Uusi ammatti väsyneelle opettajalle?
No joo, otsikossa asia jo tulikin. Tilanne on siis se, että rakastan työtäni ja tykkään toimia lasten kanssa. Ongelma on, että työ kuormittaa muilta osin niin paljon, etten vaan jaksa olla opettajana enää. Kaikki aika tuntuu menevän kotonakin sekalaisiin open paperihommiin (mm. oppimissuunnitelmien laatimiset, kokeet ja viestit). Huomaan ajattelevani yhä useammin, ettei tämä työ ole sellaista, jota jaksaisin tehdä lopun elämääni. Yksinkertaisesti tarvitsen joskus omaakin aikaa enkä halua, että joudun tekemään töitä aina vapaapäivinäkin. Monessa muussakin ammatissa joutuu miettimään työasioita vapaapäivinä ja se näkyy yleensä myös palkassa, opettajalla ei.
Joku kommentoi varmaan heti, että sullahan on ne lyhyet työpäivät ja pitkät lomat ja silti kehtaan valittaa. Joo, niin kehtaankin. Ja totuus on se, että vaihtaisin oikein mielelläni ne pitkät lomat siihen, että ehdin tehdä jotain omiakin juttuja vuoden aikana enkä vain kesä- tai heinäkuussa. Sitäpaitsi, lomieni ei tarvitse olla enää koulujen loma-aikoina. Omat lapset ovat jo niin isoja, että pärjäävät lomilla keskenäänkin.
Joten, mitähän tässä keksisi? Mihin töihin tuntemasi opekoulutuksen saaneet ovat siirtyneet?
Kommentit (122)
Höpöhöpö! open ammatti on äärimmäisen intensiivistä ja uuvuttavaa! Varmasti pätjäät muuallakin. Voitko opettaa muualla kuin peruskoulussa? Harrastuksessa, kerhossa tms? Tai sitten alanvaihto, se onnistuu kyllä. Älkää sivallelko jo valmiiksi uupunutta ja surullista kirjoittajaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta jos peruskoulun ope ei ehdi pääosin tehdä töitään ”normaalissa” 8-16 ajassa (tai mikä se 8h työpäivän tarkka kellonaika onkaan), niin ajankäytössä on vikaa! Mä olen lukion opettaja, mulla on välillä järjetön määrä opetettavia kursseja / jakso, isoja ryhmiä, paljon korjattavaa ja silti ehdin tehdä työni pääosin 8-16 välillä! Toki joskus menee pidempään ja olen koululla n. 7.30-17 jos on esim. koeviikko ja Yo-kirjoitukset päällekkäin. En koskaan tee viikolla kotona töitä. En lue Wilmaa, en työsähköpostia tms. Joskus teen viikonloppuisin muutaman tehokkaan tunnin hommia. Mutta vkl-työt on poikkeus, lomat pidän aina lomina, jaksan hyvin ja osaan sanoa ei. Ja väitän olevani hyvä opettaja just siksi, ettei työ ole mun elämäni.
Peruskoulun oppitunnin suunnitteluun menee vähintään tuplasti se mitä lukion tuntiin
Samat kurssit toistuvat joka vuosi. Ainako ne suunnitellaan alusta loppuun uudelleen. En usko. Vai etkö osaa tallentaa tietokoneelle. Olen opettaja.
Joo koska keskittymiskyvyttömien viljamien määrä ja laatu vaihtelee vuodesta toiseen. Lisäksi riippuu ryhmästä ja ryhmädynamiikasta mitkä keinot tepsivät. Siinä missä yhdet hessut saa keskittymään tehtäviin kolmeksi minuutiksi, kun ensin ollaan leikitty puoli tuntia pulmatehtävien parissa, ei toimi toisiin jamppoihin ollenkaan ja pitää jälleen palata suunnittelupöydän ääreen
Naurahdin ajatukselle, että tuntien suunnittelu olisi opetuksen tai kurssien suunnittelua
No eikö opettaja sovella tilanteen mukaan niin kuin muutkin ammatilaiset? Miksi pitää olla etukäteen suunniteltuna suunnitelma a, b ja c?
Yleensä siihen soveltamiseen tarvitaan etukäteen tehdyt materiaalit. Kesken oppitunnin on aika rajalliset mahdollisuudet ohjelman nopeaan vaihtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis luokanopettaja ala-asteella? Riippuu siitä kuinka paljon jaksat opiskella. Nykyinen koulutus tuskin hyödyttää koulumaailman ulkopuolella. Eli mietit ihan puhtaalta pöydältä mikä kiinnostaisi.
Kyllähän opettajan koulutus hyödyttää paljonkin.
No kerropa mihin hommaan opettajan koulutuksella pääsee, siis muihin kuin opetushommiin.
Aikuiskasvatus?
Ymmärrän kyllä, että opettajan työ on henkisesti raskasta ja erityisen lapset jne. aiheuttavat uupumista. Mutta ap:n ongelmana oli se, ettei aika riitä?? Jos opettajan työtä ei pysty hoitamaan n. virka-ajassa, niin aika turha kuvitella, että juuri mitään muutakaan saisi tehtyä..
Nämä ovat vihoviimeisiä työkavereita, jotka tihrustavat ja suunnittelevat ja hiovat aivan turhia yksityiskohtia ja sitten itkua tuhertaen valittavat, ettei työaika riitä..
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja jatkossa olet koululla 8-16. Siinä ajassa teet hommat priorisoiden ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta jos peruskoulun ope ei ehdi pääosin tehdä töitään ”normaalissa” 8-16 ajassa (tai mikä se 8h työpäivän tarkka kellonaika onkaan), niin ajankäytössä on vikaa! Mä olen lukion opettaja, mulla on välillä järjetön määrä opetettavia kursseja / jakso, isoja ryhmiä, paljon korjattavaa ja silti ehdin tehdä työni pääosin 8-16 välillä! Toki joskus menee pidempään ja olen koululla n. 7.30-17 jos on esim. koeviikko ja Yo-kirjoitukset päällekkäin. En koskaan tee viikolla kotona töitä. En lue Wilmaa, en työsähköpostia tms. Joskus teen viikonloppuisin muutaman tehokkaan tunnin hommia. Mutta vkl-työt on poikkeus, lomat pidän aina lomina, jaksan hyvin ja osaan sanoa ei. Ja väitän olevani hyvä opettaja just siksi, ettei työ ole mun elämäni.
Peruskoulun oppitunnin suunnitteluun menee vähintään tuplasti se mitä lukion tuntiin
Samat kurssit toistuvat joka vuosi. Ainako ne suunnitellaan alusta loppuun uudelleen. En usko. Vai etkö osaa tallentaa tietokoneelle. Olen opettaja.
Joo koska keskittymiskyvyttömien viljamien määrä ja laatu vaihtelee vuodesta toiseen. Lisäksi riippuu ryhmästä ja ryhmädynamiikasta mitkä keinot tepsivät. Siinä missä yhdet hessut saa keskittymään tehtäviin kolmeksi minuutiksi, kun ensin ollaan leikitty puoli tuntia pulmatehtävien parissa, ei toimi toisiin jamppoihin ollenkaan ja pitää jälleen palata suunnittelupöydän ääreen
Naurahdin ajatukselle, että tuntien suunnittelu olisi opetuksen tai kurssien suunnittelua
No eikö opettaja sovella tilanteen mukaan niin kuin muutkin ammatilaiset? Miksi pitää olla etukäteen suunniteltuna suunnitelma a, b ja c?
Yleensä siihen soveltamiseen tarvitaan etukäteen tehdyt materiaalit. Kesken oppitunnin on aika rajalliset mahdollisuudet ohjelman nopeaan vaihtamiseen.
Öö? Pitääkö teillä aina olla etukäteen tehdyt materiaalit?? Ettekö oikeasti osaa ihan lennosta tarvittaessa muuttaa suunnitelmia sellaiseksi, missä ei mitään materiaaleja tarvita? Uskomatonta.. Ja täällä siis ihmettelee ala-asteen ope, joka ei todellakaan tee 24/7 töitä.
Pohdin samaa. Tällä hetkellä mietin vaihtoehtona jotain ns. duunariammattia. Voisin tehdä aineenopettan töitä esim. kolme päivää viikossa ja jotain muuta loput. Tarvittaessa voisi pikku hiljaa jättää opetushommat pois. Pitäisi vain löytää sopiva ala.
Uskon, että nyt ei ole kyse työpäivän pituudesta, vaan sisällöstä. Kaikilla lienee oikeus kertoa oma mielipide omasta työstään. Jokainen voi arvostella toisen työtä vasta sitten, kun on sitä tehnyt... oli kyse sitten kahvilan myyjästä tai opettajasta. Opettajan työnkuva on yksinkertaisesti vain muuttunut. Omassa työssäni opettamista on päivän aikana 30-40 %. Muu aika menee mm. (psyykkisesti sairaiden) lasten kasvattamiseen 23 oppilaan laumassa, ja tämä on tosi. Oppilaat eivät todellakaan istu nätisti omalla paikallaan ja pyydä puheenvuoroa viittaamalla. Kaiken päälle opettaja joutuu sietämään todella huonoa käytöstä, itseensä kohdistuvaa arvostelua ja haukkumista (niin oppilaita kuin aikuisilta). Silti pitäisi pitää ammattitaitoinen asenne yllä ja jaksaa keskustella kehittävästi ja positiivisuuden kautta. Mutta mitäpä siinä teet, kun lapsi näyttää keskisormea ja haistattelee ja lähtee karkuun. Menen takaisin luokkaan? Ei... vaan lähdet hakemaan apua ja muu luokka jää ohjaajan varaan tai ilman aikuista. Välituntiriitojen selvittelyt, koska kaikki pitää selvittää ja merkitä Wilmaan (vastuu). Kesken oppitunnin lähden soittamaan oppilaan kotiin. Aamulla katson wilman, onko viestejä tai poissaoloilmoituksia ENNEN klo 8, jolloin voin aloittaa opettamisen. Välituntivalvontoja on päivittäin, työpäivän jälkeen vesot, kikyt, koulutukset, jopet... puhumattakaan 23 oppilaan arviointikeskusteluista, oppimissuunnitelmista, hojkseista ja muista palavereissa perheneuvolassa tai muualla. Tai etsit seuraavan päivän aamuksi liikunta- tai käsityö- tai kuvistunnille valmiiksi tarvikkeet tai korjaat 24 ainetta. Tai lähdet digikoulutukseen, jotta osaat selvittää kesken oppitunnin, miksi verkkomateriaali ei toimi, mitä teet, kun salasana on hävinnyt tai läppäri ei aukea tai iPad on mennyt lukkotilaan.... Opettajan työ on tätä tänä päivänä. Ja kun kilttinä opettajana haluat kuunnella ja auttaa, niin olet myös perhetyöntekijä, joka jaksaa tukea vanhempia. Opettajan työn tekee raskaaksi jatkuva sosiaalinen läsnäolo ja se, että päivän suunnitelma ei todellakaan mene niinkuin sen on päiväkirjaansa merkinnyt. Joten ymmärrän, että välillä kaipaa erilaista työtä sisällöltään. Ketjun aloittajalle tsemppiä ja voimia tähän työhön! Itse olen alakoulun opettaja ja mietin joka päivä, mitä muuta voisin tehdä seuraavat 25 vuotta. Väsynyt olen minäkin.
Et tarvitse välttämättä uutta ammattia, vaan toisen työpaikan toiselta alalta. Käy valtiolle.fi -sivustolla esim. Siellä haetaan tämän tästä erilaisia osaamisen kehittämisen asiantuntijoita, henkilöstön kehittäjiä tai muita vastaavia. Tutkinnollasi voit hakea myös muita paikkoja, kuin open hommia. On paljon erilaisia töitä, jossa pedagogisesta osaamisesta on hyötyä. Ota yhteyttä vaikka liiton uraneuvontaan (ei opettajien ammattiliiton), vaikka yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen liiton, sieltä saa todella hyvää opastusta tässä.
Varmaan jossain rekrytointi-puolellakin open koulutus voisi olla ihan käypää valuuttaa.
Tsemppiä Ap. Silmät auki niiden osa-alueiden suhteen mitä osaat, ei niinkään kokonaisuutena "opettamista". Lue hakuilmoitukset tarkkaan, mitä osaamista haetaan ja tunnista oma osaamisesi!
Juhla- ja hääsuunnittelija. Olet kuitenkin hyvä organisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lastentarhanopettajaksi. Lomat ovat lähes samat, mutta kotona tehtävän työn määrä on pienempi.
Oliko tänä vitsi? Lomaa 28 päivää + 5 ves, työpäivät 7h45min, iltatöitä jatkuvasti eikä aika todellakaan riitä mihinkään. Nettopalkka 1800€. T. Lto
Bruttopalkka on paljon järkevämpi tieto, nettopalkka vaihtelee niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö siis sijaisuuksia ja siksi oppilaat vaihtuvat jatkuvasti? Luokanopettajathan opettaa samaa luokkaa useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu opettaja alkaa joka kesä valittaa "kun on jo lomat kohta loppu, voi voi ja hoh hoijaa"
siinä vaiheessa kun hänellä on lomaa vielä 3 viikkoa jäljellä!Hänelle(kään) on turha sanoa mitään.
Opettajat elävät omassa kuplassaan vieraantuneina normaalista työelämästä.Tätä on oikeasti niin vaikea selittää ei-opettajille. Meillä opettajilla, monilla ainakin? on tavallaan vain kaksi asetusta: lomalla tai töissä. Kun syyslukukausi pyörähtää käyntiin, olemme töissä 24/7 seuraavaan lomaan. Sitä eroa stressitasoissa on haastava selittää. Töissä ollessa työasiat, aikataulut ja sosiaalinen paine hallitsevat usein myös vapaa-aikaa. Kaikessa vapaa-ajankäytössäkin on huomioitava työ. Moni antaa itsestään työpaikalla lapsille ja nuorille itsestään niin paljon, että kotiin jää vain rippeet. Todella harva työ on sosiaalisesti yhtä intensiivistä ja samalla vastuullista.
Entäpä sitten kesäloma? Eräänäkin vuonna jouduin antamaan oppilaalle ehdot. Siitä seurasi, että oppilaan äiti halusi olla kesäkuussa kahden viikon ajan liki päivittäin yhteydessä, kuulla tarkennuksia ehtolaistehtävien ohjeisiin, palautetta tehdyistä tehtävistä jne. Yksi oppilas huoltajineen teetti minulla kymmeniä tunteja töitä opetuksettomalla ajalla (tehtävät oli myös laadittava yksilöllisesti ja tentittävänä oli valtava alue). Minkäänlaista korvausta tästä ei tietenkään saanut. Eli ystävät hyvät, en ollut LOMALLA, vaan konkreettisesti edelleen töissä juhannukseen saakka, vaikken oppitunteja tuona aikana pitänytkään.
Ap, en osaa vastata mitään alkuperäiseen kysymykseen, mutta minulla on ollut samanlaisia ajatuksia. Rakastan opettamista, mutta jokin muutos tähän on tultava, jos aion jaksaa.
Opettajan tyttärenä tunnistan ton, että omat lapset ei oo p*skankaan arvoisia. Ne oppilaat sen sijaan, ne on ihmeellisiä ja tärkeitä. Mutta mä myös ymmärrän, että kaikki opettajat eivät kohtele lapsiaa noin. Useimmat ymmärtävät, että työt hoidetaan työajalla. Käytetään se työaika sitten siellä työpaikalla tai kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mietitkö sinä jokaikisen ryhmän jokaiselle jantterille jokaisena iltana ennen opetusta, mitä keinoa hänen kanssaan käytät missäkin tilanteessa? Oletko nuori opettaja, jolla ei ole vielä paljoa kokemusta? Tee itsellesi pedagoginen työkalupakki. Mietit muutaman tilanteen, joita toistuvasti tulee, ja keinot, joilla hoidat ne. Ja sitten otat pakista sen sopivan, kun tilanne on päällä. Kyllä tuntien suunnittelu nimenomaan on opetuksen ja kurssin suunnittelua, johon sisältyy menettelytapojen miettiminen. Se on ihan omasta työstä tuttua. Työstä ei kannata tehdä vaikeampaa kuin se on.
Nimim. aineenopettaja, jolla ei kasvatuksesta ja pedagogiikasta näemmä juurikaan haisua.
PS. Aineenopettajat aika yleisesti ajattelee, että peruskoulun alaluokkien opetus on samanlaista kuin heidän hommansa, mutta vaan vähän helpompaa, koska sisällöt ovat "helpompia".
Hienosti alennat toisen ammattitaitoa. Aineopettajat suorittavat kyllä opettajien pedagogiset opinnot. Heillä on sen lisäksi vahva tietopohja opettamistaan aineista toisin kuin luokanopettajille. Eikö teillä ole joku 3 op kurssi/opetettava aine?
Olen aineenopettaja, käteen saan 1900 euroa kuukaudessa täysillä tunneilla ja 3 ylitunnilla. Ryhmäkoot ovat keskimäärin 25-27 oppilasta, ei ohjaajia tai erityisopettajaa yhdelläkään tunnilla. Yhden luokan oppilaista noin 10-18 on joku diagnoosi. Tappeluja käytävillä ja tunneilla, ainakin kerran päivässä poliisit paikalle. Eri kulttuurit tuovat ongelmansa. Miten voisin opettaa tuossa jotain, kun aika menee poliisina oloon? Silti pitää yrittää suunnitella joku ohjelmisto, joka voisi toimia.
Viikossa oppilaiden palavereihin menee 8-15 tuntia, en saa euroakaan siitä. Wilmaan menee noin 5-7 tuntia. Sihen päälle tuntien suunnittelu, kokeiden tarkastus, aineiden korjaus... Saa tulla kokeilemaan. Toissa syksynä vihainen ysiluokalainen mursi peukaloni, viime keväänä kasiluokkalainen tyttö löi puukolla, tuli onneksi vain vekki kämmeneen.
Kesältä en saa palkkaa, kun määräaikaistyötä ketjutetaan. Kannattaa kadehtia
Lähde siitä mitä muutkin neuvoi, 8h koululla, kesällä pidät 4 viikkoa lomaa, muut viikot työskentelet 8h päivässä ( ja samalla mietit miten muualla nekin viikot omien töiden lisäksi tuurataan kollegaa). Työskentelet joko syysloman tai hiihtoloman, sekä kaikki joululoman arkipäivät. Jos näillä lisäyksillä mitä normityössä sinulle tulee, venyy työpäivät yhä illoiksi niin sitten saattaa olla että priorisointi jne on hieman kyseenalaista.
Melkein vannon että jos nämä ylimääräiset lomat, mitkä opettajat muuten kertovat olevan "opetuksetonta aikaa, ei lomaa" kun lomien lyhennyksestä puhutaan, käytetään ennakkovalmisteluihin, auttaa se jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä. Tietysti sun täytyy lukea vähän ensin, ei se opettajan koulutus kelpaa tuohon.
Siinä mentäisiin kyllä ojasta allikkoon.
Terveisin ylikuormittunut sossu
Jos lapset ovat jo aikuisia, niin onko aviomiestä? Ellei, niin papereista kopiot ja liikkeelle maailmalle. Suomalaista opetusalan osaamista käsittääkseni arvostetaan, sitähän tullaan maailmalta ihan ihmettelemään tänne saakka. Opettajana Sinulla on kielitaitoa riittävästi toimia ihan missä vain, ja se opettaminen on työtä jota voi tehdä planeetan joka ainoassa kolkassa. Joka jumalan länsimainen suurlähetystö ja muut paremmat yksityiskoulut aivan missä tahansa ottavat kirkuen pohjoismaisen opettajan palkkalistoilleen.
Harvoin ihminen vanhana katuu tekemiään asioita, kyllä ne tekemättä jääneet asiat käsitykseni mukaan kaikkia kaduttavat kaikkein eniten. Sen sijaan että kärsit täällä, lähde siihen suureen omaan seikkailuusi. Tappiohan se meille muille suomalaisille ja tälle maalle on, mutta mutta... elämäsi kuuluu Sinulle itsellesi.
Jos on se mies ja hänellä hyvä työ, niin tämä ratkaisu ei silloin tietenkään oikein toimi. Sitten suuntautuminen aikuiskoulutukseen, vaikka ei se tuokaan nyt niin hyvältä vaikuta ajatuksena ehkä alkuun. Elämä on joskus vähän hankalaa... joo... mutta kitumaan jääminen ei ole se oikea ratkaisu. Se on aivan varma asia se.
Kokeile kääntäjän uraa. Kuukausitulot on noin 800e ja työpäivät noin 14h, mutta saat olla kokoajan kotona omalla koneellasi. Minä kokeilin ja palasin takaisin opettajan hommiin. Tulot on kolme kertaa suuremmat ja eihän tätä tarvitse tehdä kuin korkeintaan yhden kauden verran ja sitten voi nauttia leveää ansiosidonnaista.
Sääli kun vanhemmillakaan ei ole aikaa kasvattaa lapsiaan. Minun nuoruudessa luokassa oli korkeintaan neljä häirikköä. Nykyään häirikköjä on joillain luokilla enemmistö.
Ketään ei kiinnosta enää oppia ja yhteisiä verorahoja ei kunnioiteta. Eivät ilmeisesti tajua ilmaisen opiskelun ideaa ja hienoutta. Häiriköt ovat juuri niitä joita epäilen että kotona kuritetaan fyysisesti että osaisivat käyttäytyä paremmin. Se vain pahentaa tilannetta.
Tärkeintä olisi olla vauvasta asti läsnä, mutta työelämä ei anna vanhemmille kamalasti joustavuutta. Siksi lapset kasvaa miten kasvaa.
Ei edes opeteta tervehtimään aamulla tai tervehtimään ystäviä, ei osata syödä haarukalla ja veitsellä.
Kaikki on selvästi raskaan työelämän syytä. Vanhempia kuormitetaan liikaa ja vanhemmat eivät ota vastuuta lapsistaan. Tuntuisi että työttömien tai osa-aikatyöläisten lapset osaisivat sentään käyttäytyä paremmin. Ehkä sielä on vanhemmat enemmän läsnä kotioloissa kuin uraa tekevien vanhempien kotona.
Itse en opettajana tekisi yhtään lasta. Ei tässä kerkeisi mitään muuta tekemään kuin valmistelemaan tunteja ja kursseja kokeiden korjauksen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu opettaja alkaa joka kesä valittaa "kun on jo lomat kohta loppu, voi voi ja hoh hoijaa"
siinä vaiheessa kun hänellä on lomaa vielä 3 viikkoa jäljellä!Hänelle(kään) on turha sanoa mitään.
Opettajat elävät omassa kuplassaan vieraantuneina normaalista työelämästä.Tätä on oikeasti niin vaikea selittää ei-opettajille. Meillä opettajilla, monilla ainakin? on tavallaan vain kaksi asetusta: lomalla tai töissä. Kun syyslukukausi pyörähtää käyntiin, olemme töissä 24/7 seuraavaan lomaan. Sitä eroa stressitasoissa on haastava selittää. Töissä ollessa työasiat, aikataulut ja sosiaalinen paine hallitsevat usein myös vapaa-aikaa. Kaikessa vapaa-ajankäytössäkin on huomioitava työ. Moni antaa itsestään työpaikalla lapsille ja nuorille itsestään niin paljon, että kotiin jää vain rippeet. Todella harva työ on sosiaalisesti yhtä intensiivistä ja samalla vastuullista.
Entäpä sitten kesäloma? Eräänäkin vuonna jouduin antamaan oppilaalle ehdot. Siitä seurasi, että oppilaan äiti halusi olla kesäkuussa kahden viikon ajan liki päivittäin yhteydessä, kuulla tarkennuksia ehtolaistehtävien ohjeisiin, palautetta tehdyistä tehtävistä jne. Yksi oppilas huoltajineen teetti minulla kymmeniä tunteja töitä opetuksettomalla ajalla (tehtävät oli myös laadittava yksilöllisesti ja tentittävänä oli valtava alue). Minkäänlaista korvausta tästä ei tietenkään saanut. Eli ystävät hyvät, en ollut LOMALLA, vaan konkreettisesti edelleen töissä juhannukseen saakka, vaikken oppitunteja tuona aikana pitänytkään.
Ap, en osaa vastata mitään alkuperäiseen kysymykseen, mutta minulla on ollut samanlaisia ajatuksia. Rakastan opettamista, mutta jokin muutos tähän on tultava, jos aion jaksaa.
Voi hellanlettas sentään. Ihan juhannukseen saakka jouduit töitä tekemään. Nyt ymmärrän, miksi niin väsyttää.
Tiiätkö, nyt osui ja uppos täällä. Taputa itseäsi selkään ja nyökytä tyytyväisenä, sait just vauvapalstajackpotin, sun hienon sivalluksen vuoksi itken valtoimenaan enkä näe pääsyä eteenpäin. En varmaan oikeasti tule selviämään missään ammatissa, koska tähän uuvuin.