Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Vierailija kirjoitti:
Ei Jenna minun tietojeni mukaan ole koulua kesken jättänyt. Valmistuu nyt jouluna kampaajaksi. Tyttäreni ystävä opiskeli hänen kanssaan samassa koulussa.
Eikös Jenna opiskellut kokiksi ja Cleopatra kampaajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taas oikeen hyviä viboja tuu, kun nuori lopettaa koulut. Onko mainossopimukset tuben kanssa viimein saatu ja kohta alkaa tippua rahaa sieltä? Vai mihin nuori pari on päättänyt keskittyä?
Jep
https://twitter.com/LeonardoDeValen/status/1067635569868578817?s=19
Missäköhän Leo sitten nyt on töissä? Luulin, että silläkin on vielä amis kesken, mitä tosiaan vähän ihmeteltiin täällä, kun hän on jo 20v ja yleensä amiksesta valmistuu noin 18-vuotiaana. Valmistumisesta tai työstä kun ei ole kenenkään vlogeissa mainittu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Jenna minun tietojeni mukaan ole koulua kesken jättänyt. Valmistuu nyt jouluna kampaajaksi. Tyttäreni ystävä opiskeli hänen kanssaan samassa koulussa.
Eikös Jenna opiskellut kokiksi ja Cleopatra kampaajaksi?
Cleopatrasta en tiedä, mutta siitä olen varma, että Jenna opiskelee/opiskeli kampaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
No montako koulua se samaan aikaan on käynyt kun koulun kuitenki kuva ja videotodisteen myötä jätti tänään?
Jenna saattaa jäädä aika äkkiä äitiyslomalle kuten siskonsakin.
Missä tuosta Jennan koulun keskeyttämisestä siis oli? Eikö siinä ollut mitään lisätietoa?
Kuulostaa näin ulkopuolisen korviin katastrofilta pamauttaa 18-vuotiaana naimisiin ja keskeyttää koulu...
Olis niin kiva, kun Taina tekisi semmosen ihan perus esittelyvideon perheestään :D Minä vuonna ovat syntyneet, mitä kukakin puuhaavat...
Cleopatra ei välttämättä ollut kateellinen Jennalle tai veljellensä siitä, että menevät naimisiin. Perhe on elänyt vuosia tiiviisti omassa porukassa niin sitä voi tuntua pahalta, kun ensimmäiset lentävät pois pesästä ja sisarusryhmä ns. hajoaa. Varmasti Cleopatrallakin lähivuosina viimeistään muutto omaan kotiin.
Leonardon snäpissä ainakin oli, että Jenna lopetti cooking schoolin ja sitä juhlivat menemällä syömään lehtipihvit (ei siis vegaaniset lehtipihvit :D).
Jennan ig:ssä on yks kuva joka on otettu Priimuksessa. Kuva oli laitettu elokuu 21 päivä. Ne jotka ei tiedä mikä paikka Priimus on, niin siellä opiskellaan kokiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei äiti eikä tytär tiennyt, mikä on koivu englanniksi. Taina joutui lisäämään käännöksen myöhemmin kirjoitettuna videoon. En usko todellakaan, että on 4-vuotiaana muuttanut Ausseihin. Miten se voisi olla mahdollista, kun hänen sanavarastonsa on noin käsittämättömän suppea? Köyhää ja suppeaa kielitaitoaan olen ihmetellyt koko ajan.
Hän puhuu videoissa valtaosan ajasta (pienille) lapsilleen, minusta ei ole yhtään ihmeellistä että kieli on silloin yksinkertaista.
Itse ihmettelen sitä, että täällä niin kovasti ihmetellään Tainan kielivirheitä. Oletteko koskaan viettäneet pitempää aikaa ulkomailla tai ulkomaalaisten kanssa? Minä olen asunut aikuisiällä 3 vuotta Englannissa ja tuli selväksi, etteivät natiivipuhujatkaan todella osaa omaa äidinkieltään täydellisesti.
Joitakin esimerkkejä:
- Joillekin paikallisille ystävilleni oli epäselvää, mikä on kirjoitetussa tekstissä sanojen "their" ja "there" ero. Nehän kuulostaa lausuttuina ihan samalta. Monesti tuli tekstiviestiä tyyliin: "Are the Watsons coming too? What about there kids?"
- Englannissa asumiseni aikaan Adelen laulu-ura oli juuri lähtenyt nousukiitoon. Someone like you -kappaleessa lauletaan "We were raised in a summer haze." Kysyin englantilaiselta ystävältäni, mikä on "summer haze". Vastasi, että ei tiedä mitä se tarkoittaa.
- Englantilaisilla, kuten meillä suomalaisillakin suomea puhuttaessa, tuli tosi monesti hetkiä että ei vain muistanut jotain sanaa. Tämä korvattiin puheessa usein sanalla "thingy" ("juttu"). Esimerkiksi "Can you put it in the thingy?" kun oli kyse vaikka jostain kaapista tai laatikosta.
- Muitakin kielioppivirheitä kuului puheessa usein, esim. "Was you there?" "I didn't see nothing."
Harva ihminen puhuu edes äidinkieltään täydellisen oikein tai muistaa joka hetkellä jokaisen sanan. Lukekaa nyt vaikka kommentteja täällä palstalla, kielivirheitä vilisee minkä kerkeää. Tai kuunnelkaa ihmisten jutustelua bussissa, eipä se kieli kovin ylevää ja kiemuraista ole kun arkipäivän jutuista keskustellaan.
Lisäksi vielä se, että mielestäni Taina ei edes yritä antaa sellaista kuvaa, että hänen englantinsa olisi täydellistä. Miksi hän muuten jättäisi videoihin noita kohtia, missä ei muista jotain sanaa? En ymmärrä miksi monet tekevät täällä niin suuren numeron kieliasiasta. Parempaa hänen englantinsa on kuin suomensa (jota osaa puhua mutta ei vissiin juuri lainkaan kirjoittaa?), joten ykköskieli se silloin on, arvostelitte tai ette :D
Nuo esimerkkisi ovat puhekielestä. "Laita se tohon juttuun", sanoo varsinkin nuoriso Suomessakin, vaikka hyvin tiedetäänkin, että se on laatikko tai kaappi. "Was you there" on myös natiiville enemmänkin puhekieltä kuin virhe. Helsingin puhekielessä on myös tällaisia kieliopillisesti "vääriä" ilmaisuja, jotka sanotaan ihan tietoisesti väärin.
Se on silti eri asia kuin esim. selvästi suppea sanavarasto. Peruskasvit ja -puut ovat ihan yleissivistystä.
Minun mielestäni nuo Tainankin "virheet" joita täällä osoitellaan ovat monesti olleet puhekielisyyteen liittyviä tai siihen, että ei muista jotain sanaa.
P.s. Miten tuon lainaamasi kirjoituksen esimerkit 1 ja 2 liittyvät puhekielisyyteen?
P.p.s. Nuo marjat joiden nimeä Taina ei tuntenut ovat tämän ketjun perusteella aronioita. Voin sanoa ihan rehellisesti, että en olisi itsekään osannut nimetä niitä millään kielellä, aronia-sanan olen joskus kuullut, mutta en ole tiennyt miltä näyttävät. Onko siis syytä epäillä minun suomen kielitaitoani? 🤔
Katsoitteko Leon snäpit tänään? :)
Vierailija kirjoitti:
Missä tuosta Jennan koulun keskeyttämisestä siis oli? Eikö siinä ollut mitään lisätietoa?
Kuulostaa näin ulkopuolisen korviin katastrofilta pamauttaa 18-vuotiaana naimisiin ja keskeyttää koulu...
Olis niin kiva, kun Taina tekisi semmosen ihan perus esittelyvideon perheestään :D Minä vuonna ovat syntyneet, mitä kukakin puuhaavat...
Tuntuu, että haluavat tahallaan ylläpitää pientä sekavuutta ja mysteerisyyttä tuolla saralla.
Vierailija kirjoitti:
Cleopatra ei välttämättä ollut kateellinen Jennalle tai veljellensä siitä, että menevät naimisiin. Perhe on elänyt vuosia tiiviisti omassa porukassa niin sitä voi tuntua pahalta, kun ensimmäiset lentävät pois pesästä ja sisarusryhmä ns. hajoaa. Varmasti Cleopatrallakin lähivuosina viimeistään muutto omaan kotiin.
Jos hänelle siis löydetään mies snäppi- ja instasekoilujen jälkeen. Yksin tuolta ei varmasti muuta kukaan.
Kuka Jennan sisko siis on? Ilmeisesti saanut myös lapsen nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hänelle siis löydetään mies snäppi- ja instasekoilujen jälkeen. Yksin tuolta ei varmasti muuta kukaan.
Mitä se on sekoillut?
Siis J nimenomaan keskeytti koulun, ei lopettanut (eli valmistu)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on sekoillut?
Liian vähissä vaatteissa, lauloi ja tanssi ainakin, kuunteli "kyseenalaista" musiikkia. Sen jälkeen instatili sulkeutui joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis J nimenomaan keskeytti koulun, ei lopettanut (eli valmistu)?
Tätä minäkin mietin. Onko jossain nimenomaan kerrottu, että keskeytti? Entä jos hän valmistui, silloinkin voi sanoa "goodbye school" ja juhlistaa lehtipihvillä :) Tuntuu että täällä vaan monet haluavat mieluummin uskoa pahempaa kuin parempaa näistä ihmisistä...
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran Leonardon toinen nimi on DeValen, niin miksi se on myös Jennan ig-nimessä? Ja onko heidänkin suvussa sattumalta Toivola-nimisiä, vai ovatko sukua keskenään?
Leon toinen nimi on ilmeisesti DeValentino (?). Luulen tuon ”DeValen” -nimen olevan heidän yhteinen ”taitelijanimi”, ei kummempaa.
Tuo Toivola sukunimi voi kuitenkin olla sattumaa. Kuinkahan yleinen nimi on kyseessä, voisi tarkistaa Väestörekisteristä.
Siis tarkoittaako se kotikoulu vaan samaa, mitä Suomessa "olla kotona lasten kanssa" tai kotiäitiys? Eli että kouluikäiset lapset ovat ihan oikeassa koulussa? Alle kouluikäisten kanssa luetaan kirjoja, opetellaan värejä, eläimiä jne. Vähän harhaanjohtavaa ehkä tässä mielessä mainostaa lasten olevan "homeschooled"?