Voiko lääkäri oikeasti sanoa minulle näin?
Kävin yksityisellä yleislääkärillä. Ongelmani on jatkuvasti paha maku ja haju suussa. Jouduin itse ehdottelemaan lääkärille, että mistä ongelma voisi johtua. Eli toisinsanoen tuntuu kun vaivaani ei otettaisi tosissaan. Sain sitten kauhealla vaivalla sivuonteloiden kuvauksen, helikobakteeri ja diabetes lähetteen ja näistä ei mitään löytynyt. Mistä tämä vaiva voi enää johtua? Nielurisat leikattu, hammaslääkärissä käyty. Vastaukseksi lääkäriltä sain, että ”Ei voi mitään, pese enemmän hampaita.”
En kyllä ajatellut jättää asiaa tähän, koska ongelma vaikuttaa jo elämänlaatuun. Tietäisikö joku minne/mihin lääkärille minun kannattaisi mennä? Kuinka tämä lääkäri edes kehtaa sanoa mitään tuollaista, kai mä nyt olen testannut kaikki mahdolliset suuvedet, hammasharjat, tahnat yms. ennen kun tulen lääkärille asiasta. Eikä mitään apua. Yleislääkärillä ei mitään tietoa näköjään näistä ongelmista.
Kommentit (83)
Ap haluaa psykiatrille erikoissairaanhoitoon.
Pese tyynyt ja tyynyliina ja siivoa makkari, nukut tod. näk, nenä tukossa ja hengittelet suun kautta. Kaverilla sama ongelma, nenä aina tukossa ja hengityksen haju sen mukainen.
Oletko kokeillut suulle tarkoitettuja maitohappobakteereja?
Esim. tämä:
Tai jokin muu vastaava, löytyy kun etsii hakusanalla oral probiotics.
Uhraa kymmenen euroa ja osta Nozoil nenäsuihke.
En halua ostaa nenäöljyä. Maksan mielummin lääkärille sata euroa. Ap
Käy parodontologilla,eli iensairauksien erikoishammaslääkärillä.
Valtaosa pahasta hajusta ja mausta suussa johtuu huonosti hoidetusta tai hoitamattomasta hammaskiviongelmasta.Moni hammaslääkäri laiminlyö tämän asian huolellisen tutkimisen ja liian moni hygienisti puhdistaa hammaskivet huolimattomasti.Teini-iässä alkunsa saanut hammaskivi muhii ikenenien ja hampaiden välissä ja hammaskiven pinnalla elävien bakteerien aineenvaihduntatuotteet haisevat ja maistuvat pahalle.Näitä et itse langalla pois saa.
Tärkeitä kysymyksiä:
Minkä ikäinen olet?
Tupakoitko tai oletko joskus tupakoinut?
Onko sinulle tehty joskus huolellinen hammaskiven poisto?...ei mitään hipsuttelua sieltä täältä,vaan jokainen kulma ja kolo koneellisesti ja käsin.
Haise sitte kun et halua hajua häätää!
Minulla on ollut joskus vähän samanlaista vaivaa. Avopuoliso valitti, että mun henki haisee aivan hirveälle. Samaan aikaan oli myös kurkkukipua ja lievää kuumetta. Ramppasin lääkäriltä toiselle, eikä kukaan osannut auttaa. Katsoivat kurkkuun ja sanoivat vaan, että hieman ärtyneen näköinen ja "toiminnallista vaivaa". Oli kyllä masentava tilanne, kun se vaan jatkui ja jatkui, eikä lääkärit tunnu ottavan tosissaan. Oireet oli kestäneet jo vuoden, kun menin hammastarkastukseen, jossa otettiin röntgenkuvat. Siellä näkyi, että viisaudenhampaiden ympärillä oli tulehdusvarjostumaa. Siitäkin meni vielä monta kuukautta ennen kuin pääsin viisaudenhampaiden poistoon. Hammaslääkäri imuroi märkää pois ja sanoi, että onpa nämä tulehtuneet. Sen jälkeen kurkkukipu, kuumeilu ja pahanhajuinen hengitys loppuivat melkein kuin seinään. Kammottaa vaan jälkeenpäin se, että kuumeilin yli vuoden tulehtuneitten hampaitten kanssa lääkäreiden osaamattomuuden takia!
Ärsyttää, kun et vastaa kysymyksiin, ap.
En ymmärrä täysin miksi menisin taas hammaslääkäriin? Olen käynyt siellä nyt kaksi kertaa puolen vuoden sisällä. Kai hammaslääkäri nyt näkisi ja tietäisi jos ongelma olisi hampaat. En myöskään tupakoi. Helpoinhan ratkaisu se olisi varmasti, muttakun ei. Olen oikein vielä varmistellut, ettei se nyt silti tulisi jostain hampaasta. Hammaslääkärikin siis sitä mieltä, että lääkäri osaisi auttaa. No ei näköjään osaa. Eli toisinsanoen en tule ilmeisesti ikinä saamaan apua tähän ongelmaan, vaikka työntäisin koko omaisuuteni lääkäreille ja hammaslääkäreille. Aika surullinen kohtalo kieltämättä.:D
Kiitos kuitenkin kun täällä on ihmisiä jotka haluavat auttaa, aion näitä kaikkia testata!
Olen siis 22vuotias, ja en ole koskaan tupakoinut. En tiedä tästä hammaskivepoistosta oikein. Sitä ei kuulemma ole hammaslääkärin mukaan, enkä sitä nää itsekkään ? Voiko olla, että julkinen hammaslääkäri ei kerro muka kaikkea mitä suussani on:D Menenkö mielummin yksityiselle h-lääkärille ja hammaskivenpoistoon, saako siellä rahallensa vastinetta? Voinko varata ajan hammaskivenpoistoon vaikka sitä ei kuulemma ole kunnallisen hammaslääkärin mukaan?
Voisiko olla hajunenä? Se on sairaus, googlaa. Tädilläni oli se. Häntä pidettiin aluksi hulluna...
Onko korvat tutkittu? Mun miehellä johtui kroonisesta korvatulehduksesta pahanhajuinen hengitys. En tiedä, kuinka yleinen hiiva on aikuisilla suussa, mutta siihen auttaa happamat tuotteet, esimerkiksi puolukka tai vichy. Silent reflux voisi olla yksi kaukaahaettu syy.
Omahoito, kotihoito. Ap lue saamasi ohjeet.
Tää on nykypäivää. Itse ei viitsitä hoitaa kotona. Turha tutkia lisää kun kotihoito ei kiinnosta.
Missä olen sanonut, että kotihoito ei kiinnosta? Olen ollut tän vaivan kanssa jo kauan. Kaiken mahdollisen olen tehnyt mitä vain kotioloissa voin tehdä. Miksi sanojani vääristellään täällä. Olen vain todennut, että kotihoidosta ei ole apua tapauksessani ja tarvitsen ammattilaisen apua. Mitä voin enää näiden lisäksi kotona tehdä.
Pesen hampaat monesti päivässä
Kielen pesu
Hammaslanka
Suuvesi
Suolakurlaus
Nenäkannu
Terveellinen / säännöllinen syöminen
Aion myös kokeilla nyt näitä ehdotettuja öljy purskuttelua, nenäsuihketta
Olivatko hammaslääkärit parodontologeja vai tavis-hammaslääkäreitä, keiden vastaanotoilla olet käynyt?
Suun alueen sammas-/sieni-infektiot voivat aiheuttaa pahaa hajua. Onko poissuljettu?
Vatsan vaivat voivat olla syynä.