Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopio vs. Helsinki? Mahdollinen työpaikka ja muutto Kuopioon, miten siellä helsinkiläinen pärjäisi?

Vierailija
04.11.2018 |

Kommentteja? Kokemuksia?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä. Tee. Sitä. Itse muutin stadista Tampereelle ja voi luoja että kaduttaa. Ihmiset ovat maakunnissa ihan erilaisia, paljon per suja ja jun tteja..... henkinen ilmapiiri on ihan toinen kuin pk-seudulla eikä mikään pelaa samalla tavalla. Ja Kuopio on sitten tosi pikkukaupunki. Kiva kun kun sua sitten ei digata kun olet hei Hesasta.

- Kuopiossa on todella vähän rasismia, voin näin rodullistettuna ex-stadilaisena sen sanoa.

- Kuopiossa toimii julkiset ja jengillä on oikeasti aikaa puhua sun kanssa eikä vaan plärätä instaa

-Kuopiossa on upeat ulkoilumahdollisuudet

-Kuopiosta pääsee nopeasti kaikkialle suomessa lentämällä.

Täällä on ihmisen hyvä olla, en enää lähde.

Kuopioon lentää vain Finnair ja hinnat on monopoliaseman mukaiset. Aivan eri tasolla kuin esim. Helsinki-Oulu, jossa lentää kaksi yhtiötä.

Vierailija
42/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä. Tee. Sitä. Itse muutin stadista Tampereelle ja voi luoja että kaduttaa. Ihmiset ovat maakunnissa ihan erilaisia, paljon per suja ja jun tteja..... henkinen ilmapiiri on ihan toinen kuin pk-seudulla eikä mikään pelaa samalla tavalla. Ja Kuopio on sitten tosi pikkukaupunki. Kiva kun kun sua sitten ei digata kun olet hei Hesasta.

- Kuopiossa on todella vähän rasismia, voin näin rodullistettuna ex-stadilaisena sen sanoa.

- Kuopiossa toimii julkiset ja jengillä on oikeasti aikaa puhua sun kanssa eikä vaan plärätä instaa

Mitenkä Kuopiosta pääsee lentämällä? Kuopiossa ei ole lentokenttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä Kuopiosta pääsee lentämällä? Kuopiossa ei ole lentokenttää.

Helsinkiinkään ei enää kauaa pääse lentämällä, koska Malmin kenttä lakkautetaan.

Vierailija
44/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelet kiertelemmää, kaartelemmaa, muikistelemmaa... Soppeevut. Kuha syöt kalakukkova ja sultsinoeta ja annat oekeetten immeesten hoetaa muut assiit. Eläkä hättäele, harva meestä o kannipaali.

Tuo ei ole oikeata savvoo. Olen asunut jo sen verran kauan että ihmettelen miten jotkut löytävät paljon "savonkielisiä".

Aika harva puhuu oikeeta savvoo, vaan Kuopiossa kuin muuallakin puhutaan eniten yleiskieltä. Ja murteiden sekoituksia. Tännekin muuttanut väkeä vuosikymmenien aikana ympäri Suomea. Murteet tulevat häviämään ajan myötä mikä on sääli.

Vierailija
45/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopio on ihan kiva paikka. On se ihme, kun helsinkiläinen ei voi asua missään muualla kuin Helsingissä. Vähän noloa ja lapsellista tuollainen itsensä korottaminen. Itse olen asunut useissa 3000-200000 asukkaan kunnissa, eikä se elämä niin erityisesti eroa missään.

Olin vuoden töissä pikkukunnassa ja voin sanoa, että elämä oli ihan kuin eri planeetalta. Ainoat illan- ja viikonloppuviettomahdollisuudet olivat pizzeria ja pari kaameaa baaria. Mihinkään ei päässyt, koska ei ollut julkisia. Tuli ihan mieleen norjalainen vankila. Ihmisten junttimaiset ja vanhanaikaiset asenteet aiheuttivat melkoisen kulttuurishokin, vaikka oli joukossa ihan kivojakin tyyppejä. Ei ollut mun juttu sitten yhtään

Vierailija
46/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio on kuitenkin ihan sivistyskaupunki, enemmän olisin huolissani jos joutuisin muuttamaan jonnekin pohojanmaalle missä pikkulinnutkin ammutaan pesiinsä. 

Itse muutin pieneltä paikkakunnalta Helsinkiin enkä kyllä muuttaisi enää pois mistään muusta syystä kuin työpaikan takia. Täällä on paljon suvaitsevampi asenneilmasto, eikä niin paljoa öykkäreitä, p e r s u j a, luonnonvihaajia, kulttuurinvastustajia jne. 

Vierailija
47/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et muuta, täällä ei kaltaisiasi juntteja tarvita!

Vierailija
48/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio tosiaan aika kaukana eli risteilyt ja matkustukset vaikeutuu. Kulttuuri ja ravintolatarjonta tietty kapeampia. Tuntui, että lapsen kanssa olin aina kun haluttiin mennä jonnekin spesiaaliin, joko luonnontieteellisessä museossa tai hoplopissa- pk seudulla oli vaihtelevempia paikkoja mihin mennä. Ihmisissä vielä varsinkin vanhemmassa väessä osa niitä uteliaita savolaisia- itse koin tarkan kyselyn tosi kiusalliseksi.

Mutta muuten ihan eloisa ja kauniskin kaupunki, kesällä erittäin ihana.Muuttaminen on aina kriisi kun pitää aloittaa alusta ystäväpiirin rakentaminen. Sopeutuminen olisi ehkä helpompaa, jos entiset piirit eivät olisi 5h ajomatkan päässä, vaan vaikkapa kahden tunnin päässä niin joku jaksaisi tulla moikkaamaankin.

Vierailija
49/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta. Jos olet paljasjalkainen stadilainen, niin et tule viihtymään. Vaikka Kallavesi iso onkin, ei se korvaa merta ja sitä suolaista merituulta.

Kuopiossa on ihan hyvä käydä silloin tällöin, on iso maakuntakeskus, mutta ei siellä pysyvästi asua voi suuremmasta kaupungista saapuva. 

Vierailija
50/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut kolmekymppisenä Helsingistä pienempään kaupunkiin Sisä-Suomessa. Perheemme on siis kolmannen polven stadilaisia, kaikki sukulaiset edelleen Helsingissä.

Alkuun oli joskus hankaluuksia sopeutua surkeaan joukkoliikenteeseen, perheellämme oli vielä silloin vain yksia uto ja miehellä pitkä työmatka. Toisaalta asumisen taso nousi ihan mielettömästi - isoon paritaloon laadukkaalle alueelle, järvenranta parin sadan metrin päässä. Sittemmin rakensimme alueelle ison omakotitalon ja olemme nyt reilu nelikymppisenä velattomia. Kaupunki on kuitenkin Suomen mittakaavassa iso yliopistokaupunki ja kasvukeskus. Esim. lasten kanssa on päässyt julkiselle lääkäriin aina saman päivän aikana, ennen syntymää otetut sairaskuluvakuutukset ovat jääneet käytännössä käyttämättä. Opetuksen taso on hyvää, koska yliopisto suoltaa päteviä opettajia joka aineeseen eikä säästöt ole puraisseet kuten Helsingissä. Mahdollisuuksia kuitenkin on kouluttautua, kärkilukio on aina maan top 10:ssä sekä sisäänpääsyrajoissa että kirjoitustuloksiss. Omat lapset käyvät IB-lukiota ulkomaanvuosien jälkeen.

Minä olin muuttaessamme raskaana, odotin esikoistamme. Töitä sain ihan hyvin. Olemme asuneet tänne kotiutumisemme aikana 20 miljoonan asukkaan kaupungissa neljä vuotta ja vuoden 10 miljoonan asukkaan kaupungissa. Kun esikoinen  oli vauva, asuimme reilut puoli vuotta Michiganissa pienessä kaupungissa, johon verrattuna kotikaupunkimme on varsinainen City.

Helsingistä on näiden kohta 18 vuoden aikana ollut ikävä oikeastaan vain ja ainoastaan sukulaisia. Ja käytännön tasolla sujuvaa joukkoliikennettä. Toisaalta on eri asia kun sukulaisiin on etäisyyttä parin tunnin ajomatka vs. kymmenen tunnin lento. Varsinkin jättimäisten kaupunkien jälkeen oli ihanaa palata tänne rauhaan, vaikka Helsinkikin nyt on tietty tuppukylä tuohon verrattuna.

Tämä on kuin omasta elämästäni. Kaupunkikin taitaa olla ihan sama. Ja totta, kun on asunut isoissa miljoonakaupungeissa, helsinkiläisten snobbailu alkaa tuntua lähinnä hölmöltä. Meilläkin on talo järven äärellä muutaman kilometrin päässä keskisuuren kaupungin palveluista, sinne on kiva kutsua ystäviä ympäri maailman. Ja Helsinkiin pääsee helposti. Maailma tuntuu hyvin pieneltä sen jälkeen, kun on asunut eri mantereella, ja on ystäviä kaikilla mantereilla.

Vierailija
51/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa on turha haaveilla varauksien tekemisestä netin välityksellä, asiat hoidetaan soittamalla. Esimerkiksi kampaamoista vain harvoilla on nettiajanvaraus, ilmeisesti lisääntymässä kuitenkin pikkuhiljaa.

Kaikki kauneushoitolat ja kampaajat missä itse olen käynyt käyttää kyllä verkkoajanvarausta, missä lie olet itse pyörinyt...

Kivointa Kuopiossa ainakin yliopistolla on mukava kansainvälinen tunnelma. Vaihtareita ja muualta Suomesta muuttaneita on tosi paljon ja kaikilla on hyvä tekemisen meininki. Ainakin opiskelijatapahtumia ja ajanviettomahdollisuuksia tarjotaan paljon. Myös työpaikkoja on aina löytynyt kesäksi vaikkei mitään suhteita firmoihin olekaan.

Plussaa on myös se, että olen pärjännyt ilman autoa, kun asunnot ovat sijainneet 2-3km päässä keskustassa. Pyörällä pääsee hyvin paikasta toiseen. Kyllä ne bussitkin kulkee mutta Helsingin joukkoliikenteeseen tottuneelle voi olla kulttuurishokki meidän bussivuorot.  Asuntojen hinnat ei ole päätä huimaavia verrattuna pk-seutuun ja uusia asuinalueita syntyy kuin sieniä sateella.

Kuopiossa myös luonto ja harrastukset on lähellä, täältä on alle 100km esimerkiksi Etelä-Konneveden kansallispuistoon tai arkiretkeily Puijolla onnistuu vaikka joka päivä. Tahkolle pääsee 50km päähän laskettelemaan ja siellä järjestetään esim. Extreme runia, maastopyöräilytapahtumaa ja vaikka mitä pitkin vuotta. Kuopiossa on oma maratontapahtumakin.

Miinuksena pitää mainita hieman kuoleva keskusta. Kauppakeskus Matkus on kauppavalikoimallaan ja suoralla bussiyhteydellä vienyt keskustan vetovoimaa. Toisaalta keskustassa on nykyään aika kiva ja monipuolinen ravintolavalikoima ja paljon pop-up tapahtumia.

Hyvä jos ajanvaraus on mennyt järkevämpään suuntaan. Itse muutin pari vuotta sitten Jyväskylästä, missä kaikki sai varattua netistä ja uutena ihmisena toimivan kampaamon löytäminen Kuopiosta oli tuskaa. Kävin yhdessä ainakin itse itseään Kuopion parhaana pitävissä kampaamoista ja ihmettelin asiaa heille, vastaus oli että "nettiajanvaraus on enemmän markettikampaamoille, meidän asiakkaat eivät sellaista käytä". Tuolloin löysin yhden järkevän paikan jossa nettiajanvaraus toimi ja siellä olen siitä lähtien käynyt.

Vierailija
52/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ja ollut töissä, vaikka Suomessa muuten suurimman osan elämästäni ihan Helsingissä viettänyt ja Uudellamaalla syntynyt. Minusta mukava kaupunki. Löysin varsin nopeasti myös liikunta- ja harrastuskuviot. Pidin kaupungista ja hyvin viihdyin.

Vierailija
53/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai Kuopio on hiljaisempi verrattuna Helsinkiin, mutta omalla mittakaavallaan se on aktiivinen ja ihan symppis kaupunki. En epäile yhtään, etteikö ap pärjää. 

Kävelytahti on hitaampi :) ja oikeastaan vähän kaikki on hitaampaa. Julkinen liikenne on tietysti vähäisempää, mutta toisaalta pyöräilyä kehitetään.

Murre- ja kulttuurieroa löytyy sen verran, että et ehkä heti tajua mitä toinen sanoo tai se tuntuu utelulta. Ihmiset juttelee herkästi.

Yliopisto, sairaala ja maakunnan hallinto- ja palvelukeskittymä takaa sen, että on monenikäisiä ihmisiä ja palveluita. Sen verran on muualtakin tullutta porukkaa, että ei ole liian sisäsiittoista ja ihmisiin voi siten tutustuakin. 

Harrastusmahdollisuuksia löytyy ja välimatkoihin menee vähemmän aikaa kuin pk-seudulla.

Luonnonrauhaa on lähellä, talvisin on toistaiseksi ollut vielä lunta ja jäätä, Tahko on lähellä. Helsinki-Vantaalle pääset ihan ok junalla tai Rissalasta lentämällä ja siihen 2-4 lisätuntiin/suunta matkustamista tottuu. 

Kulttuurista sanoisin että VB-keskus on hieno ja kannattaa käydä ortodoksikirkossa ainakin kerran. Puijo, Vänäri, Kallaveden risteilyt kesäisin on kivoja. Kuopio tanssii ja soi on hieno tapahtuma. Jos pidät historiasta, niin Kuopiossa on omaa arvokasta tunnelmaansa.

Kuopiossakin pääsee rahoistaan, kun oikein tuhlauspäälle ottautuu. Matkuksessa (suurin kauppakeskus pellolla vitostien varrella) on Ikea ja ketjuliikkeitä, keskustassa on melkeinpä kaikki samat puljut ja erikoisliikkeet, kirppikset ja ravintolat. 

Ainoat puutteet mitä keksi on se, että, minusta Kuopion asunnot ovat kalliita ja yöelämä on mielestäni tylsähköä. Tavastian, Tullikamarin tai Lutakon tapaista paikkaa ei oikeastaan ole. Keikkoja on lähinnä yhdessä aika pienessä ja akustiikaltaan mielestäni hirveässä rokkibaarissa ja musiikkikeskuksella, joskus Tahkolla ja Puikkari-yökerhossa jotain kivaa. 

Vierailija
54/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappaisin itseni jos joutuisin asua Kuopiossa.

Vierailija
55/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 korjaa: Tarkoitin ortodoksimuseota, en kirkkoa! http://www.ortodoksinenkirkkomuseo.fi/

Lapsiperheiden jutuista en tiedä oikein mitään, kai Kuopiossakin niitä sisäpomppulinnoja on. Terveyspalveluita en ole itse tarvinnut eikä ole tietoa, että miten nopeasti pääsee julkisella hammaslääkärille.

Vierailija
56/118 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. 😊 Kun opit ymmärtämään murretta, tutustut nopeammin kuin Helsingissä uusiin tuttuihin.

Vierailija
57/118 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat puutteet mitä keksi on se, että, minusta Kuopion asunnot ovat kalliita ja yöelämä on mielestäni tylsähköä. Tavastian, Tullikamarin tai Lutakon tapaista paikkaa ei oikeastaan ole. Keikkoja on lähinnä yhdessä aika pienessä ja akustiikaltaan mielestäni hirveässä rokkibaarissa ja musiikkikeskuksella, joskus Tahkolla ja Puikkari-yökerhossa jotain kivaa. 

Henkkaa ei oikein miksikään rokkibaariksi enää voi sanoa, ja tosiaankin alkaa olla perseestä koko paikka, opiskelija-alennukset on melkein ainut hyvä juttu. Ottopoika on pieni kanssa mutta parempi keikkapaikka silti, tekniikka pelaa huomattavasti paremmin.

Vierailija
58/118 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon murheen pitkä oppimäärä alkaa olla hallussa, kun muistaa vitsin Savoon muuttaneesta Kauppisesta.

Vierailija
59/118 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa on opetussairaala ei kunnollista keskussairaalaa.

Vierailija
60/118 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan