Miksi lihavia puolustaessa loukataan aina hoikkia?
En ymmärä tämän asian pointtia. "Kyllä naisessa pitää olla jotain kiinni otettavaa!" yms. Myös lihavat itse tuntuvat loukkaavan laihoja pönkittääkseen omaa itsetuntoaan, vaikka luulisi heillä riittävän empatiaa myös heille. Lisäksi yhteiskunnassa tuntuu olevan täysin soveliasta kommentoida hoikan painoa tyyliin "söisit nyt sinäkin jotain, kuihdut kohta kasaan". Sen sijaan jos päinvastaista menee sanomaan lihavalle, on helvetti irti.
Monet ovat hoikkia luonnostaan jos on vaikka nopea aineenvaihdunta, ja itseasiassa usein painon kohottaminen voi olla vaikeampaa kuin sen pudottaminen. Kilot kyllä lähtevät jos vähentää syömistä, mutta tunnen monia jotka syövät kuin siat eivätkä silti liho.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Säälin sinua kun olet vain luuta ja nahkaa.
Säälin sinua kun olet vain läskia ja ihraa.
Eikö ihmisillä ole muuta puhuttavaa, kuin jonkun laihuus tai lihavuus? Yrittäkää edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ilkeä kun sanoin kokemukseni lihavista naisista, vai olenko katkera kun en ole itse sellainen? Taas tätä.
Pitkä ja hoikka olen, eli siis näiden pyöreämpien mielestä "anorektikko, luuta ja nahkaa, ei-naisellinen". Siinä kun menet sitten mainitsemaan olevasi tyytyväinen ulkonäköösi, niin saa vähintään kauhistelevia katseita.
Terveys on kaunista. Liikalihavuus ei ole tervettä, ei vaikka kuinka kehopositiivisuutta julistaisikin. Sääli, että ylipainosta on tullut lähes uusi normaali.
Suomessa et saa olla tyytyväinen itseesi, et voi kehua omia taitojasi, etkä millään muotoa tuoda ilmi, että olet onnellinen ihminen. Saatikka että sulla on rahaa kivasti.
Itsensä kehuminen on punainen vaate, ei niinkään se, että olet tyytyväinen itseesi, vaan sen esille tuominen... Makeilu. ;)
Jostakin syystä laihoille tuntuu olevan tärkeää mennä kertomaan juuri ylipainoisille kehotyytyväisyyttään. En tiedä, onko samoille ihmisille tärkeää sokean tavatessaan kertoa, miten mahtavaa on saada nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ilkeä kun sanoin kokemukseni lihavista naisista, vai olenko katkera kun en ole itse sellainen? Taas tätä.
Pitkä ja hoikka olen, eli siis näiden pyöreämpien mielestä "anorektikko, luuta ja nahkaa, ei-naisellinen". Siinä kun menet sitten mainitsemaan olevasi tyytyväinen ulkonäköösi, niin saa vähintään kauhistelevia katseita.
Terveys on kaunista. Liikalihavuus ei ole tervettä, ei vaikka kuinka kehopositiivisuutta julistaisikin. Sääli, että ylipainosta on tullut lähes uusi normaali.
Ei tämä kyllä liity mitenkään painoon. Ei kukaan Suomessa (tai varmaan monessa muussakaan maassa?) vaan tykkää ihmisistä jotka ovat millään tavalla tyytyväisiä itseensä. Pidä vaan mölyt mahassasi, vähän ehkä valittele pienistä niin kuulut taas joukkoon.
Koska tiedetään että oikeasti yhteiskunnan silmissä se laiha on paljon parempi kuin se lihava.
En minäkään joskus vuosikymmen sitten tajunnut, että laiha voisi olla epävarma omasta ulkomuodostaan, kun ihmisiä sanottiin laihoiksi pidin sitä aina positiivisena kommenttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis terve ja omasta mielestäsi kauniskin. Hienoa. Mutta jotakin sinulta ilmeisesti puuttuu, kun joudut kiusallisiin tilanteisiin puhuessasi itsestäsi ja kehostasi. Olisikohan se tilannetaju?
Tilanne on varmaan ollut sellainen missä naiset vuoronperään haukkuvat omaa ulkonäköään vaikka oikeasti ovat siihen salaa tyytyväisiä, haluavat vain kehuja. Kun joku erehtyy ääneen sanomaan että onkin oikein tyytyväinen itseensä niin jo on helvetti irti.
Kyllähän se ihmetyttää. Että miksi se yleensä menee jossain kohtaa näin:
"Ihana Oikea kurvikas Nainen! Tuollasen haluan! Luut on koirille, ne anorektikot on vtn hirveitä!"
Että miksi se ei mene näin:
"Vautsi vau, tuossa on nainen makuuni, ihana! Keep being awesome!"
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä valitusta, miten laihoja sorsitaan.
Kuitenkaan telkkarissa ei ole ensimmäistäkään lihotusohjelmaa. Ei edes "vaihdetaan diettejä"-ohjelmaa, missä flösö ja ja kranttu pulkannaru pannaan syömään toistensa annoksia.
Lihava on tämän maailman nekkkru, laiha on ihannetta edustava, ja nyt sitten pitäisi ihanneihmisiäkin vielä paapoa.
Juuri näin. Ymmärrän kyllä, että jollekin kovin laihalle, joka itse kärsii laihuudestaan pulkannaru-tyyppiset huomauttelut tekee kipeää ja painorauha pitäisi totta kai koskea kaiken kokoisia ihmisiä.
Tosi asia on kuitenkin se, että suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että oikein todellakin laiha on parempi kuin ylipainoinen. Jos laihalle huudetaan julkisella paikalla vaikkapa "hei luuranko", voi laiha ihminen harmistaan huolimatta olla varma siitä, että suurin osa paikalla olijoista paheksuu typerää huutelijaa. Kun taas lihavalle huudetaan "hei läski", voi ylipainoinen olla varma siitä, että suurin osa läsnäolijoista hyväksyy huudon vaikka ei itse sellaista tekisikään.
Lihavaa ihmistä saa kaikki veronmaksat vihata ja haukkua jo ihan sen takia, että selkärangattomat plösöt käy yhteiskunnan kukkaron päälle eli siis jokaisen veronmaksajan rahoihin. Tästä syystä jokaisella normaalipainoisella on myös titenkin oikeus huomautella ylipainoisille heidän painostaan.
Ei laihaa ihmistä kukaan pidä lähtökohtaisesti tyhmänä, laiskana ja sairaana, kun sen sijaan lihavista oletetaan heti, että itsekuria ei löydy ja diabetes kolkuttaa ovella.
Ei voi siis mitenkään verrata lihavan ja laihan painon julkista kommentointia, koska jälkimmäisset on aina yksittäistapauksia, eivätkä yleisesti vallassa olevia oletuksia ko. henkilön henkisistä ominaisuuksista ja tervydentilasta.
Vierailija kirjoitti:
"Ihana Oikea kurvikas Nainen! Tuollasen haluan! Luut on koirille, ne anorektikot on vtn hirveitä!"Että miksi se ei mene näin:
"Vautsi vau, tuossa on nainen makuuni, ihana! Keep being awesome!"
Varmaan siksi, että se mies (oletan, että tässä heteroseksuaaleista puhutaan) on saanut riittävän monta kertaa kuulla rakkaalta naiseltaan "näyttääkö mun pylly isolta näissä housuissa", "voi ei, mä en löydä mitään päälle pantavaa illan juhliin kun oon ihan turvoksissa", "onko susta Claudia Schiffer hyvän näköinen?" ja ehkä sokerina pohjalla epätoivon hetkellä "rakastatko mua jos musta tulee yhtä lihava kuin mun äidistä".
Ja miesten naisihanne nyt ylipäätään on keskimäärin hieman tukevampi kuin naisten.
Ai että laihoistako ei tehdä yleistyksiä terveydestä ja älykkyydestä? Buahhah. Äläs nyt, mehän olemme kaikki anorektikkoja mielipuolipotilaita ja olemme niin tyhmiä, että yritämme olla jotain supermalleja. Kauneusihanteiden uhreja, joilla ei ole omaa tahtoa. Rasittavia salaatinpunnitsijoita. Hedelmättömiä harjanvarsia, jotka menevät pannessa rikki niin että luut kolisee. Vai onko se läppä?
Itse olen kokenut kolikon molemmat puolet. Söin pitkään vahvoja mielialalääkkeitä joiden vuoksi lihosin sairaalloisen ylipainoiseksi (BMI yli 30). Pitkän terapian jälkeen pystyin lopettamaan lääkkeet ja laihduin hyvin nopeasti neljäkymmentäkiloa eli normaalipainoon (BMI 21) sillä innostuin liikunnasta, lisäksi lääkkeet ja masennus olivat lisänneet ruokahaluani joka väheni huomattavasti lääkkeet lopetettuani. Laihtumiseen meni osapuilleen vuosi joten mistään superkuurista ei ollut kyse vaikka alussa tiputin painoa nopeasti nutraamalla joista sitten siirtyessäni pois opettelin terveelliset elämäntavat.
Lihavana joskus itsekin myönnän syyllistyneeni laihojen vähättelyyn, sanoin jopa yhtä laihaa kaveria joskus luuviuluksi (voi kuinka ilkeää ja noloa!) olen pyytänyt häneltä tätä anteeksi myöhemmin. Lihavana sitä oma itsetuntoni oli vaan niin maissa ja aina esimerkiksi jos piti mennä jonnekin ihmisten ilmoille valmistautuminen oli aivan kamalaa kun kaikki vaatteet olivat mielestäni huononnäköisiä päällä ja esimerkiksi baariin mennessä minua pelotti jo valmiiksi että jos joku on ilkeä ulkonäköni takia tai mikä pahempaa tyystin ignooraa minut. Lisään tähän vielä että itse olen luonnostaan sirorakenteinen joten kilot eivät tuoneet minulle tippaakaan lisää naisellisuutta vaan olin pieni nainen jolla maha oli muotoa pallo. Nyt hoikistuneena (pari vuotta paino nyt pysynyt ja luulen että pysyy jatkossakin mikäli en joudu enää lääkitykselle) olen tajunnut miltä ne kommentit tuntuvat.
Läheiset jotka ovat itse tuhdimpia kauhistelevat pienuuttani vaikka olen siis täysin terveen kokoinen ja normaalipainoinen. He kyselevät syönkö ja katselevat minua arvioiden päästä varpaisiin. Aivan kuin heillä olisi joku oikeus yhtäkkiä tehdä niin kun en ole enää ylipainoinen. En siis ole vihainen mutta minua kismittää kun terveellisemmät elämäntapani kyseenalaistetaan koko ajan näiden ihmisten toimesta ja kun en edes mitenkään superterveellisesti elä vaan ihan normaalia elämää johon kuuluvat ulkoilulenkit koiran kanssa, terveelliset ruuat ja eväät viikolla sekä pienimuotoinen herkuttelu viikonloppuisin. Nämä samat ihmiset eivät ikinä kyseenalaistaneet kun söin viikolla levyllisen suklaata päivässä ja ravasin burgerilla/pizzalla sekä ostin irtokarkkeja/sipsejä ja söin niitä valtavat määrät.
En ole ikinä missään nähnyt enkä kuullut, miten ventovieraat huutelevat kadulla/raflassa/yhtään missään laihalle, että hei luuranko, onks kivaa olla tommonen? Lihavien ulkonaölle naureskellaan sen sijaan aina ja kaikkialla, eikä niin juopunutta ja kaljua ja plösöä äijää olekaan, etteikö heillä ole kanttia kommentoida ääneen pyöreämmän naisen kiloja.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä missään nähnyt enkä kuullut, miten ventovieraat huutelevat kadulla/raflassa/yhtään missään laihalle, että hei luuranko, onks kivaa olla tommonen? Lihavien ulkonaölle naureskellaan sen sijaan aina ja kaikkialla, eikä niin juopunutta ja kaljua ja plösöä äijää olekaan, etteikö heillä ole kanttia kommentoida ääneen pyöreämmän naisen kiloja.
No minulle näin on käynyt mm. junassa ja baareissa. Kysyttävää?
Saahan meille pitkille naisillekin tulla huomauttamaan pituudesta, mutta eipä se niin mediaseksikästä ole verrattuna lihavuuteen. Monesti oon saanut kuulla olevani liian pitkä naiseksi (178 cm) ja moni vain ajattelee, että jospa se oli kohteliaisuus. Laihojen kohdallakin kaikki on vain kohteliaisuutta. En ole vieläkään kuullut pituuspositiivisuudesta, mutta kehopositiivisuutta kyllä on. Tämä koskee myös lyhyitäkin miehiä. Jos nainen ei halua lyhyttä miestä, niin se on ok. Mutta jos mies ei halua lihavaa naista, se on pinnallista. Lihava voi laihduttaa, omalle pituudelle ei voi mitään.
Yleisen huikauhee ootko terve -kauhistelun lisäksi tässä muutama kokemus:
- entuudestaan tuntematon nuori mies baarissa tulee juttelemaan ja hetken kuluttua nappaa käsivarrestani kiinni "hyi kun oot laiha". Pikemminkin huolestuneella äänensävyllä, mutta kamoooon oliko asiallista?
- tuntematon päihteissä oleva mies tulee junassa valistamaan minulle, että olen liian laiha, ja että miksi yritän olla joku supermalli, ei sun hei tarvii. Wtf, en ole koskaan halunnut olla mikään malli, en ole edes valinnut kehoani.
- juttelen baarissa kaverille kuntosaliharrastuksestani. Täysin sivullinen henkilö viereisessä pöydässä kokee aiheekseen tulla kertomaan, kuinka hänen salillaan käy ihan kamalan hirveen näköinen laiha anorektikko nainen, jollaiselle pitäisi antaa porttikielto. Kas, mistäpä keksi tämän tulla kertomaan. Pyrin itse käymään salilla mahdollisimman myöhään, jotta ei olisi idiootteja kyyläämässä kun yritän kasvattaa lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä valitusta, miten laihoja sorsitaan.
Kuitenkaan telkkarissa ei ole ensimmäistäkään lihotusohjelmaa. Ei edes "vaihdetaan diettejä"-ohjelmaa, missä flösö ja ja kranttu pulkannaru pannaan syömään toistensa annoksia.
Lihava on tämän maailman nekkkru, laiha on ihannetta edustava, ja nyt sitten pitäisi ihanneihmisiäkin vielä paapoa.
Ja kyllä on. "Dieetit vaihtoon!" (engl. Supersize vs superskinny". Siitä katsomaan jos kiinnostaa :)
Kyseisessä ohjelmassa juurikin ääripäitä ja vaihtavat älyttömät ruokavalionsa keskenään.
Hahmottaa aika hyvin kuinka paljon enemmän nämä lihavat syö, myöskin kuinka vähän nämä alipainoisey syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihana Oikea kurvikas Nainen! Tuollasen haluan! Luut on koirille, ne anorektikot on vtn hirveitä!"Että miksi se ei mene näin:
"Vautsi vau, tuossa on nainen makuuni, ihana! Keep being awesome!"Varmaan siksi, että se mies (oletan, että tässä heteroseksuaaleista puhutaan) on saanut riittävän monta kertaa kuulla rakkaalta naiseltaan "näyttääkö mun pylly isolta näissä housuissa", "voi ei, mä en löydä mitään päälle pantavaa illan juhliin kun oon ihan turvoksissa", "onko susta Claudia Schiffer hyvän näköinen?" ja ehkä sokerina pohjalla epätoivon hetkellä "rakastatko mua jos musta tulee yhtä lihava kuin mun äidistä".
Ja miesten naisihanne nyt ylipäätään on keskimäärin hieman tukevampi kuin naisten.
Joo. Sen takia seksikkäimpien naisten listoilla on aina vähän pulskempia tyttöjä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa et saa olla tyytyväinen itseesi, et voi kehua omia taitojasi, etkä millään muotoa tuoda ilmi, että olet onnellinen ihminen. Saatikka että sulla on rahaa kivasti.
Itsensä kehuminen on punainen vaate, ei niinkään se, että olet tyytyväinen itseesi, vaan sen esille tuominen... Makeilu. ;)
Jostakin syystä laihoille tuntuu olevan tärkeää mennä kertomaan juuri ylipainoisille kehotyytyväisyyttään. En tiedä, onko samoille ihmisille tärkeää sokean tavatessaan kertoa, miten mahtavaa on saada nähdä.
Väärä vertaus. Moni sokea haluaisi nähdä, muttei voi, joten olisi väärin kehua näkökyvyllään. Lihavat taas haluavat olla lihavia ja viihtyvät sellaisena joten hoikka on ihan oikeutettu mainitsemaan itsekin olevansa itseensä ja syömisiinsä tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vautsi vau, tuossa on nainen makuuni, ihana! Keep being awesome!"Varmaan siksi, että se mies (oletan, että tässä heteroseksuaaleista puhutaan) on saanut riittävän monta kertaa kuulla rakkaalta naiseltaan "näyttääkö mun pylly isolta näissä housuissa", "voi ei, mä en löydä mitään päälle pantavaa illan juhliin kun oon ihan turvoksissa", "onko susta Claudia Schiffer hyvän näköinen?" ja ehkä sokerina pohjalla epätoivon hetkellä "rakastatko mua jos musta tulee yhtä lihava kuin mun äidistä".
Joo. Sen takia seksikkäimpien naisten listoilla on aina vähän pulskempia tyttöjä...
Kyllä. Miehet tykkäävät Marilyn Monroesta ja Cindy Crawfordista, naiset Audrey Hepburnista. ja