Työpaikasta lähteminen kahden viikon jälkeen. Mitäs työkkäri/kela?
Olin työttömänä 5kk, keikkatöitä tein aina joskus kun oli tarjolla. Aloitin uuden työn 2vk sitten. Se oli suuri virhe. Palkka ei ollut ollenkaan hyvä, mutta ajattelin että muuten jos se on ihan ok niin eiköhän siellä jaksa ainakin pari kuukautta olla, kunnes löydän jotain muuta. Työilmapiiri on surkea, perehdytys myös ja kuitenkin vaaditaan työntekijältä mielestäni aivan liikaa. Tämän päälle kun sain tulevat työtuntilistat, tajusin tehneeni suuren virheen. Eräällekin viikolle oli merkitty 20 tuntia! Olin pyytänyt täysiä tunteja, joita en sitten ilmeisesti saanut. KUitenkin vakituisen työsuhteen halusivat tarjota...
En ajatellut enää mennä sinne töihin. Nyt ongelmana on tietysti vain ne minun tuet. Niistähän pitää kelalle/työkkärille ilmoittaa, ja siitä että missä on aloittanut ja mikä on työsuhteen laatu jne. Koska karenssia pukkaa.. onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?
Kommentit (29)
Noilla työtunneilla voit saada lisäksi soviteltua päivärahaa, kannattaa hakea. Lisäksi työllistyt muualle paremmin suoraan tuosta työstä kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti yksi työhaluttomuuden syitä. Ihminen ottaa aika ison riskin, jos menee työpaikkaan, josta huomaa, että siellä ei kestä olla. Tästä on turha lähteä moralisoimaan. Kannattaa todella katsoa, minkä työn ottaa vastaan.
Itse olen lähtenyt työpaikasta ensimmäisenä päivänä. Kamala ilmapiiri. Silloin uskalsin, kun mies oli töissä ja sain itsekin helposti töitä. Taisin saada parin viikon sisällä uuden paikan.
Kuulkaapas prinsessat ja muut herkkähipiäiset. Ei se töissäkäynti ole kenellekään mikään huviretki. Huonossakin ilmapiirissä voi työskennellä, kun asennoituu itse oikein eikä sekaannu riitoihin. Samalla voi etsiä uutta työtä. Vaihtoehto ei ole se, että jäädään taas kotiin vetelehtimään, koska töissä ei ollut kivaa. Jos työ ei kelpaa on täysin oikein, ettei tukia tule. Työttömyyskorvaus on tarkoitettu vain niille, jotka eivät yrityksestään huolimatta ole onnistuneet saamaan työtä.
Taidat olla itse joku kermaperse, jolla ei ole oikeasti mitään halua kuinka paskaa on olla työssä, jossa koko ajan ahdistaa ja hajottaa. SIllä on ero, onko työ vain tylsää tai leipäännyttävää, verrattuna siihen että koko ajan saa pelätä mitä paskaa saa niskaansa. Ehkä sinäkin vielä joku päivä ymmärrät elämästä jotakin.
Kyllä se kermaperse taidat olla sinä, joka voit sanoa itsesi irti työpaikasta kun ”oli ikävä tunnelma” ja joku muu taas elättää. Me muut käydään töissä vaikkei aina huvita kun leipää on saatava ja mieluusti jotain päälle, ei maksa sossut eikä muut.
Mä otin vastaan työpaikan jossa oli kynnyspalkka. Eli mun olisi pitänyt pitää 60*3h esittely kuukaudessa jotta saisin palkkani, jos oli vain 59 esittelyä niin ei palkkaa ollenkaan. Mutta koska työsopimuksessani ei ollut mainintaa että työnantaja seuraa tuntejani niin en saanut edes soviteltua päivärahaa.
Työkkäri antoi vinkkinä että voisin irtisanoutua ja perustella ettei työstä makseta ollenkaan palkaa, mutta onnistuin kirjoittamaan irtisanomisilmoituksen taloudellisilla syillä johon sain pomon allekirjoituksen joten ei tullut karenssia. Sanamuoto siis että irtisanomme johtuen taloudellisista syistä.
Palkkaa sain firmasta tasan 0 euroa 3 viikon aikana.
Minulle on kerran käynyt niin, että heti alkuun olen huomannut, että työstänihän maksetaan aivan liian vähän 40h/vko työtä ja sain palkkaa 740€. Siis kokopivätyö. Siinä oli iso väärinkäsitys. Lisäksi työparini "opastajani" oli tosella hankala ihminen. Puhui rumasti ja haukkui kaikki siellä työpaikalla ja edeltäjäni myös, ihan nimeltä mainiten. Sain uuden työpaikan ja lahdin kyllä ihan heti.
Toisen kerran olisin jo saanut työpaikan myyjänä haastattelussa sanoivat hiemosti noudattavansa kaupan alan työehtosopimusta. Saadusta työpaikasta ilmoitettaessa sanoivat, että maksavat alkuun ensimmäisen vuoden ajan harjoittelija palkkaa 7e/h. Törkeän paljon alle tes. Tuolloin kaupan alan tessin harjoittelijan palkka oli jo reilusti yli 8€ ja minulla 20 vuoden alan kokemuksella olisi palkka pitänyt olla n 12€/h
Vierailija kirjoitti:
Vakituinen, vähintään 20h viikko on sopimus. Typerää minulta tietysti uskoa että annetaan täydet tunnit jos noin lukee sopimuksessa. Pitää kai yrittää löytää joku määräaikainen työ tähän rakoon.
Tiedättekö muuten mitä sitten tapahtuu, jos kävisikin niin että saisin esim 2kk määräaikaisen työn, jätän tuon "vakiduunin"... olettaako ne että otan automaattisesti sen vakityön?
Kaduttaa todella että lähdin tähän työpaikkaan. Ei ole todellakaan tämän ahdistuksen ja stressin arvoista.
Kiitos avuista muuten :)
-ap
Ei tule ongelmia jos teet noin. Todennäköisesti eivät edes kysy mitään viimeistä edeltävästä työpaikasta. Ja jos sattuvat kysymään niin kokopäiväisen työn vastaanottaminen osa-aikaisen sijaan on ihan ok.
Kannattaa varmaan jo ilmoittautua uudelleen/jäädä työkkärin kirjoille työttömäksi työnhakijaksi jos työtunnit jäävät 20h/vko. En tiedä palkkaasi, mutta jos se on kovin pieni niin voit saada työttömyystukea kun olet vain osa-aikaisesti työssä.
Juuri tämän takia hanttihommiin ei saada akateemisia (siksi aikaa, kun etsitään oman alan hommia)
Jos ei fysiikka kestä tms, niin vain lääkärintodistuksilla saattaa päästä pois .
Karenssit pitää poistaa, niin uskallan hakea vapaammin töitä mukavuusalueeni ulkopuolelta.
Voisin kokeilla esim kolmivuorotyötä, mutten karenssien pelossa uskalla, jos en jaksakaan.
Karenssin aikana saa myös työttömyysturvaa, jos osallistuu työllistämistä edistävään palveluun!
Vierailija kirjoitti:
Karenssin aikana saa myös työttömyysturvaa, jos osallistuu työllistämistä edistävään palveluun!
Ja tähän palveluun pääseminen kestää hakemisesta alkaen 4kk.
'
Kiitos. Todella hyviä vinkkejä muuten, kunpa olisinkin tajunnut aiemmin..
Ap