Uusi ammatti väsyneelle opettajalle?
No joo, otsikossa asia jo tulikin. Tilanne on siis se, että rakastan työtäni ja tykkään toimia lasten kanssa. Ongelma on, että työ kuormittaa muilta osin niin paljon, etten vaan jaksa olla opettajana enää. Kaikki aika tuntuu menevän kotonakin sekalaisiin open paperihommiin (mm. oppimissuunnitelmien laatimiset, kokeet ja viestit). Huomaan ajattelevani yhä useammin, ettei tämä työ ole sellaista, jota jaksaisin tehdä lopun elämääni. Yksinkertaisesti tarvitsen joskus omaakin aikaa enkä halua, että joudun tekemään töitä aina vapaapäivinäkin. Monessa muussakin ammatissa joutuu miettimään työasioita vapaapäivinä ja se näkyy yleensä myös palkassa, opettajalla ei.
Joku kommentoi varmaan heti, että sullahan on ne lyhyet työpäivät ja pitkät lomat ja silti kehtaan valittaa. Joo, niin kehtaankin. Ja totuus on se, että vaihtaisin oikein mielelläni ne pitkät lomat siihen, että ehdin tehdä jotain omiakin juttuja vuoden aikana enkä vain kesä- tai heinäkuussa. Sitäpaitsi, lomieni ei tarvitse olla enää koulujen loma-aikoina. Omat lapset ovat jo niin isoja, että pärjäävät lomilla keskenäänkin.
Joten, mitähän tässä keksisi? Mihin töihin tuntemasi opekoulutuksen saaneet ovat siirtyneet?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Olet siis luokanopettaja ala-asteella? Riippuu siitä kuinka paljon jaksat opiskella. Nykyinen koulutus tuskin hyödyttää koulumaailman ulkopuolella. Eli mietit ihan puhtaalta pöydältä mikä kiinnostaisi.
Kyllähän opettajan koulutus hyödyttää paljonkin.
Sairaanhoitajaksi.
Kotona ei tarvitse tehdä mitään! Työt on työpaikalla ja sinne myös aina jäävät!
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti?
Tämä paras ehdotus minustakin.
Farmaseutti?
Koulutus on 3v ja siitäkin osa harjoittelua mistä saa palkkaa, ei paha ollenkaan. Työllisyys on hyvä.
Anteeksi nyt, mutta jos peruskoulun ope ei ehdi pääosin tehdä töitään ”normaalissa” 8-16 ajassa (tai mikä se 8h työpäivän tarkka kellonaika onkaan), niin ajankäytössä on vikaa! Mä olen lukion opettaja, mulla on välillä järjetön määrä opetettavia kursseja / jakso, isoja ryhmiä, paljon korjattavaa ja silti ehdin tehdä työni pääosin 8-16 välillä! Toki joskus menee pidempään ja olen koululla n. 7.30-17 jos on esim. koeviikko ja Yo-kirjoitukset päällekkäin. En koskaan tee viikolla kotona töitä. En lue Wilmaa, en työsähköpostia tms. Joskus teen viikonloppuisin muutaman tehokkaan tunnin hommia. Mutta vkl-työt on poikkeus, lomat pidän aina lomina, jaksan hyvin ja osaan sanoa ei. Ja väitän olevani hyvä opettaja just siksi, ettei työ ole mun elämäni.
Suosittelisin sosiaalityöntekijää. Puheterapeuttiin verrattuna vähemmän opiskeltavaa nykyisen päälle ja vähemmän läsnäolopakkoa. Voit lukea opinnot avoimessa aineopintoihin asti ja loppupuristukseen ei menekään enää kauaa. Voit onnistua jopa vuodessa. Nähdäkseni et tarvitse uutta maisteritutkintoa, vain syventävät opinnot sivuainegraduineen sosiaalityöstä nykysien KM:n päälle. Ja kyllä ne vuodessa pitäisi tehokkaan ihmisen saada tehtyä, jos on aineopinnot pohjalla vielä. Sosiaalityöntekijöistä on pulaa. Tosin rankkaa hommaa sekin on, mutta vaihtelu voisi virkistää.
Itse opiskelin nelikymppisenä opettajaksi ja tykkään paljon. Musta tää on stressittömämpää kuin vanha työ. Olin aiemmin asiantuntijatyössä yksityisellä. Luulen, että ammatinvaihto tekee monelle hyvää. Siinä voi se uusi työ, jonka joku muu kokee raskaana, tuntua ihan mukavalta. Toisaalta joku aikansa opena ollut voisi kokea mun vanhan työn kevyempänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lastentarhanopettajaksi. Lomat ovat lähes samat, mutta kotona tehtävän työn määrä on pienempi.
Oliko tänä vitsi? Lomaa 28 päivää + 5 ves, työpäivät 7h45min, iltatöitä jatkuvasti eikä aika todellakaan riitä mihinkään. Nettopalkka 1800€. T. Lto
Olet siis ollut töissä alle 10 vuotta. Sitä paitsi tuo 28 + 5 on jo 33 päivää eli paljon enemmän kuin monella muulla. Muutama ystäväni on lastentarhanopettaja ja heillä lomaa on 45 päivää (38+7, en tiedä, mistä nuo 7 ylimääräistä lomapäivää tulevat, ilmeisesti VES:jä), lomat saa pitää koulujen loma-aikoina ja ylityötkin saa säästää ja näin ennestään lisätä lomapäivien lukumäärää. Eräskin ystävistäni lomaili viime kesänä 6½ viikkoa, oli juuri viikon syyslomalla, kohta alkaa 3½ viikon joululoma sen jälkeen onkin jo aika jäädä hiihtolomalle.
Työskenteletkö ala-asteella? Amk voi olla helpompi tai jos alempi palkka kelpaa niin kansalaisopisto. Myöskin konsultin/ koulutusalan hommia voit saada nyk ammatillasi. Riippuu toki mitä ainetta opetat.
Käypä vaan kokeilemassa muuta työtä. Voi olla että syys-, joulu-, talvi- ja kesäloma alkaa taas maistumaan.
Tehdään sitä muissakin ammateissa vapaa-aikana töitä.
Vierailija kirjoitti:
Työskenteletkö ala-asteella? Amk voi olla helpompi tai jos alempi palkka kelpaa niin kansalaisopisto. Myöskin konsultin/ koulutusalan hommia voit saada nyk ammatillasi. Riippuu toki mitä ainetta opetat.
En suosittele amkia. Ei ole kirjoja, joten materiaalia joutuu haalimaan sieltä sun täältä. Aloittaja joutuisi ihan samaan iltahommarumbaan. Nuoret eivät myöskään ole mikään helpoin ja hauskin opettamisen kohde. Luulevat osaavansa kaiken kun aina on kehuttu ja paijattu, mutta todellinen osaamisen taso tuntuu aloittavilta tippuvan vuodesta toiseen kuin lehmän häntä.
Oletko nyt varma, että kyse on nimenomaan työn raskaudesta eikä siitä, että itse olet niin väsynyt/masentunut/uupunut/muuta (määrittele itse oma vointisi), että työnteko on siksi raskaampaa ja aikaansaaminen huonompaa?
Mulla on itse ystävänä väsynyt ja masentunut opettaja, joka haaveilee joka vuosi jostain kevyemmästä ammatista, koska opena vaaditaan niin paljon ja kohtuuttomia. Hän ei suostu näkemään omaa tilannettaan (jaksamisen ja työn hallinnan suhteen) realistisesti tai hoitamaan masennustaan, ja ajautuu siksi myös jatkuvasti työpaikallaan konflikteihin koulun muun henkilökunnan kanssa. :(
Suosittelen tekemään sen mitä tämä ystäväni on tehnyt: vähentämään työtuntimäärää ja opettamaan vain opetusvelvollisuuden minimitunnit. Kannattaa myös harkita vaikkapa vuorotteluvapaata tai opintovapaata. Ja toisin kuin ystäväni, kannattaa hakea apua ja tukea työterveydestä. :)
Jos todella haluat vaihtaa alaa, niin siitä vaan menoksi. Mutta kannattaa kuitenkin harkita ja tuumata asiaa vaikka sen työterveyspsykologinkin kanssa. Jos lähtee vaikkapa opiskelemaan uutta ammattia, se vaatii myös paljon vireyttä ja henkistä kapasiteettia - ja saattaa väsyttää enemmänkin kuin se nykyinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta jos peruskoulun ope ei ehdi pääosin tehdä töitään ”normaalissa” 8-16 ajassa (tai mikä se 8h työpäivän tarkka kellonaika onkaan), niin ajankäytössä on vikaa! Mä olen lukion opettaja, mulla on välillä järjetön määrä opetettavia kursseja / jakso, isoja ryhmiä, paljon korjattavaa ja silti ehdin tehdä työni pääosin 8-16 välillä! Toki joskus menee pidempään ja olen koululla n. 7.30-17 jos on esim. koeviikko ja Yo-kirjoitukset päällekkäin. En koskaan tee viikolla kotona töitä. En lue Wilmaa, en työsähköpostia tms. Joskus teen viikonloppuisin muutaman tehokkaan tunnin hommia. Mutta vkl-työt on poikkeus, lomat pidän aina lomina, jaksan hyvin ja osaan sanoa ei. Ja väitän olevani hyvä opettaja just siksi, ettei työ ole mun elämäni.
Peruskoulun oppitunnin suunnitteluun menee vähintään tuplasti se mitä lukion tuntiin
Kiitos monista vastauksista! Joukosta löytyi myös muutama sellainen ehdotus, joka kiinnostaa itseänikin ja jota voisin nyt tarkemmin selvitellä.
Musatyöt ei valitettavasti käy, kun ei osaamista siinä asiassa juuri ole. Myös nuo maatilan emännöinnit tms. muuttamista vaativat ovat vähän sellaisia, ettei taida onnistua, kun perheellä saattaa olla vähän sanomista niihin.
Mielelläni kuulisin kommentteja vielä lisää ja varsinkin kokemuksia niiltä ex-opettajilta, jotka ovat vaihtaneet alaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis luokanopettaja ala-asteella? Riippuu siitä kuinka paljon jaksat opiskella. Nykyinen koulutus tuskin hyödyttää koulumaailman ulkopuolella. Eli mietit ihan puhtaalta pöydältä mikä kiinnostaisi.
Kyllähän opettajan koulutus hyödyttää paljonkin.
No kerropa mihin hommaan opettajan koulutuksella pääsee, siis muihin kuin opetushommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun oppitunnin suunnitteluun menee vähintään tuplasti se mitä lukion tuntiin
Samat kurssit toistuvat joka vuosi. Ainako ne suunnitellaan alusta loppuun uudelleen. En usko. Vai etkö osaa tallentaa tietokoneelle. Olen opettaja.
Suosittelen lämpimästi työvalmentajan töitä esim. nuorten taidepajoilla. Äärimmäisen palkitsevaa hommaa, ja opettajakoulutuksesi olisi varmasti suuri etu esim. ryhmäohjauksessa sekä toiminnan suunnittelussa.
Myös opinto-ohjaus voisi sopia sinulle, eikä jatkokouluttautuminen ottaisi aikaa kuin pari vuotta.
Tsemppiä tulevaisuuteesi! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat kurssit toistuvat joka vuosi. Ainako ne suunnitellaan alusta loppuun uudelleen. En usko. Vai etkö osaa tallentaa tietokoneelle. Olen opettaja.
Joo koska keskittymiskyvyttömien viljamien määrä ja laatu vaihtelee vuodesta toiseen. Lisäksi riippuu ryhmästä ja ryhmädynamiikasta mitkä keinot tepsivät. Siinä missä yhdet hessut saa keskittymään tehtäviin kolmeksi minuutiksi, kun ensin ollaan leikitty puoli tuntia pulmatehtävien parissa, ei toimi toisiin jamppoihin ollenkaan ja pitää jälleen palata suunnittelupöydän ääreen
Naurahdin ajatukselle, että tuntien suunnittelu olisi opetuksen tai kurssien suunnittelua
Tsemppiä sinulle, ap. Itselläni täsmälleen samanlaiset pohdinnat meneillään, joten olen mielenkiinnolla ahminut kaikki ketjun vastaukset. Minulla alkaa myös olla kiire ammatinvaihdon kanssa, sillä mittarissa jo yli 40 vuotta. Äärimmäisen vaikeaa tästä tekee se, että rakastan opettamista yli kaiken.
Opiskele terveydenhoitajaksi, sairaanhoitajaksi, röntgenhoitajaksi tai kätilöksi. Itse vaihdoin kasvatusalalta hoitoalalle ja olen viihtynyt älyttömän hyvin.