Voiko lääkäri oikeasti sanoa minulle näin?
Kävin yksityisellä yleislääkärillä. Ongelmani on jatkuvasti paha maku ja haju suussa. Jouduin itse ehdottelemaan lääkärille, että mistä ongelma voisi johtua. Eli toisinsanoen tuntuu kun vaivaani ei otettaisi tosissaan. Sain sitten kauhealla vaivalla sivuonteloiden kuvauksen, helikobakteeri ja diabetes lähetteen ja näistä ei mitään löytynyt. Mistä tämä vaiva voi enää johtua? Nielurisat leikattu, hammaslääkärissä käyty. Vastaukseksi lääkäriltä sain, että ”Ei voi mitään, pese enemmän hampaita.”
En kyllä ajatellut jättää asiaa tähän, koska ongelma vaikuttaa jo elämänlaatuun. Tietäisikö joku minne/mihin lääkärille minun kannattaisi mennä? Kuinka tämä lääkäri edes kehtaa sanoa mitään tuollaista, kai mä nyt olen testannut kaikki mahdolliset suuvedet, hammasharjat, tahnat yms. ennen kun tulen lääkärille asiasta. Eikä mitään apua. Yleislääkärillä ei mitään tietoa näköjään näistä ongelmista.
Kommentit (83)
Onko vaan omaan suuhun ja nenään paha haju vai kokevatko muutkin saman lähelläsi?
Sellaisia vaivoja todelllkin on, joita ei voi selvittää.
Mitä sen huonon tkl lääkärin olisi pitänyt tutkia enemmän?
Lähettää vatsantähystykseen, tt-kuvaan, magneettiin, erilaisiin vaativiin laboratoriotutkimuksiin? Niihin ei meinaa pahemmistakaan oireista kärsivät päästä.
Lähetteessä siis lukisi: potilaalla paha maku suussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muut samaa mieltä, että henkesi haisee? Onko sinulla ketään suudeltavana? Mitä mieltä on mausta? Ainakin aivokasvaimet voivat oireilla aistiharhoina.
Tämä tuli minullakin mieleen. Pyydä joltain lausunto, kun itse haistat sen hajun.
Kokeile oil pullingia. Siihen liittyy myös suolavedellä purskuttaminen, ja suolahan tunnetusti on epäedullinen kasvuympäristö kaikenmaailman örkeille. Ei se ota jos ei annakaan, kun kuitenkin peset hampaat normaalisti arjessa. En muista mainitsitko, mutta lankaatko säännöllisesti? Kuinka usein?
Jos ei ole kyse aistiharhasta niin voisiko olla jonkun bakteerin liikakasvua? Onko sinulta otettu mitään laajempaa bakteeriviljelyä? Veikkaisin, että noilla oireilla ei julkisella sellaista saa. Tai tosiaan kuiva suu.
Nielurisat leikattu eli ei proppuja missään. Eikä ole ketään pussailukaveriakaan nyt:D vähän jäänyt sekin, koska mietin aina että ei kukaan halua seurustella tai mitään muutakaan läheistä haisulin kanssa. En ainakaan itse haluaisi.
Hammasvälien lankaus, suuhygienistin puhdistus, kielen puhdistaminen.
Onko nenäsi kuiva? Käytä Nozoil tms nenäöljyä päivittäin. Kuiva nenän limakalvo aiheuttaa hajua.
Hengitätkö suun kautta?
Vierailija kirjoitti:
Onhan mahdolliset proput poistettu? Haisee kuolemalle.
Ap:lta on nielurisat poistettu.
Alkon käyttö, punaviini? Haisee pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Nielurisat leikattu eli ei proppuja missään. Eikä ole ketään pussailukaveriakaan nyt:D vähän jäänyt sekin, koska mietin aina että ei kukaan halua seurustella tai mitään muutakaan läheistä haisulin kanssa. En ainakaan itse haluaisi.
Voitko joltain perheenjäseneltä tai ystävältä kysyä haiseeko henkesi heidän mielestään? Tai nuuhkiko lääkäri?
Lanka, tikut, hammasväliharjat. Kosteuttava hammastahna. Kielen puhdistus. Nenän kautta hengittäminen. Ethän kulje suu auki. Yllättävän moni aikuinenkin kulkee.
Vierailija kirjoitti:
No oisko se osoite sitten neurologi tai psykiatri? Ainakin tuosta haisuliajatuksesta voisit käydä keskustelemassa jonkun kanssa. Onhan tuo kamalaa, jos torppaa parisuhteen, koska Sinun mielestäsi henkesi haisee, mutta kukaan lääkäri ei ole samaa huomannut.
Tupakoitko? Olen huomannut, että monien tupakoitsijoiden henki haisee hyvin läheisesti ulosteelta.
Yritän nyt vastata tässä kaikkiin kysymyksiin.
Eli mielestäni tämä yleislääkäri olisi voinut laittaa lähetettä eteenpäin, esim kurkkutautien erikoislääkärille? Edes yrittää ehdotella jotain mistä vaiva voisi johtua. Eikä vain hokea ”pese hampaat” ”lankaa hampaat” Ihankun en tätä jo tekisi. Kuitenkin yksityisellä kävin ja itse maksan siitä kalliin hinnan ja olen myös valmis laittamaan rahaa jos vain syy saataisiin selville. Enkä ymmärrä ihmisiä jotka sanovat ”jotkut kärsivät pahemmistakin vaivoista”. Varmasti kärsivät, mutta ei tämäkään ongelma pienimmästä päästä ole. Vaiva vaikuttaa päivittäin, kokoajan kaikkeen. Ihmissuhteisiin, työhön, kaikkiin mahdollisiin sosiaalisiin kanssakäymisiin. Kohta jo mielenterveyteen. Ja siis nielurisat leikattu, suolavedellä ja kannulla putsattu nenää/nielua. Ei apua.
Ja haju ei ole omassa päässäni vaan olen monesti kuullut palautetta tästä.
Vierailija kirjoitti:
Hammasvälien lankaus, suuhygienistin puhdistus, kielen puhdistaminen.
Onko nenäsi kuiva? Käytä Nozoil tms nenäöljyä päivittäin. Kuiva nenän limakalvo aiheuttaa hajua.
Hengitätkö suun kautta?
Jos nämä eivät auta niin psykiatrille tai sitten viimeisenä oljenkortena ferritiini.
Etsi parempi hammaslääkäri ja yritä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Yritän nyt vastata tässä kaikkiin kysymyksiin.
Eli mielestäni tämä yleislääkäri olisi voinut laittaa lähetettä eteenpäin, esim kurkkutautien erikoislääkärille? Edes yrittää ehdotella jotain mistä vaiva voisi johtua. Eikä vain hokea ”pese hampaat” ”lankaa hampaat” Ihankun en tätä jo tekisi. Kuitenkin yksityisellä kävin ja itse maksan siitä kalliin hinnan ja olen myös valmis laittamaan rahaa jos vain syy saataisiin selville. Enkä ymmärrä ihmisiä jotka sanovat ”jotkut kärsivät pahemmistakin vaivoista”. Varmasti kärsivät, mutta ei tämäkään ongelma pienimmästä päästä ole. Vaiva vaikuttaa päivittäin, kokoajan kaikkeen. Ihmissuhteisiin, työhön, kaikkiin mahdollisiin sosiaalisiin kanssakäymisiin. Kohta jo mielenterveyteen. Ja siis nielurisat leikattu, suolavedellä ja kannulla putsattu nenää/nielua. Ei apua.
Ja haju ei ole omassa päässäni vaan olen monesti kuullut palautetta tästä.
Kuiva nenä haisee. Lue ketju uudelleen. Vaikutat huomionhakuiselta.
Juotko tarpeeksi vettä? Itse olen huomannut että jos juon pelkkää kahvia enkä vettä ollenkaan niin hengitys alkaa haisemaan kissan pissalle. Saman hajun olen huomannut muillakin.
Käy suuhygienistillä puhdistuksissa säännöllisesti. Saat huomiota ja vastinetta rahoillesi. Erikoissairaanhoitoa ei turhaan pidä kuormittaa.
Lääkärit voi sanoa ihan mitä vaan. Heillä on varaa siihen.
Suussa asustava bakteerikanta muuttuu Ph:n ja ravinnon mukaan. Usein ne ihmiset joiden suussa karies viihtyy, ei synny hammaskiveä, mutta jos syntyy paljon hammaskiveä, ei ole kariesta.
Ruokavaliolla voit pyrkiä muuttamaan hajua. Karppauksessa ei käytetä tärkkelystä, jolloin amylaasia ei tuoteta suuhun niin paljoa. Eikä glukoosia tai muita sokereita, joita pöpöt suosivat. Mikäli et halua väliaikaisesti muuttaa ruokavaliota, kokeile purskutella kookosrasvalla suusi ennen nukkumaanmenoa. Pöpöt eivät elä rasvassa ja pikkuhiljaa suun Ph muuttuu.