Osakesalkkuni arvo laskenut huipustaan noin 84 000EUR, miten tulisi toimia?
suhteellisen nopeasti on salkku sulanut, aika tarkkaan kuukausi siihen on mennyt.
Miten itse toimisit? Onko käytössäsi jokin systeemi, mitä noudattamalla osasit myydä kaikki noin kuukausi sitten?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos salkku on kyykännyt 84000€ niin ilmeisesti salkun koko on useita satoja tuhansia euroja? Jos sinulla on siellä hyviä yhtiöitä jotka maksavat vakaata osinkoa niin haittaako tuollainen pikku kyykkäys mitään?
Jos sinulla on jotain osakkeita jotka ovat tappiolla (mitä epäilen), niin sellaisia voit toki myydä ja ostaa myöhemmin takaisin ja näin saada kevennettyä pääomatulojen verotusta. Nykyisin tappiot voi vähentää myös osingoista.
Markkinoiden ajoittaminen on ihan arpapeliä, itse en viitsi edes yrittää. Ostelen lisää pikku hiljaa ja kun kurssit laskevat, niin sitä alkaa miettiä mistä löytyisi vielä enempi rahaa lisäostoihin. En osta osakkeita sillä mielellä, että myisin joskus hyvällä voitolla, vaan haluan pitää ne mieluiten hautaan saakka. Kerran vuodessa teen verottoman myynnin (alle 1000€).
Kiitos asiallisista kommenteista. Verovinkkisi oli myös hyvä.
Keskimääräinen osinko Helsingin pörssissä on noin 3,5% ja Jenkeissä puolet siitä omien osakkeiden oston seurauksena. Ihmettelen suuresti, ettei teitä "hyvien osinkojen maksajien" arvostajia kurssimuutokset kiinnosta. Monen osakkeen arvosta häviää notkahduksessa helposti hetkessä vuosikymmenen osinkotuotto.
Kurssimuutokset toki kiinnostavat silloin kun on kyse riittävän syvästä laskusta.Itseasiassa kyse onkin siitä, jatkuuko nyt nähty lasku edelleen, vai tuleeko käänne? Tätä on itse kunkin hyvä pohtia salkun koosta riippumatta.
Katso jotain jenkkiläistä indeksikäyrää. Missä nyt ollaan? Mielestäni täytyy olla umpihullu, jos nyt tankkaa. Jos epäilet, mieti, mitä on tapahtunut aina kun FED:n peruskorko on noussut. Ja se taatusti nousee parin viikon päästä jälleen, vaikka Trup nostoa kritisoikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottelisin tyynesti osinkokautta sinuna. Esim. Nordean osakkeen osinko alkaa lähennellä 10% näillä hinnoilla.
Ai sulla on jo tiedossa vuodelta 2018 maksettavan osingon määrä? Yleensähän kevään yhtiökokouksessa tuo vasta päätetään... Sitä paitsi Nordean osingoista saa maksaa ensi vuonna muhkeat verot saman tien, kun ei olla enää Ruotsin ennakonpidätyksen alaisia. Tuotot laskee.
No nyt en ymmärtänyt(?) Tarkennatko tuota nordean osinkoverotusta hiukan?
No sitä, että ensi keväänä maksat suoraan 24,5% veroja kun Ruotsin aikoina selvisit 15% verolla + loput jälkiverotuksessa, ellei ole vähennettävää. Daah?!?
Kerrotko nyt vuorostasi sen Nordean osingon määrän ensi keväänä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli osakesalkkusi arvo on nyt -83 000 euroa? Ei pitäis olla edes teoriassa mahdollista, mutta ehkä se teillä on sitten noin. Maksat nyt vaan pois sen minkä velkaa olet.
Miten tuon 83 000 euroa velkaa pystyi päättelemään avauksesta?
Siitä, että salkku on nyt 84 000 laskenut. Ei trollin salkku ole koskaan ollut yli tonnin arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli osakesalkkusi arvo on nyt -83 000 euroa? Ei pitäis olla edes teoriassa mahdollista, mutta ehkä se teillä on sitten noin. Maksat nyt vaan pois sen minkä velkaa olet.
Miten tuon 83 000 euroa velkaa pystyi päättelemään avauksesta?
Siitä, että salkku on nyt 84 000 laskenut. Ei trollin salkku ole koskaan ollut yli tonnin arvoinen.
Ok, kerta se on sitten ensimmäinenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottelisin tyynesti osinkokautta sinuna. Esim. Nordean osakkeen osinko alkaa lähennellä 10% näillä hinnoilla.
Ai sulla on jo tiedossa vuodelta 2018 maksettavan osingon määrä? Yleensähän kevään yhtiökokouksessa tuo vasta päätetään... Sitä paitsi Nordean osingoista saa maksaa ensi vuonna muhkeat verot saman tien, kun ei olla enää Ruotsin ennakonpidätyksen alaisia. Tuotot laskee.
No sitä, että ensi keväänä maksat suoraan 24,5% veroja kun Ruotsin aikoina selvisit 15% verolla + loput jälkiverotuksessa, ellei ole vähennettävää. Daah?!?
Kerrotko nyt vuorostasi sen Nordean osingon määrän ensi keväänä :)
My bad, jäi huomiotta tuo kohta "saman tien". Nalle vaatii omansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen poikkeus kun itse ostan raportin jälkeen jos on kyykänyt ja kun nousee takaisin niin myyn. En ymmärrä ikiholdaajia. Osingot on pisara meressä myhntivoittoihin nähden.
Pääsetkö oikeasti taktiikallasi yli indeksituoton? Uskotko, että näin käy myös seuraavan 20 vuoden ajan? Jos näin on, olet todellakin poikkeus. Toisekseen, sinulla pitää olla melko iso osa sijoituspääomasta poissa markkinoilta tuolla taktiikalla ja lisäksi, sen raportin julkistamista seurannut lasku voi hyvin olla myös aiheesta, eli siitä seuraa lisää laskua.
Ei ikiholdaaja niitä osinkoja "voittoinaan" pidä, vaan sijoittaa nekin eteenpäin. Sitten 20 vuoden päästä voidaan katsoa, voisiko sen salkun riskitasoa madaltaa. Keskimäärin jokainen osakekauppa köyhdyttää sekä ostajaa, että myyjää, joten paras on pitää riittävän iso ja hajautettu salkku mahdollisimman vähillä liikkeillä.
Siis oliko se sulanu alle pääoman, vai oletko vai menettänyt hypoteettisesti korkeimmat voitot? (Anteeksi jos vastaus löytyy jo aiempaa)
Jos salkku on hyvillä voitoilla, ja odotettavissa on esimerkiksi joku keskuspankin koronnosto- tai muu kursseihin laskevasti vaikuttava poliittinen päätös, kannattaa salkku suojata vastakkaiseen suuntaan liikkuvalla johdannaisinstrumentilla.
Itse suosin tähän tarkoitukseen DAX -turbowarrantteja. (Put)
T. Av-mamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen poikkeus kun itse ostan raportin jälkeen jos on kyykänyt ja kun nousee takaisin niin myyn. En ymmärrä ikiholdaajia. Osingot on pisara meressä myhntivoittoihin nähden.
Ei osingot poissulje myyntivoittoja. Aiemminkin mainitsin, että myyntivoittojen veroeurot eivät koskaan tuota korkoa korolle.
Osingoista maksat yhtälalla verot ja et voi olla varma nouseeko koskaaan sille tasolle et saat edes omaf takasin. Esim. Hm, Kappahl, Stockman jne. Mites näiden ikiholdaajien kävi?
Yhtälailla aktiivinen kaupankävijä on joskus koskenut noihinkin lappuihin ja tehnyt niillä tappiota, jossain tapauksessa useampaan kertaankin, jos on haksahtanut "dead-cat-bounce"-ilmiöön.
Ikiholdaaja ei harmittele Stockmannia huonona sijoituksena, vaan on tyytyväinen, että salkussa on Keskoa, Ameria ja Fiskarsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osingot poissulje myyntivoittoja. Aiemminkin mainitsin, että myyntivoittojen veroeurot eivät koskaan tuota korkoa korolle.
Osingoista maksat yhtälalla verot ja et voi olla varma nouseeko koskaaan sille tasolle et saat edes omaf takasin. Esim. Hm, Kappahl, Stockman jne. Mites näiden ikiholdaajien kävi?
Yhtälailla aktiivinen kaupankävijä on joskus koskenut noihinkin lappuihin ja tehnyt niillä tappiota, jossain tapauksessa useampaan kertaankin, jos on haksahtanut "dead-cat-bounce"-ilmiöön.
Ikiholdaaja ei harmittele Stockmannia huonona sijoituksena, vaan on tyytyväinen, että salkussa on Keskoa, Ameria ja Fiskarsia.
Fiskarsillehan on käyny ihan paskasesti, kun tavaratalokauppa Usassa hyytynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsetkö oikeasti taktiikallasi yli indeksituoton? Uskotko, että näin käy myös seuraavan 20 vuoden ajan? Jos näin on, olet todellakin poikkeus. Toisekseen, sinulla pitää olla melko iso osa sijoituspääomasta poissa markkinoilta tuolla taktiikalla ja lisäksi, sen raportin julkistamista seurannut lasku voi hyvin olla myös aiheesta, eli siitä seuraa lisää laskua.
Ei ikiholdaaja niitä osinkoja "voittoinaan" pidä, vaan sijoittaa nekin eteenpäin. Sitten 20 vuoden päästä voidaan katsoa, voisiko sen salkun riskitasoa madaltaa. Keskimäärin jokainen osakekauppa köyhdyttää sekä ostajaa, että myyjää, joten paras on pitää riittävän iso ja hajautettu salkku mahdollisimman vähillä liikkeillä.
No sijoitan ihan muutama tonni ja voitot on muutamia satasia. Enempää en tässä vaiheessa tarvitse. Odotan romahdusta. Ja olet oikeassa siinä että hyvin pieni osa rahoista on kiinni osakkeissa. Katson tietenkin minkämoinen yhtiö on mutta esim Electrolux syöksyi viimeisen raportin jälkeen ja viikossa nousi takaisin ja ylikin siihen mitä oli. En sijoita suomalaisiin osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sijoitan ihan muutama tonni ja voitot on muutamia satasia. Enempää en tässä vaiheessa tarvitse. Odotan romahdusta. Ja olet oikeassa siinä että hyvin pieni osa rahoista on kiinni osakkeissa. Katson tietenkin minkämoinen yhtiö on mutta esim Electrolux syöksyi viimeisen raportin jälkeen ja viikossa nousi takaisin ja ylikin siihen mitä oli. En sijoita suomalaisiin osakkeisiin.
No tuo selittää, harrastuksenaan voi jokainen tehdä mitä haluaa. Jos voittoa tulee muutamia satasia niin se on ihan kiva, eläkepotiksi siitä ei kuitenkaan ole.
Itse en seuraa markkinoita, enkä voisi sitä varsinkaan seuraavaa 25 vuotta tehdäkään, joten nuo muutama ETF saavat hoitaa homman. Jos joskus pelata haluaisin, niin silloin vivutetuilla rahastoilla, mutta varsinaista sijoittamistahan se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
suhteellisen nopeasti on salkku sulanut, aika tarkkaan kuukausi siihen on mennyt.
Miten itse toimisit? Onko käytössäsi jokin systeemi, mitä noudattamalla osasit myydä kaikki noin kuukausi sitten?
Osta lisää osakkeita 84000€:lla
Myy äkkiä kaikki poisja paina paniikkinappulaa. Paniikki paniikki paniikki. Niinhän ne piensijoittajat tekee
Pidät osakkeet ja odotat nousua. Niin kauan kun ei pelaa velkarahalla ei huoleta vaikka arvo laskee. Osakekaupoissa perseeb pitää kestää merivettä 😂
Osakkeen arvonlaskua ei kannata murehtia tai voivoitella. Eihän torillakaan kukaan kiroa jos mansikoita saa halvalla! 😎
Sehän on ihan yks ja sama miten kurssit heittelee, ainoa millä on merkitystä, on osto- ja myyntihetken erotus. Eli ap harmittelee, ettei myynyt silloin kun salkku oli 84 k arvokkaampi. No mihin hän sitten olisi sijoittanut ne varat? Makuuttanut pankkitilillä?