Työpaikasta lähteminen kahden viikon jälkeen. Mitäs työkkäri/kela?
Olin työttömänä 5kk, keikkatöitä tein aina joskus kun oli tarjolla. Aloitin uuden työn 2vk sitten. Se oli suuri virhe. Palkka ei ollut ollenkaan hyvä, mutta ajattelin että muuten jos se on ihan ok niin eiköhän siellä jaksa ainakin pari kuukautta olla, kunnes löydän jotain muuta. Työilmapiiri on surkea, perehdytys myös ja kuitenkin vaaditaan työntekijältä mielestäni aivan liikaa. Tämän päälle kun sain tulevat työtuntilistat, tajusin tehneeni suuren virheen. Eräällekin viikolle oli merkitty 20 tuntia! Olin pyytänyt täysiä tunteja, joita en sitten ilmeisesti saanut. KUitenkin vakituisen työsuhteen halusivat tarjota...
En ajatellut enää mennä sinne töihin. Nyt ongelmana on tietysti vain ne minun tuet. Niistähän pitää kelalle/työkkärille ilmoittaa, ja siitä että missä on aloittanut ja mikä on työsuhteen laatu jne. Koska karenssia pukkaa.. onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?
Kommentit (29)
Toi on tukien ikävä puoli. Et ole oikeasti vapaa valitsemaan työpaikkaasi. Kehottaisin sua lähtemään ja etsimään parempaa, mutta jos sitten ei ole ruokaa, niin sun varmaan kannattaa etsiä toinen työ ja sitten vasta irtisanoutua.
Vissiin koeaika toimii kumpaankin suuntaan, saa antaa potkut tai lähteä sen kummemmin perustelematta.
Onko sulla koeaika meneillään?
Tosin olen melko varma että 3kk karenssi napsahtaa joka tapauksessa ainakin ensialkuun, Kela nyt vaan toimii aina niin päin-
Tosin jos napsahtaa karenssi, niin sitten haetaan toimeentulotukea.
Mieti tarkkaan asiat: onko jääminen sen arvoista, vai maksaisiko vaivan kestää tulojen putoaminen?
Juu, koeaika päällä.. Stressaava tilanne kaikenkaikkiaan. Saako karenssin aikana toimeentulotukea? Asumistukea?
ap
Etsit toisen duunin ja aillävälin teet nykyistä. Ja haet soviteltua työttömyyskorvausta. Mitä lukee tunneista työsopimuksessa? Vakituinen duuni voi olla myös osa-aikainen
Ei saa karenssin aikana tukia, asumistuki on poikkeus
Mä sinnittelisin siihen asti et uutta löytyy. Jos et pysty siihen, niin oon pahoillani mut 3 kk:n nakki napsahtaa. Joudut hetken venaan sitä päätöstä ja sit kaksi viikkoa toimeentulotukea, et toivottavasti sul vähän rahaa säästössä.
Toimeentulotukea saa jos ei ole säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vissiin koeaika toimii kumpaankin suuntaan, saa antaa potkut tai lähteä sen kummemmin perustelematta.
Ä
Onko sulla koeaika meneillään?Tosin olen melko varma että 3kk karenssi napsahtaa joka tapauksessa ainakin ensialkuun, Kela nyt vaan toimii aina niin päin-
Koeaika ei auta karenssiin. Se tulee varmasti ellei työnantaja tee jotain todella laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa karenssin aikana tukia, asumistuki on poikkeus
Saa toimeentulotukea, kunhan sulla ei ole rahaa säästössä tilillä. Siinä tapauksessa säästöt pitää käyttää ensin.
"Saaks mä toimeentulotukee?????? EN HALUU OLLA YHYY KU EI TÄYSII TUNTEI??? NII SAAX TOIMEENTULOTUKEE?? TOIMEENETULOTUKI ASUMISTUKI HUMPPADUMPPARÖÖTUKI."
Mee töihin pummi äläkä pummaa niitä tukia.
Tuo on oikeasti yksi työhaluttomuuden syitä. Ihminen ottaa aika ison riskin, jos menee työpaikkaan, josta huomaa, että siellä ei kestä olla. Tästä on turha lähteä moralisoimaan. Kannattaa todella katsoa, minkä työn ottaa vastaan.
Itse olen lähtenyt työpaikasta ensimmäisenä päivänä. Kamala ilmapiiri. Silloin uskalsin, kun mies oli töissä ja sain itsekin helposti töitä. Taisin saada parin viikon sisällä uuden paikan.
Näyttäis siltä että karenssi tulee jos sulla ei ole painavia todistettavia syitä joiden vuoksi et työtä halua.
Mä purin ainakaan työsuhteen jossa työnantajalle oli jotenkin hirmu vaikeaa maksaa palkat ajallaan. Palkat kyllä aina tulivat mutta välillä viikonkin myöhässä. Osoitin tämän tiliotteilla ja Kelassa ja Ertossa ihmettelivät juttua kuukausikaupalla. Tämä oli kuitenkin riittävä syy, ja sain työttömyystukeni takautuvasti.
Myöhässä maksetut palkat ainakin riittävä syy, mutta sellaista tapahtuu lähinnä amatöörityönantajille.
Vakituinen, vähintään 20h viikko on sopimus. Typerää minulta tietysti uskoa että annetaan täydet tunnit jos noin lukee sopimuksessa. Pitää kai yrittää löytää joku määräaikainen työ tähän rakoon.
Tiedättekö muuten mitä sitten tapahtuu, jos kävisikin niin että saisin esim 2kk määräaikaisen työn, jätän tuon "vakiduunin"... olettaako ne että otan automaattisesti sen vakityön?
Kaduttaa todella että lähdin tähän työpaikkaan. Ei ole todellakaan tämän ahdistuksen ja stressin arvoista.
Kiitos avuista muuten :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeasti yksi työhaluttomuuden syitä. Ihminen ottaa aika ison riskin, jos menee työpaikkaan, josta huomaa, että siellä ei kestä olla. Tästä on turha lähteä moralisoimaan. Kannattaa todella katsoa, minkä työn ottaa vastaan.
Itse olen lähtenyt työpaikasta ensimmäisenä päivänä. Kamala ilmapiiri. Silloin uskalsin, kun mies oli töissä ja sain itsekin helposti töitä. Taisin saada parin viikon sisällä uuden paikan.
Kuulkaapas prinsessat ja muut herkkähipiäiset. Ei se töissäkäynti ole kenellekään mikään huviretki. Huonossakin ilmapiirissä voi työskennellä, kun asennoituu itse oikein eikä sekaannu riitoihin. Samalla voi etsiä uutta työtä. Vaihtoehto ei ole se, että jäädään taas kotiin vetelehtimään, koska töissä ei ollut kivaa. Jos työ ei kelpaa on täysin oikein, ettei tukia tule. Työttömyyskorvaus on tarkoitettu vain niille, jotka eivät yrityksestään huolimatta ole onnistuneet saamaan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ymmärryksestä. Kunpa olisinkin vain jättänyt menemättä. Taustalla oli niin kova halu päästä töihin ja oppia uutta, etten sitten ajatellut että homma voisi mennä näin v**uiksi. Tässä on nyt reilu viikko vielä ennen kuin täytyy tehdä uusi työttömyysajan ilmoitus. Siihen asti on kaksi vaihtoehtoa: joko yrittää käydä tuossa työssä, ottaa sieltä mahdollisesti saikkua tai löytää uusi työpaikka.
-Ap
Mites jos sinnittelisit koeajan, ja ehdottaisit esimiehelle ennen sen loppumista että koska työ(tunnit) ei vastannut olettamaasi niin sopiiko jos ette jatkaisi työsuhdetta koeajan jälkeen ihan yhteisymmärryksessä. Mutta kannattaa miettiä tarkasti koska tosi moni kokee uuden työn aluksi vaikeana ja tuntejakin on voinut olla listassa luvattua vähemmän tasoittumisjärjestelmän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaapas prinsessat ja muut herkkähipiäiset. Ei se töissäkäynti ole kenellekään mikään huviretki. Huonossakin ilmapiirissä voi työskennellä, kun asennoituu itse oikein eikä sekaannu riitoihin. Samalla voi etsiä uutta työtä. Vaihtoehto ei ole se, että jäädään taas kotiin vetelehtimään, koska töissä ei ollut kivaa. Jos työ ei kelpaa on täysin oikein, ettei tukia tule. Työttömyyskorvaus on tarkoitettu vain niille, jotka eivät yrityksestään huolimatta ole onnistuneet saamaan työtä.
Taidat olla itse joku kermaperse, jolla ei ole oikeasti mitään halua kuinka paskaa on olla työssä, jossa koko ajan ahdistaa ja hajottaa. SIllä on ero, onko työ vain tylsää tai leipäännyttävää, verrattuna siihen että koko ajan saa pelätä mitä paskaa saa niskaansa. Ehkä sinäkin vielä joku päivä ymmärrät elämästä jotakin.
Vahingosta viisastuneena sanoisin:
- soita aina ennen kuin lähetät hakemuksen ja selvitä perusasiat, eli onko kyseessä millainen työsopimus, jne. Ettei tule näitä "ai niin sorry, ei mainittu ilmoituksessa, että tää on nollasoppari".
- ole haastattelussa oma itsesi ja älä jousta periaatteistasi. Vaikka olisit melkein epätoivoinen. Älä koskaan selviydy haastattelusta liian helpolla. Jos työnantaja ei halua tai tajua kysyä olennaisia asioita, kysy ja haasta itse.
- muista, että "ihan ok puolen vuoden puuhastelu, miksipä ei" voi tuottaa sinulle enemmän haittaa kuin hyötyä jos se onkin virhe.
.