasismia, voin näin rodullistettuna ex-stadilaisena sen sanoa.
- Kuopiossa toimii julkiset ja jengillä on oikeasti aikaa puhua sun kanssa eikä vaan plärätä instaa
-Kuopiossa on upeat ulkoilumahdollisuudet
-Kuopiosta pääsee nopeasti kaikkialle suomessa lentämällä.
Täällä on ihmisen hyvä olla, en enää lähde.
Kuopio on järkyttävä läävä. Kiertäisin kaukaa! Helsinki on n kertaa parempi paikka asua nykyihmisen <3
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa on turha haaveilla varauksien tekemisestä netin välityksellä, asiat hoidetaan soittamalla. Esimerkiksi kampaamoista vain harvoilla on nettiajanvaraus, ilmeisesti lisääntymässä kuitenkin pikkuhiljaa.
Kaikki kauneushoitolat ja kampaajat missä itse olen käynyt käyttää kyllä verkkoajanvarausta, missä lie olet itse pyörinyt...
Kivointa Kuopiossa ainakin yliopistolla on mukava kansainvälinen tunnelma. Vaihtareita ja muualta Suomesta muuttaneita on tosi paljon ja kaikilla on hyvä tekemisen meininki. Ainakin opiskelijatapahtumia ja ajanviettomahdollisuuksia tarjotaan paljon. Myös työpaikkoja on aina löytynyt kesäksi vaikkei mitään suhteita firmoihin olekaan.
Plussaa on myös se, että olen pärjännyt ilman autoa, kun asunnot ovat sijainneet 2-3km päässä keskustassa. Pyörällä pääsee hyvin paikasta toiseen. Kyllä ne bussitkin kulkee mutta Helsingin joukkoliikenteeseen tottuneelle voi olla kulttuurishokki meidän bussivuorot. Asuntojen hinnat ei ole päätä huimaavia verrattuna pk-seutuun ja uusia asuinalueita syntyy kuin sieniä sateella.
Kuopiossa myös luonto ja harrastukset on lähellä, täältä on alle 100km esimerkiksi Etelä-Konneveden kansallispuistoon tai arkiretkeily Puijolla onnistuu vaikka joka päivä. Tahkolle pääsee 50km päähän laskettelemaan ja siellä järjestetään esim. Extreme runia, maastopyöräilytapahtumaa ja vaikka mitä pitkin vuotta. Kuopiossa on oma maratontapahtumakin.
Miinuksena pitää mainita hieman kuoleva keskusta. Kauppakeskus Matkus on kauppavalikoimallaan ja suoralla bussiyhteydellä vienyt keskustan vetovoimaa. Toisaalta keskustassa on nykyään aika kiva ja monipuolinen ravintolavalikoima ja paljon pop-up tapahtumia.
Meillä on mökki Kuopion lähellä ja mieheni pyysi keväällä puhelimessa paikallista viljelijää hakemaan hakkuutähteet metsästä. Minun täytyi mennä puhelimeen, koska mieheni ei ymmärtänyt, mitä tarkoitti kysymys - "kantooko mua?"