Asun hautausmaan vieressä ja ihmisten tekopyhyys paljastuu pyhäinmiestenpäivänä
Olen ottanut vuoden alusta kuvia hautausmaalta. Ei kukkia, ei kynttilöitä. Nyt kävin taas pyhäinmiestenpäivänä kuvaamassa. Monelle koko vuoden muuten tyhjänä olleelle haudalle oli ilmestynyt kynttilä ja/tai kukkia. Minua oksetti.
Paljastin tällä salapolisiintyöllänni ihmisten suuren tekopyhyyden. Koko vuonna ei muuten ole vainajaa mitenkään muistettu, mutta annas olla kun pyhäinmiestenpäivä tulee. Silloin epätoivoisesti yritetään lievittää huonoa omatuntoa vainajan unohtamisen suhteen. Minulle tekee pahaa.
Eikö näitä ihmisiä hävetä?
Maija
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
0/5
Ite tykkäsin, että hyvä eli 5/5.
Mut Maija hei, pic or didnt happen?
Pahoitit sitten mielesi kuolleiden puolesta? Vaikea pistää enää paremmaksi...
Vai oletko seurannut käydäänkö esim miesten haudoilla useammin kuin naisten?
Pyhäinmiestenpäivä on minulle ikuisesti pyhäinMIESTENpäivä, koska ei ole pyhiä naisia.
Te, jotka perustelette vainajan unohtamista pitkällä matkalla. Ei mene läpi. Järjestäkää hotelliyö hautausmaan lähelle. Vai oletteko tekopyhiä?
Maija
Minäkin asun K-marketin vieressä ja oksettaa ihmisten tekopyhyys tulla kauppaan autolla. Sitten ostetaan sitä perkleen lähialueen luomua ja kestokasseilla kannetaan tavaraa maasturiin.
Parempi ettei ostas ollenkaan!
Ei sen väliä vaikka asuvat 20 km.n päässä kaupasta. Pitäisi olla jalkoja pyöräillä! Itse kyllä ajan 45km Helsinkiin omalla autolla joka päivä töihin kun se on niin kätevää.
Hautausmaalle yli 100 km matkaa, ympäristö ei kiitä, jos sinne jatkuvasti ajelee. Siivouksen tekee paikallinen palvelu.
Maija on kyllä ihan huipputyyppi!
Otappas Veijo ne lääkkeet, mehun kerå.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut vuoden alusta kuvia hautausmaalta. Ei kukkia, ei kynttilöitä. Nyt kävin taas pyhäinmiestenpäivänä kuvaamassa. Monelle koko vuoden muuten tyhjänä olleelle haudalle oli ilmestynyt kynttilä ja/tai kukkia. Minua oksetti.
Paljastin tällä salapolisiintyöllänni ihmisten suuren tekopyhyyden. Koko vuonna ei muuten ole vainajaa mitenkään muistettu, mutta annas olla kun pyhäinmiestenpäivä tulee. Silloin epätoivoisesti yritetään lievittää huonoa omatuntoa vainajan unohtamisen suhteen. Minulle tekee pahaa.
Eikö näitä ihmisiä hävetä?
Maija
Samaa mieltä! Naapuri huokaili, ettei millään viitsisi haudoille mennä, mutta pakkohan se nyt on. Just, vie se kynttilä, koska kalenteri käskee tehdä niin.
Samat ihmiset tekee noin jouluaattonakin.
Puistattavaa!!!
Maija voisi kellottaa päivänsä ja kiertää vuoron perään jokaisella haudalla. Kukat ja kynttilät tukkuhintaan.
Ei se vainaja ole siellä hautausmaalla, luut voivat vielä olla mutta niitäkin on turha lahjoa.
Ja tietysti se yksillllisin ABCtä ostettu muovitötterö sinne palamaan ja tyhjät kuoret työntekijöiden riesaksi. Kannattaisi panostaa lyhtyihin, niitä voi sitten käydä täyttelemässä!
Vääein hautausmaalla käynti onkin uusi aihe pöllöpalstalla😅
Jassoo, nyt ei siis kerrostalo kyylät olekaan mitään, nyt uusi muoti-ilmiö - hautausmaa kyylät. On ihmisellä murheet.
Kaikenlaisia kyyliä sitä maa päällään kantaa.
On siinä sellanen yhteys, että vainajaa lähimpinä tämän eläessä olleet pitävät myös hautaa kunnossa ja käyvät useimmin.
Mutta sehän se olisi tekopyhää, että aiemmin tietoisesti etäiset ihmiset alkaisivat ravata haudalla alvariinsa.
Hpidan kolme hautaa, isäni, mummo ja vaarin ja anopin hautaa. Käyn useamman kerran vuodessa. En todella mene joka viikko. Haudalle on istutettu perennoja joka kukkivat maaliskuusta elokuuhun. Pyhäinpäivänä havut ja kanerva. Vaikka hoidan haudat, niin muistan heitä kotona. Kerron lapsille heistä, muistelen äitini kanssa isän tekemisiä, muistan mieheni kanssa anopin sanoja. Ei se hauta ole tärkein, vaan se kuuinka kerromme lapsille heistä. Lapset tietävät mistä tulevat. Tärkein asia ikinä. Se muisto heistä kannan mukana.
Mua ahdistaa jouluna ja pyhäinpäivänä se järkyttävä muoviroskan määrä hautausmaalla. Muistan rakkaitani mieluummin kotona. Maija voi rauhassa kauhistella, mutta en ole käynyt isovanhempieni haudalla vuosiin, vaikka asun 7 km päässä hautausmaalta ja löytyy pyörä, auto ja tarvittaessa terveet jalatkin.
Itse oon sanonut läheisille, että kun sen aika on, elimet lahjoitukseen mikäli tilanne on sellainen että voi, ruumis tieteelle ja perkeet voi polttaa ja tuhkat heittää ihan mihin vaan, ei väliä.
Kunnioitan ihmisiä näiden eläessä. Muistan kuolleita rakkaita ajatuksissani. Ne, jotka on siirtyneet ajasta ikuisuuteen, eivät makaa kiven alla hautausmailla. Niidenkin multien alla on nykyään järjetön määrä hitaasti maatuvaa jätettä. Miksi??? Mihin se vainaja tarvitsee kalliita arkkuja, kukkalaitteita, kynttilöitä, krääsää? Ymmärrän, että jälkeenjääneet tarvitsee surutyössä rituaaleja, mutta minusta tämä kulutuskulttuuri lähinnä käyttää härskisti hyväkseen surevia ihmisiä.
Hassu ajatus, että ainoa tapa muistaa vainajia olisi käydä hautausmaalla, niin että ulkopuoliset näkevät että tässä nyt muistellaan vainjaa. Ensinnäkin ne ihmiset eivät ole siellä haudassa, siellä on vain maallisen tomumajan jäänteet. Kyllä minua ainakin muistuttaa edesmenneistä rakkaistani ihan muut paikat. Lisäksi kaikki heistä ovat haudattu ympäri Suomea. En käy hautausmailla juuri lainkaan, silti ikävöin menettämiäni ihmisiä jatkuvasti. Joskus poltan kotona kynttilöitä ja katselen valokuvia.
Jos haluaa muistaa edesmennyttä, niin näitä on päiviä on jonossa lähiaikoina. Eilen oli vainajien muistopäivä, seuraavana isäinpäivä, sitten itsenäisyyspäivä ja päätteeksi joulu. Varsinkin jos muistettavat ovat miehiä, isiä ,isoisiä niin noin neljä päivää kertyy.
Älä huoli, kuolleet eivät välitä