Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00

Vierailija
03.11.2018 |

On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.

Kommentit (10856)

Vierailija
2341/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin huonolla kielitaidolla voi pitää mitään kotikoulua? Tai jos hän opettaa suomeksi, niin sitten ymmärrän. Anoppini on ammatiltaan luokanopettaja ja hän tietää ihailtavan paljon kaikkea, esim. juuri kasvien nimiä. Kotiopettaja ei tietysti ole sama kuin sitä työkseen tekevä, mutta kai nyt edes tavallisimmat puut ja kukat pitäisi osata nimetä!

Tainan "kotikoulu" on sitä, että istuttaa pienimmät lapset katsomaan telkkaria (ainakin Pikkukakkonen ja National Geographic). Eikös heidät tuntevat ole sanoneet, että nuo kouluikäiset ovat ihan tavallista koulua ovat käyneet koulukyydillä.

Vierailija
2342/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa vaan tuosta tuhkarokko"epidemiasta" mieleen, että kun on veikkailtu Suomen lapsilisien toimivan houkuttimena tämän perheen Suomeen muuttamiseen niin voipi hyvinkin pitää paikkansa, sillä yhdessä tuhkarokkouutisessa mainittiin, että Australiassa ei makseta lapsilisää, jos lapsia ei ole rokotettu ja Paulin fb-sivulla tosiaan oli noita anti vax -juttuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna näköjään allekirjoitti koulun eropaperit. Haluaa keskittyä johonkin tärkeämpään.

Vierailija
2344/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytösluontoisuus pääosassa, tietämättömyys tulee kuitenkin koko ajan esiin.

Vierailija
2345/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenna näköjään allekirjoitti koulun eropaperit. Haluaa keskittyä johonkin tärkeämpään.

Oi voi... missähän hän opiskeli? Toivottavasti ei nyt tee elämänsä virhettä ja toivottavasti hän on tehnyt tämän päätöksen täysin omasta tahdostaan.

Vierailija
2346/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää 2.55. Ja kuulemma luonnostaan. Väittää, että siitä olisi jotain terveyshyötyjä. Vähän on vaikea uskoa, kun itselleni olisi kyllä epäluontaisin rytmi ikinä.

Nämä ovat niin ihmiskohtaisia. On ylimielistä väittää, että tuosta heräämisajasta ei olisi hyötyä, koska itselle siitä todennäköisesti ei olisi.

Vierailija
2347/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei äiti eikä tytär tiennyt, mikä on koivu englanniksi. Taina joutui lisäämään käännöksen myöhemmin kirjoitettuna videoon. En usko todellakaan, että on 4-vuotiaana muuttanut Ausseihin. Miten se voisi olla mahdollista, kun hänen sanavarastonsa on noin käsittämättömän suppea? Köyhää ja suppeaa kielitaitoaan olen ihmetellyt koko ajan.

Hän puhuu videoissa valtaosan ajasta (pienille) lapsilleen, minusta ei ole yhtään ihmeellistä että kieli on silloin yksinkertaista.

Itse ihmettelen sitä, että täällä niin kovasti ihmetellään Tainan kielivirheitä. Oletteko koskaan viettäneet pitempää aikaa ulkomailla tai ulkomaalaisten kanssa? Minä olen asunut aikuisiällä 3 vuotta Englannissa ja tuli selväksi, etteivät natiivipuhujatkaan todella osaa omaa äidinkieltään täydellisesti.

Joitakin esimerkkejä:

- Joillekin paikallisille ystävilleni oli epäselvää, mikä on kirjoitetussa tekstissä sanojen "their" ja "there" ero. Nehän kuulostaa lausuttuina ihan samalta. Monesti tuli tekstiviestiä tyyliin: "Are the Watsons coming too? What about there kids?"

- Englannissa asumiseni aikaan Adelen laulu-ura oli juuri lähtenyt nousukiitoon. Someone like you -kappaleessa lauletaan "We were raised in a summer haze." Kysyin englantilaiselta ystävältäni, mikä on "summer haze". Vastasi, että ei tiedä mitä se tarkoittaa.

- Englantilaisilla, kuten meillä suomalaisillakin suomea puhuttaessa, tuli tosi monesti hetkiä että ei vain muistanut jotain sanaa. Tämä korvattiin puheessa usein sanalla "thingy" ("juttu"). Esimerkiksi "Can you put it in the thingy?" kun oli kyse vaikka jostain kaapista tai laatikosta.

- Muitakin kielioppivirheitä kuului puheessa usein, esim. "Was you there?" "I didn't see nothing."

Harva ihminen puhuu edes äidinkieltään täydellisen oikein tai muistaa joka hetkellä jokaisen sanan. Lukekaa nyt vaikka kommentteja täällä palstalla, kielivirheitä vilisee minkä kerkeää. Tai kuunnelkaa ihmisten jutustelua bussissa, eipä se kieli kovin ylevää ja kiemuraista ole kun arkipäivän jutuista keskustellaan.

Lisäksi vielä se, että mielestäni Taina ei edes yritä antaa sellaista kuvaa, että hänen englantinsa olisi täydellistä. Miksi hän muuten jättäisi videoihin noita kohtia, missä ei muista jotain sanaa? En ymmärrä miksi monet tekevät täällä niin suuren numeron kieliasiasta. Parempaa hänen englantinsa on kuin suomensa (jota osaa puhua mutta ei vissiin juuri lainkaan kirjoittaa?), joten ykköskieli se silloin on, arvostelitte tai ette :D

Vierailija
2348/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankeat häät. Ja sitten lennetään jonnekin epäeettiseen Dubaihin halpojen lentolippujen takia ilmeisesti.

Pääasia on kuitenkin se, että itse pitivät juhlastaan. Ei kai muiden tarvikaan pitää.

Vierailija
2349/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei :/ Olisi nyt edes koittanut neuvotella jostain joustavammasta opiskelutavasta tai jotain. Saisi edes toisen asteen koulutuksen... Minusta tuossa iässä koulutus menee kyllä tärkeimmäksi kaiken muun edelle.

Vierailija
2350/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään heräsin n. 12.30. Päivällä siis. Tosin menin nukkumaankin joskus 3.45. Luen, katson telkkaa ja nautin JOS talo on hiirenhiljainen. Tulee kyllä huono omatunto, kun päivästä on mennyt jo niin monta tuntia nukkuessa, mutta kai tämä on sitten mulle hyvä rytmi. Olen siis eläkkeellä. Luulin, että minäkin alkaisin eläkkeellä kolistelemaan jo klo 5, mutta en sentään. Uni maittaa. Olen kokenut tuon yöheräilyn stressin takiakin ja se on hirveää. Pumppu tuntuu hakkaavan tuhatta ja sataa, eikä uni vaan tule. Jossain vaiheessa ajattelin, että ei sitten. Makaan vaan tässä enkä hermoile. Onhan se parin tunninkin (jos sitten sen verran saa nukuttua) uni kuitenkin jotain. Mutta todella stressaantuneena tuo ajattelu ei toimi.

Tuo on yleensäkin ihmisten hyvä muistaa, että stressi, yksinäisyys ja väsymys ovat aika tavallisia nykyään (valitettavasti) ja jos ihminen toimii oudon oloisesti, niin se voi hyvinkin johtua juuri tästä.

Itse olen saanut perusteettomia syytöksiä, että olisin aineissa ym. vaikka olen vain loputtoman väsynyt ja yksinäinen.

Vierailija
2351/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia pitää kuvata vaippasiltaan? Enkä ymmärrä tuota, miksi neljävuotiaasta annetaan nuorempi kuva D: neljävuotias on pieni, mutta en rinnastaisi vauvaan/taaperoon... Jotenkin tuntuu että hän on enemmän esillä kuin toisiksi pienin, esimerkiksi.

Lapset ansaitsevat yksityisyyden...

Samaa ihmetellyt.. onko enää kehityksellekään hyväksi että niputetaan samalle tasolle 0-2 vuotiaiden kanssa? Vaipat, tuttipullo ja puhekin huonoa tällä ylikasvaneella vauvalla..

Hyvää vauhtia on tästä lapsesta tulossa ylipaapottu aikuislapsi osa 1 447 854. Kun on lapsena tehty kaikki puolesta, niin aikuisena ei ole mitään aloitekykyä mihinkään ja tarvitsee apua 40-vuotiaana perunoiden keittämiseen.

Toivottavasti olen väärässä.

Vierailija
2352/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää 2.55. Ja kuulemma luonnostaan. Väittää, että siitä olisi jotain terveyshyötyjä. Vähän on vaikea uskoa, kun itselleni olisi kyllä epäluontaisin rytmi ikinä.

Nämä ovat niin ihmiskohtaisia. On ylimielistä väittää, että tuosta heräämisajasta ei olisi hyötyä, koska itselle siitä todennäköisesti ei olisi.

Kyse olikin siitä, että Tainan mukaan siitä on muillekin terveyshyötyä. Viittaa johonkin kirjaan. Ei siis ole kyse vain hänen rytmistään.

Vierailija
2353/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran Leonardon toinen nimi on DeValen, niin miksi se on myös Jennan ig-nimessä? Ja onko heidänkin suvussa sattumalta Toivola-nimisiä, vai ovatko sukua keskenään?

Vierailija
2354/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mä ihmettelen sitä, että vanhin tytär herää myös 2.55 ja painuu lenkille silloin. Miten teini-ikäinen jaksaa noin vähillä unilla, ja miten edes uskaltaa tuohon aikaan yksin ulos?

Suorituskeskeisyyteen perustuva kasvatus?

Vierailija
2355/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi... missähän hän opiskeli? Toivottavasti ei nyt tee elämänsä virhettä ja toivottavasti hän on tehnyt tämän päätöksen täysin omasta tahdostaan.

Leonardon mukaan cooking schoolissa, eli luultavasti ammattikoulun kokkipuolella.

Vierailija
2356/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran Leonardon toinen nimi on DeValen, niin miksi se on myös Jennan ig-nimessä? Ja onko heidänkin suvussa sattumalta Toivola-nimisiä, vai ovatko sukua keskenään?

En usko että ovat sukua, se olis jo liian outoa jopa tälle perheelle.

Vierailija
2357/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa eukko juuri sellaiselta tapaukselta, jonka ei olisi missään tapauksessa pitänyt lisääntyä, vaan poseerata ihan vain itsekseen kuvia Youtubeen ja Instaan tai mitä näitä on.

Lapset tykkää varmaan ihan kybällä aikuisena, kun huomaavat, että äippä julkaisee kaiken someen mitä ikinä keksii.

Vierailija
2358/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei äiti eikä tytär tiennyt, mikä on koivu englanniksi. Taina joutui lisäämään käännöksen myöhemmin kirjoitettuna videoon. En usko todellakaan, että on 4-vuotiaana muuttanut Ausseihin. Miten se voisi olla mahdollista, kun hänen sanavarastonsa on noin käsittämättömän suppea? Köyhää ja suppeaa kielitaitoaan olen ihmetellyt koko ajan.

Hän puhuu videoissa valtaosan ajasta (pienille) lapsilleen, minusta ei ole yhtään ihmeellistä että kieli on silloin yksinkertaista.

Itse ihmettelen sitä, että täällä niin kovasti ihmetellään Tainan kielivirheitä. Oletteko koskaan viettäneet pitempää aikaa ulkomailla tai ulkomaalaisten kanssa? Minä olen asunut aikuisiällä 3 vuotta Englannissa ja tuli selväksi, etteivät natiivipuhujatkaan todella osaa omaa äidinkieltään täydellisesti.

Joitakin esimerkkejä:

- Joillekin paikallisille ystävilleni oli epäselvää, mikä on kirjoitetussa tekstissä sanojen "their" ja "there" ero. Nehän kuulostaa lausuttuina ihan samalta. Monesti tuli tekstiviestiä tyyliin: "Are the Watsons coming too? What about there kids?"

- Englannissa asumiseni aikaan Adelen laulu-ura oli juuri lähtenyt nousukiitoon. Someone like you -kappaleessa lauletaan "We were raised in a summer haze." Kysyin englantilaiselta ystävältäni, mikä on "summer haze". Vastasi, että ei tiedä mitä se tarkoittaa.

- Englantilaisilla, kuten meillä suomalaisillakin suomea puhuttaessa, tuli tosi monesti hetkiä että ei vain muistanut jotain sanaa. Tämä korvattiin puheessa usein sanalla "thingy" ("juttu"). Esimerkiksi "Can you put it in the thingy?" kun oli kyse vaikka jostain kaapista tai laatikosta.

- Muitakin kielioppivirheitä kuului puheessa usein, esim. "Was you there?" "I didn't see nothing."

Harva ihminen puhuu edes äidinkieltään täydellisen oikein tai muistaa joka hetkellä jokaisen sanan. Lukekaa nyt vaikka kommentteja täällä palstalla, kielivirheitä vilisee minkä kerkeää. Tai kuunnelkaa ihmisten jutustelua bussissa, eipä se kieli kovin ylevää ja kiemuraista ole kun arkipäivän jutuista keskustellaan.

Lisäksi vielä se, että mielestäni Taina ei edes yritä antaa sellaista kuvaa, että hänen englantinsa olisi täydellistä. Miksi hän muuten jättäisi videoihin noita kohtia, missä ei muista jotain sanaa? En ymmärrä miksi monet tekevät täällä niin suuren numeron kieliasiasta. Parempaa hänen englantinsa on kuin suomensa (jota osaa puhua mutta ei vissiin juuri lainkaan kirjoittaa?), joten ykköskieli se silloin on, arvostelitte tai ette :D

Nuo esimerkkisi ovat puhekielestä. "Laita se tohon juttuun", sanoo varsinkin nuoriso Suomessakin, vaikka hyvin tiedetäänkin, että se on laatikko tai kaappi. "Was you there" on myös natiiville enemmänkin puhekieltä kuin virhe. Helsingin puhekielessä on myös tällaisia kieliopillisesti "vääriä" ilmaisuja, jotka sanotaan ihan tietoisesti väärin.

Se on silti eri asia kuin esim. selvästi suppea sanavarasto. Peruskasvit ja -puut ovat ihan yleissivistystä.

Vierailija
2359/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä niin karmiva perhe. Ja selvästi rahastavat porukalla Youtubea, kun kohun jälkeen kaikkien kanavat suoltaa sisältöä. Ja hyi, se äiti kaikissa kameralle poseerauksissa, ihan teiniposet. Juoksisin.

Vierailija
2360/10856 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tietää marja-aronioiden nimet minkä keräsivät puskista. Kaikki ei tykkää kys.marjasta ja on olemassa myös myrkkymarjoja, niin tuskin mitä sattuu keräsivät. Taina on varmaan lapsuudessaan kerännyt noita marja-aronioita.

Ketju on lukittu.